Ο αντιδήμαρχος τουρισμού Άνδρου, Νικόλας Μουστάκας, αναλύει στην “Κοινή Γνώμη” τον σύνθετο χάρτη του τουρισμού για το νησί.

Η Άνδρος με τουριστικό πλάνο για το καλοκαίρι του 2023

Το καλοκαίρι μπορεί να φαντάζει μακριά, αλλά στα περισσότερα νησιά των Κυκλάδων έχουν ήδη αρχίσει την προετοιμασία τους, παρουσιάζοντας τους στόχους και τα σχέδια τους για το 2023. Λίγες μόνο ημέρες μετά την ανακοίνωση του προγράμματος για τον Τουρισμό του 2023 στην Άνδρο, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Νικόλας Μουστάκας, μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” για όλα τα σημαντικά θέματα που αφορούν στον τουρισμό, την άνοδο που σημειώθηκε μετά την περίοδο της πανδημίας, το επίπεδο της τουριστικής ανάπτυξης στο νησί, ενώ παράλληλα αναφέρθηκε και στα χαρακτηριστικά της Άνδρου που την κάνουν να ξεχωρίζει.

Ν. Μουστάκας: “Μέσα από ειδικά ερωτηματολόγια ακτινογραφούμε τη ταξιδιωτική συμπεριφορά”

Αρχικά ο κ. Μουστάκας αναφέρθηκε στο επίπεδο της τουριστικής ανάπτυξη στο νησί της Άνδρου και στο τι σχεδιάζεται για την χρονιά που ξεκίνησε και θα είναι αυτό που θα αποτελέσει το κάτι διαφορετικό από την περασμένη χρονιά, “Η Άνδρος διαθέτει μία σειρά από υποδομές και ανωδομές που την καθιστούν έναν πλήρη τουριστικό προορισμό. Εύρος ποιοτικών καταλυμάτων μαζί με εστιατόρια, καφέ και μπαρ ικανοποιούν κάθε ταξιδιωτική προτίμηση. Ως δημοτική αρχή και σε συνεργασία με εξειδικευμένη εταιρεία συμβούλων, αναλάβαμε από την πρώτη στιγμή την πρωτοβουλία να λειτουργήσουμε ένα είδος τουριστικού «παρατηρητηρίου» τα τελευταία τρία έτη ώστε μέσα από ειδικά ερωτηματολόγια που διανέμονται κάθε έτος σε επαγγελματίες του νησιού  να επεξεργαζόμαστε τα δεδομένα και να μπορούμε να ακτινογραφούμε σε ένα βαθμό τη ταξιδιωτική συμπεριφορά σε ετήσια βάση.” 

“Η υγειονομική ετοιμότητα ενίσχυσε τη θετική εικόνα της Άνδρου”

Παράλληλα, ο κ. Μουστάκας ανέφερε ότι πραγματοποιούν ως Δήμος ανάλυση και αξιολόγηση στις ηλεκτρονικές κριτικές από διαθέσιμες πηγές, προκειμένου να μετρήσουν την ικανοποίηση των τουριστών. Μέσω αυτών των μεθόδων τόνισε ότι ο βαθμός ικανοποίησης κινείται σε επίπεδα πάνω από 90%, εμφανίζοντας μία σταθερότητα που δεν επηρέασαν αστάθμητοι εξωγενείς παράγοντες όπως η πανδημία και η ευρύτερη αναταραχή λόγω των πολεμικών συρράξεων στην Ουκρανία. Όσο για την υγειονομική κρίση στα χρόνια της πανδημίας ανέφερε, “Επίσης η υγειονομική ετοιμότητα του προορισμού, του Δήμου, των αρμόδιων αρχών και των τουριστικών επιχειρήσεων σε όλη την περίοδο της πανδημίας αλλά και η συγκράτηση των τιμών σε τουριστικές υπηρεσίες παρά το διογκωμένο ενεργειακό κόστος λόγω του πολέμου, ενίσχυσαν τη θετική εικόνα της Άνδρου όπως φαίνεται και από άλλα σημεία της έρευνας. Στις διεθνείς κρίσεις η Άνδρος φαίνεται να επιδεικνύει πολύ μεγάλες αντοχές και μία αξιοθαύμαστη προσαρμοστικότητα προς όφελος του τελικού αποδέκτη, δηλαδή του ταξιδιώτη.”

Ενώ έδωσε το σύνθημα για το καλοκαίρι του 2023, “Η «ήρεμη δύναμη», η θέση στον τουριστικό «χάρτη» της Ελλάδας και η υψηλή ποιότητα του προορισμού είναι τρία θεμελιώδη συστατικά του αφηγήματος μας που θα αναδείξουμε περαιτέρω στις νέες ενέργειες προβολής μας ενόψει της τουριστικής σεζόν 2023”.  

