Συνέντευξη του Λιμενάρχη Σύρου, Γ. Βαμβακούση με αφορμή την ολοκλήρωση της καλοκαιρινής περιόδου και τις ανάγκες της λιμενικής και χερσαίας ζώνης

Προτεραιότητες για τις λιμενικές υποδομές της Σύρου

Επιθυμεί μία θετική συνεργασία με τη νέα διοίκηση του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης και του ΔΛΤΣ

Σε διαπιστώσεις, επισημάνσεις και προτάσεις αναφορικά με τις λιμενικές και χερσαίες υποδομές της Ερμούπολης προχωρά ο Λιμενάρχης Σύρου, Γιάννης Βαμβακούσης, με αφορμή τη συμπλήρωση της καλοκαιρινής περιόδου, η οποία έφερε στο φως μεγάλες ανάγκες του τόπου.

Ο κ. Βαμβακούσης κατά την τελευταία συνεδρίαση της προηγούμενης σύνθεσης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, προς εβδομάδος, στον χαιρετισμό του, είχε κάνει λόγο για “ελλιπείς υποδομές” σε χρόνους που το νησί παρουσιάζει υψηλή επισκεψιμότητα, γεγονός που απαιτεί από τις αρμόδιες Αρχές ετοιμότητα για την κάλυψη όλων των έκτακτων κι αναπάντητων αναγκών.

Κατόπιν των ανωτέρω, ο ίδιος κλήθηκε να αναπτύξει με σαφήνεια αυτά τα θέματα, καθώς και να τοποθετηθεί σχετικά με το αν όλα όσα επισημαίνει θα αποτελέσουν την ατζέντα της συζήτησης του ίδιου με τη νέα διοίκηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου και του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.

“Ήδη έχουμε επικοινωνήσει με τη νέα πρόεδρο, Κανδιώ Μαραγκού. Έχουμε κάνει μία εισαγωγή όσον αφορά τα θέματα που απασχολούν το λιμάνι της Σύρου και τη χερσαία ζώνη, τα οποία άπτονται της αρμοδιότητας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, που τυγχάνει να είναι ο φορέας διοίκησης κι εκμετάλλευσης της χερσαίας ζώνης του λιμένα.

Πολύ σύντομα θα γίνουν και οι απαιτούμενες επαφές δια ζώσης της νέας προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου και εμένα προκειμένου να καθορίσουμε τη στρατηγική για τη λειτουργία του λιμένα, η οποία είναι σε ικανοποιητικό επίπεδο. Θα πρέπει να συνεχιστεί αυτό βέβαια αλλά και προβλήματα που ανακύπτουν, νέα προβλήματα, να επιλυθούν και να τα διαχειριστούμε από κοινού με τον καλύτερο δυνατό τρόπο” δήλωσε ο Λιμενάρχης προλογικά, απαντώντας παρακάτω στις ερωτήσεις.

  • Στην τελευταία δημόσια τοποθέτησή σας στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου κάνατε λόγο για “ελλιπείς υποδομές” του λιμένα σε διαστήματα με υψηλή επισκεψιμότητα. Περιγράψτε μας το πρόβλημα και πώς το διαχειρίζεστε ως αρμόδια Λιμενική Αρχή.

“Τελευταία έχει παρατηρηθεί με τα δρομολόγια τα οποία ισχύουν τη φετινή θερινή περίοδο, ότι όταν συμπίπτουν δύο και τρία πλοία στο λιμάνι, υπάρχει πρόβλημα. Επειδή τα πλοία πλέον είναι υψηλής μεταφορικής ικανότητας, όπως το Blue Star 1 και το Blue Star Paros, αλλά και το NISSOS MYKONOS και το World Champion Jet, όταν συμπίπτουν τρία πλοία ή πάνω από ένα, με τα πολυάριθμα οχήματα που αναμένουν τη φόρτωσή τους στα πλοία, δεν υπάρχει επαρκής χώρος και λιμενικές υποδομές πλέον. Κρίνονται λοιπόν, ως ελλιπείς για να εξυπηρετήσουν τον όγκο των οχημάτων.

