Υπ. Εργασίας: Οι βασικοί άξονες του νέου νομοσχεδίου

  • Τετάρτη, 18 Οκτωβρίου, 2023 - 15:25

Παρουσιάστηκε σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για την αναμόρφωση της επαγγελματικής ασφάλισης και τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής νομοθεσίας.

Ειδικότερα, όπως ανακοινώθηκε, το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, με σταθερό στόχο τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων, συνεχίζει: i) τις μεταρρυθμιστικές δράσεις μακροπρόθεσμου χαρακτήρα και ii) τον εξορθολογισμό και την ενιαιοποίηση των κανόνων της υφιστάμενης ασφαλιστικής νομοθεσίας, με άμεσο θετικό αντίκτυπο στο επίπεδο παροχών που λαμβάνουν οι πολίτες.

Στο ανωτέρω πλαίσιο και σε συνέχεια της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών κατά 4,4 ποσοστιαίες μονάδες την περασμένη τετραετία και της εμβληματικής μεταρρύθμισης του νέου Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ), έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του δεύτερου προαιρετικού πυλώνα ασφάλισης, δηλαδή των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης. Στόχος είναι η προώθηση του θεσμού της προαιρετικής συμπληρωματικής σύνταξης ή/και εφάπαξ και η δημιουργία κεφαλαίων συνταξιοδοτικής αποταμίευσης στα πρότυπα των υπόλοιπων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Παράλληλα, σε συνέχεια των πρωτοβουλιών της προηγούμενης τετραετίας για την ενίσχυση του εισοδήματος των συνταξιούχων και την άμβλυνση των επιπτώσεων του δημογραφικού, το υπουργείο Εργασίας προχωράει, μεταξύ άλλων, με:

- τη δεύτερη για εφέτος έκτακτη ενίσχυση των συνταξιούχων με προσωπική διαφορά,

- την ενθάρρυνση της νόμιμης απασχόλησης συνταξιούχων, με την κατάργηση της περικοπής του 30% της σύνταξης του εργαζόμενου συνταξιούχου και τη θέσπιση μη ανταποδοτικού πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ, υπολογιζόμενου επί του εισοδήματος από την ασφαλιστέα εργασία, που ευνοεί τη συντριπτική πλειονότητα των εργαζόμενων συνταξιούχων,

- τη δυνατότητα, για πρώτη φορά, συνταξιοδότησης μη μισθωτών με ληξιπρόθεσμες οφειλές ασφαλιστικών εισφορών στον e-ΕΦΚΑ έως 30.000 ευρώ από 20.000 ευρώ, που ισχύει σήμερα (έως 10.000 ευρώ για αγρότες από 6.000 ευρώ, που ισχύει σήμερα), με αυστηρά κριτήρια διαπίστωσης πραγματικής αδυναμίας πληρωμής,

- την ενιαιοποίηση των προϋποθέσεων θεμελίωσης επικουρικής σύνταξης και την επιτάχυνση της απονομής των εκκρεμών επικουρικών συντάξεων,

- την επέκταση του επιδόματος μητρότητας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) για 9 μήνες και στις μη μισθωτές (αυτοαπασχολούμενες και αγρότισσες) μητέρες, ολοκληρώνοντας την ενιαιοποίηση κανόνων, που είχε ξεκινήσει με την εξίσωση μισθωτών μητέρων ιδιωτικού και δημόσιου τομέα,

- την καθιέρωση προπληρωμένης κάρτας για την καταβολή της πλειοψηφίας των επιδομάτων της ΔΥΠΑ και του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), με στόχο την απλοποίηση και την ενιαιοποίηση της διαδικασίας πληρωμής και την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών προς όφελος των δημοσίων εσόδων,

- την προϋπόθεση ύπαρξης ενεργού ΑΜΚΑ για την παροχή δωρεάν υγειονομικής κάλυψης στα δημόσια νοσοκομεία σε ανασφάλιστους, προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα καταστρατήγησης του συστήματος.

Αναλυτικότερα, το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης αναφέρει σε ενημερωτικό του σημείωμα τα εξής:

«Το υπό κατάθεση νομοσχέδιο χωρίζεται σε δύο κύρια μέρη, όπως εξειδικεύονται παρακάτω:

1. Μέρος Α - Αναμόρφωση νομοθεσίας για τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ)

2. Μέρος Β - Ρυθμίσεις για τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής νομοθεσίας και λοιπές διατάξεις

Μέρος Α' - Αναμόρφωση νομοθεσίας για τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ)

Τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ) είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, που ιδρύονται από εργοδότες σε συμφωνία με τους εργαζομένους τους ή από επαγγελματικές οργανώσεις. Παρέχουν σε προαιρετική βάση συμπληρωματικές συνταξιοδοτικές παροχές - μηνιαία σύνταξη ή εφάπαξ - πέραν και πλέον των παρεχομένων από την υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση. Ο θεσμός της προαιρετικής ασφάλισης ισχύει στη χώρα μας από το 2002.

