Η αναβάθμιση του αεροδρομίου της Σύρου προσκρούει στο ΤΑΙΠΕΔ

Έξοδος για να προχωρήσει το έργο

Σε διαδικασία αναμονής έχει τεθεί το αεροδρόμιο της Σύρου και κατ’ επέκταση και του προγραμματισμένου έργου αναβάθμισης του, εξαιτίας της συμπερίληψης του στα περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου, τα οποία μεταβιβάστηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ στο υπερταμείο που θα αναλάβει την αξιοποίηση τους.

Μεταξύ των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, εκτός των 14 που ήδη έχουν παραχωρηθεί στην εταιρεία Fraport, συγκαταλέγεται και το αεροδρόμιο της Σύρου, με το ΤΑΙΠΕΔ πλέον να ορίζει τη τύχη τους, μεταβιβάζοντας τα στο νέο υπερταμείο για την αξιοποίηση τους.

Αυτό δεδομένο καθιστά απαγορευτική κάθε παρεμβατική εργασία στα συγκεκριμένα αεροδρόμια, γεγονός που παρεμποδίζει και την υλοποίηση των εργασιών αναβάθμισης του αεροδρομίου Σύρου, παρά την ωριμότητα του έργου και την διασφάλιση της χρηματοδότησης του.

Όπως και επισήμως είχε ανακοινωθεί «Προς αποφυγή παρερμηνειών, το ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνει για ακόμη μία φορά ότι τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια δεν θα αξιοποιηθούν από αυτό, αλλά θα μεταφερθούν στην «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ»».

Μεταξύ των αεροδρομίων αυτών περιλαμβάνονται και αεροδρόμια των Κυκλάδων και συγκεκριμένα της Σύρου, της Νάξου, της Μήλου και το παλιό αεροδρόμιο της Πάρου, ενώ τα υπόλοιπα είναι της Αλεξανδρούπολης, του Αράξου, της Αστυπάλαιας, της Χίου, της Ικαρίας, των Ιωαννίνων, της Καλαμάτας, της Καλύμνου, της Καρπάθου, της Κάσου, του Καστελόριζου, της Καστοριάς, της Κοζάνης, των Κυθήρων, της Λέρου, της Λήμνου, της Νέας Αγχιάλου, της Σητείας και της Σκύρου.

Τα 23 αυτά αεροδρόμια, τα οποία λειτουργεί η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, είναι από το σύνολο των 37 αεροδρομίων που εκχωρήθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ το 2011 και για τα οποία, βάσει των μνημονιακών υποχρεώσεων που έχει αναλάβει η χώρα, πρέπει να προχωρήσει η αξιολόγηση των επιλογών αξιοποίησης τους.

Για τον σκοπό αυτό και προκειμένου να επιτευχθεί η «αξιολόγηση των διαθέσιμων και εμπορικά εφικτών δομών συναλλαγής» των 23 περιφερειακών ελληνικών αεροδρομίων, το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην πρόσληψη συμβούλων, οι οποίοι ανέλαβαν να καταρτίσουν τα σχέδια αξιοποίησης τους που συνόδευσαν την μεταφορά τους στο υπερταμείο, το οποίο και θα αναλάβει να προχωρήσει τις αποκρατικοποιήσεις.

Οι σύμβουλοι ανέλαβαν να επανεξετάσουν και να αξιολογήσουν τα στοιχεία λειτουργικότητας, εμπορικότητας και κυκλοφορίας του κάθε αεροδρομίου, να αναγνωρίσουν τη δυνητική αξία για κάθε αερολιμένα, βάσει της δυνατότητας προσέλκυσης επιπλέον αεροπορικών εταιρειών και γραμμών προορισμού, καθώς και την παραγωγή αξίας από βοηθητικές λειτουργίες (π.χ., εμπορικές και ακινήτων), να αναπτύξουν ένα βασικό επιχειρηματικό πλάνο για κάθε ένα αεροδρόμιο, να αναλύσουν της δυνητικής επαύξησης της παραγόμενης αξίας από τη δημιουργία συστάδων (cluster) αερολιμένων και να αξιολογήσουν τις διαθέσιμες και εμπορικά εφικτές δομές συναλλαγής.

Σύμφωνα με τα όσα είχε ανακοινώσει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων για τα περιφερειακά αεροδρόμια «Έχουν πολύ σημαντική κρυφή αξία που πηγάζει από την δυνατότητα βελτίωσης της χρήσης των υποδομών των αεροδρομίων, όσο κι από την δυνατότητα εμπορικής ανάπτυξης και ανάπτυξης των ακινήτων, τα οποία μένουν σήμερα υπανάπτυκτα και υποχρησιμοποιούνται. Η αναβάθμισή τους μπορεί να ενισχύσει το προφίλ της Ελλάδας ως τουριστικό προορισμό. Η κυβέρνηση προωθεί τη σταδιακή λειτουργική ανεξαρτητοποίηση των τοπικών αεροδρομίων μέσω της κατηγοριοποίησής τους σε ομάδες που αργότερα θα αποκρατικοποιηθούν βάσει παραχωρήσεων ή που διαφορετικά θα ρευστοποιηθούν ως αποτέλεσμα κάποιας συναλλαγής ή σειράς συναλλαγών. Ύστερα από μία τέτοια αποκρατικοποίηση, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα διατηρήσει τον ρόλο του ρυθμιστή των αεροναυτικών υπηρεσιών και του πάροχου υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας».

