Θετικές εξελίξεις για τη λιμενική ζώνη του νησιού μέσα από ένα απαραίτητο έργο

Μεγάλο έργο αποκαταστάσεων στο λιμάνι Ίου

  • Τρίτη, 15 Νοεμβρίου, 2022 - 06:18

Διαγωνισμό προκήρυξε ο Δήμος Ιητών για την ανάθεση του έργου που αφορά στην αποκατάσταση υφάλων και εξάλων κατασκευών στον λιμένα μικτής χρήσης του λιμένα Ίου καθώς επίσης και του οδικού δικτύου που βρίσκεται γύρω από το λιμάνι.

Οι συγκεκριμένες αλλαγές θα δώσουν νέα όψη στο λιμάνι του νησιού και θα το αναβαθμίσουν τόσο αισθητικά όσο και λειτουργικά. Ο προϋπολογισμός για την υλοποίηση του έργου ανέρχεται στο 1.100.000 ευρώ και η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου ορίστηκε σε 10 μήνες.

Αντικείμενο της μελέτης

Αντικείμενο της μελέτης είναι η αποκατάσταση ζημιών και φθορών που έχουν εντοπιστεί στα ύφαλα και έξαλα μέτωπα του τμήματος μικτής χρήσης του λιμένα, οι οποίες οφείλονται είτε σε φυσιολογικές φθορές λόγω του χρόνου και του θαλασσίου περιβάλλοντος είτε σε μικροπροσκρούσεις σκαφών και σε υποσκαφές στα ύφαλα τμήματα. Τα στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν για την εκπόνηση της συγκεκριμένης μελέτης αφορούσαν τοπογραφικές αποτυπώσεις της περιοχής μελέτης, παρατηρήσεις της υποβρύχιας αυτοψίας-επιθεώρησης που έγινε στα περιμετρικά κρηπιδώματα του λιμένα και τέλος στοιχεία που συλλέχθηκαν από επί τόπου αυτοψίες της ομάδας μελέτης και από του τεχνικούς του Δήμου αναφορικά με την κατάσταση των ανωδομών και των Η/Μ δικτύων.

Υφιστάμενη κατάσταση

Τα υφιστάμενα παραλιακά κρηπιδώματα βρίσκονται βορειοδυτικά του προβλήτα της ακτοπλοΐας και δυτικά της θωράκισης που εκτείνεται σε συνέχεια αυτού. Έχουν συνολικό μήκος 260m περίπου. Είναι κατασκευασμένα στο παρελθόν ως επί το πλείστον με έγχυτο επιτόπου σκυρόδεμα. Η στάθμη κυκλοφορίας στο παραλιακό κρηπίδωμα είναι στο +1,15m και το ωφέλιμο βάθος προ του μετώπου κυμαίνεται από -0,50m έως - 3,50m. Η πρόσδεση των σκαφών (ερασιτεχνικά αλιευτικά σκάφη, ημερόπλοιο, μικρά ταχύπλοα μήκους μικρότερου των 5m και φουσκωτά) γίνεται στο σύνολο του μετώπου. Το μέτωπο είναι εξοπλισμένο με κρίκους και δέστρες. Η διαμορφούμενη λιμενολεκάνη οριοθετείται προς τα νότια από τον προβλήτα ακτοπλοΐας και την θωράκιση που εκτείνεται σε συνέχεια αυτού (προσήνεμος μώλος) και προς τα βόρεια από μικρό εγκάρσιο προβλήτα μήκους 13m περίπου και πλάτους 4m.

Τα προβλήματα και οι φθορές που εντοπίζονται σήμερα στην υποδομή του λιμένα μικτής χρήσης είναι διάβρωση, λόγω παλαιότητας και γειτνίασης με το θαλάσσιο περιβάλλον, στους ιστούς φωτισμού, έλλειψη κιβώτιων παροχών νερού και ρεύματος, έλλειψη ελαστικών προσκρουστήρων, έλλειψη κλιμάκων ασφαλείας και φθορές στις πλακοστρώσεις περιμετρικά των κρηπιδωμάτων.

Σκοπιμότητα του έργου

Τα προτεινόμενα έργα αποσκοπούν στη βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας των ελλιμενιζόμενων σκαφών και των χρηστών του λιμένα, καθώς και στη βελτίωση της λειτουργικότητας και της αισθητικής των υποδομών και των εγκαταστάσεων. Στον σχεδιασμό δόθηκε ιδιαίτερα έμφαση στην ασφάλεια της πρόσδεσης των σκαφών που προσεγγίζουν στην λιμενική εγκατάσταση, όπως και στην βελτίωση της ποιότητας των παροχών προς τους χρήστες. Τα υλικά επιλέχθηκαν με κριτήριο τα βιοκλιματικά χαρακτηριστικά για την μείωση της θερμοκρασίας και της ηλιακής ακτινοβολίας. Με το συγκεκριμένο έργο θα παρέχεται στους χρήστες του λιμένα ασφάλεια, υψηλή ποιότητα παροχών, αλλά και αισθητική αναβάθμιση της συγκεκριμένης ζώνης του λιμένα, στην οποία για αρκετά χρόνια δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία εργασία.

