Προβληματίζει έντονα η εικόνα των “κλειδωμένων” δημοτικών ποδηλάτων και των εκτός λειτουργίας ποδηλατικών σταθμών στη Σύρο

Πολιτικές αποφάσεις για μία αποτυχημένη δράση

Σκέψεις της Δημοτικής Αρχής για “κατάργησή” τους και προμήθεια ηλεκτρικών ποδηλάτων και πατινιών μέσω χρηματοδοτικού προγράμματος

“Μηδενική” απήχηση αποδεικνύεται πως είχε στον κόσμο της Σύρου η λειτουργία... ποδηλατικών σταθμών καθ΄ όλη τη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων ετών, αφού οι κάτοικοί της, δεν έδειξαν να προτιμούν και να επιλέγουν το ποδήλατο ως μέσο μετακίνησης από και προς την Ερμούπολη.

Συγκεκριμένα, οι τρεις ποδηλατικοί σταθμοί που βρίσκονται στην πλατεία Μιαούλη, στον χώρο στάθμευσης στη θέση “Πλακούρα”, καθώς και πλησίον του parking της οδού Ηρώων Πολυτεχνείου (Σκλαβενίτης), δεν έχουν την απήχηση που ανέμεναν οι αιρετοί των προηγούμενων δημοτικών περιόδων, με αποτέλεσμα, η εν λόγω δράση να κρίνεται απόλυτα αποτυχημένη και οι διαδρομές να είναι σχεδόν μηδενικές.

Η μη κατάλληλη προώθηση των δημοτικών ποδηλάτων ως εναλλακτικού μέσου μετακίνησης για την πόλη της Σύρου, σε συνδυασμό με τη νοοτροπία των πολιτών να επιλέγουν συστηματικά τον ευκολότερο τρόπο μετακίνησης και να επιβαρύνουν – κυκλοφοριακά – την Ερμούπολη, αλλά και με δεδομένη τη δυσκολία εγγραφής και χρήσης του συστήματος, έχουν οδηγήσει την εν λόγω δράση στην πλήρη αποτυχία.

Επιπλέον, η σημερινή εικόνα των σταθμών και των ποδηλάτων που βρίσκονται “κλειδωμένα” σε αυτούς, δείχνει πως μάλλον, δεν έχουν λάβει την απαιτούμενη συντήρηση, αν και για τη συγκεκριμένη φροντίδα, ο Δήμος εξασφαλίζει και καταβάλλει σε ετήσια βάση ένα σημαντικό ποσό.

Ειδικότερα, για τη φετινή χρονιά, το ποσό αυτό μειώθηκε συγκριτικά με πέρυσι, καθώς η μη πραγματοποίηση διαδρομών που αποδεικνύει πως τα ποδήλατα δεν χρησιμοποιούνται, οδήγησαν τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών, Γιάννη Πιταούλη να διαπραγματευτεί το κόστος της λειτουργίας και της συντήρησής τους.

Με φόντο τα παραπάνω αλλά και δεδομένων των προβλημάτων που παρουσιάζονται συχνά και αφορούν στη μη ομαλή λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος του κεντρικού κυρίως ποδηλατικού σταθμού, η νυν Δημοτική Αρχή επεξεργάζεται να θέσει το θέμα της διατήρησης των σταθμών ή όχι, σε μελλοντική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, προκειμένου να ληφθεί πολιτική απόφαση.

Σε δηλώσεις του προς την εφημερίδα δε, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνάς Αληφραγκής τόνισε πως δυστυχώς η εν λόγω δράση χαρακτηρίζεται από αποτυχία, ωστόσο, ο Δήμος μελετά την υποβολή προτάσεων σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα για την προμήθεια ηλεκτρικών ποδηλάτων και πατινιών.

Με αυτόν τον τρόπο, σημείωσε πως, τα εναλλακτικά μέσα μεταφοράς θα είναι πιο ελκυστικά για τους πολίτες καθώς θα είναι εύκολα στη χρήση τους.