Στην Ευρώπη, ο θεσμός της επαγγελματικής ασφάλισης είναι πολύ ανεπτυγμένος, με την αξία των περιουσιακών στοιχείων που διαχειρίζονται τα Ταμεία να ξεπερνά τα 3 τρισεκατομμύρια ευρώ. Τα Ταμεία αυτά παρέχουν συμπληρωματικό εισόδημα στους συνταξιούχους πολλών ευρωπαϊκών χωρών, οι οποίοι συμμετέχουν μαζικά στα επαγγελματικά συνταξιοδοτικά συστήματα, κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής ζωής τους. Αντιθέτως, η χώρα μας βρίσκεται σε μία από τις χαμηλότερες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με περίπου 50.000 ασφαλισμένους και 300 εκατ. ευρώ κεφάλαια διαχείρισης, ενώ, σήμερα, 20 χρόνια, μετά την εισαγωγή του θεσμού, λειτουργούν 28 Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης, που έχουν συσταθεί κατά κύριο λόγο από εργοδότες-μεγάλες επιχειρήσεις.

Στο παρόν νομοσχέδιο επιχειρείται μία συνολική μεταρρύθμιση στο κανονιστικό πλαίσιο που διέπει την επαγγελματική ασφάλιση (ν. 3029/2002 και ν. 4680/2020), με στόχο τη μαζικότερη συμμετοχή ασφαλισμένων για την παροχή συμπληρωματικής σύνταξης ή εφάπαξ κατά την έξοδό τους από την αγορά εργασίας.

Οι νέες ρυθμίσεις έχουν ως στόχους:

1. την απλοποίηση των διαδικασιών σύστασης των ΤΕΑ,

2. την καθιέρωση ενός πρότυπου καταστατικού,

3. τη διευκόλυνση ίδρυσης ΤΕΑ από περισσότερους εργοδότες (πολυεργοδοτικά ΤΕΑ), χωρίς να απαιτείται κλαδική/επαγγελματική συνάφεια μεταξύ τους,

4. τη θέσπιση κανόνων χρηστής διακυβέρνησης για την επίτευξη καλύτερων παροχών και την αύξηση της εμπιστοσύνης των ασφαλισμένων προς τα ΤΕΑ,

5. την αναβάθμιση της εποπτείας των ΤΕΑ, η οποία, από 1/1/2025, ανατίθεται στην Τράπεζα της Ελλάδος, προκειμένου να διασφαλιστεί η οργανωτική και επιχειρηματική επάρκεια των ΤΕΑ, να αυξηθεί η εμπιστοσύνη των ασφαλισμένων στον θεσμό και να συγκεντρωθεί η εποπτεία σε μία ενιαία αρχή κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα (σήμερα, ισχύει τριμερές σύστημα εποπτείας: υπουργείο Εργασίας, Εθνική Αναλογιστική Αρχή, Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς),

6. την ομοιόμορφη φορολογική αντιμετώπιση των προϊόντων της προαιρετικής συνταξιοδοτικής αποταμίευσης (ΤΕΑ και ομαδικά ασφαλιστήρια),

7. τη δυνατότητα μεταφοράς της αποταμίευσης μεταξύ διαφορετικών ΤΕΑ, ακολουθώντας τις επιλογές του ασφαλισμένου και τυχόν μεταβολές κατά τη διάρκεια του εργασιακού βίου,

8. τη σταδιακή μετατροπή των αλληλοβοηθητικών ταμείων σε ΤΕΑ και τον εξορθολογισμό του κανονιστικού πλαισίου τους.

Μέρος Β' - Ρυθμίσεις για τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής νομοθεσίας και λοιπές διατάξεις

Το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου αποτελείται από διατάξεις κοινωνικοασφαλιστικού χαρακτήρα, που έχουν ως στόχο την ενίσχυση των εισοδημάτων των συνταξιούχων και την άμβλυνση των επιπτώσεων του δημογραφικού στο ασφαλιστικό σύστημα.

Οι βασικότερες εξ αυτών είναι οι ακόλουθες:

1) Οικονομική ενίσχυση συνταξιούχων με προσωπική διαφορά

Η κυβέρνηση, λαμβάνοντας υπόψη τις πληθωριστικές πιέσεις στα εισοδήματα και σε συνέχεια των εξαγγελιών του πρωθυπουργού, καταβάλλει, για δεύτερη φορά εντός του 2023, έκτακτη ενίσχυση στους συνταξιούχους με θετική προσωπική διαφορά, που δεν θα δουν αύξηση των συντάξεών τους από 1/1/2024.

Συνταξιούχοι με θετική προσωπική διαφορά μεγαλύτερη των 10 ευρώ που λαμβάνουν μηνιαία σύνταξη έως και 1.600 ευρώ θα λάβουν έκτακτη εφάπαξ οικονομική ενίσχυση έως και 200 ευρώ, αναλόγως του ύψους της σύνταξής τους.

Ειδικότερα, οι συνταξιούχοι με μηνιαίο ύψος συντάξεων: α) έως 700 ευρώ θα λάβουν ενίσχυση 200 ευρώ, β) από 700,01 ευρώ έως 1.100 ευρώ θα λάβουν ενίσχυση 150 ευρώ και γ) με μηνιαίο ύψος συντάξεων από 1.100,01 ευρώ έως 1.600 ευρώ θα λάβουν ενίσχυση 100 ευρώ.

