Δηλώσεις του διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, Ξ. Βαμβακερού ενόψει της συμπλήρωσης των μηχανογραφικών δελτίων

“Οι νέοι και οι νέες να δηλώσουν τη σχολή που επιθυμούν”

Περιγράφει τη γενική εικόνα των επιδόσεων των παιδιών του νομού που έδωσαν πανελλαδικές εξετάσεις

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για το άνοιγμα της πλατφόρμας και τη δήλωση των μηχανογραφικών δελτίων για την εισαγωγή των νέων παιδιών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με τους Κυκλαδίτες και τις Κυκλαδίτισσες μάλιστα, να είναι σε στάδιο προετοιμασίας για την επιλογή των σχολών της αρεσκείας τους.

Μετά από την ανακοίνωση των βαθμολογιών στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, οι νησιώτες και οι νησιώτισσες οριστικοποιούν τις επιλογές τους, ώστε να είναι έτοιμοι για την υποβολή των μηχανογραφικών.

Επί του σοβαρού θέματος μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ξενοφών Βαμβακερός, αφού πρωτίστως παρουσίασε τη γενική εικόνα των επιδόσεων των παιδιών στις πανελλήνιες του έτους 2023.

Σύμφωνα με όσα περιέγραψε, τα παιδιά που τελείωσαν φέτος το σχολείο, οι νέοι και οι νέες των Κυκλάδων ακολουθούν τα πανελλαδικά στατιστικά, που σημαίνει πως ένα 20% πέτυχε μόρια άνω των 18.000, ένα 30% βαθμολογία από 10 μέχρι 18 και ένα 50% έγραψε κάτω από τη βάση.

Σημειώνεται πως σε αυτό το στάδιο δεν επετράπη να δοθούν ονόματα των νέων που τα πήγαν καλύτερα, καθώς προέχει να δηλώσουν τα μηχανογραφικά τους και να βγουν τα αποτελέσματα για την είσοδό τους στις σχολές. Άρα, περί τα τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου, θα υπάρξουν σαφέστερα δεδομένα.

Νάξος, Σύρος, Θήρα και Πάρος πέτυχαν υψηλότερες επιδόσεις

Περιγράφοντας γενικότερα την εικόνα για τα αποτελέσματα των αποφοιτησάντων των ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, ο κ. Βαμβακερός ανέφερε: “Τα σχολεία που παραδοσιακά πάνε καλά είναι σε Νάξο, Σύρο, Θήρα και Πάρο. Αυτά τα σχολεία, όλα, έχουν πάντα επιτυχίες. Σκόρπιες σίγουρα υπάρχουν και σε Άνδρο και σε μικρότερα νησάκια. Όμως τα κύρια νησιά είναι αυτά τα τέσσερα”.

Πιο αναλυτικά, επεσήμανε πως, “η εικόνα για τις Κυκλάδες είναι καλή έως πολύ καλή στα κεντρικά ΓΕΛ της Νάξου, της Σύρου, της Πάρου, της Θήρας. Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε τα ακριβή στατιστικά. Και φυσικά ακόμη δεν έχουν ανοίξει οι εφαρμογές για τα μηχανογραφικά. Δεν γνωρίζουμε τι θα δηλώσει το κάθε παιδί”.

Ωστόσο, γνωστοποίησε πως, “έχουμε μαθητή από τη Νάξο με πάρα πολύ καλά μόρια, ίσως τα καλύτερα. Από τη θετική κατεύθυνση του ΓΕΛ Νάξου. Μιλάμε για πάνω από 18.500 μόρια. Και έχουμε επίσης με παρόμοια μόρια δύο παιδιά από τη Σύρο και ένα από τη Θήρα αλλά όχι με πάνω από 18.500”. Διευκρίνισε δε, πως, “όσον αφορά στη Σύρο τα πεδία είναι στο οικονομικό και στης υγείας, αλλά και θετικής στη Νάξο”.

Ο κ. Βαμβακερός παρατήρησε πως στα νησιά και στα σχολεία, η εικόνα σαφώς δεν είναι ενιαία.

