Ενέργειες αποδόμησης της νησιωτικής πολιτικής

Όπισθεν ολοταχώς

Παρέμβαση κοινοβουλευτικής ομάδας ΔΗΜ.ΑΡ. για το μέλλον των νησιών

Σαφείς ενέργειες και συγκροτημένος σχεδιασμός απαιτούνται για την επιβίωση των νησιών με δεδομένο πως μέχρι στιγμής η “έμπρακτη” στήριξη της κυβέρνησης εξαντλείται στα λόγια και τις “ρητορείες” αδιαφορώντας για τη συνταγματικά κατοχυρωμένη νησιωτικότητα.

Μετά από μία σειρά ενεργειών που “άναβαν το πράσινο φως” για την εφαρμογή νησιωτικής πολιτικής, όπως φαίνεται, η καθυστέρηση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου να προχωρήσει σε αποφάσεις που θα παρέχουν ως ένα βαθμό λύσεις για τα νησιά και θα ενδυναμώνουν τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, μοιάζει να τα οδηγεί σε νέα αδιέξοδα.

Το μείζονος σημασίας ζήτημα της ύπαρξης και της εφαρμογής νησιωτικής πολιτικής επανέφερε με σχετική κοινοβουλευτική παρέμβαση η ΔΗΜ. ΑΡ πριν από λίγες ημέρες, καταθέτοντας συγκεκριμένες ερωτήσεις προς τον αρμόδιο υπουργό, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.

“Φρένο” στις δρομολογημένες ενέργειες

Πραγματοποιώντας μία εκτενέστατη αναφορά, οι βουλευτές της ΔΗΜ. ΑΡ., τόνισαν πως, “στη διακηρυγμένη πολιτική της κυβέρνησης γίνεται συχνή αναφορά στη δέσμευση για εκπόνηση και εφαρμογή νησιωτικής πολιτικής με βάση την επιταγή του Συντάγματος”, έργο το οποίο ανήκει “κατά βάση στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής ως καθ’ ύλη διοικητική μονάδα σε συνεργασία με τα αρμόδια κλαδικά υπουργεία” όπου στο διάστημα που ακολούθησε έγιναν συγκεκριμένες ενέργειες που δρομολόγησαν διαδικασίες για την επίτευξη του στόχου”. Αυτές οι ενέργειες αφορούν αρχικά “στην επεξεργασία και υιοθέτηση από το Κοινοβούλιο των απαραίτητων νομοθετικών διατάξεων για την υλοποίηση της συνταγματικής επιταγής (άρθρο 101) που προβλέπει ότι ο νομοθέτης όταν εκδίδει διοικητικές πράξεις θα λαμβάνει υπόψη του τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των νησιών καθώς και της σύστασης δύο θεσμών απαραίτητων για την χάραξη και υλοποίηση της νησιωτικής πολιτικής: του Συμβουλίου Νησιωτικής Πολιτικής και του Ερευνητικού Ινστιτούτου Νησιωτικής Πολιτικής”. Παράλληλα υιοθετήθηκε η άποψη “για επέκταση της νησιωτικής πολιτικής από τους 5 νομούς του Αιγαίου στο σύνολο της νησιωτικής χώρας ικανοποιώντας το χρόνιο αίτημα των νησιωτών των άλλων περιοχών” ενώ επιπλέον “εκπονήθηκε αναπτυξιακή στρατηγική για τον νησιωτικό χώρο που βασίζεται όχι στη τσιμεντοποίηση των νησιών αλλά στην αξιοποίηση των συγκριτικών τους πλεονεκτημάτων”. Μάλιστα, “κατατέθηκαν οι σχετικές προτάσεις στο υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σύμφωνα με τις διαδικασίες εκπόνησης του ΕΣΠΑ 2014-20” ενώ “πρώτη φορά έγινε παρουσίαση της στρατηγικής αυτής στο Ελληνικό Κοινοβούλιο όπου όλες ανεξαιρέτως οι πολιτικές παρατάξεις επικρότησαν την πρωτοβουλία”.

Πρωτοβουλίες για Θαλάσσια Πολιτική

Ταυτόχρονα, οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι της ΔΗΜ.ΑΡ, έθιξαν και ζητήματα που σχετίζονται με την ακτοπλοϊκή πραγματικότητα του νησιώτικου χώρου. Ανάμεσα σε άλλα, σημείωσαν πως, “υποβλήθηκαν προτάσεις για αναδιάρθρωση του ακτοπλοϊκού δικτύου, για βελτίωση του σχεδιασμού και παρακολούθησης υλοποίησης ειδικά των άγονων γραμμών, για χρηματοδότηση της ακτοπλοΐας από κοινοτικούς πόρους (Συνθήκη Λισσαβόνας και κοινοτική νομοθεσία περί Υπηρεσιών Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ)) ενώ αντίστοιχα καταγράφηκαν και προτάσεις με σκοπό “την ανάληψη πρωτοβουλιών για τη Θαλάσσια Πολιτική, τη διαχείριση του Παράκτιου Χώρου και την αναβάθμιση των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών με εξασφάλιση πόρων για χρηματοδότηση των πολύ μικρών τουριστικών επιχειρήσεων σε συνεργασία με τα υπουργεία Ανάπτυξης και Τουρισμού”. Επίσης, “υπήρξε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και άλλους ευρωπαϊκούς θεσμούς για τη προώθηση ευρωπαϊκής νησιωτικής πολιτικής ειδικά ενόψει της επικείμενης ελληνικής προεδρίας”.

