Με ένα επιπλέον βάρος επιφορτίζονται γονείς και παιδιά

Περικοπές στα μαθητικά δρομολόγια

“Στην έλλειψη σωστού προγραμματισμού από την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου” αποδίδει το πρόβλημα ο πρόεδρος της ΚΤΕΛ Σύρου, Μάρκος Στεφάνου

Και ενώ ο Σεπτέμβριος, ο μήνας της επιστροφής στα θρανία ήδη μας αποχαιρέτησε, το ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών από τον τόπο διαμονής τους στα σχολεία φοίτησης εξακολουθεί να βρίσκεται στον “αέρα”, δεδομένου ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η παράταση των υφιστάμενων συμβάσεων για το έτος 2013 – 2014.

Την ίδια στιγμή που οι λεωφορειούχοι εκτελούν, βάσει νομοθεσίας, τα δρομολόγια που ίσχυαν έως και 30 Ιουνίου 2013, το τοπίο για τη νέα σχολική χρονιά φαντάζει “θολό” με τον χειμώνα να προμηνύεται αρκετά δύσκολος για τους μαθητές που, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα υπόκεινται καθημερινά σε μία απίστευτη ταλαιπωρία μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους.

“Μείωση των δρομολογίων έως 70%”

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΚΤΕΛ Σύρου, Μάρκο Στεφάνου “το πρόβλημα στη Σύρο εστιάζεται στο γεγονός ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου δεν προκήρυξε όλα τα δρομολόγια”, υποστηρίζοντας μάλιστα “ότι ενώ στα υπόλοιπα νησιά της Περιφέρειας σημειώνεται αύξηση δρομολογίων, στη Σύρο παρατηρείται μια πρόθεση μείωσης των δρομολογίων για ανεξήγητο λόγο”.

Όπως υπογραμμίζει στην περίπτωση μη παράτασης των περσινών δρομολογίων, οι μαθητές του Λυκείου δεν θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν, καθώς πολλά από αυτά δεν περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα της προκήρυξης. Ειδικότερα, εξηγεί “πως υπάρχουν παιδιά που ο τόπος διαμονής τους βρίσκεται στην απόσταση που προβλέπεται, όπως η Άνω Σύρος, το Δήλι και ο Άγιος Δημήτριος”. Ο ίδιος εκτιμά “πως τα συγκεκριμένα δρομολόγια θα μπορούσαν να ενταχθούν στην προκήρυξη”, σημειώνοντας πω “δεν ξέρω ποιος μπορεί να είναι ο πονηρός σκοπός για τον οποίο δεν τα συμπεριέλαβαν”.

Παράλληλα, καθιστά γνωστό πως “νομότυπα, το παιδί πρέπει να μεταφέρεται από το χωριό στο σχολείο. Όταν ο μαθητής απέχει παραπάνω από κάποια χιλιόμετρα πρέπει να μεταφερθεί πρώτα στην πόλη και έπειτα με δεύτερο δρομολόγιο στη σχολική μονάδα του”.

Από την πλευρά του τονίζει ότι η Περιφέρεια θα μπορούσε να είχε προχωρήσει σε έναν ορθότερο προγραμματισμό, καθορίζοντας περισσότερα δρομολόγια για την εξυπηρέτηση του συνόλου των παιδιών, από τη μία άκρη του νησιού στην άλλη. “Το παράπονό μας είναι ότι ενώ στα υπόλοιπα νησιά το κόστος της μαθητικής μεταφοράς αυξήθηκε κατακόρυφα, πλησιάζοντας και το διπλάσιο, στη Σύρο προσπαθούν να το μειώσουν κατά 70%”, αναφέρει χαρακτηριστικά.

Καθιερωμένο “ψαλίδισμα” στο κόστος

Επιπλέον, δηλώνει ότι θα πρέπει να υπάρχει μία καλύτερη συνεννόηση ανάμεσα στις τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας, τα ΚΤΕΛ και τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με σκοπό να καθοριστούν από κοινού τα δρομολόγια εκείνα που κρίνονται απαραίτητα για την εξυπηρέτηση των παιδιών. “Η μαθητική μεταφορά έχει βελτιωθεί πάρα πολύ στα γύρω νησιά, ενώ στη Σύρο κάθε χρόνο της δημιουργούν προβλήματα και τη μειώνουν”, επισημαίνει, προσθέτοντας ότι “από το 2010 που άρχισε η κρίση και εμείς μειώσαμε κατά 30% τα έξοδα μεταφοράς, οι άλλοι έχουν ανέβει έως και 70%”.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι “ο αριθμός των μαθητών της Σύρου είναι ίδιος με τον αριθμό των μαθητών από όλα τα νησιά των υπόλοιπων Κυκλάδων μαζί”, εκφράζει την απορία “γιατί στη Σύρο δίνονται λιγότερα χρήματα”.

Ωστόσο αναφέρει ότι παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις των λεωφορειούχων προς τον Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων Κ. Γιώργο Πουσσαίο, δεν έχει πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα κάποια συνάντηση για τη διευθέτηση του προβλήματος. “Θέλουμε να του εξηγήσουμε ορισμένα πράγματα, διότι σε πολλά νησιά κάποια θέματα τακτοποιούνται από τους επάρχους τους. Δυστυχώς εδώ, δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο”, επισημαίνει.

