Απόφαση, προκειμένου να διατεθούν υπηρεσίες στατικής φύλαξης σε τέσσερα επιλεγμένα σημεία εκτός της Χώρας, έλαβε ο Δήμος Μυκόνου

Ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας για την υψηλή σεζόν

  • Πέμπτη, 14 Ιουλίου, 2022 - 06:19

Στο πλαίσιο των δράσεων του Δήμου Μυκόνου, που αφορούν στην ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας κατοίκων και επισκεπτών, ο Δήμος Μυκόνου προχωρά στην εξεύρεση αναδόχου για παροχή υπηρεσιών στατικής φύλαξης σε τέσσερις επιλεγμένες εγκαταστάσεις στο Δήμο, εκτός του κέντρου της Χώρας.

Στο πλαίσιο της σχετικής μελέτης, η οποία εκπονήθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Μυκόνου και εγκρίθηκε με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, ο Δήμος προχωρά στην λήψη υπηρεσιών σεκιούριτι σε τέσσερα επιλεγμένα σημεία του νησιού, εκτός της Χώρας Μυκόνου. Η υπηρεσία αυτή κρίνεται απαραίτητη με διάρκεια ενός μήνα, στην διάρκεια δηλαδή του high season, δεδομένου ότι η επισκεψιμότητα έχει ανέλθει πλέον στα προ-covid επίπεδα και ο Δήμος δε διαθέτει δημοτική αστυνομία, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες αυτές.

Οι υποχρεώσεις του αναδόχου

Αντικείμενο του έργου είναι η προστασία και ασφάλεια δημοτικών εγκαταστάσεων και κοινόχρηστων χώρων του Δήμου Μυκόνου που υλοποιείται μέσω της υπό ανάθεσης σύμβασης από εταιρία παροχής υπηρεσιών ασφάλειας (ΙΕΠΥΑ) με άδεια λειτουργίας σε ισχύ από την Ελληνική Αστυνομία (ΕΛΑΣ), με έγκριση στολής από το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ) καθώς και με τα αναγκαία έγγραφα και πιστοποιητικά που προβλέπονται από την νομοθεσία.

Η παροχή υπηρεσιών φύλαξης αφορά στα εξής:

1. Τη φύλαξη και ασφάλεια των δημοτικών εγκαταστάσεων, των χώρων και του εξοπλισμού αυτών μέσω στατικών φυλάξεων σε τέσσερα επιλεγμένα σημεία που είναι (α) η μπάρα ΟΤΕ στο Γιαλό, (β) η μπάρα Φάμπρικα (γ) Νιοχώρι και (δ) Πλατεία Άνω Μεράς. Οι παραπάνω υπηρεσίες φύλαξης και ασφάλειας θα υλοποιούνται από κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό και νόμιμες μεθόδους και μέσα που θα διαθέτει ο ανάδοχος.

2. Την αποτροπή δημιουργίας επεισοδίων ή κινδύνων στους κοινόχρηστους χώρους, τους επισκέπτες – τουρίστες καθώς και η προστασία για την κινητή ή ακίνητη περιουσία του Δήμου με κατάλληλα σύγχρονα συστήματα, εκπαιδευμένο προσωπικό και νόμιμα μέσα κάθε παράνομων ενεργειών (κλοπών, βανδαλισμών, καταστροφών, φωτιάς, κ.τ.λ.) από άτομα με παραβατική συμπεριφορά. Σε περίπτωση πρόκλησης επεισοδίων ή κινδύνων, η άμεση αντιμετώπιση και η προστασία των επισκεπτών και της περιουσίας του Δήμου σύμφωνα με όσα προβλέπονται στους νόμους που διέπουν την λειτουργία και τα καθήκοντα του προσωπικού του αναδόχου - ΙΕΠΥΑ.

Οι παραπάνω αναφερόμενες υπηρεσίες εμπεριέχουν στατικές φυλάξεις ασφάλειας και υπηρεσίες ελέγχου-επιτήρησης και Άμεσης Επέμβασης με σκοπό τον αποκλεισμό, την παρεμπόδιση και αποτροπή εισόδου σε δημοτικά κτίρια, εγκαταστάσεις και χώρους του Δήμου, ατόμων άσχετων με τη λειτουργία αυτών.

Η αναγκαιότητα της υπηρεσίας σύμφωνα με το Δήμο

Όπως αναφέρεται στη σχετική μελέτη που συνέταξε η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Μυκόνου, η Μύκονος, διαχρονικά αλλά ακόμα και σε αυτές τις περιοριστικές συνθήκες λόγω της πανδημίας, ήταν, είναι και θα παραμείνει ένας τουριστικός προορισμός παγκόσμιας εμβέλειας και αναγνώρισης όπου ένα από τα στοιχεία που αναφέρονται και στη φήμη της είναι το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών και κυρίως των επισκεπτών. Με βάση το γεγονός ότι ο πληθυσμός της εξαπλασιάζεται (υπό κανονικές συνθήκες τουριστικής δραστηριότητας) οι υποδομές της και οι υπηρεσίες του Δήμου πρέπει να βρίσκονται σε καθεστώς ανεμπόδιστης λειτουργίας και διαρκούς ετοιμότητας.

