Δεκτό κατά πλειοψηφία έγινε από την Επιτροπή το νομοσχέδιο για το νέο Λύκειο

Σωρεία αντιδράσεων

- Για κατάργηση της δημόσιας εκπαίδευσης κάνουν λόγο κόμματα της αντιπολίτευσης, καθώς και εκπρόσωποι της εκπαιδευτικής κοινότητας- Η τελική μορφή του κατατίθεται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής

Σήμερα αναμένεται να ψηφιστεί στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το νέο Λύκειο, το οποίο έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία από τη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, με τη δέσμευση της ηγεσίας πως θα προχωρήσει σε βελτιωτικές αλλαγές.

Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, την ίδια στιγμή που καταψηφίστηκε από το σύνολο της αντιπολίτευσης, με την εκτίμηση ότι οι νέες ρυθμίσεις όχι μόνο δεν αναβαθμίζουν το εκπαιδευτικό σύστημα, αντίθετα οδηγούν στην κατάργηση της δημόσιας εκπαίδευσης και την ενίσχυση της παραπαιδείας.

Αμείλικτη η αντιπολίτευση

Συγκεκριμένα, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Τάσος Κουράκης μίλησε για καθαρά αντιεκπαιδευτικές λογικές, για κατάργηση της δημόσιας εκπαίδευσης αλλά και για δημιουργία ενός συνεχούς εξεταστικού σχολείου. Για “πρόχειρη νομοθέτηση” κατήγγειλε την κυβέρνηση η Μαρία Ρεπούση, από την πλευρά της ΔΗΜΑΡ, επικρίνοντας μεταξύ άλλων και τις διατάξεις που αφορούν την ειδική αγωγή, με την εκτίμηση ότι θα δημιουργηθούν πολλά προβλήματα. Τη μετατροπή του σχολείου σε ένα συνεχές εξεταστικό κέντρο τόνισε ο εισηγητής του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης, προειδοποιώντας την κυβέρνηση ότι θα βρει αντιμέτωπη ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα.

Το ίδιο επικριτικοί εμφανίστηκαν και οι βουλευτές της Χρυσής Αυγής, υποστηρίζοντας ότι με τέτοιου είδους αντιλαϊκές μνημονιακές πολιτικές καταργείται η δημόσια εκπαίδευση.

Τα νέα δεδομένα στα Γενικά Λύκεια

Υπενθυμίζεται ότι, ο νόμος για το Νέο και το Τεχνολογικό Λύκειο, που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση πριν από ένα μήνα προβλέπει σαρωτικές διαφοροποιήσεις από τα δεδομένα των προηγούμενων χρόνων.

Οι αλλαγές θα ισχύσουν από το ακαδημαϊκό έτος 2013-14 για τους μαθητές που θα φοιτήσουν στην Α' Λυκείου. Ειδικότερα, οι μαθητές θα διδάσκονται μόνο μαθήματα γενικής παιδείας (συνολικά εννέα και διάρκειας 33 ωρών εβδομαδιαίως), ενώ εισάγεται το σύστημα των ερευνητικών εργασιών (τα λεγόμενα project), η διάρκεια των οποίων καθορίζεται σε δύο ώρες. Τα μαθήματα επιλογής για τους ίδιους είναι Εφαρμογές Πληροφορικής, Τεχνολογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων και Έκφραση - Πολιτισμός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός.

Στη Β' τάξη του Λυκείου τα μαθήματα γενικής παιδείας γίνονται δέκα συνολικής διάρκειας 30 ωρών. Παράλληλα, οι μαθητές θα παρακολουθούν μία εκ των δύο ομάδων προσανατολισμού -όπως μετονομάζονται οι κατευθύνσεις- η διάρκεια των οποίων καθορίζεται σε πέντε ώρες. Η μία ομάδα προσανατολισμού περιλαμβάνει μαθήματα ανθρωπιστικών επιστημών -Αρχαία Ελληνικά και Λατινικά- και η δεύτερη μαθήματα θετικών επιστημών -Φυσική και Μαθηματικά-. Με την κατάργηση της τεχνολογικής κατεύθυνσης μένουν εκτός διδακτικού προγράμματος τα μαθήματα της Χημείας και της Τεχνολογίας Επικοινωνιών.

Τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων από την Α' στη Β' Λυκείου και από τη Β' στη Γ' ορίζονται ως εξής: κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και κατά ποσοστό 50%, από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες.

Πανελλαδικές εξετάσεις με τέσσερα μόνο μαθήματα

Στη Γ' Λυκείου τα μαθήματα γενικής παιδείας μειώνονται από 11 σε 5, ενώ οι μαθητές θα έχουν την δυνατότητα επιλογής μιας νέας ομάδας προσανατολισμού, αυτής των Οικονομικών, Πολιτικών και Κοινωνικών Σπουδών. Η προθεσμία για την επιλογή επιστημονικών πεδίων λήγει στις 10 Οκτωβρίου. Έως τότε οι μαθητές της τρίτης τάξης θα πρέπει να έχουν επιλέξει δύο επιστημονικά πεδία με τα οποία συνδέονται και οι αντίστοιχες σχολές. Το 1ο Επιστημονικό πεδίο περιλαμβάνει τις Ανθρωπιστικές, τις Νομικές και τις Κοινωνικές Επιστήμες, το 2ο τις Θετικές και Τεχνολογικές, το 3ο τις Επιστήμες Υγείας και το 4ο τις Επιστήμες Οικονομίας, Διοίκησης και Πολιτικές Επιστήμες.

