Το φράγμα της... υπομονής
- Παρασκευή, 28 Νοεμβρίου, 2014 - 06:09
Συνάντηση με φορείς της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου είχε ο δήμαρχος Σερίφου, κ. Α. Αντωνάκης, προκειμένου να συζητηθεί ξανά με την νέα περιφερειακή αρχή, το θέμα της ολοκλήρωσης του συνόλου των έργων που απαιτείται για την ομαλή λειτουργία του φράγματος.
Στην συνάντηση παραβρέθηκαν ο Έπαρχος, κ. Βενάκης και φορείς της περιφέρειας, με απώντα τον κ. Γ. Λεονταρίτη, καθώς, λόγω βλάβης του πλοίου που θα πραγματοποιούσε το προκαθορισμένο δρομολόγιο, δεν μπόρεσε να μεταβεί στο νησί, θέτοντας αναβολή στην ολοκλήρωση των συζητήσεων και τη λήψη απόφασης για το θέμα.
Παράδοση στα... μισά του έργου
Όπως εξήγησε ο κ. Αντωνάκης, το φράγμα, έως το 2009, δεν ανήκε στον δήμο. Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης είχε αναλάβει την κατασκευή και το Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, τότε, είχε θέσει τους περιβαλλοντικούς όρους. Παρ’όλα αυτά, δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ τα σύνολα έργων που απαιτούνταν πριν το έργο παραδοθεί στον δήμο Σερίφου. Συγκεκριμένα, «κατασκεύασαν ένα φράγμα, αλλά δεν κατασεύασαν τον υπερχειλιστή του φράγματος, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει δίοδος για το υπερχειλίζον νερό, ώστε όταν το φράγμα γεμίζει, το νερο να κατευθύνεται με ασφάλεια προς τη θάλασσα. Αυτό δεν είχε καθοριστεί. Η δε περιβαλλοντική μελέτη, είχε λήξει από το 2006, τρια χρόνια πριν παραδοθεί σε εμάς, οπότε και αυτή χρειάζεται ανανέωση».
Σύμφωνα με τον δήμαρχο, ο δήμος επιχείρησε να αναθέσει την ανανέωση της περιβαλλοντικής μελλέτης σε εξωτερικό συνεργάτη, όταν όμως ζητήθηκαν τα στοιχεία, τα οποία, σημειωτέον, δεν παραδόθηκαν όταν παραχωρήθηκε το έργο του φράγματος, το ίδιο το υπουργείο πληροφόρησε την αυτοδιοίκηση, πως δεν είχε αρμοδιότητα και πρόσβαση στα στοιχεία και ότι αρμόδιος φορέας ήταν η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η οποία έπρεπε να αναλάβει να διεκπεραιώσει τη διαδικασία.
Στη συνέχεια και αφού ο δήμος πήρε τις κατάλληλες αποφάσεις, τα στοιχεία παραδόθηκαν το 2013 και όπως ανέφερε ο κ. Αντωνάκης, «από κει και πέρα, εφόσον αυτά υπήρχαν, ο δήμος άρχισε να εντείνει τις πιέσεις προς την Περιφέρεια, ώστε να προχωρήσουν με τις διαδικασίες», σημειώνοντας, πως «το 2013 ήρθε ο τότε Περιφερειάρχης, κ. Μαχαιρίδης, στη Σέριφο, το είδε, μας είχε υποσχεθεί ότι θα το προχωρήσει, είχαν επιλυθεί μέσω αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου κάποια ζητήματα που είχε θέσει, αναφορικά με τις απαλλοτριώσεις που θα έπρεπε να γίνουν».
Ο κ. Αντωνάκης απέφυγε να επιρρίψει τις οποιεσδήποτε ευθύνες για αμέλεια στην προηγούμενη περιφερειακή αρχή, τονίζοντας πως το ζήτημα έγκειται στο να βρεθεί άμεσα λύση, εφόσον η παρούσα αρχή της περιφέρειας δείχνει διάθεση να βοηθήσει.
Οικονομικές – διαδικαστικές οι εκκρεμότητες
Οι ενέργειες, οι οποίες πρέπει να γίνουν, ούτως ώστε να ολοκληρωθεί το φράγμα, όπως εξηγεί ο δήμαρχος, αφορούν κυρίως την εκπόνηση μελετών. Πιο αναλυτικά, «υπάρχει ένα φράγμα στην περιοχή, όπου από το φράγμα ξεκινά ο υπερχειλιστής του φράγματος και καταλήγει στη θάλασσα. Υπάρχει ένα τμήμα κοινής όδευσης του υπερχειλιστή και του δρόμου και εκεί σε αυτό το σημείο θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες μελέτες, προκειμένου να διαχωριστεί ο υπερχειλιστής του φράγματος από το δρόμο. Για να μπορέσει να επιτευχθεί αυτό, χρειάζεται μια σειρά από μελέτες, δεν πρόκειται μόνο για ένα πράγμα. Χρειάζεται υδραυλική μελέτη για το φράγμα, χρειάζονται περιβαλλοντικές, χρειάζονται ανανεώσεις παλαιών μελετών, χρειάζονται αναλογισμοί για τις απαλλωτριώσεις που πιθανόν να χρειαστούν, και άλλα».