Ως εκ τούτου, η Τεχνική Υπηρεσία ήδη ξεκίνησε τις συσκέψεις για το εν λόγω θέμα, με φόντο και τις κατευθύνσεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος προς τους Δήμους πανελλαδικά, να ενισχύσουν τις επιλογές των πολιτών για την ανάπτυξη εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, περισσότερο φιλικών προς το περιβάλλον.

Μ. Αληφραγκής: Η εμπειρία έδειξε πως ήταν αποτυχημένη δράση

Αν και ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης είχε αξιοποιήσει χρηματοδότηση για την απόκτηση των σταθμών και των δημοτικών ποδηλάτων για το νησί και ειδικότερα για την πόλη κι ως εκ τούτου δεν επιβαρύνθηκε με το συγκεκριμένο κόστος, ωστόσο, δαπανούσε εξ αρχής και εξακολουθεί να δαπανά ένα ποσό σε ετήσια βάση για τη συντήρησή τους.

Ερωτηθείς αρχικά να τοποθετηθεί σχετικά με τη μέχρι σήμερα λειτουργία τους, ανέφερε τα εξής: “Για το θέμα των δημοτικών ποδηλάτων, η εμπειρία μέχρι σήμερα έχει δείξει πως ήταν μία αποτυχημένη δράση. Όλη τη διάρκεια των τελευταίων ετών δεν διαπιστώνω να τα χρησιμοποιούν οι πολίτες” σημείωσε χαρακτηριστικά, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους κρίνει πως δεν υπήρξε ζήτηση.

“Από τη μία πλευρά κατά τη γνώμη μου, αυτά τα ποδήλατα είναι εντελώς δύσχρηστα. Ακόμη και το πεντάλ είναι πολύ σκληρό και το ποδήλατο δεν είναι εύκολο στη χρήση του. Από την άλλη πλευρά, τα μηχανήματα που δέχονται τις κάρτες για να γίνει η πληρωμή, συνεχώς είναι εκτός λειτουργίας. Θεωρώ λοιπόν πως είναι μία δράση που δεν εξυπηρετεί ούτε τους πολίτες, ούτε τους επισκέπτες και φέτος, αμφιβάλω αν χρησιμοποιήθηκε έστω κι ένα ποδήλατο από αυτά” πρόσθεσε ο κ. Αληφραγκής, προϊδεάζοντας παρακάτω για τις σκέψεις της Δημοτικής Αρχής σχετικά με τις κινήσεις της το προσεχές διάστημα.

“Θα πρέπει να στραφούμε σε άλλες μορφές μετακίνησης, όπως τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ηλεκτρικά ποδήλατα” σχολίασε, προκειμένου όπως υποστήριξε παρακάτω, να είναι περισσότερο ελκυστικά για τους πολίτες.

Εστιάζοντας την αναφορά του ξανά στο θέμα της αποτυχίας της εν λόγω δράσης, επανέλαβε πως, “Ο Δήμος διαθέτει την υποδομή και κονδύλι για τη συντήρησή τους, αλλά δεν βλέπω να γίνεται χρήση. Τον χειμώνα θα τα αποθηκεύσουμε γιατί δεν έχει απολύτως κανένα νόημα να παραμένουν στους σταθμούς”.

Επιπλέον, αναφερόμενος στο θέμα των ποδηλατοδρόμων της Σύρου, ο ίδιος αναγνώρισε το προφανές πως, “το νησί έχει έναν ποδηλατόδρομο κι αυτός μέσα στο λιμάνι με την κίνηση να είναι αυξημένη από τα οχήματα και τα δίκυκλα”. Υπογράμμισε από την πλευρά του, πως όσον αφορά στη χρήση των δημοτικών ποδηλάτων, “δεν προσφέρεται η πόλη συνολικά, γιατί αν εξαιρέσουμε το κέντρο της Ερμούπολης που είναι επίπεδο, τα άλλα τμήματα του ιστορικού κέντρου έχουν ανηφόρες και απαιτούν κόπο”.