Να βγει από το ΤΑΙΠΕΔ το αεροδρόμιο της Σύρου

Ειδικά για το αεροδρόμιο της Σύρου προβληματισμοί γεννώνται για το πώς μπορεί να προωθηθεί προς ιδιωτική εκμετάλλευση ένα αεροδρόμιο, το οποίο οφείλεται να διατηρήσει τον δημόσιο χαρακτήρα του, καθώς πλέον εδρεύει σε αυτό μόνιμη βάση του ΕΚΑΒ, που αποτελεί δημόσια υποδομή.

Αντίθετος στην παραμονή του αεροδρομίου της Σύρου υπό την «σκέπη» του ΤΑΙΠΕΔ εμφανίστηκε ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, κατά την ομιλία του στην εκδήλωση εγκαινίων της βάσης του ΕΚΑΒ στη Σύρο, ο οποίος δήλωσε πως ζητούμενο είναι η υλοποίηση της αναβάθμισης του.

Συγκεκριμένα ανάφερε πως «Εκτός από την παραχώρηση των 14 αεροδρομίων και τα υπόλοιπα 23 περιφερειακά αεροδρόμια, μαζί με κομμάτι της ΥΠΑ, έχει μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ και στη συνέχεια θα γινόταν ιδιωτικοποίηση. Μετά τη διαπραγμάτευση για την ΥΠΑ, γίνεται διαπραγμάτευση ποια από αυτά τα αεροδρόμια θα βγουν από το ΤΑΙΠΕΔ ώστε να υλοποιήσουμε αυτό που ήδη έχουμε υπογράψει, την αναβάθμιση του αεροδρομίου της Σύρου, όπως κάναμε και με το αεροδρόμιο της Πάρου, να προχωρήσουμε στα έργα ώστε να γίνει η Σύρος πρωτεύουσα και στον τουρισμό και την ανάπτυξη και βέβαια και στα υπόλοιπα νησιά που έχουμε αεροδρόμια».

Αναφέρθηκε και στη δημιουργία υδατοδρομίων, που προωθεί το νομοσχέδιο που βρίσκεται στην τελική του διαμόρφωση, όπως και στην αναβάθμιση και των λοιπών αεροδρομίων των νησιών, λέγοντας «Με την συνεργασία που έχουμε με τα άλλα υπουργεία να μπορέσουμε να κάνουμε ένα δίκτυο μεταφορών, τόσο με το Ναυτιλίας όσο και με τις αρχές της τοπικής αυτοδιοίκησης ώστε κάθε νησί να έχει ένα τουλάχιστον υδατοδρόμιο, είναι πολύ κοντά το νομοσχέδιο για να μπορέσουμε να το υλοποιήσουμε αυτό και βέβαια να αναβαθμίσουμε τα τέσσερα αεροδρόμια που έχουνε μείνει στο κράτος στις Κυκλάδες. Πρώτα της Σύρου και μετά ακολουθούν και τα υπόλοιπα τρία. Η ΜΟΜΑ στις δύσκολες περιοχές, που δεν συμφέρει, να μπορέσει να υλοποιήσει το υπουργείο έργα ή σε πολύ δύσκολες συνθήκες και ο στρατός είναι πάντα εκεί όποτε κληθεί και με μία άριστη συνεργασία».

Κλείνοντας απηύθυνε έκκληση για «κινητοποίηση των κοινωνικών δυνάμεων για την υλοποίηση αντίστοιχων δράσεων με αυτές που γίνονται σήμερα, με το αεροδρόμιο που έγινε στην Πάρο και με το αεροδρόμιο που πρέπει να γίνει και εδώ (Σύρο)».

Ώριμο έργο

Στο θέμα της αναβάθμισης του αεροδρομίου της Σύρου αναφέρθηκε και ο Δήμαρχος Σύρου-Ερμούπολης, Γιώργος Μαραγκός, λέγοντας ότι «Έχει έναν συμβολισμό αυτή η τελετή διότι γίνεται στο αεροδρόμιο μας. Ένα ουσιαστικό, ένα πιεστικό, ένα μείζων ζήτημα, μία διαπιστωμένη ανάγκη της αναβάθμισης του αεροδρομίου της Σύρου».

Δεν παράλειψε να υπενθυμίσει στον αρμόδιο υπουργό Μεταφορών πως πρόκειται για ένα έργο «είναι ίσως από τα 23 εναπομείναντα αεροδρόμια το πιο ώριμο για να μπορέσει να υλοποιηθεί. Το έχετε υπογράψει ήδη, αρχές Απριλίου. Είναι ένα έργο το οποίο έχει τις μελέτες, τα τεύχη δημοπράτησης, τις εγκρίσεις, τις αδειοδοτήσεις, έχει και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ κι άρα ευελπιστούμε ότι με την καθοριστική δική σας συνδρομή κάποιες τυπικές δυσκολίες θα ξεπεραστούν».

Ο Δήμαρχος τέλος ζήτησε προσωπικά από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Πάνο Καμένο, να παράσχει την βοήθεια του ώστε, όπως σημείωσε, «το επόμενο να διάστημα να έχουμε ένα αναβαθμισμένο  και σύγχρονο αεροδρόμιο, το οποίο θα συνδράμει στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη του νησιού μας».