Στροφή στα ηλεκτρικά ποδήλατα κάνει και η Άνδρος

Στη λύση του ποδηλάτου για τις καθημερινές μετακινήσεις της, στρέφεται και η Άνδρος, μπαίνοντας στην αλυσίδα των νησιών που ήδη έχουν αρχίσει να υλοποιούν την συγκεκριμένη εναλλακτική μέθοδο μετακίνησης. Συγκεκριμένα, στην πρόσφατη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής του νησιού, εγκρίθηκαν οι τεχνικές προδιαγραφές, η μελέτη και τα τεύχη δημοπράτησης για τον ανοιχτό διαγωνισμό που αφορά στην προμήθεια ηλεκτρικών ποδηλάτων και λοιπών συστημάτων κοινόχρηστων ποδηλάτων για το Δήμο Άνδρου. Ο συνολικός προϋπολογισμός για το έργο αναμένεται να ανέλθει στα 247.794,16 ευρώ. 

Δ. Λοτσάρης: “Θα συνδράμει σε μία πιο ήπια και πιο υγιεινή μετακίνηση εντός του νησιού”

Ο δήμαρχος Άνδρου, Δημήτρης Λοτσάρης μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” για την “στροφή” της Άνδρου στο ποδήλατο και το πόσο σημαντικό είναι το συγκεκριμένο έργο για το νησί, τονίζοντας πως “είναι ένα σημαντικό έργο για το νησί, καθώς ουσιαστικά είναι ένα άνοιγμα στις ήπιες μορφές κυκλοφορίας και μετακίνησης, ταιριάζει στο μοντέλο του νησιού μας, που είναι ένα νησί, που ποντάρει και στον φυσιολατρικό τουρισμό, αλλά και στην ανάπτυξη της φύσης και του πολιτισμού του. Νομίζω, ότι στο εμπειρικό κομμάτι που καλούμαστε να προσφέρουμε στον πελάτη-επισκέπτη θα συνδράμει σε μία πιο ήπια και πιο υγιεινή μετακίνηση εντός του νησιού. Με το ποδήλατο, θα υπάρχει μία αντιπρόταση, στην βιώσιμη κινητικότητα εντός της πόλης.”

“Υποδομές και προδιαγραφές, δεν θα έλεγα ότι υπάρχουν, αλλά δημιουργούνται”

Την ίδια στιγμή, αναφέρθηκε στην ύπαρξη ή μη, κατάλληλων προδιαγραφών για τη χρήση ποδηλάτου στο νησί, επισημαίνοντας πως “ουσιαστικά αυτό που κάνουμε αυτή τη στιγμή, είναι το πρώτο βήμα. Ήδη έχουμε ολοκληρώσει τη μελέτη του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Υποδομές και προδιαγραφές, δεν θα έλεγα ότι υπάρχουν, αλλά δημιουργούνται και βρίσκονται σε σχεδιασμό”. Όσο για αν και κατά πόσο οι Ανδριώτες είναι εξοικειωμένοι με το ποδήλατο, τόνισε: “Υπάρχουν ποδηλάτες, αλλά αυτοί μοιράζονται ανάμεσα στους οικισμούς. Η χρήση αναπτύσσεται κατά τόπους, και σε περιοχές όπως το Μπατσί, το Γαύριο, το Κόρθι, τη Χώρα αλλά και άλλες περιοχές και φυσικά το ποδήλατο, είναι ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο μέσο. Βέβαια, στο νησί υπάρχει το πρόβλημα του αναγλύφου και των ορεινών όγκων, αλλά θεωρώ ότι αυτό δεν θα σταθεί εμπόδιο.”

Τι είναι το Σύστημα Μίσθωσης Ποδηλάτων

Τα κοινόχρηστα Συστήματα Αυτόματης Μίσθωσης Δημόσιας Χρήσης Ποδηλάτων είναι συστήματα ενοικίασης ποδηλάτων, τα οποία τυγχάνουν μεγάλης αποδοχής από πολίτες πόλεων της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης και αποτελούν μια πρωτοβουλία με ιδιαίτερη απήχηση στο κοινό. Είναι ιδιαίτερα εύχρηστα και βολικά, λόγω του ότι το ποδήλατο δεν αντιμετωπίζει προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης, απαιτεί μηδαμινό χώρο στάθμευσης, έχει τη δυνατότητα να μετακινείται και εκτός οδικού δικτύου ενώ παράλληλα δε μολύνει το περιβάλλον με κανένα τρόπο (καυσαέρια, ηχορύπανση κ.λπ.). Πρόκειται για συστήματα όπου μια ομάδα ποδηλάτων είναι διαθέσιμη προς χρήση από μια κοινότητα χρηστών που αποτελείται από άτομα που δεν είναι ιδιοκτήτες των ποδηλάτων.

Τι θα περιέχει η προμήθεια

Το έργο αφορά την προμήθεια, εγκατάσταση, παραμετροποίηση και λειτουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος μίσθωσης ηλεκτρικών ποδηλάτων για τον Δήμο Άνδρου. Το σύστημα θα επιτρέπει την αυτόματη μίσθωση ηλεκτρικών ποδηλάτων χωρίς την παρουσία προσωπικού. Πρόκειται για προμήθεια και εγκατάσταση ενός αυτοματοποιημένου ηλεκτρονικού συστήματος που θα δίδει στους πολίτες την ευχέρεια να παραλάβουν και να χρησιμοποιήσουν ένα ηλεκτρικό ποδήλατο για το χρονικό διάστημα που θα καθορίζεται στον Κανονισμό Λειτουργίας του Συστήματος, επιστρέφοντας το σε κάποιο από τα σημεία στάθμευσης τα οποία θα είναι εγκατεστημένα σε επιλεγμένα σημεία του Δήμου.

