Πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων

Αίτημα δρομολόγησης τρίτου πλοίου στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια

Νέα πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων για την ακτοπλοϊκή διασύνδεση των νησιών, με πρόταση του για κάλυψη των κενών στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια, μέσω επιδότησης τρίτου πλοίου στην άγονη γραμμή.

Μία πρόταση, με δύο βασικές παραμέτρους, κατατέθηκε από την πλευρά του Επιμελητηρίου Κυκλάδων προς το Υπουργείο Ναυτιλίας, με στόχευση την αποσόβηση, κατά το δυνατόν, του πιθανού αποκλεισμού νησιών κατά τη χειμερινή περίοδο και ταυτόχρονα με προοπτική τον ανασχεδιασμό του συνόλου των ακτοπλοϊκών γραμμών και της δρομολογιακής εξυπηρέτησης των νησιών σε νέα βάση.

Η επιστολή του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, περιλαμβάνει ένα σχέδιο δρομολογίων επί του οποίου καλούνται όλοι η Δήμαρχοι των νησιών των Κυκλάδων, οι οποίοι έγιναν αποδέκτες της, να καταθέσουν, σε σύντομο χρονικό διάστημα, τις προτάσεις τους και βάσει αυτών να προωθηθεί η τελική πρόταση στο Υπουργείο Ναυτιλίας.

Πέραν αυτού, η σημαντικότερη παράμετρος αυτής της επιστολής αφορά στην πρόταση του Επιμελητηρίου για τον ανασχεδιασμό του συνόλου των ακτοπλοϊκών συνδέσεων των νησιών.

Η επιστολή

«Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Με αφορμή τις πρόσφατες δυσάρεστες εκπλήξεις που είχαμε στην  ακτοπλοΐα των Κυκλάδων με τη μεταφορά πλοίων που εξυπηρετούν τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος (τις λεγόμενες «άγονες») σε άλλες περιοχές της χώρας, θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας τα παρακάτω, επαναφέροντας παλαιότερο αίτημα του Επιμελητηρίου μας σχετικά με τη δρομολόγηση τρίτου πλοίου:

Είναι γεγονός, αλλά όχι αποδεκτό, ότι διαχρονικά η νησιωτική χώρα δεν αντιμετωπίζεται ισότιμα με την ηπειρωτική, σε επίπεδο υποδομών, μεταφορών και γενικά σε ό,τι σχετίζεται με υπηρεσίες και παροχές προς τον πολίτη, ενώ αν λάβουμε υπόψη μας το υψηλότερο κόστος διαβίωσης, που υπολογίζεται στο +20% σε σχέση με την  ηπειρωτική χώρα, μειώνεται περαιτέρω η αγοραστική ικανότητα και το βιοτικό επίπεδο των νησιωτών. Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να τονίσουμε για ακόμη μια φορά ότι η πλειοψηφία των νησιών δεν είναι προορισμοί α’ κατηγορίας όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, αλλά αντιμετωπίζουν σοβαρά  προβλήματα, καθώς το  χαρακτηριστικό της εποχικής οικονομικής δραστηριότητας κρατά σε χαμηλά επίπεδα το παραγόμενο τοπικό προϊόν. Δεδομένων αυτών των σημαντικών θεμάτων που αντιμετωπίζουν τα νησιά μας σε συνδυασμό με την περιορισμένη δυνατότητα πρόσβασης στο διοικητικό κέντρο του νομού, θα έπρεπε να γίνονται προσπάθειες άμβλυνσης και όχι όξυνσής τους.

Οι πραγματικές ανάγκες των Κυκλάδων, του νησιωτικού συμπλέγματος των 24 κατοικημένων νησιών, απαιτούν τρία πλοία προκειμένου με ένα ορθότερο σχεδιασμό να επιτευχθούν τα επιθυμητά αποτελέσματα τόσο για τους Κυκλαδίτες όσο και για τους επισκέπτες.

Εκ του αποτελέσματος είναι προφανές ότι κατά το σχεδιασμό των γραμμών δημοσίου συμφέροντος δεν λαμβάνονται υπόψη τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένα δρομολόγιο, όπως είναι η διάρκεια και η ποιότητα του ταξιδιού. Με αυτό θέλουμε να πούμε ότι υπάρχει μεγάλη απόσταση από το σχεδιασμό στην πράξη, καθώς είναι δυνατό να βλέπουμε στο πρόγραμμα δρομολογίων σύνδεση - φαινομενικά απευθείας - μεταξύ δύο νησιών δύο ή τρεις φορές την εβδομάδα, ενώ στην πραγματικότητα μπορεί να μεσολαβούν προσεγγίσεις έξι ή οκτώ νησιών κάνοντας το ταξίδι να διαρκεί δέκα ώρες, πολλές φορές με αντίξοες καιρικές συνθήκες, στις οποίες η συμπεριφορά των πλοίων είναι οριακή προκαλώντας την εξουθένωση του ταξιδιώτη - επισκέπτη.

