Ενεργειακή αυτονομία για τις θαλάσσιες και χερσαίες μεταφορές της Αντιπάρου

Την ενεργειακή αυτονομία της Αντιπάρου έχει ως στόχο ένα ακόμα σπουδαίο και καινοτόμο έργο που θα πραγματοποιηθεί στο νησί. Συγκεκριμένα, το Δίκτυο ΔΑΦΝΗ ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της μελέτης σκοπιμότητας με αντικείμενο τον σταδιακό εξηλεκτρισμό των θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών της Αντιπάρου. Ο αντιδήμαρχος Αντιπάρου, Αρτέμης Τριαντάφυλλος μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” για αυτό το σημαντικό έργο και τα οφέλη για το νησί.

Η εν λόγω μελέτη εκπονήθηκε από ΕΠΕΓΑ / AEGEA και την εταιρία Hydrus Engineering, αξιοποιώντας τους πόρους του Ευρωπαϊκού χρηματοδοτικού μηχανισμού New Energy Solutions Optimized for Islands (NESOI), μετά από την από κοινού υποβολή σχετικής πρότασης του Δήμου Αντιπάρου και της Κοινοπραξίας Ε/Γ-Ο/Γ Αντιπάρου, με την υποστήριξη του Δικτύου ΔΑΦΝΗ. Η επιλογή του φυσικού αντικειμένου βασίστηκε στο γεγονός ότι οι πορθμειακές συνδέσεις, όπως αυτή της Πούντας-Αντιπάρου, λόγω μικρών αποστάσεων θεωρούνται ιδανικές για την υλοποίηση εφαρμογών αποανθρακοποίησης θαλάσσιων μεταφορών.

Τι περιλαμβάνει η μελέτη

Η συγκεκριμένη μελέτη περιλαμβάνει τα εξής:

    • Εγκατάσταση μπαταρίας σε ένα εκ των τεσσάρων πλοίων που λειτουργούν στην πορθμειακή σύνδεση της Πάρου με την Αντίπαρο, με σκοπό τον εξηλεκτρισμό τμήματος του συμβατικού συστήματος πρόωσης,

    • Εγκατάσταση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στο νησί της Αντιπάρου και ενίσχυση του δημοτικού στόλου με ηλεκτρικά οχήματα,

    • Δημιουργία υποδομών παράκτιας φόρτισης της μπαταρίας του πλοίου,

    • Ανάπτυξη φωτοβολταϊκού σταθμού για την τροφοδότηση των σταθμών φόρτισης οχημάτων και πλοίου με καθαρή ενέργεια. 

Τα πιθανά οφέλη για το νησί

Μετά το πέρας της μελέτης ο Δήμος Αντιπάρου σε συνεργασία με την Κοινοπραξία και την υποστήριξη του Δικτύου ΔΑΦΝΗ θα αναζητήσει τις διαθέσιμες πηγές χρηματοδότησης, ώστε να αξιολογηθεί η σκοπιμότητα οριστικοποίησης των σχετικών τεχνικών μελετών. Το συγκεκριμένο, υπό μελέτη, έργο μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα για την βιώσιμη ανάπτυξη της Αντιπάρου επιτυγχάνοντας μείωση κατανάλωσης καυσίμων στο νησί με ανάλογη μείωση των εκλυόμενων ρύπων αλλά και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Α. Τριαντάφυλλος: “Ένα πρώτο βήμα προς την ενεργειακή αυτονομία της Αντιπάρου”

Ο αντιδήμαρχος Αντιπάρου, Αρτέμης Τριαντάφυλλος μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” και αναφέρθηκε στην σπουδαιότητα του συγκεκριμένου έργου, επισημαίνοντας πως “η σύνταξη των μελετών αυτών θεωρητικά είναι ένα πρώτο βήμα προς την ενεργειακή αυτονομία της Αντιπάρου. Η ανάγκη για τη συγκεκριμένη αναβάθμιση με την χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με φωτοβολταϊκά προέρχεται από την αναγκαιότητα για μειωμένη ρύπανση και μεγαλύτερη ενεργειακή αποδοτικότητα. H χρηματοδότηση είναι 60.000€ από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό New Energy Solutions Optimized for Islands (NESOI)”

Παράλληλα, μίλησε και για τα οφέλη που θα επιφέρει για το νησί η συγκεκριμένη συμφωνία, “Το εν λόγω έργο μπορεί στο μέλλον να αποφέρει έσοδα στο Δήμο από την πώληση της ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και να εξασφαλίσει δωρεάν ηλεκτρισμό σε ευάλωτα νοικοκυριά της Αντιπάρου, ενώ παράλληλα βελτιώνεται το περιβαλλοντικό προφίλ του νησιού που μπορεί να προωθείται ως πράσινος καινοτόμος προορισμός”, δήλωσε χαρακτηριστικά.

Το έργο TESLA για την Αντίπαρο και ο βασικός στόχος

Το έργο “Transport Electrification on Sea and Land in Antiparos TESLA” αποτελεί το πρώτο βήμα προς τον πλήρη εξηλεκτρισμό των θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών της Αντιπάρου με μηδενικό αποτύπωμα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. 

