Υπό επεξεργασία στη Βουλή βρίσκεται ο νέος αναπτυξιακός νόμος του Υπ. Ανάπτυξης & Επενδύσεων

Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων από το νέο αναπτυξιακό νόμο

Ειδικά κίνητρα για επενδύσεις σε μικρονησιωτικές, ορεινές περιοχές και διατηρητέα κτήρια

Με τον νέο αναπτυξιακό νόμο, που αυτή τη στιγμή βρίσκεται προς επεξεργασία στη Βουλή των Ελλήνων, προωθούνται, μεταξύ άλλων, και οι επιταχύνονται οι διαδικασίες, αλλά και ενισχύονται οι επενδύσεις, όσον αφορά στον τουρισμό και τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού.

Στη διαδικασία έγκρισής του από τις σχετικές Επιτροπές της Βουλής, βρίσκεται το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τίτλο «Αναπτυξιακός Νόμος - Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη». Σύμφωνα με την αιτιολογική του έκθεση, σκοπός του είναι η προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας με τη χορήγηση κινήτρων σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και κλάδους. Για την επίτευξη των σκοπών αυτών εισάγονται ρυθμίσεις για την επιτάχυνση όλων των διαδικασιών αξιολόγησης, έγκρισης, ελέγχου και πιστοποίησης των επενδυτικών σχεδίων που υπάγονται στα καθεστώτα του νόμου αυτού.

Οι νέες προσεγγίσεις που «φέρνει» το νέο νομοσχέδιο

Στον νέο αναπτυξιακό νόμο υπάρχουν 13 καθεστώτα ενισχύσεων με θεματική στόχευση, αντί μίας οριζόντιας διάστασης, εκ των οποίων κάθε ένα είναι εστιασμένο σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας.

Αντικείμενο του νομοσχεδίου, αποτελεί η θέσπιση καθεστώτων χορήγησης κρατικών ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια, τα οποία δύνανται να υπάγονται στις παρακάτω κατηγορίες:

1. Ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός επιχειρήσεων,

2. Πράσινη μετάβαση – Περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων,

3. Νέο Επιχειρείν,

4. Καθεστώς Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης,

5. Έρευνα και εφαρμοσμένη καινοτομία,

6. Αγροδιατροφή – πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων – αλιεία και υδατοκαλλιέργεια,

7. Μεταποίηση – Εφοδιαστική αλυσίδα,

8. Επιχειρηματική εξωστρέφεια,

9. Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων,

10. Εναλλακτικές μορφές τουρισμού,

11. Μεγάλες επενδύσεις,

12. Ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας,

13. Επιχειρηματικότητα 360ο

Όπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, η ανάγκη ουσιαστικής αναμόρφωσης των ρυθμίσεων του αναπτυξιακού νόμου ήταν επιτακτική, καθώς έπρεπε να αποτυπώνονται οι νέοι στόχοι για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, καθώς ο νόμος αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό χρηματοδοτικό εργαλείο για την ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων.

Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι το σχέδιο νόμου προβλέπει πολύ συγκεκριμένες προσεγγίσεις σε επίπεδο διοικητικής πρακτικής για τη βελτίωση και την επιτάχυνση των διαδικασιών αξιολόγησης και ελέγχου υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων.

Έμφαση στις τουριστικές επενδύσεις

Σε ό,τι αφορά τον  τομέα του τουρισμού, στη σχετική έκθεση του σχεδίου νόμου τονίζεται, ότι «η Ελλάδα έχει πληγεί σοβαρά από την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19, καθώς, λόγω της διάρθρωσης της οικονομίας της, με το μεγάλο μερίδιο του τομέα του τουρισμού και των υπηρεσιών μεταφορών και το υψηλό ποσοστό πολύ μικρών επιχειρήσεων, είναι ιδιαίτερα ευάλωτη στους κλυδωνισμούς που προκλήθηκαν από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς και τα μέτρα τήρησης αποστάσεων». Επιπλέον, σημειώνεται, πως η πανδημία «ανέδειξε επίσης τη σημασία της αντιμετώπισης του μεγάλου επενδυτικού κενού, των κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων και της ανεργίας».