Προτεινόμενα έργα για τη λιμενική εγκατάσταση

Στις υποδομές περιμετρικά του τμήματος μικτής χρήσης του λιμένα προβλέπεται να πραγματοποιηθούν πολλές και διαφορετικές εργασίες. Συγκεκριμένα αφορούν στην καθαίρεση των φωτιστικών ιστών και σωμάτων και αντικατάσταση αυτών με νέα, χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης, με λυχνίες LED. Προτείνεται η τοποθέτηση φωτιστικών σωμάτων σχήματος ανεστραμμένου κώνου (...). Με τα φωτιστικά αυτά σώματα επιτυγχάνεται επίπεδο φωτισμού κατάλληλο για το συγκεκριμένο τμήμα του λιμένα, μείωση του κόστους συντήρησης του δικτύου (σε υλικά και εργατοώρες) και μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά περίπου 40% σε σχέση με την σημερινή.

Παράλληλα θα πραγματοποιηθεί καθαίρεση των υπαρχόντων κιβωτίων παροχών (pillars) νερού και ρεύματος και αντικατάσταση αυτών. Τα νέα κιβώτια θα είναι κατασκευασμένα από ανθεκτικό υλικό έναντι της θαλάσσιας διάβρωσης (...). Θα διαθέτουν κάλυμμα για την καλύτερη προστασία τους κατά τους χειμερινούς μήνες. Την ίδια στιγμή θα γίνει καθαίρεση των υπαρχόντων πυροσβεστικών φωλεών και αντικατάσταση αυτών με νέες, υψηλής ανθεκτικότητας σε διαβρωτικό περιβάλλον.

Επιμέρους εργασίες που θα πραγματοποιηθούν θα είναι προσθήκη δεστρών για την πρόσδεση των σκαφών με νέα πάκτωση για μεγαλύτερη ασφάλεια, βαφή των δεστρών και των κρίκων πρόσδεσης που διατηρούνται, εγκατάσταση ελαστικών προσκρουστήρων, εγκατάσταση κλιμάκων ασφαλείας επί του μετώπου των κρηπιδωμάτων, επιστρώσεις των δαπέδων περιμετρικά του μετώπου του λιμένα με κυβόλιθους από γρανίτη, με ταυτόχρονη δημιουργία καταλλήλων χώρων διέλευσης ΑΜΕΑ και τοποθέτηση εξοπλισμού παρεμπόδισης παράνομης στάθμευσης, αντικατάσταση όλων των καλυμμάτων των φρεατίων με νέα από πλαστικό κάλυμμα, πλήρωση των υποσκαφών και λοιπών διακένων των κρηπιδωμάτων με σακκολίθους σκυροδέματος, αποκατάσταση των επιφανειακών φθορών των κρηπιδωμάτων με εφαρμογή καταλλήλου κονιάματος και τέλος θα πραγματοποιηθεί έλεγχος και αποκατάσταση, όπου απαιτηθεί, των συνδέσεων των ρεμέτζων (κρίκοι αλυσίδας, ναυτικά κλειδιά, στριφτάρια).

Προτεινόμενα έργα για το οδικό δίκτυο

Για το οδικό δίκτυο περιμετρικά του λιμανιού της Ίου προβλέπεται, αποξήλωση του παλιού ασφαλτοτάπητα και κατασκευή ασφαλτικής στρώσης κυκλοφορίας, με ασφαλτόμιγμα παρασκευαζόμενο εν θερμώ σε μόνιμη εγκατάσταση με θραυστά αδρανή υλικά λατομείου. Θα δοθούν οι κατάλληλες ρύσεις ώστε να επιτυγχάνεται η επιφανειακή απορροή των όμβριων από την επιφάνεια του οδοστρώματος προς το περιμετρικό πεζοδρόμιο και από εκεί στη θάλασσα.

Το ασφαλτικό οδόστρωμα θα επιστρωθεί με φωτοκαταλυτικά υλικά τσιμεντοειδούς βάσης με ψυχρές ιδιότητες. Τα φωτοκαταλυτικά υλικά περιέχουν καταλύτες, που σε συνθήκες φωτισμού, μέσω της χημικής διαδικασίας της φωτοκατάλυσης, αποδομούν τους ατμοσφαιρικούς ρύπους και τα μικροσωματίδια. Τέλος, θα γίνει διαγράμμιση του οδοστρώματος σε όλο το μήκος του.