Δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης μαθητών και εκπαιδευτικών της Μυκόνου για την αξία του βρόχινου νερού

Το Δώρο της βροχής στις Κυκλάδες

Για τις πολλαπλές αξίες του βρόχινου νερού, του πολυτιμότερου δώρου που μας χάρισε η φύση, θα ενημερωθούν σήμερα και αύριο οι μαθητές της Μυκόνου, μέσα από τη νέα συνεργασία της ΚΔΕΠΠΑΜ με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Νερού, που εορτάζεται κάθε χρόνο στις 22 Μαρτίου.

Υπενθυμίζεται ότι, η Κοινωφελής Επιχείρηση της Μυκόνου ξεκίνησε την κοινή πορεία της με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης τον Απρίλιο του 2015, με τη διοργάνωση της δράσης «Ελαχιστοποίηση του οικολογικού μας αποτυπώματος» που αφορούσε στην επαναχρησιμοποίηση, την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση. Η διοίκησή της είχε επισκεφτεί το υπουργείο Παιδείας, διερευνώντας τρόπους μόνιμης και συστηματικής συνεργασίας, καθώς και ενημέρωσης σε θέματα περιβάλλοντος, επιδιώκοντας μάλιστα στενή συνεργασία με το πολύ αξιόλογο τμήμα περιβάλλοντος της ΔΔΕ στη Σύρο.

Συλλογή Όμβριων Υδάτων σε Ελληνικά Νησιά

Στο πλαίσιο των τριήμερων δράσεων στο νησί της Μυκόνου, πραγματοποιήθηκε χθες βιωματικό σεμινάριο εκπαίδευσης για την Αειφορία με θέμα «Το Δώρο του Βρόχινου Νερού». Εισηγητές ήταν ο κ. Βασίλης Ψαλλιδάς, Φυσιογνωμιστής, Msc περιβαλλοντικής βιολογίας και η Βιολόγος και Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της Δευτεροβάθμιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κυκλάδων κ. Μαρία – Γεωργία Σπαρτινού.

Από την πλευρά του, ο κ. Ψαλλιδάς παρουσίασε το πρόγραμμα «Συλλογή Όμβριων Υδάτων σε Ελληνικά Νησιά» που έχει αναπτυχθεί από τον διεθνή οργανισμό Global Water Partnership Mediterranean (GWP-Med) και το Μεσογειακό Γραφείο Πληροφόρησης και υλοποιείται από το MEdIES. Το πρόγραμμα ολοκλήρωσε τη δράση του σε 19 νησιά των Κυκλάδων κατά την περίοδο 2008-2012 και 4 νησιά των Δωδεκανήσων κατά την περίοδο 2012-2013. Στο διάστημα αυτό πραγματοποιήθηκε ένας κύκλος εκπαιδευτικών δράσεων στα σχολεία. Συνολικά 2.600 μαθητές παρακολούθησαν τις εκπαιδευτικές δράσεις στις Κυκλάδες και 451 στα Δωδεκάνησα. 431 εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν επιμορφωτικά και ενημερωτικά σεμινάρια και παρέλαβαν το εκπαιδευτικό υλικό «Το Δώρο της Βροχής», το οποίο σχεδιάστηκε αποκλειστικά για το πρόγραμμα και μπορεί να χρησιμοποιηθεί διαθεματικά σε μαθητές ηλικίας 8-15 ετών και με παιδαγωγικές προσαρμογές και σε άλλες ηλικίες μαθητών. Υπογραμμίζεται, ότι το πρόγραμμα επισκέπτεται για πρώτη φορά το νησί της Μυκόνου.

Κατασκευή ή επισκευή δεξαμενών

Εκτός από την περιφέρεια της Αττικής, το πρόγραμμα εφαρμόζεται πλέον και στην Κύπρο, σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, στο νησί Γκόζο στη Μάλτα και από το 2015, στη Σαρδηνία. Το εκπαιδευτικό κομμάτι του αφορά σε παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, σε επιμόρφωση εκπαιδευτικών, στελεχών της τοπικής αυτοδιοίκησης, μηχανικών και όσων σχετίζονται με την κατασκευή, και σε εφαρμογή σε σχολεία, όπου λαμβάνουν χώρα ειδικές παιδαγωγικές δραστηριότητες. Σύμφωνα με τον κ. Ψαλλιδά, το πρόγραμμα έχει δύο ακόμα σημαντικές συνιστώσες. Η μία είναι η κατασκευή ή η επισκευή παλαιών στερνών σε όλα τα νησιά των Κυκλάδων και στα Δωδεκάνησα για την εξοικονόμηση νερού και η δεύτερη η επαναχρησιμοποίηση του γκρι νερό.

