«ΑΝΑΤΟΛΗ» ΛΑΣΙΘΙΟΥ

Δύο – τρία χρόνια ακόμα για το καταδυτικό πάρκο στον Άγιο Νικόλαο

  • Δευτέρα, 8 Νοεμβρίου, 2021 - 06:24

Ουσιαστική και λεπτομερής, εις βάθος, ήταν η ενημέρωση των μελών του Δ.Σ .της Δημοτικής Ανώνυμης Εταιρείας Αγίου Νικολάου (ΔΑΕΑΝ) την οποία έκανε πριν από μερικές ημέρες ο μηχανικός Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης Ιωάννης Παρασύρης ο οποίος έχει αναλάβει από το Δήμο Αγίου Νικολάου τη σύνταξη φακέλου για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του υποθαλάσσιου πάρκου και (σε συνεργασία με λιμενολόγο) τη μελέτη των 8 ναυδέτων που είναι αναγκαίο να υπάρχουν στο καταδυτικό πάρκο για να λειτουργήσει και η οποία πρέπει να εγκριθεί από την Υπηρεσία Φάρων του υπουργείου Ναυτιλίας.

Ακόμη 2 – 3 χρόνια εκτιμά ο μελετητής ότι θα απαιτηθούν μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες μελετών, αδειοδοτήσεων μαζί με την κατασκευαστική φάση, για να ξεκινήσει να λειτουργεί το Καταδυτικό Πάρκο Αγίου Νικολάου.

Ο κ. Παρασύρης επεσήμανε κατ’ αρχήν την αναγκαιότητα επικαιροποίησης της τεχνικής έκθεσης την οποία είχε εκπονήσει από το 2015 ο διευθυντής ερευνών του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών Κων. Ντούνας και στην οποία βασίστηκε η συνολική πρόταση για τη δημιουργία, χωροθέτηση κλπ. του Καταδυτικού Πάρκου Αγίου Νικολάου. Πρότεινε μάλιστα να εξεταστεί η δυνατότητα μεγέθυνσης του πάρκου, όχι κατά πολύ, γιατί αυτό θα αυξήσει και το λειτουργικό κόστος αφού ο Δήμος πληρώνει αντίστοιχο ενοίκιο στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου.

Χαρακτήρισε πολύ καλή τη χωροθέτησή του, με πολύ καλό προσανατολισμό, γιατί βρίσκεται σε προσήνεμο σημείο και είναι προστατευμένο από την κυματική δράση, δεν έχει ιδιαίτερο αλιευτικό ενδιαφέρον, βρίσκεται κοντά στην πόλη και σε ξενοδοχεία που θα αξιοποιήσουν την υποδομή αυτή η οποία προσδίδει προστιθέμενη αξία στο προσφερόμενο τουριστικό προϊόν της περιοχής.

Ενδιαφέρον έχει η απάντηση που έδωσε σε ερώτηση την οποία έθεσε ο διευθυντής της ΔΑΕΑΝ Μαν. Πεπόνης, αν τελικά, όπως συζητείται, το Καταδυτικό Πάρκο, όπου έχει χωροθετηθεί, επηρεάζει ή αν θα επηρεαστεί από τη λειτουργία της μαρίνας που προβλέπει η επένδυση στα «Πλευρά».

Το καταδυτικό πάρκο απέχει 800 μ. σε ευθεία από τη σχεδιαζόμενη μαρίνα της επένδυσης στα Πλευρά, είπε ο κ. Παρασύρης, τονίζοντας ότι το καταδυτικό πάρκο προβλέπεται από το ΣΧΟΟΑΠ που έλαβε υπόψιν της η επένδυση στα Πλευρά. Τα σκάφη που θα καταπλέουν ή θα αποπλέουν από τη μαρίνα δεν εμποδίζονται από το καταδυτικό πάρκο. Επιπλέον, η λειτουργία του καταδυτικού σε σχετικά κοντινή απόσταση από τις εγκαταστάσεις της επένδυσης αυτής την ευνοεί αφού θα μπορούν να κάνουν χρήση και όσοι θα διαμένουν εκεί.

Το μέλος Νίκος Χαλκιαδάκης πρότεινε να εξεταστεί η δυνατότητα προέκτασης του Καταδυτικού Πάρκου προς την πόλη του Αγίου Νικολάου, γιατί ως τουριστική υποδομή θα βοηθήσει τα ξενοδοχεία και γενικά τον Αγιο Νικόλαο ως τουριστικό προορισμό.

