Βιωματικά εργαστήρια για εκπαιδευτικούς της Σύρου με θέμα: «Διαχείριση Σκέψης, Προσοχή και Ελευθερία»

Συνάντηση και γνωριμία με τον «σκεπτόμενο εαυτό»

Σε θέματα τρόπου σκέψης και επιλογών θα εμβαθύνουν δύο νέα εργαστήρια που σχεδιάζονται από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων σε συνέχεια προηγούμενου εργαστηρίου με θέμα: «Μετάβαση: Το παιχνίδι της ζωής - Πρακτικά εργαλεία για την καθημερινότητα και την τάξη».

Τα εργαστήρια με τίτλο «Διαχείριση Σκέψης, Προσοχή και Ελευθερία – βιωματικό πεδίο έρευνας» θα διεξαχθούν στις 12 και 16 Μαρτίου 2020, στην Παιδική Βιβλιοθήκη Σύρου – Ερμούπολης.

Ενίσχυση του εαυτού και του ρόλου μας

Το Εργαστήριο Α αφορά σε εύκολα και ενδιαφέροντα παιχνίδια παρατήρησης του τρόπου σκέψης και πώς μπορούμε να πάρουμε τον έλεγχο των σκέψεων μας.

Παρατηρείται ότι όσο μεγαλώνουμε διαχειριζόμαστε όλο και μεγαλύτερο μέρος της ζωής μας «από μνήμης», μέσω αυτοματισμών και συνηθειών. Σχετιζόμαστε χωρίς να ξέρουμε ο ένας τον άλλον, συνήθως με την πεποίθηση ότι «ξέρουμε», ενώ «ξέρουμε ελάχιστα» και κυρίως δεν «ξέρουμε» τι συμβαίνει στο ίδιο μας το μυαλό. Έτσι συνήθως ζούμε τις ζωές μας «στον αυτόματο». Στο συγκεκριμένο εργαστήριο, που θα υλοποιηθεί την Πέμπτη 12 Μαρτίου 2020 (18:30-20:30), οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί θα διαμορφώσουν ένα χώρο βιωματικής εμπειρίας όπου με απλές πρακτικές ασκήσεις θα συναντηθούν με αυτόν που αποκαλούμε «σκεπτόμενό εαυτό» και θα τον γνωρίσουν λίγο περισσότερο: θα δουν τι μπορούμε να κάνουμε, ώστε να μην είναι ανεξέλεγκτος και «μας σέρνει από την μύτη» και επίσης τι γίνεται όταν τον πιάνουμε να μας «υποθάλπει». Στόχος είναι η ενίσχυση του εαυτού και του ρόλου μας.

Το εν λόγω βιωματικό εργαστήριο εστιάζει στην καλλιέργεια της προσοχής τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και σε πεδίο σχέσεων και ερευνά θέματα επιλογών και ελευθερίας.

Σημεία έρευνας θα αποτελέσουν: η πράξη του «σκέφτομαι», ο Διαχωρισμός καθημερινής σκέψης από συνειδητή σκέψη, η πράξη του ακούω, αντιλαμβάνομαι, επικοινωνώ με παρουσία και όχι μηχανικά, «από μνήμης», η Παρουσία και έμπνευση, ο τρόπος σκέψης, ξεπερνώντας τη «συνήθεια» – τις στερεότυπες εγγραφές μου, τις πεποιθήσεις μου, η ελευθερία επιλογής της σκέψης και η σχέση με την ικανότητα δράσης.

Καλλιέργεια της προσοχής και ανάπτυξη της επιστημονικής σκέψης

Το Εργαστήριο Β αφορά σε εύκολα και διασκεδαστικά παιχνίδια προσοχής και ανάπτυξης της επιστημονικής σκέψης από 4 έως 104 χρονών. Παρατήρηση, κατανόηση, και εφαρμογή των προεκτάσεων των παιχνιδιών αυτών σε όλα τα πεδία της ζωής παιδιών και ενηλίκων. Στόχος η ενδυνάμωση της παρατήρησης, η διάκριση της διατύπωσης και η διαύγεια της επιστημονικής σκέψης σε όλες τις ηλικίες. Το Εργαστήριο Β θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 16 Μαρτίου (18:30-20:30) και εστιάζει στην καλλιέργεια της προσοχής και την ανάπτυξη της επιστημονικής σκέψης από Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, αλλά και Γυμνάσιο – Λύκειο (αφορά σε όλες τις ηλικίες γιατί αποκαλύπτει τον τρόπο που σκεπτόμαστε και σχετιζόμαστε με το περιβάλλον και τους άλλους και τις «υποθέσεις» πάνω στις οποίες βασίζουμε τη ζωή μας!)

Σημεία έρευνας: η γνωστή άγνωστη αίσθηση της αφής, η εικονοποίηση, η παρακολούθηση του τρόπου ταξινόμησης, οργάνωσης, κατηγοριοποίησης, η αταξινόμητη σκέψη, η έρευνα, η έμπνευση, το άγνωστο, η δύναμη της μνήμης και των ήδη υπαρχουσών εγγραφών, το λάθος ως προϋπόθεση δημιουργίας και επιστημονικής εξέλιξης, η σημασία της διατύπωσης και του λόγου, ο επιστημονικός τρόπος σκέψης (προσαρμοσμένος για παιδιά) και η επίδραση των διαπροσωπικών σχέσεων στην επιστημονική σκέψη.

Τα εργαστήρια είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να αποτελούν δύο αυτόνομες ενότητες. Οπότε Εισηγήτρια εργαστηρίων θα είναι η υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, Χρυσάννα Διαμαντή (Master of Fine Arts in Theatre).