Συνεχίζοντας, αναφέρει, πως «όλα αυτά, για τους μικρούς δήμους κάτω των 4.000 κατοίκων, ο Καλλικράτης έχει προβλέψει, με συγκεκριμένο άρθρο του, το 205, το εκάστοτε δημοτικό συμβούλιο να λαμβάνει μια απόφαση και να κάνει αίτημα στην Περιφέρεια προκειμένου εκείνη να αναλάβει την υλοποίηση αυτών των μελετών».
Στο ερώτημα αν εκτιμά πως η ΠΝΑΙ θα πρέπει να αναλάβει και την οικονομική επιβάρυνση που θα προκύψει από τις μελέτες και τα έργα, ο κ. Αντωνάκης εξηγεί, ότι «στη δική μας περίπτωση, εκτός του Καλλικράτη, που λέει ότι το οικονομικό κομμάτι είναι υποχρέωση της Περιφέρειας, υπάρχει και μία Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), με την οποία έχει παραχωρηθεί το φράγμα στο Δήμο Σερίφου και η οποία ορίζει ότι για όλα τα σύνολα έργων και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το φράγμα, υπεύθυνος είναι ο δήμος Σερίφου. Όταν ο δήμος για τον οποιοδήποτε λόγο δεν εκτελεί τα απορρέοντα, τότε η Περιφέρεια αναλαμβάνει να κάνει οτιδήποτε δεν έχει κάνει ο δήμος, και από εκείνον ζητά τα χρήματα που δαπάνησε προκειμένου να κάνει όσα χρειάζονταν. Άρα με βάση την ΚΥΑ, η Περιφέρεια θα υλοποιήσει ό,τι απαιτείται και θα λάβει από τον δήμο τα χρήματα».
Κλείνοντας, ο δήμαρχος Σερίφου υποστήριξε, πως «και στις δύο περιπτώσεις, η Περιφέρεια είναι αυτή που θα κάνει τις μελέτες, ανεξάρτητα αν τις υλοποιήσει από ιδίους πόρους, ή ζητήσει από το δήμο τα χρήματα που απαιτήθηκαν. Το πρόβλημα το δικό μας δεν είναι στο οικονομικό σκέλος, το θέμα είναι ότι η Σέριφος δεν έχει ούτε Τεχνική Υπηρεσία, ούτε μπορεί να κάνει τέτοιου μεγέθους έργα. Ακόμη και για να κάνεις ένα διαγωνισμό και να προβλέψεις όλες αυτές τις μελέτες, πάλι θα πρέπει τον διαγωνισμό να τον συντάξουν οι υπηρεσίες της Περιφέρειας, ο επιβλέποντας να οριστεί και πάλι από την Περιφέρεια, άρα δεν αλλάζει κάτι, από το να το κάνει απ’ευθείας η Περιφέρεια και στο τέλος να ζητήσει τα χρήματα από τον δήμο. Θα ήταν πολύ πιο γρήγορο, πολύ πιο άμεση η παρακολούθηση, γιατί οι ίδιες οι υπηρεσίες θα επέβλεπαν, θα συντόνιζαν και θα παρακολουθούσαν όλη την πορεία των διαδικασιών προκειμένου να το υλοποιήσουν. Δεν τίθεται θέμα χρημάτων, ποιος θα πληρώσει τη διαδικασία, είναι θέμα ότι η Περιφέρεια διαθέτει τον κατάλληλο μηχανισμό και την απαραίτητη τεχνογνωσία. Γι’αυτό το λόγο καλέσαμε τους φορείς της να επισκευτούν το νησί να δουν τι πρέπει να γίνει και το ζήτημα να λυθεί οριστικά, να μη διαιωνίζεται, γιατί είναι πολύ σημαντικό για το νησί, διότι θα συνδέσει το λιμάνι με το βόρειο τμήμα. Έχει γίνει ένας βόρειος περιφερειακός δρόμος και έχουν μείνει τα τελευταία μέτρα που συνδέουν το λιμάνι με το υπόλοιπο νησί, όπου υπάρχει το πρόβλημα».
Μετά την ολοκλήρωση των επαφών των εκπροσώπων της ΠΝΑΙ με τους φορείς του δήμου Σερίφου, αναμένεται να υπάρξουν περεταίρω εξελίξεις πάνω στο θέμα, με την πλειοψηφία των υπευθύνων να φαίνονται σύμφωνοι, πως είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη επίλυσης αυτού του χρονίζοντος ζητήματος για το νησί.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Γιώργος Λεονταρίτης: Τα έργα οδοποιίας συνεχίζονται στη Μήλο
5 Νοε. 2024 - 12:06 - Φίλιππος Φόρτωμας: Eρώτηση για τη λειψυδρία στις Κυκλάδες
5 Νοε. 2024 - 8:17 - Στοχεύοντας στην ανάδειξη της γεωλογικής ιστορίας
5 Νοε. 2024 - 6:18 - Στα "σκαριά" δωρεάν ασύρματο διαδίκτυο στην Κύθνο
5 Νοε. 2024 - 6:17 - Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου: Συντηρήσεις για το παλιό λιμάνι
4 Νοε. 2024 - 16:02