Υπόμνημα ΕΣΕΕ επί του νομοσχεδίου για τις μικροχρηματοδοτήσεις

  • Τετάρτη, 1 Ιουλίου, 2020 - 06:12

Η ΕΣΕΕ στο πλαίσιο του Σχεδίου Νόμου για τις μικροπιστώσεις κατέθεσε σχετική μελέτη με τα πλεονεκτήματα και τα οφέλη που συνεπάγεται η χρήση του συγκεκριμένου χρηματοδοτικού εργαλείου για τις επιχειρήσεις. Οι περιορισμοί και η γραφειοκρατία των συμβατικών μεθόδων τραπεζικού δανεισμού, καθιστούν αναγκαία την όσο την όσο το δυνατόν ταχύτερη εφαρμογή των μικροπιστώσεων, με την παράλληλη όμως πρόβλεψη ισχύος ορισμένων δικλείδων ασφαλείας κυρίως όσον αφορά στην εφαρμογή χαμηλού επιτοκίου επιβάρυνσης των δανειοληπτών. Η εξεύρεση άμεσων και ευέλικτων απαντήσεων στο πρόβλημα της ελλιπούς ρευστότητας πρέπει να τεθεί σε πρώτη προτεραιότητα, λαμβάνοντας βεβαίως υπόψη και τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας στη λειτουργία και προσπάθεια επιβίωσης των επιχειρήσεων.

Όπως αναφέρεται στο υπόμνημα, οι μικροπιστώσεις αποτελούν ένα ιδιαίτερα ευέλικτο και χρήσιμο χρηματοδοτικό εργαλείο, η υιοθέτηση του οποίου έχει καθυστερήσει σημαντικά στην ελληνικό σύστημα παροχής ρευστότητας. Οι μικρές επιχειρήσεις τραυματισμένες ιδιαίτερα από την δεκαετή κρίση και τα μνημόνια δέχτηκαν και νέο χτύπημα με την πρόσφατη πανδημία.

Η ΕΣΕΕ, αφού χαιρετίζει τη νομοθέτηση για το συγκεκριμένο χρηματοδοτικό εργαλείο, επισημαίνει πως το βασικό πρόβλημα εντοπίζεται στην απροθυμία των εμπορικών τραπεζών να διοχετεύσουν πόρους σε αυτούς που τoυς έχουν ανάγκη: στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και στην πραγματική οικονομία.

Στις κατ' άρθρο παρατηρήσεις της ΕΣΕΕ συμπεριλαμβάνονται μεταξύ άλλων και επισημάνσεις όπως ότι "Η Τράπεζα της Ελλάδος ορίζεται ως αρμόδια αρχή..." Η εκχώρηση του συνόλου των αρμοδιοτήτων (αδειοδότηση & εποπτεία) στην ΤτΕ θα επιφέρει μεγάλες καθυστερήσεις στην έκδοση σημαντικών αποφάσεων, με κυριότερη όλων την έκδοση της σχετικής πράξης του Διοικητή της ΤτΕ.

Επίσης σημειώνεται σχετικά με το άρθρο 7 πως οι μετοχές δεν θα είναι πλέον ονομαστικές. Δεν γίνεται σε κανένα σημείο επισήμανση για την ύπαρξη υποχρέωσης περιγραφής της μετοχικής σύνθεσης, ώστε να προκύπτει επαρκής πληροφόρηση συμμετοχής στο κάθε σχήμα και να εξασφαλίζεται η απαραίτητη για την επιτυχία του συστήματος διαφάνεια.

Στο άρθρο 8 φαίνεται ότι η υποχρέωση των ιδρυμάτων να αποδεικνύουν τη δυνατότητα άντλησης πληροφοριών για τους δυνητικούς δικαιούχους, παραπέμπει άμεσα ή έμμεσα στην άντληση στοιχείων από την Τειρεσίας ΑΕ. Εάν ισχύει κάτι τέτοιο, θα εξακολουθούν να ισχύουν τα ίδια ακριβώς αυστηρά και ανελαστικά κριτήρια που υιοθετούν σήμερα οι τράπεζες, με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε στα ίδια αδιέξοδα και απαγορεύσεις.

Οι καταγγελίες των πελατών πρέπει να διερευνώνται σε βάθος και τα προβλήματα να επιλύονται εγκαίρως, για τη βελτίωση των όρων διαφάνειας.

Προς αυτή την κατεύθυνση, η θέσπιση ενός κεντροποιημένου μηχανισμού ελέγχου διαδικασιών και τήρησης ορίων χρηματοδότησης, ο οποίος θα αλληλεπιδρά ανάμεσα στα ιδρύματα, είναι βασικό προαπαιτούμενο επιτυχίας ενός τόσο αναγκαίου χρηματοδοτικού εργαλείου.