Απαντήσεις του Αντιδημάρχου Οικονομικών, Γιάννη Πιταούλη για τη λειτουργία του κυττάρου στο “Κοράκι” που πέρασε στον Περιφερειακό ΦΟΔΣΑ και για το έργο της αποκομιδής στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων

Έλεγχος και συγκράτηση δαπανών για ΧΥΤΑ Σύρου και ανακύκλωση

Ο έλεγχος των δαπανών για την αποκομιδή της ανακύκλωσης, καθώς και για τη λειτουργία του ΧΥΤΑ Σύρου, αποτελεί προτεραιότητα για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, όπως διαπιστώθηκε από τις απαντήσεις του Αντιδημάρχου Οικονομικών, Γιάννη Πιταούλη με αφορμή σημαντικές παρατηρήσεις που διατυπώθηκαν στην τελευταία συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής.

Τα προβλήματα στην περισυλλογή των ανακυκλώσιμων υλικών από κεντρικά σημεία της Σύρου, όπως επίσης και το κόστος που θα πρέπει να καλύπτει ο Δήμος προς τον Περιφερειακό ΦΟΔΣΑ Ν. Αιγαίου, στον οποίον πλέον έχει περάσει η διαχείριση του ΧΥΤΑ Σύρου, αποτέλεσαν το περιεχόμενο σχολιασμού και ερωτήσεων προς τη Δημοτική Αρχή.

Συγκεκριμένα, ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης, Αλέξης Αθανασίου ρώτησε τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο σχετικά με το κόστος που επωμίζεται ο Δήμος για ανακύκλωση και ΧΥΤΑ, ζητώντας να πληροφορηθεί για τις αντοχές του δημοτικού ταμείου, καθώς όμως και για τις απαιτήσεις του ΦΟΔΣΑ Ν. Αιγαίου.

Ο ίδιος έθιξε επίσης και το γεγονός πως η ανακύκλωση κοστίζει ακριβότερα, συγκριτικά με τη διαδικασία όταν την αναλαμβάνει εργολάβος, επισημαίνοντας πως ο Δήμος για τις δύο αυτές βασικές υποθέσεις (ΧΥΤΑ και ανακύκλωση) θα πρέπει να εξετάσει από κάθε σκοπιά τί τον συμφέρει.

Με φόντο τις σχετικές παρατηρήσεις, κλήθηκε να δώσει σαφείς απαντήσεις στην “Κοινή Γνώμη”, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιάννης Πιταούλης.

  • Αναφέρθηκε δημοσίως πως είναι υψηλότερο το οικονομικό βάρος για τον Δήμο, όταν παραμένει σε αυτόν το έργο της αποκομιδής της ανακύκλωσης, συγκριτικά με τη δαπάνη που απαιτείται όταν δίδεται σε εργολάβο. Μετά και από τα προβλήματα που καταγράφηκαν προσφάτως στους δρόμους της Ερμούπολης και των χωριών, επεξεργάζεστε αλλαγή κατεύθυνσης;

“Υπάρχουν κάποια προβλήματα που εμφανίζονται στην ανακύκλωση περιοδικά και ιδιαίτερα τις καλοκαιρινές περιόδους. Αυτό οφείλεται και στον όγκο του απορρίμματος ο οποίος συγκεντρώνεται όταν το νησί δέχεται επιπλέον κόσμο, αλλά συνδέεται και με τον τρόπο που συμπεριφέρονται οι δημότες. Παρατηρείται η κατάσταση να υπάρχει αποκομιδή της ανακύκλωσης και μετά από σύντομο διάστημα να βλέπουμε πάλι κάποιους κάδους που έχουν γεμίσει αρκετά σύντομα. Αυτό έχει να κάνει και με το πώς λειτουργεί ο εκάστοτε ανάδοχος της ανακύκλωσης ή στην προκειμένη περίπτωση ο Δήμος που έχει την ευθύνη για την αποκομιδή, έχει να κάνει όμως και με το πώς συμπεριφέρονται οι πολίτες, οι δημότες και οι επιχειρήσεις.