Στην κατεύθυνση αυτή, το κεφάλαιο στο οποίο αναφέρεται στο καθεστώς ενίσχυσης των τουριστικών επενδύσεων, αναφέρεται, ότι:

«Σκοπός του παρόντος καθεστώτος είναι η χορήγηση ενισχύσεων σε ένα ευρύ πεδίο τουριστικών επενδύσεων που αφορούν κυρίως στη δημιουργία, την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής τουριστικών καταλυμάτων στο σύνολο της Επικράτειας, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος».

Τα υπαγόμενα, στο καθεστώς αυτό, επενδυτικά σχέδια αφορούν, μεταξύ άλλων, σε:

α) Ίδρυση ή επέκταση ξενοδοχειακών μονάδων τεσσάρων τουλάχιστον αστέρων,

β) εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων που ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τεσσάρων τουλάχιστον αστέρων, μετά πενταετία από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας ή από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της προηγούμενης επένδυσης εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής της μονάδας,

γ) επέκταση και εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων που έχουν διακόψει τη λειτουργία τους, με την προϋπόθεση ότι στο διάστημα διακοπής δεν έχει γίνει αλλαγή χρήσης του κτιρίου και ότι, μέσω της επέκτασης ή του εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής αναβαθμίζονται σε κατηγορία τεσσάρων τουλάχιστον αστέρων,

δ) ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής τουριστικών οργανωμένων κατασκηνώσεων (camping), τα οποία ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τριών τουλάχιστον αστέρων,

ε) ίδρυση και εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων εντός χαρακτηρισμένων παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων, τα οποία ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τριών τουλάχιστον αστέρων,

στ) ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων, που κατατίθενται ως ενιαία σχέδια, μη περιλαμβανομένων των προς μεταβίβαση ή μακροχρόνια μίσθωση κτιρίων και εγκαταστάσεων,

ζ) ίδρυση ξενώνων φιλοξενίας νέων, μόνο για μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις,

η) ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας (condo hotels), υπό την προϋπόθεση ότι η μεταβίβαση ή η μακροχρόνια μίσθωση ενισχυόμενων τμημάτων αυτών λαμβάνει χώρα μετά από τη λήξη της τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων του φορέα της επένδυσης.

Τα επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται πρέπει να έχουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης.

Οι ενισχύσεις

Τα επενδυτικά σχέδια του παρόντος καθεστώτος ενισχύονται με τα κίνητρα της φορολογικής απαλλαγής, της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης. Για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, η ενίσχυση περιλαμβάνει τα ανωτέρω κίνητρα πλην της επιχορήγησης.

Το ποσοστά ενισχύσεων για τις επιλέξιμες δαπάνες των αρχικών επενδύσεων χορηγούνται με βάση τα ανώτατα όρια εντάσεων του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων ως εξής:

α. Για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις τα ποσοστά ενισχύσεων για όλα τα είδη κινήτρων, πλην της επιχορήγησης, χορηγούνται στο ανώτατο ποσοστό του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Το κίνητρο της επιχορήγησης χορηγείται στο 80% του ανώτατου ορίου του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων ενώ σε ειδικές περιπτώσεις επενδυτικών σχεδίων, ενδέχεται να φτάσουν στο 90% ή 100%.

β. Για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις τα κίνητρα χορηγούνται στο 80% του ανώτατου ορίου του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, ενώ σε ειδικές περιπτώσεις επενδυτικών σχεδίων, ενδέχεται να φτάσουν στο 90% ή 100%.

