Μια «ματιά» στο αδελφό πλοίο του Τιτανικού 100 χρόνια μετά την καθέλκυσή του

Κινηματογράφηση στο ναυάγιο του «Βρετανικού» στην Κέα

Κινηματογραφήσεις με νέα μέσα, 120 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, πραγματοποιήθηκαν, υπό την εποπτεία της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού.

Για δέκα ημέρες, από τις 5 έως τις 15 Σεπτεμβρίου, η κινηματογραφική εταιρία με έδρα τη Μάλτα, U Group Malta Limited, διεξήγαγε υποβρύχιες λήψεις στο βυθισμένο υπερωκεάνιο «Βρετανικός», το οποίο είχε ναυαγήσει την 21η Νοεμβρίου του 1916 στο λεγόμενο «Στενό της Κέας», που βρίσκεται στην θαλάσσια περιοχή βορειοδυτικά του νησιού.

Η ιστορία του νεότερου «αδελφού»

Ο «Βρετανικός» είχε σχεδιαστεί, ώστε να καθιερωθεί ως ένα από τα μεγαλύτερα υπερωκεάνια της γραμμής του Βορείου Ατλαντικού, από την ίδια εταιρία, η οποία είχε κατασκευάσει και τα θρυλικά αδελφά του πλοία, Ολύμπικ και Τιτανικό, την White Star Line και ήταν η τελευταία απόπειρα της εταιρίας στην κατασκευή μεγάλων πολυτελών ατμόπλοιων με προορισμό την άλλη άκρη του ωκεανού.

Η καθέλκυσή του πραγματοποιήθηκε στις 26 Φεβρουαρίου του 1914 και σχεδόν αμέσως επιτάχθηκε, λόγω του ξεσπάσματος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, από το Βασιλικό Ναυαρχείο, το οποίο το στρατολόγησε ως πλωτό νοσοκομείο και μέσο μεταφοράς τραυματιών στρατιωτών από τα μέτωπα της Τουρκίας, των Βαλκανίων και της Μέσης Ανατολής.

Δύο χρόνια αργότερα, τον Νοέμβριο του 1916, ταξιδεύοντας με προορισμό τον νοσοκομειακό σταθμό της Λήμνου, ο «Βρετανικός» κλυδωνίζεται απροειδοποίητα από ισχυρή έκρηξη, ενώ έπλεε στο Στενό της Κέας. Εντός 55 λεπτών, το πλοίο βυθίζεται, αλλά λόγω της πρότερης εμπειρίας των ναυπηγών της White Star Line από την τραγική κατάληξη του Τιτανικού, τα σωστικά μέσα που διέθετε το πλοίο, ήταν αρκετά για να σωθούν οι περισσότεροι από 1.000 επιβάτες του, ενώ παρέσυρε στο θάνατο 30 μέλη του πληρώματος και του νοσηλευτικού προσωπικού.

Όπως ανακαλύφθηκε από έρευνες, η έκρηξη προκλήθηκε από επαφή με μία από τις υποβρύχιες νάρκες, τις οποίες είχε τοποθετήσει στρατηγικά το γερμανικό υποβρύχιο, U73, λίγες εβδομάδες πριν το συμβάν.

Στην βραχύβια ιστορία του, ο «Βρετανικός» κατάφερε να φέρει εις πέρας πέντε ολοκληρωμένες αποστολές, μεταφέροντας πίσω στην Αγγλία περίπου 15.000 τραυματίες. Το ναυάγιο του τεράστιου υπερωκεάνιου πλοίου ανακαλύφθηκε από τον διάσημο Γάλλο ωκεανογράφο και εξερευνητή, Ζακ Ιβ Κουστώ, το 1975.

Επίσκεψη στο ναυάγιο με νέα μέσα

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, την οποία εξέδωσε το Υπουργείο Πολιτισμού, η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων για δεύτερη συνεχή χρονιά πραγματοποίησε εποπτεία, δια της καταδυόμενης αρχιτέκτονα - μηχανικού Αικατερίνης Ταγωνίδου, στις υποβρύχιες κινηματογραφήσεις που διεξήχθησαν από την «U Group Malta LMD» στο ναυάγιο «HMΗS Britannic», στη θαλάσσια περιοχή, βορειοδυτικά της Κέας.

Οι καταδύσεις στο ιστορικό ναυάγιο έγιναν με τη χρήση υπερσύγχρονου βαθυσκάφους και ROV (Remotely Operated Underwater Vehicle), που μετέφερε το πλοίο «U-BOAT NAVIGATOR» από τη Μάλτα. Όπως αναφέρει η κινηματογραφική εταιρία, σε δημοσίευση στην επίσημη ιστοσελίδα της στο διαδίκτυο, για την φετινή εξερεύνηση, χρησιμοποιήθηκαν φώτα νέας τεχνολογίας, τα οποία θα επιτρέψουν τη λήψη καλύτερης ανάλυσης εικόνων και βίντεο του ναυαγίου, που βρίσκεται 120 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Για το Υπουργείο Πολιτισμού και την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, στόχος είναι, μέσω των υποβρύχιων κινηματογραφήσεων με τα υψηλής τεχνολογίας μηχανήματα, να καταγράψει και να ελέγξει την κατάσταση του φημισμένου ναυαγίου. Η αποστολή αυτή, όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, ανοίγει νέους ορίζοντες για την ανάδειξη και νεωτέρων ενάλιων μνημείων της χώρας μας σε διεθνές επίπεδο.