Από τη στιγμή που έχουμε αναλάβει το κομμάτι της αποκομιδής της ανακύκλωσης, προσπαθούμε όπου εμφανίζονται προβλήματα να γίνονται διορθωτικές κινήσεις έτσι ώστε αυτά, όταν εμφανίζονται, να αμβλύνονται.

Αν δεν βοηθήσουν οι δημότες να υπάρχει καλή εικόνα, όσο και να προσπαθεί ο Δήμος και να διαθέτει πόρους, είτε προσωπικό, είτε χρήματα για την καλύτερη λειτουργία του συστήματος της ανακύκλωσης είναι μια προσπάθεια μάταιη. Πρέπει να συνεισφέρουν όλοι, ώστε να υπάρχει καλύτερο αποτέλεσμα.

Σε δεύτερο πλάνο, επειδή εμείς γνωρίζουμε ότι το προσωπικό που μπορούμε να διαθέσουμε είναι για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, κοιτάζουμε το επόμενο βήμα, που είναι ο διαγωνισμός.

Στο πλαίσιο αυτό ερχόμαστε σε επαφή με διάφορους αναδόχους, οι οποίοι κατά το παρελθόν είχαν αναλάβει την αποκομιδή της ανακύκλωσης, ώστε να πάρουμε και τη δική τους εμπειρία και να καταγράψουμε τα προβλήματα τα οποία αντιμετώπισαν. Άρα, προσπαθούμε να δούμε όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα κάνουν την όλη λειτουργία του συστήματος και ποιοτικότερη και κατά το δυνατόν θα περιορίσουν το κόστος κατά το οποίο επιβαρύνεται ο Δήμος και ο δημότης”.

  • Αν ο Δήμος οδηγηθεί σε διαγωνισμό για την ανακύκλωση, θα έχει όφελος;

“Αυτό που βλέπουμε εμείς είναι το εξής: Όταν έχει ο Δήμος το προσωπικό επάνω του, ενδεχομένως το κόστος να είναι λίγο υψηλότερο, αλλά αυτό το προσωπικό ο Δήμος μπορεί να το χρησιμοποιεί και για άλλες ενέργειες. Να προσαρμόζεται δηλαδή ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν. Επειδή έκτακτες ανάγκες δεν προκύπτουν μόνον στην ανακύκλωση, αλλά υπάρχει ένα εύρος στην Καθαριότητα και στο οποίο μπορούν να συνεισφέρουν αυτά τα άτομα.

Αντίστοιχα, ο Δήμος διαθέτει κάποιον εξοπλισμό, ενώ παράλληλα, εντάσσουμε συνεχώς χρηματοδοτήσεις στο κομμάτι της Καθαριότητας και αυτές οι χρηματοδοτήσεις, θα μας βοηθήσουν, αν όχι άμεσα, στο μέλλον, η αποκομιδή και των σκουπιδιών και της ανακύκλωσης να γίνεται οικονομικότερα και σε κάθε περίπτωση, αυτό το κόστος που θα επιβάρυνε τον δημότη, να μην τον επιβαρύνει μέσω των δημοτικών τελών.

Άρα, οι ενέργειες που γίνονται από εμάς αφορούν στο ένα κομμάτι δηλαδή στον τρόπο που γινόταν η ανακύκλωση έως και σήμερα, στον τρόπο που εμείς σκεφτόμαστε ότι στο μέλλον θα μπορέσουμε να την κάνουμε πιο οικονομική και ποιοτική και παράλληλα κάνουμε και κάποιες παρεμβάσεις προς την Ελληνική Εταιρεία Ανακύκλωσης. Επειδή αυτό είναι σημαντικό στοιχείο που επηρεάζει το κόστος και τον τρόπο που γίνεται η αποκομιδή των ανακυκλώσιμων, εμείς προσπαθούμε να έρθουμε σε μία επαφή με το σύστημα της ΕΕΑΑ, ώστε αν είναι δυνατόν η ανακύκλωση να συλλέγεται με τρόπο που θα είναι χρήσιμος για το περιβάλλον, αλλά και οικονομικά αποδεκτός για να υπάρχει ένα καλύτερο αποτέλεσμα”.