Ο Ιούλιος είχε μία περιορισμένη κίνηση και δεν ήταν ιδιαίτερα αυξημένη η επισκεψιμότητα στο νησί. Το αντίθετο όμως παρατηρήθηκε τον Αύγουστο. Ο φετινός Αύγουστος είχε πάρα πολύ κόσμο και συνεχίζει να έχει κόσμο το νησί. Όταν λοιπόν, έρχονται τα πλοία, τα οχήματα τα οποία αναμένουν, ξεπερνούν και τα 400 – 450 στον αριθμό. Το λιμάνι μας χωρά μέχρι 200 – 250 οχήματα. Είναι αδύνατον να φιλοξενηθούν τόσα οχήματα μέσα στις υφιστάμενες λιμενικές υποδομές. Εκεί λοιπόν μοιραία τα οχήματα ταξινομούνται κι εκτός λιμένα. Δεν επιλέξαμε να υπάρξει μία συνέχιση της ταξιθέτησής τους εκτός του λιμένα και στο οδικό δίκτυο, το οποίο συνδέεται με το λιμάνι της Σύρου, γιατί καταλαβαίνετε ότι η επιβάρυνση των κεντρικών οδικών αρτηριών της πόλης θα ήταν πολύ μεγάλη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη μη εξυπηρέτηση όλων των χρηστών όχι μόνο του λιμένα και των επιβατών, αλλά και της χερσαίας ζώνης που η οδική αρτηρία - η κεντρική - είναι παραλιακή οδός που συνδέει το κέντρο της πόλης με όλο το υπόλοιπο νησί.

Όλος ο όγκος των οχημάτων διακινείται από εκεί. Κρίναμε λοιπόν ως μη κατάλληλη λύση τη χρήση αυτών των οδικών αρτηριών για να ταξιθετήσουμε τα οχήματα.

Είχαμε λοιπόν την επινόηση να χρησιμοποιήσουμε τον χώρο πίσω από την Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού. Είναι μακριά βέβαια από το λιμάνι, αλλά είναι μέσα στο λιμάνι. Αυτή η επιλογή μας, κατάφερε να διατηρήσει και να αποσυμφορήσει τις υποδομές του επιβατηγού λιμένα, να εξυπηρετηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ο κόσμος και δεν κρύβω ότι όλα τα στελέχη του Λιμεναρχείου Σύρου, έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό και θέλω να τους ευχαριστήσω ιδιαίτερα γιατί το έκαναν με χαρά και δούλεψαν πολύ περισσότερες ώρες από αυτές που προβλέπονται προκειμένου να λειτουργήσει σωστά το λιμάνι και να εξυπηρετηθεί ο κόσμος.

Η εικόνα η θετική που δημιουργήθηκε έχει αντίκτυπο και στους επισκέπτες του νησιού, που θέλουμε όλοι να υπάρχει αυτή η έμμεση διαφήμιση για τον τόπο.

Πιστεύω λοιπόν, ότι το καταφέραμε αυτό και ο κόσμος εκφράστηκε με τα θετικότερα σχόλια για την Υπηρεσία αλλά και για το νησί γενικότερα.

Ο χώρος που επελέγη είναι στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού και είναι χώρος που εμπίπτει στον χώρο τον περίκλειστο και τον “αποστειρωμένο” που έχει διατηρηθεί για τις ανάγκες της εφαρμογής του κώδικα ISPS. Έχει μεγάλες δυνατότητες να φιλοξενήσει πολλά οχήματα και γι αυτό προτιμήθηκε κι επελέγη αυτός ο χώρος. Έτσι, αποσυμφορήθηκε το λιμάνι και οι κεντρικές οδικές αρτηρίες. Ακολούθως, με μέριμνα της Υπηρεσίας μας και προπορευόμενο το όχημα του Λιμεναρχείου Σύρου, κατέληξαν τα οχήματα πάρα πολύ εύκολα μέσα στο λιμάνι για τον έλεγχο των εισιτηρίων και τη φόρτωσή τους στο πλοίο.

