Υπό έντονο αναβρασμό ο εκπαιδευτικός τομέας

Υποστελέχωση και νέα μέτρα οι βασικές αιτίες αντιδράσεων στις Κυκλάδες

Νέο κύμα αντιδράσεων έχει κατακλείσει την χώρα αναφορικά με τα ζητήματα που προκύπτουν στον τομέα της παιδείας. Διαθεσιμότητα καθηγητών, υποστελέχωση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και νέα μέτρα προκαλούν αναταραχές στον χώρο της εκπαίδευσης.

Όπως είναι αναμενόμενο, κάθε αλλαγή στο ήδη διαμορφωμένο κοινωνικό ή εκπαιδευτικό σύστημα έχει ως άμεση συνέπεια την έντονη αντίδραση των υποδοχέων των νέων μεταρρυθμιστικών μέτρων, η οποία, σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα προβλήματα του τομέα προκαλεί την αντίδραση των αποδεχθέντων των αλλαγών. Κατά αντιστοιχία, στο πεδίο της εκπαίδευσης μαθητές, καθηγητές, γονείς και κηδεμόνες έρχονται αντιμέτωποι με σημαντικά θέματα που επηρεάζουν τον τρόπο διεξαγωγής των μαθημάτων όπως επίσης κλονίζουν την λειτουργικότητα των σχολείων σε όλες τις βαθμίδες. Λύκεια και Γυμνάσια ανά την χώρα ξεσηκώνονται και μέσα από τις καταλήψεις ως μορφή διαμαρτυρίας, εναντιώνονται στην εφαρμογή των νέων εκπαιδευτικών παραμέτρων ενώ παράλληλα διεκδικούν την ισότητα στον εκπαιδευτικό τομέα, καθώς πολλά νησιά του Αιγαίου, στερούνται καθηγητές βασικών μαθημάτων.

Κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου

Για ακόμη ένα κατά σειρά έτος, η σχολική χρονιά ξεκίνησε με σημαντικές ελλείψεις στην στελέχωση των εκπαιδευτικών μονάδων, ιδιαίτερα στα νησιά των Κυκλάδων. Ένας μεγάλος αριθμός έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα, την ίδια στιγμή που καθηγητές και δάσκαλοι κρίνονται απαραίτητοι σε αρκετές περιοχές της χώρας με στόχο την διεξαγωγή των μαθημάτων και την ορθή λειτουργία των σχολείων. Σύμφωνα με την ΟΛΜΕ, συνεχίζεται η διακοπή μισθοδοσίας 85 εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Τεχνικής-Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και όπως προβλέπεται, η ίδια θα προβεί σε μήνυση εις βάρος του υπουργείου Παιδείας και των Διευθυντών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα στοιχεία αποδεικνύουν πως για τους 85 εκπαιδευτικού, παρά το γεγονός ότι έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα από τις 22 Ιουλίου του 2013, η μισθοδοσία τους «διακόπηκε παράτυπα στις 22 Μαρτίου του 2014 χωρίς να έχει εκδοθεί καμία διοικητική πράξη».

Μεγάλες διαστάσεις φαίνεται να παίρνει, παράλληλα, η έλλειψη καθηγητών σε νησιά του Αιγαίου, όπως η Κύθνος και η Κίμωλος, στις οποίες παρά την έναρξη των μαθημάτων παρατηρείται απουσία εκπαιδευτικών και καμία διάθεση επίλυσης του προβλήματος. Συγκεκριμένα στην περίπτωση της Κιμώλου, η έλλειψη στον καθηγητή των Αγγλικών προκαλεί μια έντονη ανησυχία τόσο στους μαθητές όσο και στους κηδεμόνες τους. Όπως τονίζεται σε ανοιχτή διαμαρτυρία του δημάρχου του νησιού, η Κίμωλος δεν διαθέτει φροντιστήριο ξένων γλωσσών, ούτε παρουσιάζεται κάποια εναλλακτική λύση, γεγονός που σημαίνει ότι οι οικογένειες έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους για την σωστή εκπαίδευση των παιδιών τους στους εκπαιδευτικούς που διαθέτει το τοπικό σχολείο. Όπως χαρακτηριστικά σχολιάζεται στην επιστολή του δημάρχου «Οι λίγες γνώσεις των μαθητών οφείλονται στον καθηγητή του Γυμνασίου (που πάντα φιλότιμα προσπαθεί να βοηθήσει με κάθε τρόπο), παρακαλούμε να φροντίσετε ώστε να μην στερούνται (συν τοις άλλοις) οι μαθητές της Κιμώλου το μάθημα των Αγγλικών, ώστε να μπορούν στο μέλλον τουλάχιστον να γνωρίζουν τα στοιχειώδη».