Αυξημένα ποσοστά ενισχύσεων χορηγούνται στα επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται σε:

α. Ορεινές περιοχές, σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση της ΕΛ.ΣΤΑΤ., εκτός των δημοτικών ενοτήτων που συνιστούν μέρος του πολεοδομικού συγκροτήματος της Αθήνας,

β. περιοχές σε απόσταση έως 30 χιλιομέτρων από τα σύνορα,

γ. νησιά με πληθυσμό μικρότερο των 3.100 κατοίκων,

δ. κτίρια χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα,

ε. περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, σύμφωνα με απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής.

Το ποσό των ενισχύσεων που χορηγείται σε κάθε επενδυτικό σχέδιο του παρόντος καθεστώτος δεν υπερβαίνει το όριο των δέκα εκατομμυρίων ευρώ.

Ενίσχυση σε επενδύσεις εναλλακτικού τουρισμού

Πρόβλεψη υπάρχει επίσης και για τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, με την ενίσχυση των σχετικών τουριστικών επενδύσεων, που στοχεύουν στην αξιοποίηση και ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των περιοχών της χώρας, όπως γεωγραφικών, κοινωνικών, πολιτισμικών, θρησκευτικών.

1. Τα υπαγόμενα, στο συγκεκριμένο καθεστώς, επενδυτικά σχέδια αφορούν σε εγκαταστάσεις:

α. ειδικής τουριστικής υποδομής, όπως συνεδριακά κέντρα, γήπεδα γκολφ, τουριστικούς λιμένες, χιονοδρομικά κέντρα, θεματικά πάρκα, εγκαταστάσεις ιαματικού τουρισμού [μονάδες ιαματικής θεραπείας, κέντρα ιαματικού τουρισμού θερμαλισμού, κέντρα θαλασσοθεραπείας, κέντρα αναζωογόνησης (spa)], κέντρα προπονητικού αθλητικού τουρισμού, ορειβατικά καταφύγια, αυτοκινητοδρόμια,

β. αγροτουρισμού ή οινοτουρισμού ή γεωτουρισμού ή πολυλειτουργικών αγροκτημάτων,

γ. τουριστικών καταλυμάτων στην ύπαιθρο τύπου Glamping.

Τα επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται, πρέπει να έχουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης και δύναται να περιλαμβάνουν επιπρόσθετες επιλέξιμες δαπάνες.

Με τον νέο αναπτυξιακό νόμο, που αυτή τη στιγμή βρίσκεται προς επεξεργασία στη Βουλή των Ελλήνων, προωθούνται, μεταξύ άλλων, και οι επιταχύνονται οι διαδικασίες, αλλά και ενισχύονται οι επενδύσεις, όσον αφορά στον τουρισμό και τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού.

Στη διαδικασία έγκρισής του από τις σχετικές Επιτροπές της Βουλής, βρίσκεται το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τίτλο «Αναπτυξιακός Νόμος - Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη». Σύμφωνα με την αιτιολογική του έκθεση, σκοπός του είναι η προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας με τη χορήγηση κινήτρων σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και κλάδους. Για την επίτευξη των σκοπών αυτών εισάγονται ρυθμίσεις για την επιτάχυνση όλων των διαδικασιών αξιολόγησης, έγκρισης, ελέγχου και πιστοποίησης των επενδυτικών σχεδίων που υπάγονται στα καθεστώτα του νόμου αυτού.

Οι νέες προσεγγίσεις που «φέρνει» το νέο νομοσχέδιο

Στον νέο αναπτυξιακό νόμο υπάρχουν 13 καθεστώτα ενισχύσεων με θεματική στόχευση, αντί μίας οριζόντιας διάστασης, εκ των οποίων κάθε ένα είναι εστιασμένο σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας.