Ωστόσο, ανέφερε πως, “σίγουρα οι νεότεροι σε ηλικία θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν τα ποδήλατα”, ωστόσο, όπως επανέλαβε, “ούτε κάτι τέτοιο γίνεται”.

Δεν υπάρχει η κουλτούρα

Ο κ. Αληφραγκής έθιξε μάλιστα εμμέσως το γεγονός πως οι πολίτες της Σύρου δεν έχουν τη νοοτροπία κατοίκων ευρωπαϊκών πόλεων και περιοχών, λέγοντας μεταξύ άλλων, πως, “Σαφώς δεν είναι ευαισθητοποιημένος ο κόσμος γιατί πέρα από τα δημοτικά ποδήλατα, αν παρατηρήσουμε και την εικόνα των ποδηλατοδρόμων, διαπιστώνουμε πως ελάχιστοι πολίτες χρησιμοποιούν ποδήλατο. Δεν γίνεται ιδιαίτερη χρήση ποδηλάτου”.

Επιπλέον, δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο γεγονός πως δεν υπήρξε επαρκής και στοχευμένη προβολή των δημοτικών ποδηλάτων, ούτε πολιτική τέτοια που θα προσέλκυε τον κόσμο να τα χρησιμοποιεί στην καθημερινότητά του, υπογραμμίζοντας μάλιστα πως, σε διαφορετική περίπτωση, “ενδεχομένως να είχαμε καλύτερο αποτέλεσμα”.

Ο κ. Αληφραγκής μάλιστα, επανέλαβε πως, “τα συγκεκριμένα ποδήλατα τα θεωρώ και δύσχρηστα”.

Θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο

Κατόπιν των ανωτέρω κι ερωτηθείς ποια είναι η θέση του αναφορικά με τη διατήρηση ή μη των δημοτικών σταθμών και των ποδηλάτων που αφήνονται... να σκουριάζουν, ο ίδιος υπήρξε σαφής: “Οι σταθμοί υπάρχουν στις θέσεις τους, αλλά είναι πολιτική απόφαση πώς θα κινηθούμε για το συγκεκριμένο θέμα. Από την εμπειρία μου, πρέπει να πω πως η πολιτική πρόθεση ήταν καλή, αλλά το αποτέλεσμα το βλέπω πολύ φτωχό. Είναι και στη νοοτροπία μας – δυστυχώς – να θέλουμε να βολευτούμε με άλλα μέσα μέχρι το σημείο που θέλουμε να φτάσουμε”. Οπότε, σύμφωνα με όσα πρόσθεσε, θα θέσει θέμα σε επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

“Προσωπικά το σκέφτομαι. Δεν είναι κάτι που έχει απασχολήσει μέχρι σήμερα το νέο Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά η σκέψη μου είναι αυτή. Να συζητηθεί το θέμα καθώς ο Δήμος δίνει κι ένα ποσόν άνω των 6.000 ευρώ για τη συντήρησή τους, το οποίο δεν είναι ευκαταφρόνητο στην εποχή που ζούμε λόγω της πανδημίας και των συνεπειών της”.

Στοχεύοντας σε χρηματοδότηση από το πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης”

Ωστόσο, δεδομένης της ανάγκης ο Δήμος να παρέχει τη δυνατότητα εναλλακτικών μέσων μετακίνησης στην πόλη, ο κ. Αληφραγκής γνωστοποίησε την πρόθεση της Δημοτικής Αρχής να αποκτήσει ηλεκτρικά ποδήλατα και ηλεκτρικά πατίνια μέσω της αξιοποίησης χρηματοδότησης από το πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης”.

Όπως γνωστοποίησε ο ίδιος, χθες πραγματοποιήθηκε σύσκεψη με τους υπηρεσιακούς παράγοντες στην Τεχνική Υπηρεσία για να συζητηθεί το θέμα.