Ο μελετητής επεσήμανε ότι το μέγεθος και η χωροθέτησή τους είναι πολύ καλά και το μόνο που πιθανόν θα εξέταζε θα ήταν η επέκτασή του κατά λίγο για να χωρέσει και δεύτερο σκάφος που θα ποντιστεί και να λειτουργήσουν ομαλά οι καταδυτικές διαδρομές. Επίσης θα εξέταζε επέκταση λίγο προς την ακτή για να εξασφαλιστεί ισοβαθμίδα κατάδυσης μικρότερου βάθους έως 10-12 μ. γα να καλύψει καταδύσεις αρχαρίων, που είναι ένα μεγάλο ποσοστό τουριστών. Αν το μεγάλο σκάφος ποντιστεί στα 25-30 μ. που για ορισμένους που καταδύονται για πρώτη φορά, θεωρείται μεγάλο βάθος, θα ήταν σκόπιμο να υπάρχει και άλλο «ναυάγιο» στην ισοβαθμίδα 18 μ. -25 μ. ίσως και σε μικρότερο βάθος. Θα εξεταστεί αν θα μπορεί να συνδυαστεί η ελεύθερη κατάδυση με την κατάδυση με καταδυτικό εξοπλισμό.

Ο κ. Παρασύρης εξήγησε ότι σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό, προβλέπεται η πόντιση τεχνητών ενδιαιτημάτων (υφάλων) από τα 15 έως τα 30 μέτρα. Ανάμεσα στα 25-30 μ. βάθος προβλέπεται πόντιση μεταλλικού σκάφους μέγιστου μήκους 80 μ. (ή δύο μικρότερων, που πρέπει όμως να προσδιοριστεί η ακριβής θέση τους, για λόγους αδειοδότησης), καθώς και η χάραξη καταδυτικών διαδρομών.  Προέβλεπε επίσης πόντιση 4 φωτοσημαντήρων και 8 πλωτήρων πρόσδεσης σκαφών.

Ο μελετητής ανέφερε ότι θα πρέπει ο Δήμος και η ΔΑΕΑΝ να αποσαφηνίσουν αν εξακολουθεί να ισχύει η πρόβλεψη για πόντιση όλων των τεχνητών υφάλων που υπέδειξε το ΕΛΚΕΘΕ και έχουν υψηλό κόστος και αν υπάρχει ανάγκη για πόντιση ενός σκάφους 80 μ. ή δύο σκαφών 40 μ. μήκους. Επίσης θα πρέπει να διευκρινιστεί το επιθυμητό, τελικό μέγεθός του – αν θα πρέπει να μικρύνει ή να μεγαλώσει, πέραν των 30 στρεμμάτων που προβλέπεται στον αρχικό σχεδιασμό. Τόνισε ότι όλα αυτά θα πρέπει λεπτομερώς να προβλεφθούν γιατί βάσει αυτών θα συνταχθεί η νέα περιβαλλοντική μελέτη και στα στοιχεία αυτά  θα βασιστεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση. Και ό,τι θα προβλέπει αυτό θα πρέπει και να κατασκευαστεί,  γιατί αν εκ των υστέρων η ΔΑΕΑΝ αλλάξει κάτι, τότε θα χρειαστεί τροποποίηση της μελέτης και νέα έγκριση και δημοσίευση σε ΦΕΚ, που θα απαιτήσει πολύ χρόνο.

Η περιβαλλοντική αδειοδότηση που είχε λάβει το καταδυτικό πάρκο Αγίου Νικολάου δεν είναι πλέον σε ισχύ, γι’ αυτό θα πρέπει να επικαιροποιηθεί με νέα ώστε να λάβει την τελική αδειοδότηση που προβλέπει σχετική ΚΥΑ. Από το 2016 υπάρχει οικονομο-τεχνική μελέτη και σχέδιο Κανονισμού Λειτουργίας, υπάρχει βυθομετρική αποτύπωση και τεχνική έκθεση του ΕΛΚΕΘΕ για πόντιση τεχνητών υφάλων στο υποθαλάσσιο πάρκο.  Με βάση τη σχετική έκθεση του ΕΛΚΕΘΕ το κόστος είχε υπολογιστεί σε 180.000 ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται το κόστος αγοράς και πόντισης του σκάφους που διαθέτει η ΔΑΕΑΝ και αναμένει τον προσδιορισμό με νομοθετική πράξη, των προδιαγραφών για την πόντιση τεχνητών υφάλων και πλοίων σε υποθαλάσσια πάρκα.

