Το υδατοδρόμιο της Ίου το πρώτο που αδειοδοτείται, στο πλαίσιο ανάπτυξης του δικτύου μεταφορών με υδροπλάνα στο Νότιο Αιγαίο

Η Ίος “ανοίγει την αυλαία” των υδατοδρομίων στο Αιγαίο

Την άδεια ίδρυσης του υδατοδρομίου στο νησί της Ίου έχει πλέον στα “χέρια” του το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ίου, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των σχετικών ελέγχων, την υπογραφή του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών και την έκδοση της σχετικής ΚΥΑ.

Σε τελική φάση βρίσκεται πλέον το σχέδιο για την ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων στο Νότιο Αιγαίο, καθώς ήδη η πρώτη άδεια ίδρυσης εγκρίθηκε για τη δομή της Ίου από τον Υφυπουργό Υποδομών & Μεταφορών, κ. Γ. Κεφαλογιάννη. Ακολουθούν, στο αμέσως επόμενο διάστημα οι άδειες και για τα 30 υδατοδρόμια, που αναμένεται να λειτουργήσουν συνολικά στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, με αρκετά νησιά των Κυκλάδων να βρίσκονται πολύ κοντά στο στάδιο έγκρισης.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα υδατοδρόμια Σύρου, Νάξου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Πάρου, Άνδρου, Μήλου, Αμοργού, Κύθνου, Κέας, Σικίνου, Σερίφου, Δονούσας και Ανάφης στις Κυκλάδες και Ρόδου (2), Χάλκης, Σύμης, Τήλου, Καρπάθου, Καστελορίζου, Αγαθονησίου, Νισύρου, Αστυπάλαιας, Κάσου, Κω (2), Καλύμνου, Λέρου και Λειψών στα Δωδεκάνησα. Επιπλέον, σχεδιάζεται η αδειοδότηση και ενός υδατοδρομίου στον Φαληρικό όρμο, προκειμένου να συνδέεται το νησιωτικό δίκτυο με την ηπειρωτική χώρα.

«Το μεγαλύτερο δίκτυο υδατοδρομίων στην Ευρώπη»

Στην “Κοινή Γνώμη” μίλησε ο πρόεδρος της εταιρείας “Ελληνικά Υδατοδρόμια”, που έχει επιλεγεί ως ανάδοχος του υδατοδρομίου Ίου από το οικείο Λιμενικό Ταμείο και που συμμετέχει στην κοινοπραξία εταιρειών με την οποία συνεργάζεται για το εγχείρημα η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, κ. Τάσος Γκόβας.

Όπως επεσήμανε αρχικά ο κ. Γκόβας, το υδατοδρόμιο της Ίου είναι το πρώτο που λαμβάνει άδεια ίδρυσης στο πλαίσιο της ανάθεσης σε κοινοπραξία εταιρειών που έχει αναλάβει η ΠΝΑΙ, για λογαριασμό των νησιών της περιφέρειας, αλλά και το πρώτο σε όλο το Αιγαίο. «Πρόκειται για το μεγαλύτερο δίκτυο υδατοδρομίων που θα λειτουργεί σίγουρα σε ευρωπαϊκό, αν όχι σε παγκόσμιο, επίπεδο», τονίζει.

Μάλιστα, ο πρόεδρος της εταιρείας υπενθύμισε, ότι τα “Ελληνικά Υδατοδρόμια”, είχαν δραστηριοποιηθεί ξανά στο λιμάνι της Ίου στα μέσα της δεκαετίας του 2000, στο πλαίσιο πιλοτικού πτητικού προγράμματος, με συνεργασία της εταιρείας απευθείας με το ΔΛΤ Ίου, σε ένα δίκτυο που αφορούσε στην Ίο, την Πάτμο, την Κάλυμνο και το Λαύριο. «Υπήρχε αποδεδειγμένη εμπειρία, ότι το υδροπλάνο μπορούσε εύκολα να προσθαλασσωθεί στο ιδιαίτερα ασφαλές λιμάνι της Ίου», σημειώνει ο κ. Γκόβας. Δεδομένης της πρότερης εμπειρίας στο νησί με τη λειτουργία υδατοδρομίου, το Λιμενικό Ταμείο είχε, από το 2013, ξεκινήσει τις ενέργειες για ίδρυση υδατοδρομίου πριν τη μαζική πρωτοβουλία από πλευράς Περιφέρειας, με συνέπεια, με την ανάληψη της ευθύνης από την ΠΝΑι, οι διαδικασίες να κινηθούν ελαφρώς γρηγορότερα.