2) Κίνητρα απασχόλησης συνταξιούχων-Κατάργηση της περικοπής της σύνταξης

Κατά την προηγούμενη θητεία της, η κυβέρνηση μείωσε την περικοπή της σύνταξης του απασχολούμενου συνταξιούχου από 60%, που ήταν επί ΣΥΡΙΖΑ, σε 30%. Αποτέλεσμα της παραπάνω ρύθμισης ήταν ο πενταπλασιασμός των εργαζόμενων συνταξιούχων στην επίσημη αγορά εργασίας, παρότι σε απόλυτους όρους ο αριθμός των εργαζόμενων συνταξιούχων παραμένει χαμηλός. Παρά τη βελτίωση, η περικοπή αυτή ισχύει είτε ένας συνταξιούχος εργαστεί για μία ημέρα είτε έχει πλήρη απασχόληση.

Με την παρούσα διάταξη, καταργείται η περικοπή του 30% της σύνταξης, αφήνοντάς την ακέραια στους απασχολούμενους συνταξιούχους. Στόχος είναι η τόνωση του εισοδήματος των συνταξιούχων, η προώθηση της ενεργού γήρανσης και η περαιτέρω αύξηση της νόμιμης και δηλωμένης συμμετοχής στην αγορά εργασίας των συνταξιούχων που επιθυμούν να εργαστούν.

Ταυτόχρονα, θεσπίζεται ένας μη ανταποδοτικός πόρος υπέρ e-ΕΦΚΑ, ο οποίος για τους μισθωτούς εργαζόμενους συνταξιούχους θα ισούται με το 10% επί των ασφαλιστέων αποδοχών τους και για τους μη μισθωτούς εργαζόμενους συνταξιούχους με το 50% επί της επιλεγείσας ασφαλιστικής κλάσης για κύρια σύνταξη. Θεσπίζεται, επίσης, ετήσιο πλαφόν του πόρου, που δεν μπορεί να υπερβαίνει το 12πλασιο της εθνικής σύνταξης.

Παράδειγμα 1:

Συνταξιούχος που εργάζεται και δικαιούται σύνταξη, ύψους 1.200 ευρώ, αντιμετωπίζει παρακράτηση, ύψους 360 ευρώ, βάσει του ισχύοντος καθεστώτος. Εάν αυτός ο συνταξιούχος εργάζεται ως μισθωτός, με μικτό μηνιαίο μισθό 780 ευρώ, θα λαμβάνει ολόκληρη τη σύνταξή του και η παρακράτηση, ύψους 360 ευρώ, αντικαθίσταται από μη ανταποδοτικό πόρο, ύψους 78 ευρώ. Όφελος: 282 ευρώ μηνιαίως.

Παράδειγμα 2:

Εάν ο ίδιος συνταξιούχος εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας και έχει επιλέξει την πρώτη ασφαλιστική κλάση, όπως η μεγάλη πλειονότητα των ελευθέρων επαγγελματιών, τότε η παρακράτηση, ύψους 360 ευρώ, αντικαθίσταται από μη ανταποδοτικό πόρο 169,95 ευρώx50%=84,98 ευρώ. Όφελος: 275,02 ευρώ μηνιαίως.

3) Δυνατότητα συνταξιοδότησης μη μισθωτών με ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές οφειλές πάνω από 20.000 ευρώ

Με την προτεινόμενη διάταξη, δίνεται λύση στο αδιέξοδο που αντιμετωπίζουν μη μισθωτοί ασφαλισμένοι, οι οποίοι βρίσκονται σε ηλικία συνταξιοδότησης, πλην, όμως, παραμένουν εγκλωβισμένοι, λόγω πραγματικής αδυναμίας αποπληρωμής των συσσωρευμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών τους στον e-ΕΦΚΑ.

Ειδικότερα, αυξάνεται το ανώτατο όριο οφειλών ασφαλιστικών εισφορών για συνταξιοδότηση από 20.000 ευρώ σε 30.000 ευρώ (από 6.000 ευρώ σε 10.000 ευρώ για τον π. ΟΓΑ), για οφειλέτες που έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος ηλικίας τους και, ταυτόχρονα, έχουν καταβάλει εισφορές για τουλάχιστον 20 έτη ασφάλισης. Για το ποσό από 20.000 ευρώ έως 30.000 ευρώ (6.000 ευρώ έως 10.000 ευρώ για τον π. ΟΓΑ), παρακρατείται ποσοστό τουλάχιστον 60% της μηνιαίας σύνταξης, ενώ, για το υπόλοιπο χρέος, γίνεται παρακράτηση σε 60 δόσεις, μέχρι την εξόφλησή του, όπως γίνεται και σήμερα. Ως κριτήριο υπαγωγής στη ρύθμιση τίθεται όριο τραπεζικών καταθέσεων του οφειλέτη στις 12.000 ευρώ (6.000 ευρώ για οφειλέτες του π. ΟΓΑ).

Δείτε εδώ τη συνέχεια 

Πηγή ΑΠΕ ΜΠΕ