“Αδιέξοδο” στο θέμα της απομάκρυνσης προϊόντων εκσκαφής από τον χώρο του υποσταθμού στη Σύρο γεννά αβεβαιότητα για την ολοκλήρωση του έργου στις Κυκλάδες

Σε μία κλωστή... το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης

Αναλυτική ενημέρωση από τον υπεύθυνο του ΑΔΜΗΕ, Αθ. Γεωργόπουλο για τις συνεχείς προσπάθειες εξεύρεσης λύσης

Η παύση των εργασιών κατασκευής του κεντρικού υποσταθμού στη Σύρο του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό διασυνδεδεμένο σύστημα της χώρας έχει σημάνει το τελευταίο χρονικό διάστημα, εξαιτίας του αδιεξόδου απομάκρυνσης των προϊόντων εκσκαφής από τον συγκεκριμένο χώρο, κάτι που αποτρέπει προς το παρόν την υλοποίηση των περαιτέρω προγραμματισμένων εργασιών.

Η μη δυνατότητα απόθεσης των μπάζων στον ΧΥΤΑ του νησιού που θα προκαλούσε σοβαρά ζητήματα στο χρόνο ζωής του κυττάρου, καθώς επίσης και η αδυναμία μεταφοράς τους τελικά στο ανενεργό λατομείο “Δρυμπέτα” για την αποκατάστασή του (θέση “Βούλιας”), εξαιτίας του υψηλού κόστους της μελέτης, την οποία και αδυνατεί οικονομικά να στηρίξει ο ανάδοχος του έργου, έχουν οδηγήσει το σημαντικό έργο σε στασιμότητα.

Αναφορικά με την κρισιμότητα του ζητήματος που έχει ανακύψει μίλησε στην εφημερίδα ο υπεύθυνος του ΑΔΜΗΕ για τα συγκεκριμένα έργα, Αθανάσιος Γεωργόπουλος, καθιστώντας σαφές πως, καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την συνέχιση των εργασιών, καθώς αν δεν ξεπεραστεί το πρόβλημα της απομάκρυνσης των προϊόντων εκσκαφής, θα υπάρξουν μοιραίες συνέπειες για την ολοκλήρωση του πολυπόθητου έργου.

Αξίζει να σημειωθεί, πως, το πρόβλημα τέθηκε επί τάπητος πρόσφατα στο δημοτικό συμβούλιο μέσω ερώτησης του δημοτικού συμβούλου της μείζονος μειοψηφίας, Φώτη Ξαγοράρη, ο οποίος ζήτησε να ενημερωθεί σχετικά με την ύπαρξη ή μη εξέλιξης σε επίπεδο απομάκρυνσης μπάζων, τα οποία έχουν δημιουργήσει λοφίσκους. Επιβεβαιώνοντας το θέμα της στασιμότητας, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Σταύρος Γουσγουνέλης δήλωσε μεταξύ άλλων πως, “Ως Δήμος έχουμε κάνει ό,τι περνούσε από το χέρι μας” εξηγώντας πως θα υπήρχε όφελος για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης από την αποκατάσταση του λατομείου “Δρυμπέτα”, ωστόσο, όπως κατέληξε “το θέμα είναι καθαρά στα χέρια του αναδόχου”.

Υπογραμμίζεται πως, το εργοτάξιο για τον υποσταθμό βρίσκεται στο δρόμο του βιολογικού.

Καθυστέρηση ενός έτους εξαιτίας παύσης εργασιών

“Έχει προκληθεί μεγάλη καθυστέρηση που πλησιάζει το ένα έτος” σημειώνει αρχικά ο κ. Γεωργόπουλος αναφερόμενος στο ζήτημα που απασχολεί όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές για την πορεία υλοποίησης και ολοκλήρωσης του σημαντικού έργου για τις Κυκλάδες, εξηγώντας παράλληλα, πως η αιτία της στασιμότητας “Οφείλεται στο γεγονός ότι δεν μπορούμε να απομακρύνουμε τα προϊόντα εκσκαφής που είναι καθαρό χώμα και πέτρες από τον χώρο του υποσταθμού”.