  • Σε ποιο στάδιο είναι οι επαφές σας με εργολάβους και πότε θα προχωρήσετε σε διαγωνιστική διαδικασία, αν καταλήξετε οριστικά σε αυτήν την απόφαση;

“Επειδή ο προηγούμενος διαγωνισμός που έγινε τον Φεβρουάριο ήταν άγονος, αντίστοιχα εμείς αυτήν την περίοδο, ερχόμαστε σε επαφή με τους υποψήφιους αναδόχους ώστε οι όροι που θα διαμορφωθούν να μπορέσουν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον και να δούμε και τα προβλήματα που υπήρξαν.

Δεν είναι μόνον το οικονομικό κομμάτι, αλλά υπάρχουν θέματα στον εξοπλισμό, στη διάρκεια. Εάν καταλήξουμε στη διαγωνιστική διαδικασία, προσανατολιζόμαστε στο να υπάρχει μία μεγαλύτερη διάρκεια στον διαγωνισμό ώστε ο πιθανός ανάδοχος να μπορέσει να πάρει τον κατάλληλο εξοπλισμό και να μπορέσει να τον αποσβέσει σε ένα μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αυτό σημαίνει ότι θα μπορέσει να δώσει ίσως και μία καλύτερη τιμή.

Επίσης, εξετάζουμε το ενδεχόμενο και κάποιος εφεδρικός εξοπλισμός ή και κάποιο δεύτερο όχημα, που να είναι δημοτικό όχημα, να δοθεί μέσω του διαγωνισμού σε υποψήφιο ανάδοχο, για να μπορέσει να μειώσει το κόστος της επένδυσης που θα κάνει. Με αυτόν τον τρόπο, αντίστοιχα κι εμείς, να μπορέσουμε να έχουμε ένα μειωμένο κόστος στην όλη διαχείριση του συστήματος”.

  • Πώς σχολιάζετε το αποτέλεσμα της αποκομιδής της ανακύκλωσης από τον Δήμο μέχρι σήμερα; Υποστηρίζετε τη διατήρηση της διαδικασίας στη δημοτική Υπηρεσία ή προτιμάτε να μεταφερθεί σε εργολάβο;

“Γενικότερα έχω την άποψη ότι όπως η αποκομιδή των σκουπιδιών γίνεται από μία δημοτική Υπηρεσία και νομίζω πως όλοι αποδεχόμαστε πως γίνεται καλά, αντίστοιχα, το γεγονός ότι κάποια στιγμή τα απορρίμματα διαχωρίστηκαν σε όσα μαζεύει ο Δήμος και σε όσα πάνε στην ανακύκλωση και είναι σε πολλά ρεύματα, εκεί αντιμετωπίζουμε πρόβλημα. Από μόνο του αυτό δεν είναι λογικό. Θα έπρεπε ενδεχομένως η δημοτική Υπηρεσία να μπορεί να διαχειρίζεται όλο αυτό το “έργο”. Ενδεχομένως με υψηλότερες απαιτήσεις. Οι Δήμοι συνολικά δεν έχουν τη δυνατότητα να πάρουν τον κόσμο ώστε να το διαχειριστούν. Δεν γίνεται το ένα κομμάτι να μην έχει πρόβλημα και το άλλο να αντιμετωπίζει διαχρονικά μικρά και μεγάλα προβλήματα.

Υπάρχει και ο ρεαλισμός βέβαια. Από τη στιγμή που κεντρικά δεν μας επιτρέπεται να έχουμε τον κόσμο που θα μπορέσει να εκτελέσει αυτήν τη δουλειά, κατά κάποιον τρόπο υποχρεωτικά να οδηγούμαστε σε υπεργολάβους που θα εκτελέσουν το όλον του έργου ή ένα μέρος της ανακύκλωσης.

Από την πλευρά μας, θέλουμε να αντιμετωπίσουμε και την καθημερινότητα, αλλά προσπαθούμε να βάλουμε και κάποιες βάσεις ώστε στο μέλλον να έχουμε μία συνολικά καλύτερη διαχείριση, είτε αυτή εκφράζεται οικονομικά, είτε σε όρους ποιοτικής διαχείρισης. Όλες οι κινήσεις μας για χρηματοδοτήσεις έχουν το σκεπτικό που ανέφερα”.