Η νέα τάση των social media σε αντίθεση με τις διεθνείς εκθέσεις

Σε ερώτημα για το αν και κατά πόσο βοηθούν οι συμμετοχές ενός νησιού σε διεθνείς εκθέσεις και πως υποδέχονται οι ξένοι την Άνδρο σαν νησί, ο κ. Μουστάκας αναφέρει μεταξύ άλλων: “Προ τριών δεκαετιών οι εκθέσεις είχαν κεντρικό ρόλο στον τομέα της τουριστικής προβολής. Στις μέρες μας, στην εποχή του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, νέες «γέφυρες» επικοινωνίας με το ταξιδιωτικό κοινό έχουν δημιουργηθεί. Ο Δήμος ανταποκρίνεται στη νέα τάση και για τον λόγο αυτό διαχειρίζεται λογαριασμούς social media με σύγχρονες μεθόδους”, παρόλα αυτά δεν απαξίωσε τις εκθέσεις τις οποίες όπως είπε αξιοποιούν μεθοδικά προγραμματίζοντας συναντήσεις με επαγγελματίες, δημοσιογράφους και bloggers προκείμενου να τους ενημερώσουν για το τουριστικό «προϊόν».

Το 2022 οδηγός για το 2023

Η ραγδαία αύξηση του τουρισμού κατά τη διάρκεια του 2022 ήταν αξιοσημείωτη, καθώς ήταν το πρώτο “ελεύθερο” καλοκαίρι μετά τα χρόνια της πανδημίας. Σε ότι αφορά το περασμένο καλοκαίρι και τους στόχους για το επόμενο, ο αντιδήμαρχος τουρισμού Άνδρου, αναφέρει πως “η Άνδρος είχε μια πολύ καλή τουριστική χρονιά το 2022, παρά τον ενεργειακό «χειμώνα» που επέφερε ο πόλεμος στην Ουκρανία και που συρρίκνωσε τα διαθέσιμα εισοδήματα για τους Έλληνες ταξιδιώτες, μια εξέχουσα αγορά για το νησί” ενώ μίλησε και για συγκεκριμένα στοιχεία από το λιμεναρχείο Άνδρου αναφορικά με τις ακτοπλοϊκές αφίξεις, όπου παρατηρήθηκε μία αύξηση επιπέδου 11% σε σύγκριση με το 2021 για το διάστημα Μάιος – Οκτώβριος, ενώ όπως αναφέρει “μεγάλη αίσθηση προκάλεσε η «εκτόξευση» των αφίξεων για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο κατά 49,7% και 56,65% αντίστοιχα έναντι του 2021, αλλά και για τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο κατά 13,5% και 13,2% σε σχέση με το 2021.”

Τα παραπάνω δεδομένα, όπως ανέφερε ο κ. Μουστάκας, οδηγούν σε συμπεράσματα πως ο προορισμός έχει κάνει βήματα μπροστά προς την κατεύθυνση της εξωστρέφειας και της επιμήκυνσης της σεζόν, ποιοτικές παράμετροι που θα επιχειρηθεί να αναπτυχθούν και το νέο έτος.

“Η Άνδρος αποτελεί έναν από τους τελευταίους κρυμμένους παραδείσους της Ευρώπης”

 Κλείνοντας την επικοινωνία, ο αντιδήμαρχος τουρισμού Άνδρου δεν παρέλειψε να αναφέρει και το στοιχείο που θεωρεί ότι διαθέτει το νησί και το οποίο το κάνει να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα. “Η Άνδρος αποτελεί δικαίως έναν από τους τελευταίους εναπομείναντες κρυμμένους παραδείσους της Ευρώπης, στοιχείο που έχουν τονίσει πολλές φορές αναρίθμητα διεθνή μέσα ενημέρωσης όπως οι New York Times και οι Sunday Times. Σε μόλις δύο ώρες από την Αττική με πλοίο, ο ταξιδιώτης αντικρίζει μια ονειρική πραγματικότητα που απέχει από το πρότυπο του μαζικού τουρισμού που δυστυχώς στην εποχή μας έχει αλλοιώσει πολλά Ελληνικά νησιά”, ενώ στα ξεχωριστά χαρακτηριστικά του νησιού αναφέρει την άγρια φυσική ομορφιά, τις ακατέργαστες εξωτικές παραλίες, τις εντυπωσιακές εναλλαγές τοπίων από ορεινά σε παραθαλάσσια μέρη, τα γραφικά χωριά με ιστορία, αρχιτεκτονική και αισθητική, βραβευμένα μονοπάτια πολλών χιλιομέτρων, ανεξερεύνητη τοπική κουζίνα και πάνω από όλα αυθεντική κουλτούρα και αγνή τουριστική συνείδηση.