Πέραν αυτού, είναι επίσης προφανές ότι στο σχεδιασμό των δρομολογίων δεν λαμβάνονται υπόψη οι αναγκαίες ανταποκρίσεις, που αποτελούν βασική προϋπόθεση για την καλή λειτουργία ενός ακτοπλοϊκού συστήματος.

Είναι σύνηθες το φαινόμενο, τα πλοία που θα έπρεπε να κάνουν τη λεγόμενη «ανταπόκριση» μιας γραμμής να έχουν αναχωρήσει ένα τέταρτο της ώρας πριν τον κατάπλου πλοίου άλλης γραμμής ή να αναχωρούν ταυτόχρονα.

Ζητούμε: α) την άμεση έναρξη ενεργειών για τη δρομολόγηση και τρίτου πλοίου, με λειτουργία έως τη λήξη των συμβάσεων των δύο ήδη δρομολογημένων πλοίων, ώστε να αμβλυνθούν το συντομότερο δυνατόν οι δυσκολίες σε μετακινήσεις και μεταφορές που προκύπτουν από την υφιστάμενη κατάσταση. Προς αυτή την κατεύθυνση ξεκινάμε άμεσα μια πρωτοβουλία διαβούλευσης με τους δημάρχους των Κυκλάδων, στους οποίους έχουμε αποστείλει ενδεικτικό πλάνο δρομολογίων (επισυνάπτεται στην παρούσα) προκειμένου να καταγράψουμε τις απόψεις και προτάσεις τους, β) να ξεκινήσουν άμεσα διαδικασίες επανασχεδιασμού των γραμμών δημοσίου συμφέροντος ώστε με τη λήξη των τρεχουσών συμβάσεων να έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός της επόμενης περιόδου με βασικούς στόχους τη βελτίωση του ακτοπλοϊκού δικτύου και την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του δημόσιου χρήματος.

Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε συνεργασία και διευκρίνιση».

Ζητούμενο ο ανασχεδιασμός

Το σκεπτικό της πρότασης του εξήγησε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος, μιλώντας στην «Κοινή Γνώμη» σχετικά την πρωτοβουλία που ανέλαβε.

Σύμφωνα με τον κύριο Ρούσσο, το αίτημα για τρίτο επιδοτούμενο πλοίο στην ενδοκυκλαδική συγκοινωνία έρχεται να καλύψει κενά που υπάρχουν στη διασύνδεση των νησιών, τα οποία μπορεί να προκαλέσουν τους χειμερινούς μήνες ακόμα και την απομόνωση κάποιων εξ αυτών.

Ενδεικτικά καταθέτει ένα σχέδιο επί του οποίου ζητά να τοποθετηθούν οι Δήμαρχοι των νησιών εντός μίας εβδομάδας, ώστε βάσει της τελικής πρότασης να υπάρξει η ανάλογη άσκηση πίεσης προς το Υπουργείο Ναυτιλίας.

Όπως εξήγησε ο κ. Ρούσσος, το τρίτο πλοίο θα έρθει να συμπληρώσει τις 2 ήδη επιδοτούμενες γραμμές έως τον χρόνο λήξης αυτής της επιδότησης, δηλαδή για τα επόμενα 2 περίπου χρόνια, για τα οποία έχουν «κλειδώσει» οι γραμμές.

Αυτός ο χρόνος είναι ικανός ώστε να μπορέσει να επιτευχθεί η επεξεργασία που απαιτείται για μία νέα διαμόρφωση του ακτοπλοϊκού συγκοινωνιακού χάρτη των Κυκλάδων.

Κύριο στοιχείο της πρότασης του Επιμελητηρίου αποτελεί το στοίχημα που βάζει με τη νέα κυβέρνηση, καθώς έχοντας διαβουλευτεί με τους Δημάρχους των Κυκλάδων και έχοντας συγκεκριμένες προτάσεις για την κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών των νησιών, να υπάρξει ένας ριζικός ανασχεδιασμός στο σύνολο των ακτοπλοϊκών συνδέσεων.

Ένας ανασχεδιασμός, η απόφαση για τον οποίο απαιτεί την ανάλογη πολιτική βούληση, η οποία αναμένεται να επιδειχθεί στην πράξη εκ μέρους του Υπουργείου.