  • Σοβαρή υπόθεση που απασχολεί τα δημοτικά πράγματα αποτελεί η λειτουργία του ΧΥΤΑ Σύρου, ο οποίος “πέρασε” στον Περιφερειακό ΦΟΔΣΑ Ν. Αιγαίου. Υπάρχει έντονη η αγωνία σχετικά με το αν θα αυξηθεί η δαπάνη για τη λειτουργία του, δηλαδή αν θα υπάρξει αύξηση του ποσού που διέθετε ως σήμερα σε ετήσια βάση ο Δήμος. Έχετε εικόνα για το ποσό της συμμετοχής του Δήμου;

“Τη λειτουργία του ΧΥΤΑ Σύρου την έχει αναλάβει ο Περιφερειακός ΦΟΔΣΑ με βάση την τροποποίηση του νόμου που έγινε πέρυσι τον Μάιο.

Αυτός ήταν ένας φόβος που είχαμε εξ αρχής. Και εγώ και ο κ. Αθανασίου από την αντιπολίτευση το είχαμε εκφράσει στα δημοτικά συμβούλια. Επίσης και ο Δήμαρχος ήταν από τους λίγους Δημάρχους του Ν. Αιγαίου που είχαν υπογράψει ένα κείμενο αρχικά, το οποίο ήταν αρνητικά διακείμενο προς τη σύσταση του περιφερειακού Φορέα.

Από τη στιγμή όμως που είναι νόμος του κράτους, οφείλουμε να προσαρμοστούμε σε αυτήν την νομοθεσία και αντίστοιχα να συνεργαστούμε. Γενικά πιστεύω ότι υπάρχει μία καλή συνεργασία με τα στελέχη του Περιφερειακού Φορέα ώστε τα προβλήματα που υπάρχουν στη διαχείριση του ΧΥΤΑ, να έρθουν να καλυφθούν.

Ασφαλώς, αυτά τα πράγματα δεν έρχονται χωρίς κόστος. Υπάρχει ένα κόστος που θα πρέπει να αναληφθεί για να λυθούν κάποια προβλήματα.

Από την πλευρά μας, παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη των δαπανών και έχουμε πει πολλές φορές πως ο Δήμος θα βοηθήσει οικονομικά και θα δώσει τα χρήματα που αφορούν στη λειτουργία του ΧΥΤΑ Σύρου, ώστε να υπάρχει μία σωστή και καλή λειτουργία.

Όμως, δεν επιθυμούμε και δεν θα το κάνουμε σε καμία περίπτωση να δώσουμε χρήματα, τα οποία θα πέσουν σε έναν γενικότερο κορβανά που θα χαθεί σε όλο το Νότιο Αιγαίο.

Γι αυτό ακριβώς παρακολουθούμε τις δαπάνες που κάνει ο Περιφερειακός ΦΟΔΣΑ και αυτές που αφορούν τον δικό μας ΧΥΤΑ γιατί ακριβώς και η λογική του νομοθέτη όσον αφορά τα ανταποδοτικά τέλη είναι να αποδίδονται για πράγματα που αφορούν τον ίδιο τον δημότη και όχι για πράγματα που πηγαίνουν αλλού”.

  • Έχετε πληροφόρηση σήμερα, σε ετήσια βάση, πόσο θα κοστίζει η λειτουργία του ΧΥΤΑ Σύρου;

“Γνωρίζουμε πως το ετήσιο κόστος του ΧΥΤΑ όσο ήταν στην ευθύνη του Δήμου ήταν 300 χιλ. ευρώ. Κάποια πράγματα ενδεχομένως όσο ήταν στην ευθύνη του Δήμου έπρεπε να είχαν διευθετηθεί. Δεν αναφέρομαι στη δική μας δημοτική θητεία μόνον, αλλά και σε προηγούμενες. Αυτά τα πράγματα που έμειναν πίσω, νομίζω έχουμε τη δυνατότητα και τη διάθεση να τα διορθώσουμε στο πλαίσιο που ανέφερα. Να αφορούν δαπάνες που κατευθύνονται προς το κύτταρο της Σύρου”.