Τα ποδήλατα θα τοποθετηθούν σε σταθμούς ενοικίασης και αυτόματης φόρτισης τους, οι οποίοι θα περιλαμβάνουν θέσεις κλειδώματος/φόρτισης και θα επιτρέπουν τη φόρτιση των ποδηλάτων όσο αυτά είναι κλειδωμένα στον σταθμό. Το σύστημα θα επιτρέψει στον Δήμο να προσφέρει στους πολίτες και στους επισκέπτες της πόλης οικονομική πρόσβαση σε ηλεκτρικά ποδήλατα με στόχο τη μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στην πόλη, τη διευκόλυνση των υπολοίπων μέσων μαζικής μεταφοράς, τον περιορισμό του κυκλοφοριακού φόρτου στην πόλη και τον περιορισμό της μόλυνσης του περιβάλλοντος και του θορύβου. Παράλληλα, το ποδήλατο θα αποτελέσει ένα εναλλακτικό μέσο μετακίνησης των τουριστών και της γνωριμίας τους με την πόλη και τα τοπικά αξιοθέατα. Το έργο περιλαμβάνει εξοπλισμό, λογισμικό και υπηρεσίες, τα οποία αναλύονται στις επόμενες παραγράφους. Το σύστημα θα παραμετροποιηθεί από τον Ανάδοχο σε συνεννόηση με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου και θα εκπονηθεί σχετικός Κανονισμός Λειτουργίας του Συστήματος.

Οι λόγοι που επιλέγεται το ποδήλατο

Οι λόγοι υιοθέτησης συστημάτων μίσθωσης ποδηλάτων είναι πολλοί και προφανείς και αφορούν στην διευκόλυνση της κυκλοφορίας των ανθρώπων στο αστικό κέντρο, τη δημιουργία θετικής δημοσιότητας για την πόλη και στη συμβολή της τουριστικής ανάπτυξης, την ανάδειξη του ποδηλάτου ως μεταφορικού μέσου και όχι μόνο αναψυχής, την ανάπτυξη νέων μεθόδων βιώσιμης κινητικότητας στον αστικό ιστό και την ανακούφιση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Παράλληλα, θα βοηθήσει στην μείωση των αστικών ρύπων και του θορύβου, στην βελτίωση της σωματικής και ψυχικής υγείας των δημοτών, στην καλλιέργεια της οικολογικής συνείδησης και της οικολογικής παιδείας, στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των δημοτών.

Τέλος, θα ενισχύσει την εμπορική κίνηση καθώς οι ποδηλάτες (στατιστικά) είναι χρήστες της αγοράς της περιοχής που κινούνται, σε αντίθεση με διερχόμενους χρήστες ΙΧ, θα γίνει μεταστροφή των χρηστών ΙΧ και ΤΑΧΙ προς το ποδήλατο και θα βοηθήσει και στην αισθητική αναβάθμιση της πόλης.

Mobile Εφαρμογή Χρηστών

Οι χρήστες θα μπορούν από ειδική mobile εφαρμογή, η οποία θα πρέπει να είναι διαθέσιμη σε Android και iOS, να έχουν πρόσβαση στα στοιχεία του συστήματος, στα διαθέσιμα ποδήλατα σε κάθε σταθμό, σε πραγματικό χρόνο και στην κατάσταση των διαθέσιμων ποδηλάτων. Ο ανάδοχος θα πρέπει να εξασφαλίσει το δικαίωμα χρήσης της εφαρμογής, για χρονικό διάστημα 2 ετών. Οι χρήστες θα μπορούν να πραγματοποιούν συναλλαγές ενοικίασης ποδηλάτου, αφού πρώτα εγγραφούν ως χρήστες στην εφαρμογή, χωρίς να απαιτείται να διαθέτουν προσωποποιημένη έξυπνη κάρτα συνδρομητή. Κατά την εγγραφή τους, μέσω της mobile εφαρμογής, ο χρήστης θα καταχωρεί τα στοιχεία της πιστωτικής/χρεωστική τραπεζικής τους κάρτας, τα οποία θα χρησιμοποιούνται για την ταυτοποίηση του χρήστη, σε περίπτωση κλοπής ποδηλάτου. Η mobile εφαρμογή θα είναι πλήρως προσαρμοσμένη στην εικαστική ταυτότητα του συστήματος, περιέχοντας τα λογότυπα και τα χρώματα του Δήμου Άνδρου και θα πρέπει να είναι διαθέσιμη για δωρεάν λήψη από τους πολίτες, τόσο στο Apple Store, όσο και στο Google Play Store.

Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

Ο συνολικός χρόνος υλοποίησης του έργου ορίζεται στους 8 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Ο ανάδοχος υποχρεούται να υποβάλει αναλυτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, το οποίο να περιλαμβάνει όλες τις επιμέρους φάσεις και τα παραδοτέα τους, εντός του φακέλου τεχνικής προσφοράς. Η υποβολή υπερβολικά μικρών χρονοδιαγραμμάτων χωρίς αναλυτική τεκμηρίωση, αποτελούν λόγο απόρριψης της προσφοράς.