“Τα παιδιά του Λυκείου θα αντιμετωπίσουν το μεγαλύτερο πρόβλημα”

Επιπροσθέτως, χαρακτηρίζει “λανθασμένη” την άποψη κάποιων οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η αστική συγκοινωνία θα μπορούσε να συμβάλει στην επίλυση του ζητήματος. “Το mini bus δύναται να εξυπηρετήσει μόνο 30 άτομα. Όταν από το Λύκειο σχολούν καθημερινά 300 παιδιά, πώς θα βοηθήσει αυτός ο τρόπος; Θα μεταφέρονται μόνο τριάντα παιδιά και τα υπόλοιπα θα μένουν πίσω να βρέχονται και να κρυώνουν;” τονίζει.

Παράλληλα εξηγεί, ότι πέρα από την ταλαιπωρία των μαθητών, η μείωση τόσο των δρομολογίων όσο και του κόστους τους ζημιώνει την ίδια την επιχείρηση. “Δεν μπορώ να διαθέτω έναν οδηγό, να μεταφέρει 50 παιδιά ως την Ποσειδωνία για 12 μόνο ευρώ” αναφέρει, υπενθυμίζοντας πως “πέρυσι ο δήμος Σύρου – Ερμούπολης είχε ορίσει την τιμή του δρομολογίου στα 4,65 ευρώ. Υπήρχε μια μεθόδευση για να κάνουν όλα αυτά τα πράγματα εις βάρος μας και εις βάρος των μαθητών”. Καταλήγοντας, ο κ. Στεφάνου θεωρεί άδικο το γεγονός ότι τόσο τα παιδιά, όσο και οι γονείς τους θα πρέπει να ταλαιπωρούνται κάθε μέρα. Σημειώνει μάλιστα ότι “δεν είναι εύκολο για έναν γονιό να φεύγει από τη δουλειά του για να μεταφέρει το παιδί του”, προσθέτοντας ότι “δεν πρέπει να το βλέπουν μόνο από την πλευρά των δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι έχουν μια ελαστικότητα σε αυτό τον τομέα, αλλά να σκέφτονται και τους υπόλοιπους Συριανούς εργαζομένους”.

“Δεν έχουν μοιραστεί τα ειδικά δελτία στους μαθητές”

Αξίζει να σημειωθεί, ότι ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα που έχει “δέσει” κυριολεκτικά τα χέρια των λεωφορειούχων είναι η καθυστέρηση έκδοσης των ειδικών μαθητικών δελτίων για τη μεταφορά των παιδιών με τα ΚΤΕΛ. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Στεφάνου “αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχουν κάρτες. Όποιος θέλει μπαίνει μέσα, δηλώνει μαθητής και λέει ότι σύντομα θα του μοιράσουν την κάρτα”. Από την πλευρά του τονίζει “ότι οι κάρτες θα πρέπει να μοιράζονται στον αγιασμό”, εξηγώντας πως “χωρίς αυτές δεν μπορούμε να δουλέψουμε. Η κάρτα είναι η πληρωμή μας”.

“Η κάρτα είναι η πληρωμή μας”

Καθιστά γνωστό ότι δεδομένης της κατάστασης ο έλεγχος κρίνεται ανέφικτος, με αποτέλεσμα όποιος θέλει να παίρνει το λεωφορείο μαζί με το φίλο και τη φίλη του και να πηγαίνουν βόλτα. “Χωρίς καρτέλες δεν μπορούμε να δρομολογούμε λεωφορεία, αν δε γνωρίζουμε πόσοι μαθητές θα μεταφέρονται. Εμείς πληρωνόμαστε με τις καρτέλες. Αν δεν ξέρουμε ακριβή αριθμό παιδιών και ακριβή ώρα δεν μπορούμε να προγραμματίζουμε δρομολόγια, όποτε θέλουν τα σχολεία”, σημειώνει, εκτιμώντας ότι το πρόβλημα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην έντονη γραφειοκρατία, καθώς θα μαθητικά δελτία θα πρέπει να σταλούν από τις διευθύνσεις των σχολείων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και έπειτα να ελεγχθούν από την αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας.

Από την πλευρά του, ο Διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, Χρήστος Μιχαλόπουλος δήλωσε στην “Κοινή Γνώμη” ότι η διαδικασία έκδοσης των δελτίων δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, δεδομένου ότι θα πρέπει να υπογραφεί πρώτα η σύμβαση ανάμεσα στο φορέα υλοποίησης του προγράμματος και του φορέα εκτέλεσής του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το θέμα της μεταφοράς των μαθητών συζητήθηκε και στο τελευταίο περιφερειακό συμβούλιο, το οποίο πραγματοποιήθηκε χθες στην Πάρο. Εξαιτίας των άκαρπων διαγωνισμών που έχουν προκηρυχθεί μέχρι σήμερα, ο Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων έκρινε απαραίτητη στην εισήγησή του την παράταση της σύμβασης που ίσχυε μέχρι τις 30 Ιουνίου 2013.