Βασικός στόχος του έργου είναι να συμβάλει δραστικά στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της κλιματικής κρίσης, παρέχοντας ταυτόχρονα βιώσιμες και ασφαλείς μεταφορές για όλους τους πολίτες και τουρίστες του νησιού, αξιοποιώντας σύγχρονες καινοτόμες λύσεις.   Για την ωρίμανση του έργου ο Δήμος Αντιπάρου σε συνεργασία με την Κοινοπραξία Ε/Γ-Ο/Γ Αντιπάρου και με την τεχνική υποστήριξη του ΔΑΦΝΗ εξασφάλισε χρηματοδότηση από το ευρωπαϊκό έργο «New Energy Solutions Optimized for Islands – NESOI» για την εκπόνηση της αναγκαίας αρχικής μελέτης σκοπιμότητας. 

Συγκεκριμένα η μελέτη αφορά: 

    • Τον εξηλεκτρισμό του συστήματος πρόωσης ενός από τα τέσσερα οχηματαγωγά πλοία που είναι υπεύθυνα για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Πάρου-Αντιπάρου

    • Την εγκατάσταση δημόσια προσβάσιμων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων

    • Τον μερικό εξηλεκτρισμό του δημοτικού στόλου οχημάτων της Αντιπάρου

Τα σκέλη της μελέτης

Το πρώτο σκέλος της μελέτης εξετάζει πιθανά σενάρια εξηλεκτρισμού του πλοίου, με την αντικατάσταση του συμβατικού κινητήρα του πλοίου με συσσωρευτές οι οποίοι θα τροφοδοτούν νέο σύστημα πρόωσης του πλοίου και θα φορτίζονται στο λιμάνι της Αντιπάρου μετά από συγκεκριμένο αριθμό διαδρομών. Το δεύτερο σκέλος προβλέπει την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε κεντρικά σημεία στο νησί της Αντιπάρου. Ακόμα, εξετάζεται η προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων για την αντικατάσταση των δημοτικών οχημάτων με τη μεγαλύτερη χρήση. 

Για να εξασφαλιστεί ότι η ενεργειακή ζήτηση των ηλεκτρικών θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών θα καλύπτεται από ανανεώσιμη ενέργεια, θα εγκατασταθούν φωτοβολταϊκοί σταθμοί σε κατάλληλες τοποθεσίες. Οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί διαστασιολογούνται κατάλληλα ώστε να διασφαλιστεί ότι ακόμη και σε συνθήκες αιχμής της του φορτίου το καλοκαίρι, η ζήτηση της ηλεκτροκίνησης θα βασίζεται σε ΑΠΕ. Ωστόσο, προβλέπεται πως κατά την διάρκεια του έτους, θα υπάρχει πλεονάζουσα φωτοβολταϊκή παραγωγή, με την οποία ο Δήμος θα μπορεί να καλύπτει ενεργειακές ανάγκες επιλεγμένων δημοτικών κτηρίων.

Η μελέτη σκοπιμότητας

Η μελέτη σκοπιμότητας ανέδειξε ότι υπάρχουν ώριμες τεχνολογικές λύσεις για την συνέχιση του προτεινόμενου έργου. Η τεχνική μελέτη έδειξε ότι το αρχικό μέγεθος των συστημάτων πρέπει να αναθεωρηθεί. Συγκεκριμένα, καταλήγει σε φωτοβολταϊκό σταθμό ισχύος 550kWp ως το προτεινόμενο σύστημα παραγωγής ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας, λαμβάνοντας υπόψη την μελλοντική ζήτηση του ηλεκτρικού πλοίου, την ζήτηση 7 δημόσια προσβάσιμων και 2 δημοτικών σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και τις ενεργειακές απαιτήσεις τεσσάρων δημοτικών κτηρίων στο νησί της Αντιπάρου. Συμπερασματικά, η επενδυτική λύση μπορεί να αξιολογηθεί θετικά, καθώς το νομοθετικό πλαίσιο επιτρέπει την υλοποίηση των επιμέρους παρεμβάσεων, η δε τεχνική απόδοση είναι αρκετά ικανοποιητική και η χρηματοοικονομική ανάλυση αναδεικνύει βιώσιμα αποτελέσματα. 

Το πρόγραμμα NESOI

Tο πρόγραμμα NESOI υποστηρίζει την ενεργειακή μετάβαση των νησιών, προωθώντας τα αποκεντρωμένα ενεργειακά συστήματα και συνεισφέροντας στην Ευρωπαϊκή πολιτική για την επίτευξη των στόχων ενεργειακής μετάβασης του 2030 και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του προγράμματος Horizon 2020. Στην Ελλάδα το πρόγραμμα υλοποιείται από το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), που παρέχει την ανάπτυξη της ψηφιακής πλατφόρμας του προγράμματος, την τεχνολογική αξιολόγηση των προτάσεων ενεργειακής μετάβασης, τον καθορισμό των βασικών δεικτών απόδοσης και μεθόδων αξιολόγησης που θα καταγράφουν την επίδοση της βοήθειας του προγράμματος στα χρηματοδοτούμενα νησιά.

Πριν από 2 χρόνια όταν και υπήρξε η πρώτη εισήγηση για την ένταξη της Αντιπάρου στο πρόγραμμα ο δήμαρχος του Νησιού, Τάσος Φαρούπος, τόνιζε, “από το NESOI θα ωφεληθούν περίπου 60 νησιά και ένας ενδεικτικός κατάλογος πιθανών επιλέξιμων έργων στο πλαίσιο του έργου περιλαμβάνει τη δημιουργία μονάδων συμπαραγωγής, τη δημιουργία μονάδων παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ, νέα δίκτυα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, προμήθεια οχημάτων χαμηλών εκπομπών άνθρακα, μετασκευή κτηρίων, αποθήκευση ενέργειας, ανάπτυξη υποδομής φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα, βιομηχανική παραγωγή θερμότητας κλπ.”