Αναφερόμενος στη διαδικασία, ο κ. Παρασύρης εξήγησε ότι με την έκδοση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, που στην ουσία αποτελεί και έγκριση χωροθέτησης του έργου, αποστέλλονται στη Διεύθυνση Χωρικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής επικαιροποιημένες η οικονομοτεχνική μελέτη, η τεχνική έκθεση χωροθέτησης, το σχέδιο Κανονισμού Λειτουργίας, τοπογραφικά σχέδια και η περιβαλλοντική αδειοδότηση, τα οποία όλα πρέπει να συμφωνούν μεταξύ τους. Εκεί θα γίνει έλεγχος τεχνικής πληρότητας και από εκεί κοινοποιούνται στις Υπηρεσίες που δεν έχουν γνωμοδοτήσει κατά το στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Αξιολογούνται στη συνέχεια όλες οι αδειοδοτήσεις (Αλιείας, Οικονομικών, Εθνικής Άμυνας κλπ.) και στη συνέχεια γίνεται σύνταξη και προώθηση του Σχεδίου Κοινής Υπουργικής Απόφασης που απαιτείται για την έκδοση Αδείας Λειτουργίας του Καταδυτικού Πάρκου.

Ο Πρόεδρος της ΔΑΕΑΝ εξήγησε ότι ήδη η ΔΑΕΑΝ έχει αγοράσει σκάφος 30 μέτρων («Dolgoruki») με σκοπό να το ποντίσει στο υποθαλάσσιο πάρκο, αλλά είναι σε αναμονή της θέσπισης από το Τμήμα Περιβάλλοντος του Υπουργείο Ναυτιλίας των σχετικών προδιαγραφών για τη διαδικασία πόντισης. Επίσης υπάρχει η προοπτική, διάθεσης άλλων δύο σκαφών  – το ένα 12 μ. και το άλλο 30 μ.) που βρίσκονται εντός της μαρίνας, με χρόνια ζητήματα σε σχέση με ληξιπρόθεσμα τέλη κλπ., τα οποία θα μπορούσε να αποκτήσει η ΔΑΕΑΝ και να ποντίσει στο καταδυτικό πάρκο.

Μέσα στα όρια του καταδυτικού πάρκου απαγορεύεται κάθε μορφή αλιείας καθώς και κάθε αθλητική ή άλλη θαλάσσια δραστηριότητα που εμποδίζει τις καταδύσεις ή πράξεις διαχείρισής του.

Οι σχετικοί περιορισμοί και απαγορεύσεις εντός των 30 στρεμμάτων του καταδυτικού πάρκου, προβλημάτισαν ορισμένα μέλη του Δ.Σ. της ΔΑΕΑΝ που επεσήμαναν ότι αυτά θα τεθούν και στο πλαίσιο της σχετικής δημόσιας διαβούλευσης πριν την τελική έγκριση του έργου, το οποίο εξ άλλου θα εισαχθεί ως θέμα να συζητηθεί και στο Δημοτικό Συμβούλιο. Όπως τονίστηκε δεν υπάρχει πρόθεση παρακώλυσης της δραστηριότητας και λειτουργίας γειτνιαζόντων με το πάρκο επιχειρήσεων θαλασσίων σπορ και των ξενοδοχείων. Αν και η νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα να θεσπιστεί απαγόρευση αλιείας και 150 μ. από τα όρια του καταδυτικού πάρκου, ο μελετητής είπε ότι δεν είναι αναγκαίο κάτι τέτοιο.

Αποφασίστηκε να προγραμματιστεί σύντομα συνάντηση του κ. Παρασύρη με τον διευθυντή ερευνών του ΕΛΚΕΘΕ Κων. Ντούνα και τον  πρόεδρο της ΔΑΕΑΝ μ. Φαρσάρη με σκοπό να διευκρινιστούν μια σειρά θεμάτων που αναφέρθηκαν πιο πάνω.

ΝΙΚΟΣ ΤΡΑΝΤΑΣ