Παγκόσμιο πρόβλημα η έλλειψη νερού

Μεταξύ των δράσεων ευαισθητοποίησης ήταν και ο Μαθητικός Διαγωνισμός Δημιουργίας Αφίσας, Βίντεο και Ζωγραφικής με τίτλο «Το Δώρο της Βροχής», με στόχο οι μαθητές των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου να αναδείξουν πώς χρησιμοποιείται το νερό της βροχής στην καθημερινότητά τους στο σχολείο, στη γειτονιά, στο νησί τους. Ο διαγωνισμός έγινε στο πλαίσιο της «Παγκόσμιας Ημέρας για το Νερό», που αποτελεί αφορμή για δράσεις διαρκείας στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας με εμπλοκή του συνόλου των μετεχόντων (μαθητών, εκπαιδευτικών, σχολικού προσωπικού και γονέων). Άλλωστε, επισημαίνεται πως, το έντονο πρόβλημα έλλειψης νερού συνιστά ένα φαινόμενο που επηρεάζει τη σχολική κοινότητα. Επομένως, η δραστηριοποίηση όλων για την επίλυση του προβλήματος αυτού συμβάλλει καταλυτικά στη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών που θα επιτρέψουν στις σχολικές μονάδες να επιτελέσουν τον ουσιαστικό θεσμικό τους ρόλο τις ευαισθητοποιήσεις, της κατανόησης ζητημάτων που άπτονται του υδρολογικού κύκλου των λεκανών απορροής και της ορθολογικής χρήσης του νερού και των προβλημάτων που δημιουργεί έλλειψη νερού.

Η έλλειψη αυτή μπορεί να αποτελέσει το πιο σοβαρό εμπόδιο για την ανάπτυξη σε πολλές περιοχές. Περισσότεροι από 1 δις άνθρωποι δεν έχουν πρόσβαση σε καθαρό νερό. Παράλληλα, οι αρδευόμενες εκτάσεις επεκτείνονται, ενώ η αποδοτικότητα της καλλιεργούμενης γης για κάθε σταγόνα νερό μειώνεται. Η κατάσταση των παγκόσμιων αποθεμάτων νερού παραμένει σήμερα εξαιρετικά επισφαλής, ενώ η ανάγκη για την ολοκληρωμένη και βιώσιμη διαχείρισή τους επείγει όσο ποτέ. Οι σημερινές τάσεις είναι ανησυχητικές. Η έλλειψη και η υποβάθμιση της ποιότητας του νερού είναι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος και αποτελούν από τα μεγαλύτερα προβλήματα της εποχής μας. Οι μεσογειακές χώρες είναι ανάμεσα σ’ εκείνες που υποφέρουν περισσότερο από τις συνέπειές τους. Εκτιμάται ότι στο άμεσο μέλλον το 38% του πληθυσμού της Μεσογείου θα ζει σε περιοχές που θα αντιμετωπίζουν πρόβλημα με το νερό. Για το λόγο αυτό, καταβάλλονται μεγάλες προσπάθειες για την ορθή διαχείριση των υδάτινων πόρων ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές, όπως τα νησιά, που αντιμετωπίζουν εντονότερα το πρόβλημα αυτό.

Συνεργασία με Δήμους και Διευθύνσεις Εκπαίδευσης

Σε δηλώσεις του στην «Κοινή Γνώμη», ο κ. Ψαλλιδάς καθιστά γνωστό ότι το πρόγραμμα άνοιξε το δρόμο για τη δημιουργία δεξαμενών, συστημάτων νερού και αντίστροφης ώσμωσης σε όλα τα νησιά των Κυκλάδων εκτός από Μύκονο, κατόπιν υποδείξεως των αναγκών από τον εκάστοτε Δήμο. «Από το 2009 έως σήμερα έχει γίνει συλλογή 63.000.000 λίτρων νερού από αυτά τα συστήματα. Είναι ένα από τα μεγαλύτερα επιτυχημένα προγράμματα σε όλο τον κόσμο», καταλήγει.

Σημειώνεται ότι σήμερα και αύριο θα πραγματοποιηθούν δράσεις παρεμβάσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης μαθητών του ΓΕΛ και του Γυμνασίου Μυκόνου για τις πολλαπλές αξίες του βρόχινου νερού. Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν πολλά για το πολύτιμο αυτό δώρο της φύσης, που όπως και αλλού, έτσι και στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα, οι κάτοικοι το προσμένουν με ανυπομονησία και ελπίδα.

Με τη σειρά της η κ. Σπαρτινού δήλωσε ικανοποιημένη για τη συνεργασία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων με τον Δήμο Μυκόνου, η οποία θα επεκταθεί μελλοντικά και σε άλλα επίπεδα.