“Δεν είναι ενιαία η εικόνα. Το ΓΕΛ Νάξου ίσως να το θεωρήσουμε λίγο παραπάνω σε επιτυχία και ακολουθούν το ΓΕΛ Σύρου, Θήρας και Πάρου. Τα αποτελέσματα τα θετικά στα μικρά νησιά είναι κατ΄ εξαίρεση. Είχαν επιτυχία κάποια παιδιά που ενδιαφέρονται πολύ και τα οποία δεν μπορούμε να αναφέρουμε ονομαστικά”, δήλωσε χαρακτηριστικά.

Επιπλέον, σημείωσε ειδικότερα πως για το ΓΕΛ Σύρου “να πούμε πως τα αποτελέσματα είναι πολύ καλά στη θετική. Έχουμε παιδιά με πάνω από 17.000 μόρια. Δεν έχουμε πολύ υψηλές βαθμολογίες. Έχουμε παιδιά όμως πολύ ψηλά στην οικονομική, έχουμε εκεί παιδί που αρίστευσε στη Σύρο. Σίγουρα έχει πάνω από 18.000 μόρια”. Συμπληρωματικά, πρόσθεσε πως, “το πεδίο της υγείας έχει το γνωστό πρόβλημα. Υπάρχει δυσκολία καθώς είναι λίγα τα παιδιά και είναι μεγάλος ο ανταγωνισμός. Πήγαν καλά αλλά δεν έχουμε εικόνα αν θα μπουν σε πολύ υψηλές Σχολές, γιατί οι απαιτήσεις είναι μεγάλες”. Επίσης, σχολίασε πως, “μαθήτρια του συγκροτήματος εδώ στη Σύρο, πήγε πολύ καλά, αλλά εξαρτάται από του πού θα κινηθούν οι βάσεις και στις Ιατρικές. Ελπίζουμε για το καλύτερο”.

Ο ίδιος θέλησε να διευκρινίσει πως, “στατιστική επεξεργασία κάνουμε αναλυτικά όταν βγαίνουν τα αποτελέσματα. Αυτά λογικά θα βγουν τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου”.

Αντανακλαστικά για τα μηχανογραφικά

Εν αναμονή της λειτουργίας της πλατφόρμας για την υποβολή των μηχανογραφικών δελτίων, ο κ. Βαμβακερός ρωτήθηκε για τον καλύτερο τρόπο σύμφωνα με τον οποίον οι νέοι και οι νέες θα επιλέξουν τις Σχολές που θα σπουδάσουν. “Για το μηχανογραφικό λίγο αργούμε. Ακόμη δεν έχει ανοίξει η εφαρμογή, προφανώς λόγω των εκλογών. Το να συμπληρωθεί σωστά το μηχανογραφικό έχει μόνο μία απάντηση. Τα παιδιά δεν χρειάζεται να μπερδεύονται, ούτε και να τους μπερδεύουν τα φροντιστήριά τους. Η δήλωση είναι μία. Να επιλέξουν αυτά που επιθυμούν. Μόνο αυτό είναι σωστό. Αυτά που επιθυμούν με τη σειρά που τα επιθυμούν, για να μη μετανιώσουν μετά”, σχολίασε, προσθέτοντας ακόμη πως, “το συνηθισμένο λάθος είναι να πιάνουν μία σχολή παραπάνω και να κάνουν αυτό το λάθος και να τη δηλώσουν και τελικά να μην τους αρέσει και να επιστρέψουν με το 10% μετά από έναν χρόνο εκεί που ήθελαν”.

Ωστόσο, ο κ. Βαμβακερός δεν παρέλειψε να προσθέσει και το ζήτημα των οικονομικών αντοχών των οικογενειών.

“Βέβαια πρέπει να ομολογήσω και το εξής. Παράμετρος βασική στις δηλώσεις μας είναι πάντα και οι οικονομικές δυνατότητες. Άρα, οι οικονομικές δυνατότητες της οικογένειας. Αν μπορούμε να πάμε στην πόλη που επιθυμούμε να πάμε ή αν πάμε με βάση τη Σχολή. Υπάρχουν παιδιά που η οικογένεια αντέχει να τα στείλει οπουδήποτε και παιδιά που δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα. Άρα, υποχρεώνονται κάπως σε συγκεκριμένες επιλογές”, επεσήμανε.