Όπως ο ίδιος συνέχισε, προτού αναφερθεί στα σημερινά εμπόδια της προόδου των εργασιών της ηλεκτρικής διασύνδεσης στο νησί της Σύρου, “Είναι έργο πνοής για τις Κυκλάδες και είναι ένα έργο που είχε επιχειρηθεί από το 1992 – 93 και πάλι τότε υπήρξαν αντιδράσεις κυρίως στη νήσο Τήνο. Ποντίστηκαν καλώδια κι έκτοτε, δεν είχε γίνει τίποτα από πλευράς υποσταθμών. Δεν πρέπει να πάμε σε μία ακόμη προσπάθεια που θα αποβεί άκαρπη”.

Κληθείς να ενημερώσει σε ποιό στάδιο έχουν προχωρήσει μέχρι σήμερα οι εργασίες που σχετίζονται με την κατασκευή του κεντρικού υποσταθμού στη Σύρο, ο κ. Γεωργόπουλος σημείωσε παρακάτω πως, “Έχουν γίνει διαμορφώσεις του χώρου που έπρεπε να υλοποιηθούν για να μπορούν να ξεκινήσουν οι εργασίες ανέγερσης των κτιρίων, αλλά αυτό δεν είναι εφικτό, καθώς σε πέντε συγκεκριμένα σημεία έχουν εναποτεθεί τα προϊόντα εκσκαφής”.

Αδύνατη η μεταφορά μπάζων στον ΧΥΤΑ Σύρου

Διευκρινίζοντας κατηγορηματικά πως το αρχικό σενάριο μεταφοράς των καθαρών προϊόντων εκσκαφής στον ΧΥΤΑ Σύρου, εγκαταλείφθηκε για αντικειμενικούς λόγους, ο ίδιος, σημείωσε ότι σε δεύτερο χρόνο αναζητήθηκε άλλη λύση. Για το ιστορικό της υπόθεσης, τόνισε χαρακτηριστικά πως, “Η μεταφορά τους στον ΧΥΤΑ υπήρξε αρχικά δική μας πρόθεση. Ήταν η συζήτηση που είχε γίνει με τον τότε δήμαρχο Ερμούπολης τον κ. Δεκαβάλλα και τον π. Νομάρχη περί το 2007 – 2008”. Ωστόσο, σύμφωνα με όσα συμπλήρωσε, “Όταν ήρθε η ώρα να μεταφέρουμε τα μπάζα στον υφιστάμενο ΧΥΤΑ, ο νυν δήμαρχος ο κ. Μαραγκός μας είπε ότι αυτό είναι αδύνατον, ότι έχει κορεστεί και πως θα πρέπει να εξευρεθεί κάποιος άλλος χώρος”.

Επικρατέστερη λύση η αποκατάσταση του λατομείου “Δρυμπέτα” που απαιτεί όμως κόστος...

Κατόπιν των ανωτέρω, όπως άλλωστε είχε γνωστοποιηθεί προ εννεαμήνου, με ανακοίνωση στα τοπικά μέσα, η επικρατέστερη λύση στο θέμα της απομάκρυνσης των προϊόντων που θα προέκυπταν από την εκσκαφή, ήταν η μεταφορά τους στο ανενεργό μέτωπο του παλαιού λατομείου “Δρυμπέτα”, με στόχο το αμοιβαίο όφελος τόσο για τον ανάδοχο σε επίπεδο απρόσκοπτης συνέχισης των εργασιών, όσο και για τον Δήμο. “Αυτή ήταν μία πρόταση του Δήμου πράγματι. Είπαν ότι υπήρχε το παλαιό ανενεργό λατομείο “Δρυμπέτα” στη θέση “Βούλιας”, όπου εκεί θα μπορούσαν να μεταφερθούν τα προϊόντα εκσκαφών. Μιλάμε πάντα για καθαρά προϊόντα εκσκαφής, χώμα και πέτρες” τόνισε κατηγορηματικά ο κ. Γεωργόπουλος, προσθέτοντας πως, “Ενώ στην αρχή φάνηκε ότι θα ήταν μία απλή λύση που θα διευκόλυνε τα πράγματα κι ενδεχομένως διευκόλυνε και τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης διότι θα μπορούσε να γίνει και αποκατάσταση του ανενεργού λατομείου, ωστόσο, όταν έφτασε η στιγμή, χρειάστηκε να παρθεί περιβαλλοντική αδειοδότηση”.