Πιο κοντά από ποτέ η προοπτική ανάπτυξης του δικτύου

Παρά το γεγονός, ότι η Ίος διαθέτει πλέον αδειοδοτημένο υδατοδρόμιο, η δραστηριοποίηση υδροπλάνων στο Νότιο Αιγαίο δεν αναμένεται να ξεκινήσει, έως ότου αναπτυχθεί ένα ελάχιστο δίκτυο υδατοδρομίων, προκειμένου η δραστηριοποίηση αυτή να καθίσταται βιώσιμη, που θα αποτελείται από πέντε υδατοδρόμια στις Κυκλάδες και πέντε στα Δωδεκάνησα. Όπως εξηγεί ο κ. Γκόβας, «για να λειτουργήσουν τα υδροπλάνα και αυτό να γίνει με βιώσιμο τρόπο, αλλά και σε βάθος χρόνου, θα πρέπει σε κάθε περιφέρεια ή νομό να δημιουργηθεί ένας μίνιμουμ αριθμός υποδομών. Είναι λογικό, πως δεν μπορεί ένα υδατοδρόμιο μόνο του να λειτουργήσει με βιώσιμο τρόπο. Η εταιρεία θα κληθεί να φέρει υδροπλάνα, πιλότους, μηχανικούς, να διασφαλίσει τα μέτρα ασφαλείας, άρα με ένα υδατοδρόμιο αυτό δε θα έχει νόημα. Από το επιχειρηματικό σχέδιο που έχουμε κάνει εμείς, έχει αποδειχτεί ότι σε κάθε περιφέρεια, για παράδειγμα οι Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, ο Αργοσαρωνικός κλπ, πρέπει να έχουν αδειοδοτηθεί τουλάχιστον πέντε με έξι υδατοδρόμια, ώστε να υπάρχει επαρκής όγκος πτητικού έργου και προορισμών, κι έτσι να υπάρχουν τα έσοδα που χρειάζονται για να είναι βιώσιμη η λειτουργία τους».

Παρ’ όλο που απαιτείται η αδειοδότηση περισσότερων υδατοδρομίων, προκειμένου οι Κυκλάδες να ξεκινήσουν να ταξιδεύουν με υδροπλάνα, ο κ. Γκόβας υποστηρίζει πως οι σχετικές διαδικασίες έχουν προχωρήσει σε σημείο τέτοιο, που δεν αποκλείεται το ελάχιστο απαιτούμενο δίκτυο να έχει δημιουργηθεί έως τον Μάιο του 2022, σε ένα χρόνο από σήμερα.

Επιπλέον και δεδομένου ότι για τη λειτουργία των υδατοδρομίων δεν απαιτείται κάποια ιδιαίτερη κατασκευή, πέραν μίας κτηριακής υποδομής, περί τα 60τ.μ., η οποία δύναται να είναι και λυόμενη, από τη στιγμή που θα εγκριθούν οι άδειες ίδρυσης, η πορεία έως και την έγκριση της άδειας λειτουργίας θα είναι άμεση, με αποτέλεσμα οι πρώτες πτήσεις εντός της σεζόν του 2022 να αποτελούν ένα πολύ ρεαλιστικό σενάριο.

«Ένα υδατοδρόμιο για να λάβει την άδεια λειτουργίας του, θα πρέπει να έχει χωροθετημένους θαλασσοδιαδρόμους, αποτυπωμένους στο χάρτη. Η βασική κατασκευή αφορά σε ένα στεγασμένο οικίσκο, περίπου 60τ.μ., όπου γίνεται το check-in και ο έλεγχος των επιβατών, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της ΥΠΑ, καθώς πρόκειται για εμπορική πτήση. Απλώς, επειδή τα υδροπλάνα έχουν μόνο 19 θέσεις, όπως καταλαβαίνει κανείς δεν απαιτείται μεγαλύτερος χώρος. Το δεύτερο που χρειάζεται σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι μία πλωτή προβλήτα που τοποθετείται στην άκρη της προβλήτας του λιμένα, ώστε να προσδένει εκεί το υδροπλάνο και να πραγματοποιείται η επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών», διευκρινίζει αναλυτικά ο κ. Γκόβας, ενώ πέραν των μικρών αυτών παρεμβάσεων, απαιτείται επίσης η εγκατάσταση ενός ανεμουρίου, η προμήθεια πυροσβεστήρων χειρός, σωσιβίων και φανού.

Ειδικά δε για την περίπτωση της Ίου, ο κ. Γκόβας διευκρίνισε πως, βάσει της πρότερης εμπειρίας, δεν απαιτείται καν τοποθέτηση πλωτής προβλήτας, καθώς στο συγκεκριμένο σημείο το υδροπλάνο έχει τη δυνατότητα να αποβιβάζει απευθείας από την προβλήτα του λιμένα τους επιβάτες, μόνο με την προσθήκη προσκρουστήρων στο κρηπίδωμα.