Αντίστοιχα, στο νησί της Κύθνου, οι μαθητές εκφράζουν την έντονη δυσαρέσκειας τους για την απουσία εξειδικευμένων καθηγητών όπως εξίσου και την γενικότερη έλλειψη εκπαιδευτικών στις εκπαιδευτικές τους μονάδες. Η αδιαφορία του Υπουργείου για την ομαλή λειτουργία των σχολείων κατά την νέα σχολική χρονιά παρουσιάζει, ως απόρροια του, την διαμαρτυρία των μαθητών οι οποίοι καταγγέλλουν «Ζητάμε άμεσα τον διορισμό καθηγητών στο σχολείο μας, για να αισθανθούμε ότι είμαστε ισότιμα μέλη με όλους τους πολίτες αυτού του κράτους». Το φαινόμενο των σημαντικών ελλείψεων στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, όπως και το ζήτημα της διαθεσιμότητας των απαραίτητων εκπαιδευτικών για την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των σχολείων, συμπληρώνεται από το «κρούσμα» των παιδόφιλων εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες του Υπουργείου, τέθηκαν σε αργία έντεκα καθηγητές, με τις κατηγορίες για παρενόχληση ανηλίκου, έως ότου παρθούν τελεσίδικες αποφάσεις.

Αντιμέτωποι με τις αντιδράσεις

Βάση των στοιχείων, σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις στον εκπαιδευτικό τομέα, οι καταλήψεις που πραγματοποιούνται ανήλθαν σε πεντακόσια τα σχολεία ανά την επικράτεια με βασική τους πρόφαση και εναντίωση την ένδειξη διαμαρτυρίας ενάντια στο νέο σύστημα που εισάγει ο υπουργός Παιδείας, Ανδρέας Λοβέρδος. Στο πλαίσιο των γενικότερων κινητοποιήσεων, τα Γυμνάσια και τα Λύκεια της Σύρου, εντάσσονται στον κοινό αγώνα των συμμαθητών τους ανά την Ελλάδα. Επιπρόσθετα, η Ανεξάρτητη Κίνηση Εκπαιδευτικών Π.Ε, ζητά την βοήθεια της έπαρχου Θήρας κ. Λειβαδάρου έπειτα από συνάντηση μαζί της, με στόχο την βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Μέσα από την ανακοίνωση της, αιτούνται μεταξύ άλλων την λήψη μέτρων για την αύξηση πόρων για την παιδεία, την κατασκευή σύγχρονων κτιρίων, την βελτίωση των υποδομών για τα ειδικά σχολεία, την παροχή σύγχρονου παιδαγωγικού υλικού, καμία συγχώνευση ή κατάργηση σχολικής μονάδας και γενικότερες ενέργειες για την διευκόλυνση της οικονομικότερης μεταφοράς των μόνιμων, αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, όπως και την παροχή υποστήριξης με σκοπό την σίτιση και στέγαση των εκπαιδευτικών.

Στο γενικότερο κλίμα της υποβάθμισης της Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, οι αρμόδιοι φορείς δίνουν τις δικές τους απαντήσεις για τις απαιτήσεις και τις αντιδράσεις των μαθητών. Ο υφυπουργός Παιδείας Αλέξανδρος Δερμεντζόπουλος προανήγγειλε την προκήρυξη διαγωνισμού μέσω ΑΣΕΠ για την πλήρωση των κενών στο χώρο της εκπαίδευση, τα οποία ανέρχονται σε 1.000 με 1.200 θέσεις έλλειψης εκπαιδευτικού προσωπικού ενώ παράλληλα σημειώνεται ένας μεγάλος αριθμός αποσπασμένων εκπαιδευτικών σε 192 φορείς. «Εκτιμώ ότι δεν θα κλείσει απόλυτα το θέμα αν δεν προχωρήσουμε σε μαζικό διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Αν δεν γίνει όπως το διεκδικούμε δεν θα κλείσουν ποτέ τα κενά. Του χρόνου η κατάσταση θα είναι χειρότερη αν δεν προχωρήσουμε σε προσλήψεις», τονίζει ο υφυπουργός. Από την πλευρά του ο υπουργός Παιδείας, κατατάσσει τις εναντιώσεις των μαθητών στην σφαίρα επιρροής της γιορτής του Πολυτεχνείου, ενώ ταυτόχρονα γεννά και μοιράζεται δημόσια τους προβληματισμούς του σχετικά με την αναστολή των μαθημάτων στο όνομα των καταλήψεων όπως και την επιμήκυνση της σχολικής χρονιάς ώστε να καλυφθούν οι «χαμένες» σχολικές ώρες.