Συρρίκνωση ενεργειών και υπηρεσιών

Παρά τις προαναφερθείσες ενέργειες που “σημάδευαν” στην εξυπηρέτηση των νησιωτικών περιφερειών και των νησιωτών, η ΔΗΜ.ΑΡ, τονίζει πως, “μετά και από τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης τον προηγούμενο Ιούνιο, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ενέργειες που αποδομούν τόσο το έργο που έχει γίνει όσο και την υπηρεσία που πρέπει να το φέρει σε πέρας”.

Επεξηγώντας τις θέσεις της η κοινοβουλευτική παράταξη, σημείωσε πως “μετά την παραίτηση του Γενικού Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής δεν έχει οριστεί αντικαταστάτης με αποτέλεσμα οι αναγκαίες πρωτοβουλίες σε πολιτικό επίπεδο να έχουν βαλτώσει”. Σημείο που στάθηκαν ιδιαίτερα, υπήρξε και το γεγονός πως στο σχέδιο του ΕΣΠΑ 2014-20 που πρόσφατα δόθηκε στους αρμόδιους φορείς για παρατηρήσεις, “περιλαμβάνονται ελάχιστες αναφορές στον νησιωτικό χώρο” ενώ η προσοχή εστιάστηκε και στη “μεθόδευση μεταφοράς αρμοδιοτήτων ακτοπλοΐας από το υπουργείο Αιγαίου”. Αρνητικά αξιολόγησαν και την προωθούμενη “συρρίκνωσης του προσωπικού της Γενικής Γραμματείας με την υπαγωγή σε “κινητικότητα - απόλυση” του 25% του ανθρώπινου δυναμικού της που σημειωτέον είναι εγκατεστημένο και ζει στα νησιά παραβιάζοντας ακόμη και τη ρύθμιση του μνημονίου για ειδική μεταχείριση σε ότι αφορά τη στελέχωση των υπηρεσιών”.

Όσα αναφέρουν ανωτέρω οι βουλευτές, τονίζουν ότι πρόκειται για “ενέργειες που θα πλήξουν την αυτονομία λειτουργίας της Γενικής Γραμματείας που έχει έδρα τη Μυτιλήνη”, αποδεικνύοντας “περίτρανα την αντίληψη που έχει το κεντρικό κράτος για τα νησιά και τους νησιώτες”.

“Το ενδιαφέρον εξαντλείται στη ρητορεία”

Στο πλαίσιο της παρέμβασή τους. υποστηρίζοντας ότι όλα τα παραπάνω δείχνουν πως “το ενδιαφέρον για τη νησιωτικότητα εξαντλείται στη ρητορεία”, οι βουλευτές της ΔΗΜ. ΑΡ ρώτησαν τον αρμόδιο υπουργό, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, “Ποιες πρωτοβουλίες θα πάρει για να δείξει ότι η μέριμνα για τον νησιωτικό χώρο και ειδικά την ανάπτυξη των νησιών δεν εξαντλείται στη πολιτική εθνικιστική ρητορεία χωρίς κανένα πρακτικό αντίκρισμα” και ποιες αποφάσεις θα λάβει προκειμένου να αποδείξει ότι “θα υπάρξει αλλαγή στο αναπτυξιακό πρότυπο ειδικά της νησιωτικής Ελλάδας”. Παράλληλα, ζήτησαν να ενημερωθούν για τις πρωτοβουλίες “που θα αναλάβει ενόψει της ελληνικής προεδρίας ώστε να εφαρμοστεί το άρθρο 174 της Συνθήκης της Λισαβόνας εξειδικεύοντας τη “Στρατηγική Ευρώπη 2020” αλλά και τις κοινοτικές νομοθεσίες για τα νησιά” καθώς και για τον χρόνο που “θα λειτουργήσει το Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής και το Ινστιτούτο Νησιωτικής Πολιτικής που συστήθηκαν με τον νόμο 4150/13, ώστε να συμβάλλουν στην εκπόνηση ολοκληρωμένης ειδικής νησιωτικής στρατηγικής” με σκοπό την ανάπτυξη των νησιών.

Τέλος, ζήτησαν να υπάρξει επανασχεδιασμός “του δικτύου δρομολογίων με βάση την εξυπηρέτηση του χρήστη και διαφορετικός σχεδιασμός των αγόνων θαλάσσιων και αεροπορικών γραμμών (συμπεριλαμβανόμενων των ενδονησιωτικών) για την αντιμετώπιση του κόστους των μεταφορών με βάση την εφαρμογή της αρχής της εδαφικής συνέχειας σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση” και αιτήθηκαν να μάθουν τις πρωτοβουλίες που θα αναλάβει “για να δείξει ότι η αναδιάρθρωση του δημόσιου τομέα δεν είναι πρόσχημα για κομματικά παιχνίδια με στόχο την πολιτική εξάρτηση των υπαλλήλων που κινδυνεύουν με απόλυση, αλλά πραγματική βούληση για την βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της αξιοπιστίας του κράτους”.