Έλεγχος του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης για τη διέλευση βαρέων οχημάτων εντός ιστορικού κέντρου

Μέτρα για τη διάσωση του παραδοσιακού χαρακτήρα

Μέριμνα για τη μη αλλοίωση των παραδοσιακών πλακόστρωτων και ανάληψη ευθύνης από ιδιώτες σε περιπτώσεις φθοράς λόγω εργασιών σε κτίρια

Την ανάγκη συντήρησης και επισκευής κτιρίων εντός του ιστορικού κέντρου αφουγκράζεται ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, με αποτέλεσμα να προχωρά σε αλλαγές όσον αφορά τον ισχύοντα κυκλοφοριακό κανονισμό, προκειμένου να επιτρέπεται η διέλευση βαρέων οχημάτων άνω των 10 τόνων, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και για συγκεκριμένους λόγους.

Ειδικότερα, οι Τεχνικές Υπηρεσίες που μεριμνούν και για τη διατήρηση και προστασία του παραδοσιακού χαρακτήρα των πλακόστρωτων της Ερμούπολης, φρόντισαν για την προώθηση αλλαγών στο περιεχόμενο του κυκλοφοριακού κανονισμού, ώστε να υπάρχει αυξημένος έλεγχος όσον αφορά τη διέλευση βαρέων οχημάτων, στο πλαίσιο της μεταφοράς υλικών, προϊόντων εκσκαφής καθώς και σκυροδέματος με σκοπό την αποπεράτωση οικοδομών.

Πρέπει να υπενθυμιστεί πως μέχρι σήμερα απαγορευόταν η διέλευση βαρέων οχημάτων άνω των 10 τόνων από το ύψος του ΙΚΑ μέχρι και το κέντρο (με εξαίρεση την επιβίβαση σε πλοίο), ωστόσο, δεν ήταν λίγες οι φορές που διαπιστώθηκαν παραβάσεις, καθώς επίσης και σοβαρές φθορές σε πλακοστρωμένους και γρανιτοστρωμένους δρόμους της Ερμούπολης εξαιτίας αυτών.

Με φόντο τα περιορισμένα οικονομικά του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης όσον αφορά τη διάθεση ποσών για τους παραδοσιακούς δρόμους της πόλης, πλέον, θα επιβάλλεται τέλος διέλευσης για τα βαρέα οχήματα, το ύψος του οποίου θα καθοριστεί από την Οικονομική Επιτροπή, ενώ θα υπάρχει – κατόπιν αιτήσεων – χορήγηση ειδικής άδειας για τις ημέρες και τις ώρες διέλευσης αυτών των φορτηγών. Με αυτόν τον τρόπο, σε περίπτωση διαπίστωσης φθορών, θα καλείται ο ιδιώτης να καλύπτει το κόστος της αποκατάστασης ενώ παράλληλα, ο Δήμος θα εξασφαλίζει ένα ποσό που θα προωθείται για την προάσπιση του παραδοσιακού χαρακτήρα των δρόμων.

Ακολουθούν οι βασικές αλλαγές που καλείται να εγκρίνει αύριο το Δημοτικό Συμβούλιο στη νέα απογευματινή συνεδρίασή του.

Λεπτομερής καταγραφή διέλευσης και αποκαταστάσεις

Σύμφωνα με όσα έχει καταγράψει η Τεχνική Υπηρεσία, “Το τελευταίο διάστημα παρατηρήθηκε ότι κάποιοι συμπολίτες μας, στο πλαίσιο συντηρήσεων και επισκευών βρίσκονται στην ανάγκη να χρησιμοποιήσουν βαρέα οχήματα και προσέρχονται στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών για τη χορήγηση άδειας διέλευσης (ώστε να μην τηρήσουν το όριο του μικτού βάρους) πέρα των αδειών για χρήση πεζοδρόμων. Η Τεχνική Υπηρεσία έχοντας υπόψη την ανάγκη προστασίας των πλακοστρωμένων οδών της πόλης, αλλά και την ανάγκη των πολιτών να εκτελέσουν τις εργασίες τους, αντιμετωπίζει το θέμα κατά περίπτωση.

