Τα παιδιά του 2ου Νηπιαγωγείου Ερμούπολης «σώζουν» από τα σκουπίδια άχρηστα αντικείμενα και τα κάνουν απαραίτητα για παιχνίδι και διασκέδαση

Εφευρέτες Παιχνιδιών....οι Ανακυκλωτές της Χαράς

Αντλώντας έμπνευση από τον στίχο του Μανώλη Ρασούλη «Τίποτα δεν πάει χαμένο…», τα παιδιά του 2ου Νηπιαγωγείου Ερμούπολης επιστρατεύουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους για να δώσουν νέα πνοή σε αντικείμενα και υλικά, τα οποία θα κατέληγαν στο καλάθι των αχρήστων.

Στο πλαίσιο του eTwinning προγράμματος "Εφευρέτες Παιχνιδιών....οι Ανακυκλωτές της Χαράς", οι μικροί μαθητές αντί να πετάξουν τα πλαστικά πιάτα που χρησιμοποιήθηκαν για μία εργασία τους, εφευρίσκουν παιχνίδια, τα κατασκευάζουν, τα διακοσμούν και παίζουν με αυτά. Χρησιμοποιημένα πλαστικά πιάτα, χαλασμένοι μαρκαδόροι και χαρτομπαλάκια από παλαιές εφημερίδες αποτελούν τα βασικά υλικά των παιδιών που αποδεικνύουν ότι τίποτα στη ζωή δεν απαιτεί κόπο, αλλά τρόπο για να μπορέσει να πάρει σάρκα και οστά και να σκορπίσει χαρά. Ανάμεσα στα «έργα» που έχουν δημιουργηθεί μέχρι τώρα από τα χέρια τους συναντούμε δίσκους από πλαστικά πιάτα, ρακέτες από πλαστικά πιάτα και  λαβή από μαρκαδόρους και δύο νέα παζλ από σακούλα με κεράσματα γενεθλίων και χαρτόκουτο.

Το συνεργατικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα, στο οποίο συμμετέχουν συνολικά 14 σχολεία (ένα από Πολωνία και δεκατρία από Ελλάδα, μεταξύ αυτών και το 2ο Νηπιαγωγείο Ερμούπολης) έχει ως αντικείμενο τον σχεδιασμό και την δημιουργία διαφόρων μορφών παιχνιδιών (επιτραπέζια, παιχνίδια ρόλων, συμβολικών παιχνιδιών ,παιχνιδιών αυλής, ομαδικών παιχνιδιών κτλ) με την επαναχρησιμοποίηση αντικείμενων που θα οδηγούνταν στον κάδο απορριμμάτων.

Βάση του έργου αποτελεί η εξαιρετική ικανότητα και αγάπη των παιδιών να εφευρίσκουν παιχνίδια, αποδίδοντας νέες σημασίες σε διάφορα αντικείμενα και καταστάσεις. Εκμεταλλευόμενοι αυτό το γεγονός, οι εκπαιδευτικοί εμβαθύνουν σε έννοιες όπως επαναχρησιμοποίηση, προστασία του περιβάλλοντος, υπέρμετρη κατανάλωση και διαφήμιση , περνώντας μέσα από δρόμους ποικίλων γνωστικών αντικειμένων, προσεγγίζοντας επιμέρους εκπαιδευτικούς στόχους, καλλιεργώντας ταυτόχρονα την νοητική ευλυγισία και δημιουργικότητα των παιδιών με όχημα το παιχνίδι και την χαρά που προσφέρει.

Εφευρετικότητα και διάθεση για δημιουργία

Μέσω του προγράμματος, οι μαθητές θα ξεδιπλώσουν τη δημιουργικότητά τους, θα επεξεργαστούν ποικίλα υλικά με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους, θα υιοθετήσουν θετική στάση απέναντι στο περιβάλλον και θα συνειδητοποιήσουν την ανάγκη της προστασίας του. Στο πλαίσιο αυτό, θα αντιληφθούν ότι η επαναχρησιμοποίηση αντικειμένων θα μπορούσε να συμβάλει σημαντικά στη μείωση των απορριμμάτων.

Το έργο στοχεύει, μεταξύ άλλων, στην ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης και της ικανότητας της συνεργασίας, στην ανακάλυψη της χαράς της συλλογικής προσπάθειας και την κατανόηση της αμφίδρομης σχέσης ατόμου-ομάδας, στο σχεδιασμό και την υλοποίηση μικρών project που προκύπτουν από την επίλυση προβλήματος, στην παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού από τα παιδιά για τα παιδιά και τέλος, στην εμπλοκή των γονέων στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Διαδικασία της εργασίας

Το κάθε συνεργαζόμενο σχολείο θα αναπτύξει το δικό του πρόγραμμα προσαρμόζοντας τις δραστηριότητές του στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών του αλλά και στις ιδιαιτερότητες του περιβάλλοντος στο οποίο λειτουργεί. Επιπλέον θα προτείνει και από μία συνεργατική δραστηριότητα –κατασκευή παιχνιδιών οποία θα υλοποιείται από ομάδες μαθητών όλων των συνεργαζόμενων σχολείων, με στόχο να παραχθούν παιχνίδια από όλες τις κατηγορίες παιχνιδιών. Η επικοινωνία με τα σχολεία-εταίρους θα είναι συχνή και με ανταλλαγή μηνυμάτων. Μέσω αυτής θα γίνεται ανατροφοδότηση, ανταλλαγή ιδεών, θα οργανώνεται το πρόγραμμα και θα επιλύονται προβλήματα.

Ως εργαλεία επικοινωνίας των σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών θα χρησιμοποιηθούν: Τwinspace , Skype και Εmail. Επίσης θα χρησιμοποιηθούν εργαλεία web και θα αξιοποιηθούν αρχές και μέθοδοι της εκπαίδευσης steam.

Ειδικότερα, ο κάθε εταίρος θα ενημερώνει για τις δραστηριότητές του τα υπόλοιπα μέλη μέσω της ανάρτησης στη σχετική πλατφόρμα με φωτογραφίες

Αναμενόμενα αποτελέσματα

Κατά τη διάρκεια του έργου, τα σχολεία θα εφαρμόσουν γνώσεις και θα τις συνδέσουν με την πραγματικότητα ώστε αυτές να αποκτήσουν νόημα για τα παιδιά, ενώ θα παράξουν εκπαιδευτικό υλικό ανέξοδα. Το πρόγραμμα θα συμβάλει τόσο στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών, σε γνωστικό, ηθικό, κοινωνικό και συναισθηματικό επίπεδο, όσο και στο άνοιγμα του σχολείου στην εθνική και στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα της Ευρώπης καθώς και στην τοπική αλλά και την ευρύτερη κοινωνία. Τέλος, μέσα από την επικοινωνία, τη συνεργασία, την ανταλλαγή σκέψεων και ιδεών θα επιτευχθούν κοινοί στόχοι και θα δοθούν λύσεις σε προβλήματα.