Από την πρώτη πτήση υδροπλάνου και όσο προστίθενται υδατοδρόμια στα νησιά, «τόσο περισσότερο θα ανοίγει η αγορά, θα γίνονται περισσότερες πτήσεις και θα αυξάνονται οι προορισμοί», καταλήγει.

Όπως τονίζει ο ίδιος, από τους αρμόδιους φορείς της πολιτείας διαφαίνεται να υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την όσο το δυνατόν αμεσότερη υλοποίηση των υδατοδρομίων στη νησιωτική χώρα, καθώς αναγνωρίζεται η ιδιαίτερη συμβολή που θα έχουν στους τομείς της ανάπτυξης, των μεταφορών, του τουρισμού κ.α., ωστόσο ιδιαίτερη μνεία κάνει στην καλή συνεργασία του με τον Περιφερειάρχη, κ. Γιώργο Χατζημάρκο και τον Δήμαρχο Ιητών, κ. Γκίκα Γκίκα, οι οποίοι, όπως τονίζει έχουν εξ αρχής πιστέψει στο εγχείρημα αυτό και σε αγαστή συνεργασία με τους ιδιώτες, έχουν “τρέξει” τις διαδικασίες και έχουν αντιπαλέψει δυναμικά τα όσα “κωλύματα” παρουσιάστηκαν.

Πολλαπλά οφέλη σε μετακινήσεις, υγεία και εφοδιασμό

Ο κ. Γκόβας αναφέρθηκε στον προσωπικό του αγώνα, εδώ και περίπου δύο δεκαετίες, για την πραγματοποίηση του στόχου, αναφορικά με ένα μεγάλο δίκτυο υδατοδρομίων στη χώρα, τονίζοντας ότι πρόκειται για ένα μεταφορικό μέσο πολυχρηστικό, που θα προσδώσει πολλαπλά και πολυεπίπεδα οφέλη στις νησιωτικές και παράκτιες περιοχές.

«Έχει γίνει στοίχημα ζωής για μένα. Το “παλεύω” από το 2004 όταν ξεκινήσαμε εκείνο το πιλοτικό πρόγραμμα και έχει φτάσει 2021 και παλεύουμε ακόμη για το αυτονόητο», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο κ. Γκόβας. «Έχω γυρίσει σχεδόν το σύνολο των νησιών και των παράκτιων περιοχών όλα αυτά τα χρόνια και έχω μιλήσει με όλους τους αρμόδιους φορείς, αλλά και με κατοίκους των περιοχών αυτών. Στον τομέα του τουρισμού, νομίζω είναι αυτονόητη η αξία του υδροπλάνου. Αλλά για τις τοπικές κοινωνίες, η αξία του είναι πολλαπλάσια. Όταν ο κάτοικος της Ίου ή άλλου νησιού που δε διαθέτει αεροδρόμιο, θα μπορεί με μία πρωινή διαδρομή διάρκειας 15-20 λεπτών, να βρεθεί στη Σύρο ή στο Φάληρο, να κάνει τις δουλειές του και να γυρίσει αυθημερόν στην Ίο, αυτό είναι τεράστιο ζήτημα. Σήμερα κάτι τέτοιο είναι σχεδόν αδύνατον και μία απλή μετακίνηση μεταξύ των νησιών πολλές φορές προϋποθέτει πολύ χρόνο, έξοδα διαμονής, διατροφής ή και μετακίνηση μέσω άλλων λιμένων. Επίσης, ιδιαίτερα σημαντική είναι η δυνατότητα των υδροπλάνων να εξυπηρετήσουν και ιατρικά περιστατικά, καθώς σε 10 λεπτά μπορούν να αφαιρεθούν τα 19 καθίσματα και να δημιουργηθεί χώρος ικανός να μεταφέρει δύο φορεία και τον ιατροτεχνικό εξοπλισμό. Τέλος, δεν είναι ήσσονος σημασίας η δυνατότητα των υδροπλάνων να μεταφέρουν έως και 1.700 κιλά cargo. Αυτό σημαίνει ότι σε περιόδους παρατεταμένου απαγορευτικού απόπλου των πλοίων, ή άλλων έκτακτων καταστάσεων, υπάρχει η δυνατότητα ένα υδροπλάνο να εξυπηρετήσει, προκειμένου ένα νησί να εφοδιαστεί με είδη πρώτης ανάγκης, φάρμακα, τρόφιμα κλπ». Παράλληλα επισημαίνει, πως τα υδροπλάνα είναι αδύνατον να αντικαταστήσουν τις υφιστάμενες ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συνδέσεις, ωστόσο αποτελούν έναν συμπληρωματικό και ιδιαίτερα ευέλικτο τρόπο μετακίνησης, που θα “λύσει τα χέρια”, τόσο των νησιωτών, όσο και των επισκεπτών.

