Του Δημήτρη Α. Σιδερή ομ. Καθηγητή Καρδιολογίας

Άντρες και Γυναίκες

  • Τρίτη, 20 Δεκεμβρίου, 2022 - 06:23

Με δύο μόνο από τις διαφορές του ανθρώπου από τα άλλα έμβια όντα, άλλαξε η μορφή του κόσμου. Εννοώ τα δυο χέρια με δυο πόδια του από τη μια και την ικανότητά του να μαθαίνει από την άλλη. Μ΄ αυτά τα εφόδια άρχισε σιγά σιγά να κατασκευάζει εργαλεία. Μ΄ αυτά, αντί να συλλέγει την τροφή του, άρχισε να την παράγει και να την αποθηκεύει έτσι που αυτή αναπαραγόταν (κεφάλαιο που τίκτει τόκο). Το αποθηκευμένο κεφάλαιο έγινε κίνητρο για να αναπτυχθεί βία, η πιο επικίνδυνη από όλες. Ο άνθρωπος απειλούνταν από τον άνθρωπο. Στη βία υπερείχε ο μυϊκά ισχυρότερος. Οι άνδρες προικισμένοι με μεγαλύτερη δύναμη από τις γυναίκες επικράτησαν. Αρχικά θεωρείται ότι το πάνω χέρι το είχαν οι γυναίκες. Τον καιρό του Κέκροπα έγινε δημοψήφισμα για την ονομασία της διάσημης πόλης της Αττικής. Οι γυναίκες που προτιμούσαν την Αθηνά πλειοψήφησαν (με μία ψήφο) από τους άντρες που προτιμούσαν τον Ποσειδώνα. Οι Αθήνες πήραν το όνομα της θεάς, αλλά η οργή του Ποσειδώνα ώθησε τους Αθηναίους να αφαιρέσουν το δικαίωμα ψήφου από τις γυναίκες. Κι έτσι, για μερικές χιλιάδες χρόνια, από την υποθετική μητριαρχία, όπου το κεφάλαιο μεταβιβαζόταν από τη μητέρα στην κόρη, αφού ο πατέρας ήταν άγνωστος, πέρασε στην πατριαρχία, με μεταβίβαση από τον πατέρα στο γιο. Κι αυτή η κατάσταση επικράτησε απόλυτα ως τις μέρες μας. Και ξαφνικά άρχισε να υποχωρεί.

Σ΄ αυτό το διάστημα η πατριαρχία έγινε συνώνυμη με την ανδροκρατία. Η γυναίκα γίνεται κτήμα, ιδιοκτησία κάποιου άντρα. Κι αυτός ασκεί κάθε είδους βία πάνω της, με την ανοχή ή και την προτροπή της κοινωνίας. Θρησκευτικές προκαταλήψεις φθάνουν στην εκτέλεση γυναικών, για πράξεις που όταν τελούνται από άντρες είναι ανεκτές ή και επαινετές. Στην απαγορευμένη μοιχεία τιμωρείται μόνον η γυναίκα. Ακόμη και ο τρόπος που ντύνεται μπορεί να οδηγήσει σε δολοφονίες. Και, όχι σπάνια, ακόμη και στον τόπο μας, διαβάζομε συχνά για γυναικοκτονίες, πολύ πιο σπάνια για αντροκτονίες.

Με τη βιομηχανική επανάσταση και τους αυτοματισμούς, η μυϊκή ισχύς έχασε τη σημασία της και το προνόμιο των αντρών άρχισε να υποχωρεί. Στο μεταξύ η μοναδική ιδιότητα της γυναίκας, μόνο αυτή να κυοφορεί, άλλοτε προνόμιο και άλλοτε βαρίδι, παραμένει. Η απουσία των αντρών από τη κοινωνία για να σκοτώνουν στους πολέμους, ανάγκασε τη γυναίκα να βγει από το σπίτι και να αναλάβει κοινωνικούς ρόλους που ως τότε αποτελούσαν ανδρική αποκλειστικότητα. Παράλληλα οι σεξουαλικοί προσανατολισμοί, απενοχοποιήθηκαν, καθώς έγινε παραδεκτό πως αποτελούν δικαίωμα του καθενός, είτε από τη φύση διαμορφώνονται ή από την παιδεία του. Κι όμως ήταν γνωστή από την αρχαιότητα και πολλοί ήρωες σε οποιονδήποτε τομέα ως σήμερα ήταν αναγνωρισμένοι κι όμως κατατρεγμένοι. Από τα γνωστά αρχαία ζεύγη "φίλων" και τη Σαπφώ στην αρχαιότητα, ως τον A.Turing και τον П.Чайко́вский (Τσαϊκόφκι) που πρόσφεραν τόσα στην ανθρωπότητα, αρκετοί σπρώχτηκαν στην περιφρόνηση ή και την αυτοκτονία.