Στις εξετάσεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση οι μαθητές θα διαγωνίζονται σε τέσσερα μαθήματα, από έξι που ίσχυε μέχρι σήμερα και τα θέματα θα ορίζονται κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και κατά ποσοστό 50%, από την κεντρική επιτροπή εξετάσεων.

Τέσσερα έτη παρακολούθησης στα ΕΠΑΛ

Σύμφωνα με το νέο νόμο, τα έτη παρακολούθησης στα Επαγγελματικά Λύκεια ορίζονται σε τέσσερα. Στον πρώτο κύκλο σπουδών θα λειτουργήσουν οι τρεις τάξεις των ΕΠΑΛ, με τους μαθητές να παρακολουθούν 4 ομάδες προσανατολισμού (Τεχνολογικών Εφαρμογών, Διοίκησης και Οικονομίας, Γεωπονίας, Τεχνολογίας, Τροφίμων και Διατροφής και Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων).

Στην Α' ΕΠΑΛ οι μαθητές θα παρακολουθούν πρόγραμμα 35 ωρών την εβδομάδα με 10 μαθήματα γενικής παιδείας και 4-6 μαθήματα των ομάδων προσανατολισμού.

Και στη Β' και Γ' τάξη, οι μαθητές θα παρακολουθούν 23 ώρες για τα μαθήματα των ομάδων προσανατολισμού και 12 ώρες γενικής παιδείας.

Παράλληλα, στον δεύτερο κύκλο, υλοποιείται το πρόγραμμα της “Προαιρετικής τάξης Μαθητείας”, σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ, όπου θα εγγράφονται οι προαγόμενοι της Γ' τάξης και θα εργάζονται επ΄αμοιβή. Την ευθύνη τοποθέτησης σε χώρους εργασίας των φοιτούντων έχει αποκλειστικά ο ΟΑΕΔ.

Σκληρή κριτική από την εκπαιδευτική κοινότητα

Κατά τη δεκαήμερη διαβούλευση του νομοσχεδίου για το νέο Λύκειο κατατέθηκε αξιοσημείωτος αριθμός ενστάσεων εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών. Οι περισσότερες διαμαρτυρίες προέρχονταν από καθηγητές της Πληροφορικής, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι υποβαθμίζεται χαρακτηριστικά η διδασκαλία της ειδικότητάς τους ως γνωστικού αντικειμένου στο Γενικό Λύκειο και πως η μετατροπή του σε μάθημα επιλογής θα το οδηγήσει ουσιαστικά στην εξαφάνισή του από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Προσθέτουν μάλιστα πως η εγκατάλειψη της διδασκαλίας μαθημάτων Πληροφορικής στο Γενικό Λύκειο δε συνάδει με την σύγχρονη τάση παγκόσμια για καλλιέργεια δεξιοτήτων υπολογιστικής/αλγοριθμικής σκέψης στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ενώ αποτελεί οπισθοδρόμηση σε εποχές όπου δεν ήταν κατανοητός ο ρόλος της Πληροφορικής στην τεχνολογική ανάπτυξη μιας χώρας.

Ωστόσο, ενστάσεις διατυπώνουν και οι καθηγητές Φυσικής Αγωγής για τη μείωση των ωρών γυμναστικής από δύο σε μία στη Β’ Λυκείου.

Ιδιαίτερα σκληρή ήταν η κριτική που άσκησαν εκπρόσωποι φορέων του εκπαιδευτικού κλάδου, οι οποίοι κάνουν λόγο για ένα νομοσχέδιο με αντιεκπαιδευτικά χαρακτηριστικά. “Με τις προωθούμενες διατάξεις το εκπαιδευτικό σύστημα γυρνά τουλάχιστον τρεις δεκαετίες πίσω” επισημαίνει ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Θέμης Κοτσιφάκης, εξηγώντας παράλληλα πως “δεν είναι δυνατό να συζητάμε τέτοιες αλλαγές λίγες μέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία θα ψηφιστεί το ν.σ στις 10.9 και στις 11.9 θα εφαρμοστεί”. Επιπλέον,Ο κ. Γιώργος Μουστάκας, πρόεδρος της Ένωσης Τεχνολόγων Εκπαιδευτικών έκρινε πως το νομοσχέδιο κατακερματίζει την Τεχνική εκπαίδευση και είναι “ανεφάρμοστο”.

Δέσμευση υπουργού Παιδείας για σαφείς βελτιώσεις

Από την πλευρά του, ο υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος εμφανίστηκε θετικός στην πρόταση να ενταχθεί και η Πληροφορική στα εξεταζόμενα μαθήματα, τονίζοντας “ότι μετά τις παρατηρήσεις και τα υπομνήματα των φορέων η ηγεσία θα επανέλθει στη δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου, δίνοντας σαφείς βελτιώσεις”.

Από την πλευρά του, ο υπουργός τόνισε ότι στόχευση όλων είναι η δημιουργία ενός γνωσιακού αυτοτελούς λυκείου, προκειμένου οι μαθητές να μην χρειάζονται φροντιστηριακή ενίσχυση, ενώ διευκρίνισε ακόμα πως με τις νέες ρυθμίσεις δίνεται έμφαση στην επαγγελματική κατάρτιση και εκπαίδευση.