Σύμφωνα με τη σχετική μελέτη, παρά το γεγονός ότι προβλέπονται 25 οργανικές θέσεις Δημοτικών Αστυνομικών στο Δήμο Μυκόνου, στην πραγματικότητα δεν υφίστανται. Την ανάγκη κάλυψης φύλαξης και ασφάλειας των Δημοτικών εγκαταστάσεων και των λοιπών κρίσιμων υποδομών δεν μπορεί να καλύψει ούτε η ΕΛ.ΑΣ με τα στελέχη της από το Α.Τ. Μυκόνου, αφού είναι υποστελεχωμένο και το προσωπικό δεν επαρκεί ούτε για την κάλυψη των στοιχειωδών αναγκών.

Παράλληλα, ο Δήμος Μυκόνου έχει οικιστικό ιστό με αρκετές ιδιαιτερότητες ως προς την σύνθεση των κατοίκων, την οργάνωση των δραστηριοτήτων και ως εκ τούτου με διαφορετικές ανάγκες. Οι εγκαταστάσεις του Δήμου λόγω της αποκεντρωμένης δομής των υπηρεσιών που παρέχει στους πολίτες, κλιμακώνονται σε όλη την εδαφική έκταση. Τα ακίνητα του Δήμου, υφίστανται φθορές - μικρής ή μεγάλης κλίμακας - από διάφορες αιτίες οι οποίες λόγω της ανύπαρκτης Δημοτικής Αστυνομίας, εντείνονται. Σημειωτέον ότι και τα λίγα κτίρια τα οποία διαθέτουν παθητικά μέτρα ασφάλειας (συναγερμός), καλύπτουν μόνο εσωτερικά τα κτίρια και δεν καλύπτουν τον αύλειο χώρο, ενώ προφανώς δεν υπάρχει καμία προστασία των κοινόχρηστων.

Επιπλέον δε, για την υποστήριξη της τουριστικής δραστηριότητας, υπάρχουν περιπτώσεις αλλαγής συνθηκών για συγκεκριμένες περιοχές (προσωρινές πεζοδρομήσεις κατά τις βραδινές ώρες, στάθμευση οχημάτων σε συγκεκριμένα σημεία) που για να είναι αποτελεσματικές πρέπει να υπάρχει μια οργανωμένη επιτήρηση.

Ως ικανοποιητική λύση για την αντιμετώπιση των ανωτέρω αναγκών προτάθηκε, βάσει της μελέτης, η ανάθεση φύλαξης-επιτήρησης και φρούρησης των δημοτικών κτιρίων, εγκαταστάσεων και των κοινόχρηστων χώρων πέριξ αυτών από προσωπικό και υποδομές ιδιωτικής εταιρίας φύλαξης.

Με τον τρόπο αυτό, όπως τονίζεται στη σχετική μελέτη του Δήμου, εξασφαλίζεται η προστασία των δημοτικών κτιρίων και εγκαταστάσεων αλλά και των κοινόχρηστων χώρων με συνολικό αποτέλεσμα την εμπέδωση δημιουργίας αισθήματος ασφάλειας σε όλους. Είναι προφανές ότι το συνολικό όφελος είναι σημαντικό, δεδομένου ότι περιορίζονται οι φθορές και επιτυγχάνεται η διάχυση του αισθήματος ασφάλειας των δημοτών, επισκεπτών καθώς και των πολυπληθών τουριστών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο στην ομαλή και ανεμπόδιστη λειτουργία του Δήμου.

Η ανάθεση της φύλαξης-επιτήρησης και φρούρησης των κτιρίων και εγκαταστάσεων και των κοινόχρηστων χώρων για ένα μήνα σε ιδιωτική επιχείρηση μέσω στατικών φυλάξεων σε τέσσερα επιλεγμένα σημεία, θα έχει, σύμφωνα με το Δήμο, ευεργετικά ανακλαστικά αποτελέσματα αφού θα φυλάσσονται - επιτηρούνται και οι πέριξ των κτιρίων κοινόχρηστοι χώροι θα υπάρχει μεγαλύτερη ασφάλεια στους δημότες και τους τουρίστες. Κατατείνει στον περιορισμό της ζημίας με το ελάχιστο κόστος για το Δήμο Μυκόνου, δεδομένου ότι οι επανειλημμένες φθορές και βανδαλισμοί δημοτικών κτιρίων και χώρων των οποίων η αποκατάσταση γίνεται κατεπειγόντως και ad hoc στοιχίζει προφανώς πολύ περισσότερο από την εξασφάλιση ενός επαρκούς και σύγχρονου συστήματος φύλαξης, ενώ αποτελεί και εντελώς εσφαλμένη άσκηση διοίκησης, καθώς συνιστά κατασταλτική και όχι προληπτική επέμβαση, όπως η αιτούμενη με την παρούσα. Επιπλέον αποσκοπεί στην μείωση της εγκληματικότητας και παραβατικότητας στην περιοχή και ανταποκρίνεται σε πάγιο αίτημα των δημοτών οι οποίοι πλέον επιθυμούν διακαώς να αισθάνονται ασφαλείς κατά τις κοινωνικές τους δραστηριότητες.

Τέλος σημειώνεται στη μελέτη, ότι την ίδια ακριβώς διαδικασία, ο Δήμος Μυκόνου έχει ακολουθήσει κατά τα τελευταία έτη τους θερινούς μήνες (2016 - 2021) με εξαιρετικά αποτελέσματα και έχει λάβει κατά το παρελθόν όλες τις προβλεπόμενες εγκρίσεις από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου και το Ελεγκτικό Συνέδριο.