Προκειμένου να διευκολυνθούν οι πολίτες και οι επαγγελματίες κατά την εκτέλεση των εργασιών τους, αλλά και να υπάρχει η δυνατότητα αποκατάστασης των αναπόφευκτων ζημιών του οδικού δικτύου, εισηγείται όπως τροποποιηθεί η μέχρι σήμερα απόφαση κανονιστικού περιεχομένου και να εισαχθεί νέο άρθρο”.

Πιο αναλυτικά, σχετικά με τη διέλευση βαρέων οχημάτων από πλακοστρωμένες και γρανιτοστρωμένες οδούς προβλέπονται τα ακόλουθα: “Η κίνηση, στάθμευση ή στάση οχημάτων που εκτελούν μετακομίσεις οικοσκευών, αυτοκινήτων μεταφοράς έτοιμου σκυροδέματος, αποκομιδής προϊόντων κατεδάφισης και εκσκαφών καθώς και αυτοκινήτων που μεταφέρουν οικοδομικά υλικά για την ανέγερση ή αποπεράτωση οικοδόμων, μικτού βάρους άνω των δέκα (10) τόνων επί των πλακοστρωμένων και γρανιτοστρωμένων δημοτικών οδών της πόλης της Ερμούπολης και για τις εντός σχεδίου πόλεως περιοχές, επιτρέπεται μετά από σχετική άδεια, η οποία θα προσδιορίζει την ακριβή ημερομηνία και χρονική διάρκεια της κίνησης, στάθμευσης και στάσης, το επιτρεπόμενο ανώτατο μικτό βάρος και τα προς χρησιμοποίηση τμήματα του οδικού δικτύου που απαιτείται”.

Ακόμη, διευκρινίζεται πως, “Για τη λήψη άδειας της ανωτέρω παραγράφου απαιτείται έγκαιρη αίτηση – υπεύθυνη δήλωση (τουλάχιστον 5 εργάσιμες ημέρες νωρίτερα) του κυρίου του έργου ή εκπροσώπου του. Η αίτηση θα αναγράφει τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος, τις ημερομηνίες και ώρες διέλευσης, στάσης ή στάθμευσης, τη διαδρομή που θα ακολουθήσει το όχημα, το ανώτατο μικτό βάρος και αντίγραφο άδειας δόμησης, κατεδάφισης ή εκσκαφής κατά περίπτωση”.

Επιπλέον, ο Δήμος ζητά “να προσκομίζονται πρόσφατες φωτογραφίες της θέσης όπου προβλέπεται η στάθμευση ή στάση του οχήματος”.

Ειδικά για τα οχήματα μεταφοράς έτοιμου σκυροδέματος, σημειώνεται πως, “αυτά δεν πρέπει να μεταφέρουν άνω των τριών κυβικών μέτρων σκυροδέματος και η ανωτέρω αίτηση θα συνοδεύεται επιπλέον από υπεύθυνη δήλωση του μηχανικού για τη συνολική ποσότητα του σκυροδέματος και τον απαιτούμενο αριθμό διελεύσεων.

Η παραπάνω άδεια χορηγείται με απόφαση του προϊσταμένου της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών”.

Σχετικά με τη χορήγηση της συγκεκριμένης άδειας, “θα καταβάλλεται τέλος χρήσης πλακοστρωμένων και γρανιτομένων δημοτικών οδών για οχήματα μικτού βάρους από 10 έως και 20 τόνους και για οχήματα μικτού βάρους άνω των 20 τόνων, ως ανταποδοτικό τέλος για τις ανάγκες συντηρήσεων και επισκευών των οδών αυτών”.

Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών, ο αιτούντας “θα προσκομίζει νέες φωτογραφίες της θέσης όπου έγινε η στάθμευση ή στάση του οχήματος και θα δηλώνει τυχόν βλάβες που προκλήθηκαν”.

Στην περίπτωση που από την σχετική δήλωσή του και το φωτογραφικό υλικό ή και μετά από επιτόπιο έλεγχο από τις υπηρεσίες του Δήμου ή άλλη αρμόδια Αρχή διαπιστωθεί η πρόκληση βλαβών, “ο αιτούντας οφείλει να τις αποκαταστήσει με δαπάνες του και βάσει των υποδείξεων της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου”.