Αντικείμενο του νομοσχεδίου, αποτελεί η θέσπιση καθεστώτων χορήγησης κρατικών ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια, τα οποία δύνανται να υπάγονται στις παρακάτω κατηγορίες:

1. Ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός επιχειρήσεων,

2. Πράσινη μετάβαση – Περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων,

3. Νέο Επιχειρείν,

4. Καθεστώς Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης,

5. Έρευνα και εφαρμοσμένη καινοτομία,

6. Αγροδιατροφή – πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων – αλιεία και υδατοκαλλιέργεια,

7. Μεταποίηση – Εφοδιαστική αλυσίδα,

8. Επιχειρηματική εξωστρέφεια,

9. Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων,

10. Εναλλακτικές μορφές τουρισμού,

11. Μεγάλες επενδύσεις,

12. Ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας,

13. Επιχειρηματικότητα 360ο

Όπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, η ανάγκη ουσιαστικής αναμόρφωσης των ρυθμίσεων του αναπτυξιακού νόμου ήταν επιτακτική, καθώς έπρεπε να αποτυπώνονται οι νέοι στόχοι για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, καθώς ο νόμος αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό χρηματοδοτικό εργαλείο για την ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων.

Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι το σχέδιο νόμου προβλέπει πολύ συγκεκριμένες προσεγγίσεις σε επίπεδο διοικητικής πρακτικής για τη βελτίωση και την επιτάχυνση των διαδικασιών αξιολόγησης και ελέγχου υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων.

Έμφαση στις τουριστικές επενδύσεις

Σε ό,τι αφορά τον  τομέα του τουρισμού, στη σχετική έκθεση του σχεδίου νόμου τονίζεται, ότι «η Ελλάδα έχει πληγεί σοβαρά από την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19, καθώς, λόγω της διάρθρωσης της οικονομίας της, με το μεγάλο μερίδιο του τομέα του τουρισμού και των υπηρεσιών μεταφορών και το υψηλό ποσοστό πολύ μικρών επιχειρήσεων, είναι ιδιαίτερα ευάλωτη στους κλυδωνισμούς που προκλήθηκαν από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς και τα μέτρα τήρησης αποστάσεων». Επιπλέον, σημειώνεται, πως η πανδημία «ανέδειξε επίσης τη σημασία της αντιμετώπισης του μεγάλου επενδυτικού κενού, των κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων και της ανεργίας».

Στην κατεύθυνση αυτή, το κεφάλαιο στο οποίο αναφέρεται στο καθεστώς ενίσχυσης των τουριστικών επενδύσεων, αναφέρεται, ότι:

«Σκοπός του παρόντος καθεστώτος είναι η χορήγηση ενισχύσεων σε ένα ευρύ πεδίο τουριστικών επενδύσεων που αφορούν κυρίως στη δημιουργία, την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής τουριστικών καταλυμάτων στο σύνολο της Επικράτειας, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος».

Τα υπαγόμενα, στο καθεστώς αυτό, επενδυτικά σχέδια αφορούν, μεταξύ άλλων, σε:

α) Ίδρυση ή επέκταση ξενοδοχειακών μονάδων τεσσάρων τουλάχιστον αστέρων,

β) εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων που ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τεσσάρων τουλάχιστον αστέρων, μετά πενταετία από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας ή από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της προηγούμενης επένδυσης εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής της μονάδας,

γ) επέκταση και εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων που έχουν διακόψει τη λειτουργία τους, με την προϋπόθεση ότι στο διάστημα διακοπής δεν έχει γίνει αλλαγή χρήσης του κτιρίου και ότι, μέσω της επέκτασης ή του εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής αναβαθμίζονται σε κατηγορία τεσσάρων τουλάχιστον αστέρων,

δ) ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής τουριστικών οργανωμένων κατασκηνώσεων (camping), τα οποία ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τριών τουλάχιστον αστέρων,

ε) ίδρυση και εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων εντός χαρακτηρισμένων παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων, τα οποία ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τριών τουλάχιστον αστέρων,

στ) ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων, που κατατίθενται ως ενιαία σχέδια, μη περιλαμβανομένων των προς μεταβίβαση ή μακροχρόνια μίσθωση κτιρίων και εγκαταστάσεων,

ζ) ίδρυση ξενώνων φιλοξενίας νέων, μόνο για μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις,

η) ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας (condo hotels), υπό την προϋπόθεση ότι η μεταβίβαση ή η μακροχρόνια μίσθωση ενισχυόμενων τμημάτων αυτών λαμβάνει χώρα μετά από τη λήξη της τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων του φορέα της επένδυσης.