Ήδη η κατάσταση έχει αρχίσει να αλλάζει. Και το εκκρεμές αρχίζει να κινείται προς την αντίθετη κατάσταση. Προ καιρού έστειλα για δημοσίευση ένα άρθρο μου που μιλούσε γι΄ αυτά τα θέματα. Ο εκδότης μου απάντησε πως το άρθρο μου του άρεσε, αλλά, αν το δημοσίευε, κινδύνευε να χάσει τη θέση του! Τα θεάματα που βλέπει όλος ο κόσμος στην τηλεόραση εμφανίζουν την ομοφυλοφιλία σα να είναι η επικρατούσα κοινωνική κατάσταση, ενώ η θέση της γυναίκας σ΄ αυτά γίνεται ολοένα ισχυρότερη. Πού πάμε; Κάποιοι αγανακτούν και επιστρατεύουν κάθε είδους (ψευδ)επιχειρήματα. Οι άντρες πρέπει να αμυνθούμε, εκφράζουν με τη στάση τους! Φυσικά, δεν είναι έτσι.

Οι άνθρωποι προσπάθησαν να αντισταθμίσουν ανεπιθύμητους νόμους, το κρύο, την τριβή, τη βαρύτητα, χωρίς να καταργήσουν αυτά τα φυσικά τέρατα. Κι ύστερα, άρχισαν να παλεύουν κατά της φύσης, πριονίζοντας το κλαδί που πάνω του κάθονται. Βγήκαμε να κατακτήσουμε και το διάστημα. Δηλητηριάζομε με ολοένα αυξανόμενη ταχύτητα τη γη μας. Όμως η φύση είναι συμπαντική. Δεν μπορούμε να τα βάλουμε μαζί της.

Επανέρχομαι όμως στα δύο φύλα. Η ζωή ξεκίνησε άφυλη με τους μικροοργανισμούς. Καθένας τους διαιρούνταν στα δύο και προέκυπταν δύο πανομοιότυπα θυγατρικά όντα. Η εντροπία όμως είναι αδυσώπητη. Μετά από μερικές γενιές χανόταν η αναπαραγωγική ικανότητα. Τότε δυο μικροοργανισμοί ενώνονταν σε ένα. Καθώς καθενός η τυχαία φθορά δεν ήταν ίδια με του άλλου, το νέο ον που προέκυπτε μπορούσε ν΄ αρχίσει να αναπαράγεται. Δυο γέροι τα καταφέρνουν καλύτερα παρά καθένας μόνος του. Ύστερα άρχισαν να διαφοροποιούνται σε αρσενικό σπερματοζωάριο και θηλυκό ωάριο. Η διαφοροποίηση αυτή αποδείχτηκε στα δισεκατομμύρια έτη της ζωής απαραίτητη για τη συνέχισή και εξέλιξή της. Τα δύο γεννητικά κύτταρα ήταν αμοιβαία συμπληρωματικά, όχι ανταγωνιστικά. Αυτή τη συμπληρωματική σχέση ήλθε να διαταράξει ο άνθρωπος που προσπάθησε να κάνει πότε το ένα πότε το άλλο φύλο κυρίαρχο με το άλλο υποτελές.

Στη διατροφή η σχέση μου με την τροφή είναι κυριαρχική, διότι η τροφή δεν διαθέτει ελεύθερη βούληση. Στη συνεύρεση όμως δύο ανθρώπων και οι δύο διαθέτουν ελεύθερη βούληση, που είναι η ιερότερη δωρεά που διαθέτει ο άνθρωπος. Δεν επιτρέπεται να παραβιάζεται. Ο έρωτας, αδιάφορο αν είναι ομόφυλος ή ετερόφυλος, δεν επιτρέπεται να εμποδίζεται, ούτε να επιβάλλεται. Και η σχέση μεταξύ ανδρός και γυναικός δεν επιτρέπεται να είναι δεσποτική από το ένα μέρος ή το άλλο. Η κοινωνία όμως είναι δομημένη σε ρόλους που κάποιοι εξαρτώνται από άλλους, στους οποίους υποτάσσονται. Ο στρατηγός διατάζει, ο στρατιώτης υπακούει, ο διευθυντής δίνει εντολές, ο υφιστάμενος τις εκτελεί. Αυτή η σχέση όμως αφορά αποκλειστικά το επαγγελματικό (κοινωνικό) ωράριο από τα τρία που διαθέτει κάθε ενήλικος. Η σεξουαλική σχέση όμως ανήκει στο αισθητό (φυσικό, σωματικό) ωράριο και, συναισθηματικά, στο νοητό (ψυχικό, πνευματικό) ωράριο που δεν έχουν κανένα λόγο να την κάνουν άνιση.

Η κοινωνία οδεύει προς την αυτοκαταστροφή. Επιβάλλει τους κανόνες της στα άτομα. Όμως αποτελείται από άτομα που με τη σειρά τους την επηρεάζουν. Δομική μονάδα σε κοινωνίες και αγέλες είναι το οικογενειακό ζευγάρι. Αυτή η δομή είναι η πιο κοντινή στη φυσική κατάσταση των θερμόαιμων τουλάχιστον ζώων. Η ενίσχυση της συμπληρωματικής σχέσης με ισοδυναμία των φύλων μοιάζει να γίνεται επιτακτική ανάγκη για να επηρεασθεί η κοινωνία προς μια υγιέστερη πορεία του κόσμου. Και γι΄ αυτή την ανάγκη πρέπει να παλέψουν άντρες και γυναίκες. Θυσιάζοντας ενδεχομένως εγωισμούς και ποικίλες επιθυμίες που αφορούν σε απολαύσεις, όχι ανάγκες.

 

 

 

Διαβάστε ακόμα