Influencers

Ας μην είμαστε οπισθοδρομικοί. Ας κρατάμε ανοιχτό μυαλό και πάνω απ’ όλα μία ευρεία αντίληψη, όσον αφορά στην τεχνολογία και στις αλλαγές του τρόπου επικοινωνίας στη σημερινή εποχή.

Όπως και να το κάνουμε, θέλοντας και μη, τα κοινωνικά δίκτυα στην εποχή μας έχουν τεράστια δύναμη και αποτελούν καθοριστικό παράγοντα στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης (όχι του μέσου μας, της γενικότερης). Η αναπαραγωγή ειδήσεων, κουτσομπολιών, η ελεύθερη έκφραση της άποψης από τον καθένα, που έχει τη δυνατότητα, πατώντας μία συγκεκριμένη ρύθμιση, να γίνει δημόσια και να φτάσει τους πάντες από την Αμερική μέχρι την Αυστραλία, ανάλογα με την απήχηση που μπορεί να έχει, είναι ένα πρωτόγνωρο (σχετικά) παγκόσμιο φαινόμενο, δεδομένου, ότι μόλις πριν λίγα χρόνια, την άποψη ενός ατόμου που δεν ήταν μέρος της δημόσιας ζωής, την ήξεραν η μαμά του, ο μπαμπάς του, τα αδέρφια, οι φίλοι του, άντε και δυο-τρεις άλλοι. Αυτή τη στιγμή, όμως, μία άποψη ενός ατόμου, μπορεί να φτάσει σε χιλιάδες (σε μερικές περιπτώσεις ακόμη και εκατομμύρια) οθόνες μόλις σε μερικές ώρες ή ημέρες.

Αυτό, για τις παλαιότερες εποχές θεωρούνταν αδιανόητο. Ο καθένας, δηλαδή, από εμάς να έχει τη δυνατότητα, είτε είναι μέρος της δημόσιας ζωής, είτε είναι ένας απλός, καθημερινός άνθρωπος της διπλανής πόρτας, να περάσει ένα μήνυμα άμεσα σε μεγάλο αριθμό άλλων ανθρώπων, είτε αυτοί βρίσκονται στο ίδιο χωριό, είτε βρίσκονται στην άλλη άκρη της χώρας, ή και του κόσμου. Και όχι μόνον αυτό, αλλά μία άποψη που λαμβάνει έκταση και υιοθετείται από χιλιάδες ανθρώπους, τότε έχει και τη δύναμη παρεμβατική, να λειτουργήσει δηλαδή ως καταλύτης, ώστε να υπάρξει παρέμβαση στο ζήτημα που θέτει.

Έτσι, λοιπόν, δημιουργήθηκε και ο όρος influencer. Σίγουρα, πολλοί γνωρίζετε τι σημαίνει και άλλοι έχετε ακούσει κυρίως τους νέους να μιλούν για αυτό. Προέρχεται από την αγγλική λέξη “influence”, που σημαίνει επιρροή και ως εκ τούτου “influencer” είναι εκείνος που ασκεί επιρροή. Πρόκειται, κατά κύριο λόγο, για άτομα που συγκεντρώνουν μεγάλο αριθμό ακολούθων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ως εκ τούτου, το μήνυμά που έχει ο καθένας τους να μεταδώσει, φτάνει ένα μεγάλο κοινό. Το «συνταρακτικό» της όλης υπόθεσης, είναι ότι αυτά τα άτομα δεν χρειάζεται να είναι διάσημα, δεν είναι απαραίτητο να είναι σεβαστά μέλη μίας κοινωνίας, λαμπροί επιστήμονες, ή κάποιου είδους εξέχουσες προσωπικότητες. Ένα δεκαεφτάχρονο κορίτσι που πηγαίνει σχολείο μπορεί να είναι influencer, ένας υδραυλικός, μία κομμώτρια και πάει λέγοντας.