Τα επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται πρέπει να έχουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης.

Οι ενισχύσεις

Τα επενδυτικά σχέδια του παρόντος καθεστώτος ενισχύονται με τα κίνητρα της φορολογικής απαλλαγής, της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης. Για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, η ενίσχυση περιλαμβάνει τα ανωτέρω κίνητρα πλην της επιχορήγησης.

Το ποσοστά ενισχύσεων για τις επιλέξιμες δαπάνες των αρχικών επενδύσεων χορηγούνται με βάση τα ανώτατα όρια εντάσεων του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων ως εξής:

α. Για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις τα ποσοστά ενισχύσεων για όλα τα είδη κινήτρων, πλην της επιχορήγησης, χορηγούνται στο ανώτατο ποσοστό του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Το κίνητρο της επιχορήγησης χορηγείται στο 80% του ανώτατου ορίου του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων ενώ σε ειδικές περιπτώσεις επενδυτικών σχεδίων, ενδέχεται να φτάσουν στο 90% ή 100%.

β. Για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις τα κίνητρα χορηγούνται στο 80% του ανώτατου ορίου του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, ενώ σε ειδικές περιπτώσεις επενδυτικών σχεδίων, ενδέχεται να φτάσουν στο 90% ή 100%.

Αυξημένα ποσοστά ενισχύσεων χορηγούνται στα επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται σε:

α. Ορεινές περιοχές, σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση της ΕΛ.ΣΤΑΤ., εκτός των δημοτικών ενοτήτων που συνιστούν μέρος του πολεοδομικού συγκροτήματος της Αθήνας,

β. περιοχές σε απόσταση έως 30 χιλιομέτρων από τα σύνορα,

γ. νησιά με πληθυσμό μικρότερο των 3.100 κατοίκων,

δ. κτίρια χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα,

ε. περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, σύμφωνα με απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής.

Το ποσό των ενισχύσεων που χορηγείται σε κάθε επενδυτικό σχέδιο του παρόντος καθεστώτος δεν υπερβαίνει το όριο των δέκα εκατομμυρίων ευρώ.

Ενίσχυση σε επενδύσεις εναλλακτικού τουρισμού

Πρόβλεψη υπάρχει επίσης και για τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, με την ενίσχυση των σχετικών τουριστικών επενδύσεων, που στοχεύουν στην αξιοποίηση και ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των περιοχών της χώρας, όπως γεωγραφικών, κοινωνικών, πολιτισμικών, θρησκευτικών.

1. Τα υπαγόμενα, στο συγκεκριμένο καθεστώς, επενδυτικά σχέδια αφορούν σε εγκαταστάσεις:

α. ειδικής τουριστικής υποδομής, όπως συνεδριακά κέντρα, γήπεδα γκολφ, τουριστικούς λιμένες, χιονοδρομικά κέντρα, θεματικά πάρκα, εγκαταστάσεις ιαματικού τουρισμού [μονάδες ιαματικής θεραπείας, κέντρα ιαματικού τουρισμού θερμαλισμού, κέντρα θαλασσοθεραπείας, κέντρα αναζωογόνησης (spa)], κέντρα προπονητικού αθλητικού τουρισμού, ορειβατικά καταφύγια, αυτοκινητοδρόμια,

β. αγροτουρισμού ή οινοτουρισμού ή γεωτουρισμού ή πολυλειτουργικών αγροκτημάτων,

γ. τουριστικών καταλυμάτων στην ύπαιθρο τύπου Glamping.

Τα επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται, πρέπει να έχουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης και δύναται να περιλαμβάνουν επιπρόσθετες επιλέξιμες δαπάνες.

Photo: Freepik/Lifeforstock