Επιστημονική τηλεημερίδα του 1ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Νοτίου Αιγαίου για εκπαιδευτικούς και γονείς

Τρόποι για τη βελτίωση της καθημερινότητάς μας

Στο πλαίσιο των επιμορφωτικών δράσεων του 1ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Νοτίου Αιγαίου πραγματοποιήθηκε με επιτυχία τηλεημερίδα σε συνεργασία με τον Ιατρικό Σύλλογο Κυκλάδων με τίτλο: «Ενδυναμώνοντας Εκπαιδευτικούς, Μαθητές και Γονείς βελτιώνουμε την καθημερινότητά μας».

Ο εκπαιδευτικός κόσμος και οι γονείς είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν θεματικές σχετικές με τα τρέχοντα προβλήματα που καθημερινά βιώνουν και εντείνονται λόγω της πανδημίας αλλά και να ακούσουν τρόπους για να τα αντιπαρέλθουν.

Εισηγητές ήταν: η Παιδοψυχίατρος, Σοφία Μπαχαράκη, με θέμα  «Αγχογόνοι παράγοντες στο σχολείο», ο Ψυχίατρος, Αθανάσιος Πασπάτης, με θέμα «Πανδημία και ψυχική εξουθένωση» και η Σχολική Ψυχολόγος, Στεφανία Παπαδάκη, με θέμα «Ψυχική ανθεκτικότητα», οι οποίοι με απόλυτο επαγγελματισμό και ακρίβεια παρουσίασαν τις ανωτέρω θεματικές.

Η ψυχική ανθεκτικότητα σε περίοδο κρίσης

Στο πλαίσιο της ομιλίας της, η Σχολική Ψυχολόγος, Στεφανία Παπαδάκη κατέστησε σαφές πως, η ψυχική ανθεκτικότητα αναφέρεται στη θετική προσαρμογή του ατόμου μετά από ένα τραυματικό γεγονός και στη δυνατότητα ανάκαμψης. Πρόσθεσε δε, πως αυτή εξαρτάται από τους προστατευτικούς παράγοντες που υπάρχουν στη ζωή ενός ανθρώπου.

Βασικός παράγοντας είναι η θετική αυτοεικόνα και το εσωτερικό κέντρο ελέγχου. Ένα άλλο χαρακτηριστικό που συνδέεται με την ψυχική ανθεκτικότητα είναι η ύπαρξη νοήματος και σκοπού στη ζωή μας. Επίσης, η θρησκευτική πίστη, η πνευματικότητα και ο ενστερνισμός ηθικών αξιών βοηθούν το άτομο να υπερβεί όποιες δυσκολίες συναντά στον δρόμο του. Από την άλλη, η βίωση θετικών συναισθημάτων, η αισιοδοξία και το χιούμορ τον βοηθούν να βλέπει τα πράγματα από μια διαφορετική οπτική γωνία και τέλος, η ύπαρξη ενός υποστηρικτικού κοινωνικού δικτύου αποτελεί πρόσφορο έδαφος για την έκφραση των συναισθημάτων μας.

Μεταξύ άλλων, η κ. Παπαδάκη υπογράμμισε πως δεν αρκεί ένα ιδιαίτερα τραυματικό γεγονός για να καταρρεύσουμε ψυχολογικά και σημείωσε πως το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι το πώς εμείς το ερμηνεύουμε και πώς αντιμετωπίζουμε την εκάστοτε αντιξοότητα ή πρόκληση.

Αναφερόμενη στην περίοδο της πανδημίας, παρέθεσε τρόπους με τους οποίους μπορούμε να διαχειριστούμε μια ιδιαίτερη συνθήκη όπως ο εγκλεισμός και η κοινωνική απομόνωση. Η εισηγήτρια πρότεινε στους γονείς να ασχοληθούν με τη φύση, τον εθελοντισμό και τα πρόσωπα που πραγματικά αγαπούν, δίνοντας στα παιδιά τους το παράδειγμα. Παρότρυνε τους εκπαιδευτικούς να νοηματοδοτήσουν τη ζωή τους μέσα από το σημαντικό έργο που επιτελούν και τέλος, συμβούλευσε τα παιδιά να ασχολούνται με εξωσχολικές δραστηριότητες, να επικοινωνούν τακτικά με τους φίλους τους και να μοιράζονται τις σκέψεις τους με τους γονείς ή κάποιον συγγενή τους.

Πανδημία και ψυχική εξουθένωση

Σύμφωνα με τον Ψυχίατρο, Αθανάσιο Πασπάτη, το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης (burnout syndrome) είναι αποτέλεσμα του χρόνιου στρες που σχετίζεται με την εργασία και προκαλεί συμπτώματα σωματικής και ψυχικής εξουθένωσης, αδιαφορία και διαταραχή στην ισορροπία των εργασιακών σχέσεων και την αποδοτικότητα στο εργασιακό περιβάλλον.

Αποτελεί ένα ,πλέον, συχνό σύνδρομο το οποίο συχνά παραμένει αδιάγνωστο και χωρίς αντιμετώπιση με εργασιακές, λειτουργικές, οικογενειακές επιπτώσεις και κοινωνικές προεκτάσεις.

Αξίζει να σημειωθεί πως, οι Εκπαιδευτικοί έχουν τα υψηλότερα ποσοστά συνδρόμου ψυχικής εξουθένωσης συγκριτικά με ολόκληρο τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα κάτι που οφείλεται εν μέρει στις συνθήκες εργασίας όπως και σε λειτουργικά προβλήματα όπως ή περιορισμένη πρόσβαση σε νέες τεχνολογίες. Το σύνδρομο είναι συχνότερο στις νεότερες ηλικίες με συχνότητα που υπολογίζεται περίπου διπλάσια συγκριτικά με Εκπαιδευτικούς μεγαλύτερης ηλικίας. Ένα ποσοστό ως και 75% των Διευθυντών Σχολείων εμφανίζουν κάποια συμπτώματα ως αποτέλεσμα εργασιακού στρες.

Για την πρόληψη και αντιμετώπιση της ψυχικής εξουθένωσης συστήνεται η βελτιστοποίηση του χώρου εργασίας, η εδραίωση μιας σταθερής ημερήσιας ρουτίνας με όρια στις ώρες εργασίας, διαλείμματα και προτεραιότητες, η τακτική επικοινωνία με συνεργάτες και η επαφή με φίλους, καθώς επίσης, η σωματική άσκηση, ο καλός ύπνος και η υγιεινή διατροφή.

Το 1ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Νοτίου Αιγαίου, δια της Οργανωτικής Συντονίστριάς του, Ειρήνης Τσαβαλά, εκφράζει τις θερμές του ευχαριστίες στους κ.κ. εισηγητές, στον Ιατρικό Σύλλογο Κυκλάδων και ιδιαιτέρως στην Πρόεδρό του, Κυρία Παναγιώτα Βούλγαρη, που ενστερνίστηκαν το αίτημά του και ανταποκρίθηκαν αμέσως και ουσιαστικά.

Ιδιαίτερες ευχαριστίες απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς των μαθητών, που διέθεσαν τον χρόνο τους και παρακολούθησαν την εκδήλωση.