Ειδικά δε για το ζήτημα του τουρισμού, αναφέρθηκε στις δυνατότητες για island-hopping που ανοίγονται με την ευχέρεια των μετακινήσεων με υδροπλάνο, και μάλιστα όχι μονό μεταξύ νησιών του ίδιου νομού, όπως επίσης στην ανάπτυξη τουριστικών συνεργασιών μεταξύ προορισμών, την ανάπτυξη του real estate, των επενδύσεων κλπ.

Τέλος, και δεδομένου ότι οι προγραμματικές συμβάσεις που έχει δρομολογήσει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, προβλέπουν ότι οι άδειες ίδρυσης των υδατοδρομίων θα ανήκουν στα Λιμενικά Ταμεία του κάθε Δήμου, αφενός θα υπάρχουν έσοδα στα ΔΛΤ, πέραν των άλλων και από το “ενοίκιο” που θα αποδίδει ο ανάδοχος και αφετέρου θα υπάρξει όφελος στον τόπο από το “άνοιγμα” νέων θέσεων εργασίας.

«Να γίνει η ζωή μας ευκολότερη»

Από την πλευρά του κληθείς να σχολιάσει αυτή την ιδιαίτερα θετική εξέλιξη για το νησί του, ο Δήμαρχος Ιητών, κ. Γκίκας Γκίκας, εστίασε περισσότερο στο όφελος που θα σημάνει για τους μόνιμους κατοίκους της Ίου η λειτουργία ενός υδατοδρομίου.

«Ήταν ένα πολύ μεγάλο βήμα για το νησί. Είναι το πρώτο υδατοδρόμιο στο Αιγαίο που παίρνει άδεια ίδρυσης. Όμως το θέμα είναι αυτό το όνειρο να γίνει πραγματικότητα, να περάσουμε στο επόμενο στάδιο και να δούμε επιτέλους τα υδροπλάνα να πετούν», υπογράμμισε ο κ. Γκίκας, ενώ δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει τόσο τον Περιφερειάρχη, κ. Χατζημάρκο, όσο και τον κ. Γκόβα, για τον οποίο ανέφερε, ότι «αυτό το εγχείρημα και για τον κ. Γκόβα, είναι ένα όνειρο ζωής. Πραγματικά έχει δώσει μαζί μας έναν πολύ μεγάλο αγώνα, εδώ και πάρα πολλά χρόνια για αυτό το σκοπό».

Όπως σχολίασε με θέρμη, σχετικά με την προοπτική ανάπτυξης του δικτύου υδατοδρομίων στα νησιά, «μιλάμε για ένα γρήγορο και ευέλικτο μέσο μετακίνησης, χειμώνα – καλοκαίρι. Σε όλη μας την προσπάθεια, για εμάς στις θέσεις ευθύνης, στο επίκεντρο είναι ο άνθρωπος. Για να πετύχουν τα πάντα σε αυτό το νησί και να έχει αξία ο τόπος, οφείλουμε πρώτα απ’ όλα να κάνουμε ευτυχισμένους τους μόνιμους κατοίκους. Να δώσουμε κίνητρο, διέξοδο, προοπτική, να μείνουν μόνιμα περισσότεροι άνθρωποι, να αυξηθούν τα νέα παιδιά μας, τα οποία μετά τις σπουδές τους να έχουν τη βούληση να ξαναγυρίσουν στον τόπο τους. Σε όλη αυτή μας την προσπάθεια έρχεται και το υδροπλάνο, το οποίο ευελπιστούμε να μην είναι μόνο για το καλοκαίρι, ώστε απλά να μεταφέρει παραπάνω τουρίστες. Απώτερος στόχος μας είναι να έχουμε άλλο ένα μέσο το χειμώνα, ώστε να μπορούμε να πάμε σε ένα διπλανό νησί που έχει αεροδρόμιο, να μπορούμε να πάμε κατευθείαν στην Αθήνα ή στη Σύρο. Αν μπει το υδροπλάνο στη ζωή μας και το στηρίξουμε όλοι μας, η αξία του θα μεταφραστεί κυρίως για εμάς τους μόνιμους κατοίκους, που μένουμε στα νησιά 12 μήνες το χρόνο, ώστε να γίνει η ζωή μας λίγο ευκολότερη».