Η εν λόγω αδειοδότηση ελήφθη μάλιστα, με τη συνδρομή του γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, κ. Θεοδωρίδη βάσει των όσων ανέφερε στην τηλεφωνική επικοινωνία με την εφημερίδα ο κ. Γεωργόπουλος, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως, “Πράγματι με δική του μεγάλη προσπάθεια και συνδράμοντάς μας, καταφέραμε να εκδώσουμε περιβαλλοντική αδειοδότηση”. Παράλληλα όμως, εξήγησε πως, οι αρμόδιοι “μας διεμήνυσαν ότι χρειάζεται και φυτοτεχνική μελέτη, την οποία κι εκπονήσαμε. Προχωρήσαμε στην πρόσληψη κάποιου συμβούλου, ο οποίος ανέλαβε την εκπόνησή της για το περιβάλλον της Σύρου και η οποία στη συνέχεια κατατέθηκε. Συμπληρωματικά όμως και όταν λήφθηκε η τελική έγκριση από τη Διεύθυνση Δασών, εκδόθηκε και μία άδεια έγκρισης χρήσης του ανενεργού λατομείου “Δρυμπέτα”, η οποία σε κόστος υπερέβαινε το 1,5 εκατ. Ευρώ”.

Κάτι τέτοιο όπως επεσήμανε ο κ. Γεωργόπουλος αλλά και όπως ανέφερε και ο κ. Γουσγουνέλης κρίνεται ιδιαίτερα κοστοβόρο για τον ανάδοχο, με αποτέλεσμα την επιτακτική ανάγκη αναζήτησης άλλης λύσης. “Για να αποκατασταθεί όλο το ανενεργό λατομείο “Δρυμπέτα” απαιτείται πάρα πολύ μεγάλος όγκος προϊόντων εκσκαφής. Τα δικά μας δεν καλύπτουν ούτε το 5% της συνολικής εκτάσεως. Αντί να μας επιτρέψουν να τα εναποθέσουμε και να τα διαμορφώσουμε, ζητούσαν συμπιέσεις, καταβρέξεις και για τη δενδροφύτευση, επίβλεψη για τέσσερα χρόνια. Ποιός θα το κάνει αυτό;” σχολίασε ο υπεύθυνος του ΑΔΜΗΕ, επαναλαμβάνοντας πως, “Το κόστος είναι τεράστιο και φυσικά ο ανάδοχος δεν δέχθηκε επ΄ ουδενί να υλοποιήσει αυτή την απόφαση. Άρα, αλλάξαμε πάλι ρότα”.

“Αν δεν γίνει ο υποσταθμός στη Σύρο, το έργο καταρρέει”

Κληθείς ο κ. Γεωργόπουλος να γνωστοποιήσει αν υφίσταται εναλλακτικό σενάριο βάσει του οποίου θα πορευθεί ο ανάδοχος προκειμένου να μπορέσει να ξεπεράσει τον σοβαρό σκόπελο που έχει συναντήσει το έργο και να “τρέξει” για την ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης του νησιώτικου χώρου με την ηπειρωτική χώρα, υπήρξε γενικόλογος, καθώς όπως τόνισε αφορά αποκλειστικά ενέργειες και απόφαση του αναδόχου. Περιορίστηκε μόνον να δηλώσει πως, “Υπάρχει ένα σενάριο που δύναται να υλοποιηθεί. Δεν είναι κάτι που μπορεί όμως να γνωστοποιηθεί σήμερα. Είναι στο χέρι του αναδόχου να βρει τρόπο. Μέχρι στιγμής έχουμε φοβερή καθυστέρηση που πλησιάζει περίπου τον ένα χρόνο”.

Μάλιστα, συμπληρωματικά, ο κ. Γεωργόπουλος, θέλοντας να καταδείξει πόσο επιτακτική προβάλλει η ανάγκη εξεύρεσης λύσης στο θέμα της μεταφοράς των προϊόντων εκσκαφής από τον χώρο που προβλέπεται η κατασκευή και λειτουργία του υποσταθμού, ανέφερε πως, “Αν δεν γίνει ο υποσταθμός στη Σύρο, το έργο καταρρέει στο σύνολό του. Η Σύρος είναι κομβικό σημείο. Αν δεν ξεπεραστεί το πρόβλημα, θα έχουμε καλώδια τα οποία θα μουλιάζουν στη θάλασσα και δεν θα υπάρχει ο υποσταθμός ώστε να τα υποδεχθεί για να μπορέσει αφενός να τροφοδοτηθεί με αυτή την ενέργεια το νησί, κι αφετέρου τα άλλα νησιά που συνδέονται με τη Σύρο όπως η Μύκονος και η Πάρος σε πρώτη φάση και σε δεύτερη φάση η Νάξος”.