“Κάναμε μία συνάντηση σήμερα στην Τεχνική Υπηρεσία για να καταθέσουμε προτάσεις στο πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης, καθώς ενδεχομένως να βγουν κι άλλες προσκλήσεις όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση” ανέφερε πρωτίστως, προσθέτοντας πως, “Εξετάζουμε τί μπορούμε να κάνουμε όσον αφορά την προμήθεια ηλεκτρικών ποδηλάτων και ηλεκτρικών πατινιών, που πιστεύω θα είναι πολύ πιο εύχρηστα”.

“Είμαστε σε πολύ πρώιμο στάδιο και κάναμε μία γενική συζήτηση για την πρόσκληση που πρόκειται να βγει. Γι αυτές τις προσκλήσεις, ο Δήμος πρέπει να έχεις έτοιμες μελέτες καθώς οι χρόνοι είναι άρα πολύ περιορισμένοι. Άρα, κάνουμε ήδη μία προετοιμασία για το τί μπορούμε να καταθέσουμε. Μέσα σε αυτές είναι και η σκέψη για την ηλεκτροκίνηση” δήλωσε κατηγορηματικά, ολοκληρώνοντας τις απαντήσεις του.

Γ. Πιταούλης: Μείωση κόστους συντήρησης και λήψη απόφασης για τη μελλοντική διατήρησή τους

Ανάλογη υπήρξε η προσέγγιση του θέματος των δημοτικών ποδηλάτων και από την πλευρά του Αντιδημάρχου Οικονομικών, Γιάννη Πιταούλη.

Σε συνέχεια της παρατήρησης του κ. Αληφραγκή πως, “Πρέπει να υπάρξει επικαιροποίηση των στοιχείων για να δούμε και αυτήν τη χρονιά πόσες διαδρομές έχουν γίνει, αν έχουν γίνει...”, ο κ. Πιταούλης ανέφερε τα εξής: “Όταν είχα αναλάβει προ έτους, είχα ζητήσει από την εταιρεία, στοιχεία για τη χρήση των δημοτικών ποδηλάτων. Πράγματι, είδα ότι είναι πολύ μικρή η χρήση”.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο ίδιος εξήγησε πως αυτονόητα, προχώρησε στη διαπραγμάτευση του κόστους συντήρησης των ποδηλάτων, λέγοντας χαρακτηριστικά πως, “Αυτό το γεγονός με οδήγησε στο να ζητήσω τη μείωση του ποσού που δαπανά ο Δήμος για τη συντήρησή τους. Υπενθύμισε μάλιστα πως, “Μέχρι το 2019 ο προϋπολογισμός ήταν στο ποσό των 8.866 ευρώ και πέρυσι το μειώσαμε στο ποσό των 6.487 ευρώ ακριβώς επειδή δεν είχε ιδιαίτερη ανταπόκριση η δράση”.

Σχετικά με τη διατήρηση των σταθμών, ο ίδιος ερωτηθείς αν ο Δήμος είναι υποχρεωμένος να τους διατηρήσει, τόνισε τα ακόλουθα: “Είχα ερευνήσει αυτό το θέμα κι έχει παρέλθει ο χρονικός ορίζοντας που απαιτεί τη διατήρησή τους. Γι αυτό σκέφτομαι να συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο”.

Γνωστοποίησε ακόμη πως, “Είχα σαν σκέψη μήπως δίναμε δωρεάν κάρτες σε κάποιες κοινωνικές ομάδες, όπως στους φοιτητές για να δούμε μήπως υπάρξει ενδιαφέρον”, διαφορετικά, όπως πρόσθεσε, “το σενάριο είναι να έρθει σαν θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο και να δούμε αν πρέπει να μείνουν οι σταθμοί”. Υποστήριξε μάλιστα κατηγορηματικά πως, “Αν απλά τα ποδήλατα και οι σταθμοί είναι τοποθετημένοι και δεν αξιοποιούνται, δεν υπάρχει λόγος” σχολιάζοντας τέλος πως, “Έγινε μία επιλογή. Ήταν λάθος. Πρέπει να δούμε τί κάνουμε από εδώ και πέρα”.