Παράλληλα, επιλέγουμε και τη μονοδρόμηση της παραλιακής οδού με εκτροπή των οχημάτων που θέλουν να εξέλθουν της πόλης από την οδό Κέας και τη Σταματίου Πρωίου κι επιτυγχάνουμε την αποσυμφόρηση της Ακτής Παπάγου”.

  • Αυτός ο σχεδιασμός και η αξιοποίηση του χώρου όπισθεν της ΑΕΝ Σύρου, θα υιοθετηθεί και μελλοντικά;

“Όταν οι ανάγκες το επιβάλλουν, θα επιλέγουμε αυτόν τον σχεδιασμό. Βέβαια, φέτος προέκυψε για πρώτη φορά επειδή για πρώτη φορά έχουμε αφίξεις τριών πλοίων μαζί. Όπως έγινε και χθες

(σσ. προχθές) Κυριακή, 1 Σεπτεμβρίου. Συνέπεσαν τα τρία πλοία μαζί. Το WorldChampion Jet, το Blue Star 1 και το Blue Star Paros. Μάλιστα το ένα εκ των τριών πλοίων – επειδή μέχρι δύο μπορεί να φιλοξενήσει ταυτόχρονα ο λιμένας ο επιβατηγός, ανέμενε εκτός του λιμένα, περιμένοντας να αποχωρήσει ένα εκ των δύο να για εισέλθει”.

  • Μετά το έργο της ανάπλασης, στο λιμάνι έχει διαμορφωθεί και ο χώρος του kiss 'n' ride. Από την εμπειρία σας ως σήμερα, αξιολογείτε αποτελεσματική τη λειτουργία του;

“Ο χώρος ο συγκεκριμένος του kiss 'n' ride είναι ένας χώρος περιορισμένος μεν, πολύ σημαντικός δε για την εξυπηρέτηση των επιβατών και των συνοδών επιβατών, οι οποίοι μεταφέρουν τους επιβάτες στις εγκαταστάσεις του λιμένα προκειμένου να μεταφέρουν τις αποσκευές τους και να αναμένουν στα στέγαστρα αναμονής. Άλλος χώρος δεν υπάρχει. Όταν είναι κορεσμένος αυτός ο χώρος, το παρατηρούμε όλοι, ότι αναγκάζονται τα οχήματα για να αποβιβάσουν τους επιβάτες που πρόκειται να επιβιβαστούν με τη σειρά τους στα πλοία, να σταθμεύουν ή να κάνουν στάση στην κεντρική οδική αρτηρία, με αποτέλεσμα να δημιουργείται κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Αυτός ο χώρος λοιπόν, είναι ένας χώρος πάρα πολύ σημαντικός για τη λειτουργία του λιμένα και χρησιμοποιείται γι αυτά τα λίγα λεπτά προκειμένου να εκφορτωθούν οι επιβάτες, να εισέρχεται οποιοδήποτε όχημα μεταφέρει επιβάτες και να εξυπηρετείται. Βέβαια, επαναλαμβάνω είναι συγκεκριμένος ο χώρος γιατί χρησιμοποιείται από διάφορους χρήστες του λιμανιού, όχι μόνον από επιβάτες, αλλά κι από επαγγελματίες, από τουριστικά λεωφορεία και όχι μόνον”.

  • Αναφορικά με την υποδομή για την προσέγγιση και παραμονή των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Ερμούπολης, ποιες είναι οι διαπιστώσεις σας;

“Επειδή την τοπική κοινωνία και γενικότερα τους τοπικούς φορείς τους ενδιαφέρει ιδιαίτερα η ανάπτυξη της κρουαζιέρας, αφενός μεν έχει γίνει ένα μεγάλο βήμα με την επιμήκυνση της προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων γιατί επιλέγεται πλέον ο λιμένας μας και από μεγαλύτερα προηγουμένων ετών, όμως ένα μεγάλο ζήτημα που πρέπει να δούμε είναι τα βυθίσματα στην περιοχή.