Προσφυγή για την ποιότητα των προϊόντων εκσκαφής

Στο περιθώριο των δηλώσεών του, ο κ. Γεωργόπουλος, γνωστοποίησε δε και την ύπαρξη προσφυγής εκ μέρους ιδιώτη, αναφορικά με τα προϊόντα εκσκαφής και την ποιότητά τους, η οποία και κατατέθηκε πριν την περίοδο των Χριστουγέννων. Χωρίς να υπεισέρχεται σε λεπτομέρειες, σημείωσε πως, “Αυτή τη στιγμή έχει σταματήσει ο ανάδοχος, μετά από καταγγελία που έγινε πριν από τα Χριστούγεννα”. Το περιεχόμενό της, όπως εξήγησε, “αφορούσε στο ότι τα προϊόντα εκσκαφής είναι μολυσμένα και ότι υπάρχουν τοξικά απόβλητα μέσα στο χώμα και τις πέτρες”. Πρόσθεσε δε, πως, εκ μέρους του ΑΔΜΗΕ “έχει αποσταλεί στην Περιφέρεια ανάλυση από διαπιστευμένο εργαστήριο που αποδεικνύει ότι το χώμα είναι καθαρό” . Εξάλλου, σύμφωνα με όσα συμπλήρωσε σε δηλώσεις του, “από τα ίδια μπάζα που ισχυρίζεται ο προσφεύγων ότι υπάρχει τοξικότητα είχε παραλάβει και ο ίδιος 40 χιλ. τόνους κατόπιν μίας μικρής σύμβασης που είχαμε κάνει αρχικά μαζί του για να διευκολυνθεί η κατάσταση στο χώρο του υποσταθμού σε πρώιμο κι αρχικό στάδιο”.

Αναφορικά με το εν λόγω θέμα, ο κ. Γεωργόπουλος, τόνισε δε, πως, ο ανάδοχος είναι σε αναμονή για τις περαιτέρω εξελίξεις.

Ανησυχία για πιθανή απώλεια χρηματοδότησης

Πέραν της χρονικής καθυστέρησης που καταγράφεται ξεκάθαρα ως άμεση συνέπεια για την πορεία του έργου, σοβαρά ζητήματα ανακύπτουν και σε επίπεδο χρηματοδότησης όπως αποκάλυψε ο υπεύθυνος. “Ήδη έχει προκαλέσει κίνδυνο και ζημιά στη χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ. Σκεφθείτε πως κανονικά εμείς λαμβάνουμε ένα ποσόν από το ΕΣΠΑ για το έργο των Κυκλάδων. Θεωρώ πως ένα τμήμα αυτού, δεν πρόκειται να ληφθεί από εμάς, εξαιτίας της μεγάλης καθυστέρησης. Το έργο έχει “περάσει” ήδη στο 2016, ενώ το ΕΣΠΑ τελείωσε τέλος του 2015. Προφανώς έχουν χαθεί χρήματα” επεσήμανε ο ίδιος, επαναλαμβάνοντας πως, “Η χρηματοδότηση του έργου έχει υποστεί ζημιά”.