Τέλος, εξήγησε πως, “ένα τρίτο κριτήριο είναι η βαρύτητα. Δηλαδή τα μαθήματα έχουν μία βαρύτητα, η οποία ανά Σχολή είναι διαφορετική. Στην ίδια Σχολή Μηχανικών τα μαθηματικά μπορεί να έχουν άλλη βαρύτητα σε άλλες περιοχές”. Άρα, σημείωσε πως, “όλα τα παραπάνω παίζουν σίγουρα βασικό ρόλο στις επιλογές”.

Μέτριες και κατώτερες επιδόσεις

Ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ρωτήθηκε και για τη γενικότερη εικόνα στις Κυκλάδες αναφορικά με παιδιά που είχαν μέτριες επιδόσεις και κάτω. “Σε γενικές γραμμές οι Κυκλάδες ακολουθούν την εικόνα των γενικών στατιστικών του Υπουργείου Παιδείας. Δηλαδή χαμηλά στα μαθηματικά στην οικονομική, όπως και στη χημεία ένα μεγάλο ποσοστό πήγε κάτω από τη βάση, ενώ τα θέματα δεν ήταν απαιτητικά. Η εικόνα των στατιστικών του Υπουργείου ταιριάζει παντού. Και δυστυχώς αυτή η εικόνα εδώ και χρόνια έχει παγιωθεί. 20% αριστούχοι, 50% κάτω από τη βάση και 30% για όλες τις βαθμολογίες από το 10 μέχρι το 18”, ανέφερε σε απόλυτο τόνο, απαντώντας στην ερώτηση αν αυτό είναι ιδιαιτέρως απαισιόδοξο.

“Είναι πολλά χρόνια αυτή η εικόνα. Οι μεσαίες επιδόσεις έχουν χαθεί και δυστυχώς έχουν χαθεί εδώ και χρόνια”, πρόσθεσε, απαντώντας και στο ερώτημα, κατά τη γνώμη του τι φταίει γι αυτήν την κατάσταση.

“Είχε μεγάλη επίδραση η πανδημία. Αυτό άλλαξε το κλίμα στο σχολείο και συνδέεται με την κακή κοινωνικοποίηση των παιδιών και με κάποια φαινόμενα αυξημένης σχολικής βίας που έχουμε. Χάθηκε η κοινωνικοποίηση, οι παρέες, οι φιλίες. Το κάθε παιδί σπίτι του. Ψυχολογικά επηρεάστηκαν πολύ”, σημείωσε, λέγοντας όμως ακόμη πως, “βέβαια το φαινόμενο αυτό είναι και παλαιότερο. Υπάρχουν πάντα οι πολύ καλοί μαθητές, υπάρχουν οι μαθητές χωρίς πολύ ενδιαφέρον και οι μέτριοι μαθητές που εντάξει κι αυτοί μπαίνουν σε κάποιες καλές σχολές. Αλλά και πάλι είναι ένα 20%”. Ο κ. Βαμβακερός επισημαίνοντας πως, “είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο” όλο αυτό, εξήγησε τέλος πως δεν ευθύνεται η μη δυνατότητα των οικογενειών για παροχή ιδιαίτερων μαθημάτων ή φροντιστηρίων. “Προσωπικά επιμένω να λέω το εξής. Δεν είναι το πρόβλημα τα ιδιαίτερα. Αυτά είναι βοηθητικά. Το παιδί που θα πάει πολύ καλά είναι το παιδί που παρακολουθεί από την Α΄ Λυκείου στο σχολείο μέχρι και την τελευταία ημέρα, πριν τις πανελλαδικές. Δεν καλύπτονται τα κενά το καλοκαίρι πριν τη Γ΄ Λυκείου. Χρειάζεται συνέπεια στο σχολείο από την Α΄ Λυκείου”, δήλωσε ο κ. Βαμβακερός, καταλήγοντας στο θέμα.