Τα βυθίσματα αυτά, δεν επιτρέπουν σε μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια – που όλοι επιθυμούμε - να προσεγγίσουν το νησί. Μία παρέμβαση εκεί, από πλευράς των αρμοδίων, θα ήταν πάρα πολύ χρήσιμη, ούτως ώστε να γίνει πόλος έλξης το λιμάνι μας και για ακόμη μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια”.

  • Κατά τη δική σας θεώρηση και στον βαθμό που ως Λιμενάρχης μπορείτε να τοποθετηθείτε, ποια θα ήταν η καλύτερη και προσφορότερη λύση;

“Οι επιλογές είναι δύο. Η μία να γίνει εκβάθυνση του λιμένα που εκεί τεχνικά υπάρχουν κάποιες δυσκολίες που δεν μπορώ εγώ να αναπτύξω ως μη γνωρίζοντας το αντικείμενο το τεχνικό. Υπάρχουν κάποιες δυσκολίες όσον αφορά την εκβάθυνση. Υπάρχει όμως μία άλλη λύση, η οποία στο πλαίσιο συνεργασίας με γνωρίζοντες τέτοιες καταστάσεις και πρόσωπα που ασχολούνται με τον εξοπλισμό των λιμένων, μπορεί να αναφερθεί. Η τοποθέτηση είτε πλωτής εξέδρας, είτε κάποιων άλλων πλωτών μέσων που θα διαπλατύνουν τον χώρο των κρουαζιερόπλοιων, θα επιτρέψει σε αυτά να μετακινηθούν και να προσδέσουν επί των συγκεκριμένων πλωτών εγκαταστάσεων προκειμένου η θέση τους να είναι προς το κέντρο του λιμένα που αυξάνονται και τα βυθίσματα. Εκεί θα επιλυθεί το θέμα. Και θεωρώ και από πλευράς οικονομικής είναι προσφορότερη λύση αυτή. Είναι λιγότερο κοστοβόρα από οποιαδήποτε άλλη επιλογή”.

  • Πρόκειται για λύση που μπορεί να επηρεάσει τους αποκλεισμούς του μοναδικού χώρου στάθμευσης στην πόλη, δηλαδή το parking στο Νησάκι, όταν έρχονται κρουαζιερόπλοια που ζητούν απόλυτα μέτρα;

“Όχι. Δεν σχετίζεται. Δεν τον περιορίζει γιατί η μόνιμη εγκατάσταση, η περίφραξη του λιμένα έχει τον χαρακτήρα της μονιμότητος. Δεν μπορεί αυτό να μετακινείται ανάλογα με το που θα πέσει το κρουαζιερόπλοιο.

Με αφορμή την ερώτηση και για το θέμα του μοναδικού χώρου στάθμευσης εντός της πόλης, όπως είναι αυτός ο χώρος στο Νησάκι, πρέπει να πω πως είναι κάτι το οποίο αποτελεί οφειλόμενη ενέργεια από πλευράς Υπηρεσίας μας για κάποια κατηγορία επισκεπτών, να λαμβάνονται ιδιαίτερα μέτρα ασφαλείας. Είναι διακρατικές συμφωνίες που πρέπει να τηρηθούν. Αξιολογείται το κάθε λιμάνι και ο βαθμός ασφαλείας που το κάθε λιμάνι προσδίδει στους επισκέπτες, οι οποίοι τυγχάνουν ιδιαίτερων μέτρων και εμμέσως όπως έχω προαναφέρει κατά το παρελθόν, τα μέτρα είναι κάτι το οποίο δεν υποβαθμίζουν το λιμάνι. Το αναβαθμίζουν το λιμάνι. Το αναβαθμίζουν γιατί ο επισκέπτης βλέποντας αυτήν την εικόνα – η οποία μπορεί να επιφέρει και ταλαιπωρία, δεν αντιλέγω -, έχει ένα αποτέλεσμα. Τα μέτρα τα οποία λαμβάνονται είναι μέτρα που αφορούν την ασφάλεια των επιβατών και δεν το επιλέγουν μόνον οι επισκέπτες, αλλά και οι εταιρείες. Οι κίνδυνοι που διατρέχουν είναι πάρα πολλοί και όλοι έχουν ως προτεραιότητα το κράτος που θα επισκεφθούν, εκτός από το κράτος που διαμένουν και είναι πολίτες, να έχει ασφάλεια. Όλοι αυτό επιθυμούμε”.