  • Ποιες υποθέσεις έμειναν πίσω; Ποιες είναι οι σημαντικές εκκρεμότητες;

“Ενδεικτικά να πω για τα μηχανήματα που βρίσκονται στον ΧΥΤΑ. Όταν ξεκίνησε η θητεία μας, αρκετά από αυτά δεν είχαν συντηρηθεί και δεν ήταν σε λειτουργία. Οπότε, κατανοούμε πως αυτά πρέπει να επισκευαστούν και να λειτουργήσουν σωστά”.

  • Υπάρχει σχετική απαίτηση από τον Περιφέρειακό ΦΟΔΣΑ Ν. Αιγαίου προς εσάς;

“Είμαστε σε επαφή με τον Φορέα, ώστε κάθε ανάγκη που προκύπτει να την αξιολογούμε και αντίστοιχα να δίνουμε και μία συγκατάθεση στο πώς θα προχωράμε σε μία τέτοια δαπάνη. Η ενημέρωση που έχουμε είναι ότι μέχρι τον Αύγουστο θα έχουν καθοριστεί τα τέλη εισόδου των Δήμων στον Περιφερειακό ΦΟΔΣΑ. Οπότε σύντομα πιστεύω πως θα δημοσιευθεί η σχετική απόφαση του Περιφερειακού Φορέα. Παρακολουθούμε και όταν δημοσιευθεί θα μπορέσουμε να τοποθετηθούμε επακριβώς σε αυτό το θέμα”.

  • Πληροφορίες θέλουν την επιβολή ενός μικρού προστίμου στον ΧΥΤΑ Σύρου από την Πυροσβεστική μετά το διάστημα των πρόσφατων εστιών φωτιάς που υπήρξαν. Το συγκεκριμένο πρόστιμο ή αν προκύψουν μεγαλύτερα στο μέλλον, θα επιβαρύνουν τελικώς τον Δήμο και άρα, τους δημότες;

“Προφανώς αυτός που διαχειρίζεται εκείνη τη στιγμή τον χώρο και έχει την ευθύνη διαχείρισης και λειτουργίας είναι ο Περιφερειακός ΦΟΔΣΑ Ν. Αιγαίου. Όμως, τα κόστη αυτά δεν καλύπτονται από το πουθενά. Αυτά τα κόστη εν τέλει καταλήγουν στον Δήμο και μέσω των δημοτικών τελών στους δημότες. Οπότε η όλη διαχείριση και βλέποντάς την, μέρα με την ημέρα, αλλά και συνολικά απαιτεί έναν σχεδιασμό, ώστε στο μέλλον και το οικονομικό, αλλά και το περιβαλλοντικό αποτέλεσμα να είναι καλύτερο”.

  • Εκτιμάτε πως το ποσό που θα ζητήσει ο Περιφερειακός ΦΟΔΣΑ θα είναι αρκετά υψηλό; Αν είναι ένα ποσό με το οποίο διαφωνείτε τεκμηριωμένα, πώς θα κινηθείτε;

“Ένας Δήμος πρέπει να ακολουθεί ένα συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο. Αυτό το νομικό πλαίσιο καθορίζεται και μας δίνει κάποιες δυνατότητες να κινούμαστε. Σε ό, τι αφορά τη λειτουργία του κυττάρου, έρχεται και κουμπώνει με τα ανταποδοτικά έσοδα του Δήμου. Στο πλαίσιο αυτής της νομοθεσίας θα κινηθούμε, καθώς είμαστε υποχρεωμένοι να τη σεβαστούμε και να την ακολουθήσουμε. Το κόστος που θα επωμιστεί ο Δήμος για τη λειτουργία του κυττάρου θα πρέπει να αφορά ακριβώς αυτό. Ενδεχομένως και κάποια γενικότερα έξοδα διαχείρισης που έχει ο Περιφερειακός Φορέας αλλά μέχρι εκεί και όχι παραπέρα”.