Εμπλοκή... λόγω ενδεχόμενων αρχαιολογικών ευρημάτων στη Μύκονο

Ζήτημα που απασχολεί έντονα, εκτός των ανωτέρω, βάσει των πληροφοριών του κ. Γεωργόπουλου είναι και η πορεία υλοποίησης του υποσταθμού στο γειτονικό νησί της Μυκόνου, καθώς στον χώρο που έχει επιλεγεί να κατασκευαστεί αυτός, η Εφορεία Κλασικών Αρχαιοτήτων έχει γνωστοποιήσει πως πρωτίστως, πρέπει να εξετασθεί αν υφίστανται αρχαιολογικά ευρήματα. “Έχουμε μεγάλο θέμα και καθυστέρηση στη Σύρο, αλλά και στη Μύκονο για τον εκεί υποσταθμό, υπάρχει πρόβλημα. Εμπλέκεται η αρχαιολογική υπηρεσία, η οποία θέλει να προβεί σε έρευνα καθώς υπάρχει ενδεχόμενο εξεύρεσης αρχαιοτήτων. Το οικόπεδο είναι ακριβώς δίπλα από τον υφιστάμενο υποσταθμό παραγωγής (ΑΣΠ Μυκόνου), αλλά παρ΄ όλα αυτά, θεωρεί ότι υπάρχει μεγάλο ενδεχόμενο εύρεσης αρχαιοτήτων και γι αυτό θα ξεκινήσουν δοκιμαστικές τομές” ανέφερε χαρακτηριστικά, καθιστώντας γνωστό ένα ακόμη πρόβλημα, που επηρεάζει πιο ήπια την ολοκλήρωση του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης.

Πορεία του έργου έως σήμερα

Προβαίνοντας σε έναν επιγραμματικό απολογισμό σχετικά με το στάδιο που βρίσκεται το έργο και την πρόοδο των εργασιών στα νησιά των Κυκλάδων, ο κ. Γεωργόπουλος σημείωσε τα ακόλουθα: “Μέχρι σήμερα έχει ποντιστεί το καλώδιο από τη Σύρο στη Μύκονο στο σύνολό του, αλλά και το καλώδιο από τη Σύρο στην Τήνο, ενώ ένα τμήμα του καλωδίου – το μεγαλύτερο ίσως – από τη Σύρο στο Λαύριο είναι ήδη ποντισμένο” χωρίς ωστόσο αυτή η φάση του έργου να έχει ολοκληρωθεί. Επιπρόσθετα, ανέφερε πως, “έχουν ξεκινήσει και οι χωματουργικές εργασίες στο Λαύριο, όπου η κατάσταση και τα δεδομένα είναι σαφώς καλύτερα, αλλά και στην Πάρο όπου κι εκεί εξελίσσονται τα πράγματα καλύτερα σε σχέση με τη Σύρο”.

Ομαλά οι υπόλοιπες εργασίες. Απαραίτητο τμήμα η Σύρος

Προτού ολοκληρώσει τις δηλώσεις του, ο Αθανάσιος Γεωργόπουλος, κατέστησε ξεκάθαρο πως, πέραν των δύο προβλημάτων που προανέφερε, “τα υπόλοιπα μέτωπα προχωρούν κανονικά και βάσει σχεδιασμού και χρονοδιαγράμματος”. Ωστόσο, απευθύνοντας έκκληση προς όλους τους εμπλεκόμενους προκειμένου να συνδράμουν ώστε να υπερπηδηθούν τα εμπόδια που έχουν έρθει στο προσκήνιο, επανέλαβε πως, “Η Σύρος όπως προείπα είναι κομβικό σημείο. Δεν μπορεί το έργο να λειτουργήσει χωρίς τη Σύρο. Ο ανάδοχος θεωρώ ότι είναι κοντά σε λύση. Χρειάζεται και η συνδρομή της Περιφέρειας καθώς είμαστε καθ΄ όλα νόμιμοι κι έχουμε προσκομίσει ό,τι έγγραφο έχει ζητηθεί από όποια Αρχή εμπλέκεται”. Στη βάση αυτής της λογικής, ο ίδιος κατέληξε, υπογραμμίζοντας πως, “Θα έπρεπε να βοηθηθούμε να ξεμπλοκάρει το έργο και να ξεκινήσουμε άμεσα εργασίες στον υποσταθμό Σύρου αφού είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο για τις Κυκλάδες. Ας μη χαθεί μία ακόμη ευκαιρία”.


Σχόλια

Πέτρος Αργυριάδης Κυρ, 10 Ιαν. 2016 - 9:42

Δεν μπορούν να μεταφερθούν κάποια μπάζα σε κάποιο σημείο της Αζολίμνου , εφόσον στα σχέδια της προσεχούς 2ετίας είναι και η ανάπλαση της εν λόγω παραλίας ? η και σε ορισμένα σημεία της μαρίνας και του ταρσανά που θα γίνουν σύντομα , απ'ότι λέτε, διαμορφώσεις και επιχωματώσεις γιά την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη του νησιού ? ?