  • Αναμένεται να ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου εντός του λιμένα. Η αποκατάσταση του χώρου αναμονής οχημάτων και της επισκευής των στεγάστρων αναμονής επιβατών, μαζί με τα δίκτυα για την απορροή των όμβριων υδάτων. Έχετε κάποιες επισημάνσεις αναφορικά με το γεγονός πως το λιμάνι θα πρέπει να είναι ταυτόχρονα σε λειτουργία;

“Σίγουρα θα χρειαστεί η συνδρομή της Υπηρεσίας μας στο έπακρο για να υλοποιηθεί αυτό το έργο. Είναι δέσμευση - γιατί αφορά το λιμάνι μας, την βελτίωση των υφιστάμενων λιμενικών εγκαταστάσεων -, πως, το Λιμεναρχείο, θα πάρει τα απαιτούμενα μέτρα προκειμένου να εκτελεστούν απρόσκοπτα οι εργασίες, να βελτιωθεί και να αναβαθμιστεί ο επιβατηγός λιμένας και παράλληλα, να επιτύχουμε την εξυπηρέτηση των επιβατών και των οχημάτων που θα κάνουν χρήση παράλληλη των εγκαταστάσεων.

Άλλωστε στο λιμάνι πρέπει να παρακολουθούμε πάντα τη λειτουργικότητα των εγκαταστάσεων γιατί είναι και η μοναδική πύλη εισόδου στο νησί που οπωσδήποτε θα πρέπει αυτό να το διατηρούμε σε πολύ υψηλό επίπεδο καθόσον είναι και ο χώρος που χρησιμοποιείται τόσο κατά την άφιξη, όσο και κατά την αναχώρηση των επισκεπτών στο νησί. Θα πρέπει αν μη τί άλλο να βλέπουν μία εικόνα που θα είναι η εικόνα που όλοι επιθυμούμε γιατί είναι και η πρώτη εντύπωση που αποκομίζει όποιος επισκέπτεται τη Σύρο”.

  • Όλα τα παραπάνω είναι θέματα για τα οποία θα έχετε στενή συνεργασία με τη νέα Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου;

“Βεβαίως. Είναι θέματα τα οποία κατά κάποιο τρόπο τα έχουμε επισημάνει, αλλά θα υπεισέλθουμε με την ανάληψη από σήμερα των καθηκόντων από τη νέα πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, και από τον νέο Δήμαρχο.

Έχουμε κάνει ήδη κάποιες προκαταρκτικές συζητήσεις τόσο με τον Δήμαρχο, όσο και με την και πρόεδρο του ΔΛΤΣ. Θα μπούμε βέβαια πλέον και σε μεγαλύτερες συζητήσεις και συντονισμένα θα κινηθούμε προς την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού. Για ό,τι ανακύπτει επίσης, εννοείται πως επιδεικνύοντας τα απαιτούμενα αντανακλαστικά – γιατί θα πρέπει να προλαμβάνουμε κιόλας – και θα ενεργούμε. Πάντοτε μας ενδιαφέρει η πρόληψη και προς αυτήν την κατεύθυνση κινούμαστε. Να προλαμβάνουμε καταστάσεις”.