Τέλος, τονίζεται ρητά πως, “σε περίπτωση που διαπιστωθεί έλλειψη άδειας διέλευσης από όχημα, θα επιβάλλεται πρόστιμο”.

Προβλέψεις για κατ΄ εξαίρεση διέλευση από πεζόδρομους

Επιπλέον, υπάρχουν προβλέψεις και για την κατ΄ εξαίρεση διέλευση οχημάτων από πεζόδρομους.

Σύμφωνα με όσα έχει διαπιστώσει η Τεχνική Υπηρεσία, “Η κατάθεση εγγυητικής επιστολής δεν κρίνεται από την έως σήμερα εμπειρία ικανοποιητική μέθοδος για την κάλυψη των βλαβών των πλακοστρώσεων”. Όπως διευκρινίζει, “Εκτός του ότι απαιτείται άμεσος έλεγχος της κατάστασης του οδοστρώματος πριν και μετά τη διέλευση, κάτι το οποίο δεν είναι πάντα δυνατό, υπάρχει εξαιρετική δυσκολία να αντιστοιχηθεί κάθε βλάβη με συγκεκριμένη διέλευση οχήματος”. Ως εκ τούτου, προτείνει πως, “Η κατάθεση τέλους χρήσης, κρίνεται πολύ καλύτερη μέθοδος εξασφάλισης του Δήμου, καθώς δεν επιστρέφεται και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αποκατάσταση βλαβών ανεξάρτητα αιτίας και υπευθύνου”.

Επιπλέον, τονίζει τα ακόλουθα σχετικά με τη διέλευση βαρέων οχημάτων από πεζόδρομους.

“Για τη λήψη άδειας διέλευσης από πεζόδρομο απαιτείται έγκαιρη αίτηση (τουλάχιστον 5 εργάσιμες ημέρες νωρίτερα) του κατόχου του οχήματος. Η παραπάνω άδεια χορηγείται με απόφαση του προϊσταμένου της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών, στην οποία προσδιορίζεται το τέλος χρήσης πεζόδρομου στα 30 ευρώ ανά διέλευση. Ειδικά για τα οχήματα που εκτελούν μετακομίσεις οικοσυσκευών, αυτοκινήτων μεταφοράς έτοιμου σκυροδέματος, αποκομιδής προϊόντων κατεδάφισης και εκσκαφών καθώς και αυτοκινήτων που μεταφέρουν οικοδομικά υλικά για την ανέγερση ή αποπεράτωση οικοδομών, μικτού βάρους άνω των 10 τόνων αντί των προαναφερθέντων”, σημειώνεται πως θα ορίζεται το ποσό από την Οικονομική Επιτροπή και θα πρέπει να παίρνουν άδεια διέλευσης ενώ επιπλέον θα πρέπει να παρέχουν όλα τα στοιχεία για τις ημέρες και ώρες διέλευσης.

Εξυπηρέτηση μονίμων κατοίκων σε ώρες τροφοδοσίας

Τέλος, η Τεχνική Υπηρεσία προτείνει τροποποιήσεις αναφορικά με την κατ΄ εξαίρεση χρήση πεζοδρόμων της Ερμούπολης από ιδιωτικά οχήματα μονίμων κατοίκων σε ώρες τροφοδοσίας.

“Η Τεχνική Υπηρεσία θεωρεί ότι εφόσον προβλέπεται η εξυπηρέτηση των πολιτών με ταξί είναι εύλογο να επιτρέπεται η αυτοεξυπηρέτηση των μονίμων κατοίκων τις ώρες τροφοδοσίας με τα οχήματά τους”. Ως εκ τούτου, διευκρινίζει πως, “Ειδικά για τις οδούς Θυμ. Σπερχειού, Πρωτοπαπαδάκη, Βικέλα, Βοκοτοπούλου, Κλώνος και Κυπαρίσσου Στεφάνου και για όποια άλλη οδό έχει πρόσβαση μόνο από πεζόδρομους, επιτρέπεται η κυκλοφορία και η στάση (όχι η στάθμευση) των οχημάτων των μονίμων κατοίκων εφόσον είναι αδύνατη η εξυπηρέτησή τους με άλλο τρόπο”. Τα παραπάνω βέβαια για “το ίδιο χρονικό διάστημα που προσδιορίζεται για την τροφοδοσία των καταστημάτων”.