Τώρα, εν έτει 2020, υπάρχουν πολλά είδη “influencer”. Ένα είδος influencer, είναι εκείνοι/ες, που διαμορφώνουν άποψη στους ακολούθους τους, σχετικά με τη μόδα, το βάψιμο, τη διακόσμηση κλπ. Άλλοι influencers – αυτούς τους καλούμε στα νησιά και τους φιλοξενούμε – είναι εκείνοι που διαμορφώνουν άποψη στους ακολούθους τους, όσον αφορά στους προορισμούς των διακοπών. Αν ένας influencer, με 150.000 ακολούθους πει καλά λόγια για το νησί, τότε από αυτούς τους ακόλουθους, σίγουρα κάποιοι θα σκεφτούν να το επισκεφτούν. Άλλοι influencers διαμορφώνουν άποψη στους ακολούθους τους, σχετικά με τα προϊόντα τεχνολογίας. Άλλου είδους influencer είναι εκείνοι που διαμορφώνουν άποψη στους ακολούθους τους, σχετικά με θέατρα, συναυλίας και λοιπά πολιτιστικά δρώμενα. Τέλος, influencers είναι κι εκείνοι, που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, διαμορφώνουν άποψη στους ακολούθους τους, σχετικά με την πολιτική ή ζητήματα της πολιτικής.

Ας επικεντρωθούμε στο τελευταίο. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, οι influencers, είτε δραστηριοποιούνται στον τομέα της ομορφιάς, είτε της τεχνολογίας, είτε του πολιτισμού, είτε της πολιτικής, δεν είναι απαραίτητο να είναι επιστήμονες ή βαθιά γνώστες του αντικειμένου στο οποίο δραστηριοποιούνται. Μία beauty influencer μπορεί να πει στο κοινό της ποια μάσκα προσώπου εκείνη θεωρεί ότι της έστρωσε καλύτερα την επιδερμίδα, αλλά δεν γνωρίζει, για παράδειγμα, γιατί το έκανε αυτό, τι την κάνει ξεχωριστή από τις υπόλοιπες, ή ποια είναι η σύνθεση της κρέμας. Ένας influencer της τεχνολογίας, μπορεί να πάρει ένα κοπίδι και να δοκιμάζει πόσες γρατζουνιές αντέχει μία οθόνη ενός smartphone, ή με πόση δύναμη μπορεί να λυγίζει, αλλά ενδεχομένως δεν γνωρίζει πώς φτιάχνονται τα smartphones ή ποιο από αυτά που διαλύει, είναι καλύτερο για ένα άτομο που δεν το έχει χούι να βάζει κάτω τα τηλέφωνά του και να τα βαράει με μασέτες.

Έτσι λοιπόν και στον τομέα της πολιτικής, οι διάφοροι influencers, είτε πρόκειται για πολιτικά πρόσωπα, είτε για άτομα που διαθέτουν έναν μεγάλο αριθμό ακολούθων και περνούν το μήνυμά τους, μπορεί να πουν την άποψή τους για ένα πολιτικό ζήτημα, ωστόσο αυτό δε σημαίνει ότι αποτελούν ειδήμονες επί του θέματος, ούτε ότι η δική τους άποψη είναι αλάνθαστη, ή αδιάβλητη, ή ακόμη και πως τα επιχειρήματα που χρησιμοποιεί δεν εδράζονται σε λογικές πλάνες.

Καταλήγοντας, λοιπόν, έχοντας πλήρη επίγνωση της δύναμης που έχουν τα κοινωνικά δίκτυα, αλλά και της δύναμης που δίνουν στον καθένα από εμάς, καλό θα ήταν ωστόσο, δεδομένου, ότι ο καθένας από εμάς «μιλά», μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα ελεύθερα και βάσει των προσωπικών του απόψεων και πεποιθήσεων, να μην καταπίνουμε «αμάσητο» ό,τι «σερβίρεται» μπροστά στην οθόνη μας. Όπως και με τα ΜΜΕ, την άποψη οφείλουμε να τη διαμορφώνουμε οι ίδιοι για τον εαυτό μας και με βάση σφαιρική και σωστή ενημέρωση, διαφορετικά γινόμαστε φερέφωνα και εύκολα χειραγωγήσιμη μάζα, γεγονός, το οποίο είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο.

Διαβάστε ακόμα