Κατασκευή δίδυμου υποθαλάσσιου αγωγού για την αφαλάτωση της Βάρης και ανακατασκευή οδικού τμήματος και ενίσχυση τοίχου αντιστήριξης στην περιοχή του Βούρλη

Εντός Σεπτεμβρίου η έναρξη δύο μεγάλων έργων στη Σύρο

Δρομολογήθηκε η έναρξή τους μετά το τέλος της τουριστικής σεζόν, για να μην υπάρξει όχληση και προβλήματα με την επισκεψιμότητα

Στη “δύση” της φετινής τουριστικής σεζόν της Σύρου, “ανατέλλουν” δύο σημαντικά έργα για το νησί, που θα έρθουν να ενισχύσουν τη λειτουργία της αφαλάτωσης της Βάρης, καθώς και να βάλουν “φρένο” στα προβλήματα που δημιουργούνται στην περιοχή του Βούρλη, από τα κατολισθητικά φαινόμενα.

Ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης έχει προχωρήσει στη συμβασιοποίηση των δύο πολύ σημαντικών έργων για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων εντός του περασμένου τριμήνου και σήμερα έχει αναπτύξει την απαιτούμενη συνεννόηση με τους εργολάβους, ώστε η υλοποίησή τους να “τρέξει” ομαλά τη φθινοπωρινή και χειμερινή περίοδο, με σκοπό την απόδοση ενός ποιοτικού αποτελέσματος.

Ειδικότερα, στις 28 Ιουνίου υπεγράφη η σύμβαση ανάμεσα στον πρόεδρο της ΔΕΥΑ Σύρου, Ανδρέα Γιαλόγλου με την εταιρεία ERGO LAND Ε.Π.Ε. ώστε με την αξιοποίηση του ποσού των 400.000 ευρώ να κατασκευαστεί ο δίδυμος καταθλιπτικός υποθαλάσσιος αγωγός στη Βάρη, ο οποίος θα βελτιώσει τη διαδικασία προσαγωγής θαλασσινού νερού στη μονάδα αφαλάτωσης της Βάρης.

Δεδομένης της υλοποίησης εργασιών και εντός της παραλίας της Βάρης, κρίθηκε απαραίτητο το έργο να ξεκινήσει τον Σεπτέμβρη του 2021 ώστε να μην προέκυπτε πρόβλημα με την επισκεψιμότητα και τους λουόμενους στην πολυσύχναστη παραλία του χωριού.

Επιπλέον, με το ποσό των 330.000 ευρώ, ο Δήμος θα προχωρήσει στο έργο της ανακατασκευής του οδικού τμήματος στην περιοχή του Βούρλη, καθώς και στην ενίσχυση του τοίχου αντιστήριξης, με σκοπό την ασφαλή διέλευση από το σημείο, καθώς μετά την ολοκλήρωσή του, δεν θα υπάρχει κίνδυνος “κατάρρευσης”, αφού τα φορτία του δρόμου θα αποσυνδεθούν από το τοιχίο.

Για το εν λόγω έργο η σύμβαση υπεγράφη με την εταιρεία 3Κ Τεχνική Εμπορική Α.Ε..

 

Έργο Βούρλη: Αρχικά οι παρεμβάσεις στην πλευρά του τοίχου αντιστήριξης

Όσον αφορά το συγκεκριμένο έργο του Βούρλη, ρωτήθηκε για το στάδιο προετοιμασίας του, ο εργολάβος, Δημήτρης Κρούσκος.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε, “Υπέγραψα σύμβαση στις 9 Αυγούστου και αυτή τη στιγμή είμαστε στο στάδιο να δούμε ποια δίκτυα περνούν μπροστά από τον ξενώνα, γιατί εκεί, θα κάνουμε πολύ μεγάλη επέμβαση. Κατά συνέπεια, πρέπει να δούμε ποια δίκτυα περνούν, γιατί κάποια στιγμή – όχι τώρα -, ο δρόμος θα αποκλειστεί”.

Ο ίδιος εξήγησε μάλιστα πως θα πρέπει να υπάρξει φροντίδα για τα δίκτυα που περνούν από το σημείο για να μπορέσει να προχωρήσει απρόσκοπτα η μεγάλη παρέμβαση. Όπως πρόσθεσε, “Θα γίνει ένα μεγάλο έργο και είναι απαραίτητο να ξέρουμε ποια δίκτυα περνούν. Υπάρχουν οπτικές ίνες, ρεύμα, ύδρευση, αποχέτευση; Βρισκόμαστε σε αυτήν τη φάση. Απευθυνθήκαμε σε όλες τις Υπηρεσίες και περιμένουμε να πάρουμε απαντήσεις για να δούμε πώς θα προχωρήσουμε. Νομίζω είναι αντιληπτό από όλους πως η δική μας επέμβαση δεν γίνεται να μετατοπιστεί δεξιά ή αριστερά. Άρα, θα πρέπει να μετακινηθούν αυτά τα δίκτυα και να κατασκευαστούν με άλλον τρόπο”.

Ερωτηθείς για τον χρόνο έναρξης του έργου αλλά και για το σημείο το οποίο θα αποτελέσει την αφετηρία του, υπήρξε συγκεκριμένος: “Η παρέμβαση μπορεί να ξεκινήσει μετά τις 15 Σεπτεμβρίου σε σημείο που οι πολίτες δεν θα βλέπουν. Δηλαδή από την κάτω πλευρά, την πλευρά της Αστυνομίας. Θα πρέπει να πάμε να καθαρίσουμε εκεί τον χώρο και να ξεκινήσουμε. Αυτές οι εργασίες δεν θα έχουν σχέση με την κυκλοφορία. Αυτές όλες προηγούνται. Για να το πούμε απλά, πρώτα πρέπει να ενισχύσουμε τον τοίχο, τον γκρεμό και μετά να “σπάσουμε” τον δρόμο”.

Κληθείς να προσδιορίσει χρονικά την υλοποίηση της ανακατασκευής του οδικού τμήματος, ανέφερε τα εξής: “Το “σπάσιμο” του δρόμου κατά πάσα πιθανότητα θα είναι μία παρέμβαση που θα γίνει από την αρχή του νέου έτους. Άρα, μέχρι τέλος του χρόνου θα κάνουμε προπαρασκευαστικές εργασίες και εργασίες ενίσχυσης του πρανούς από την κάτω πλευρά. Ρεαλιστικά μιλώντας θα προχωρήσουμε με αυτό το πλάνο, υπό την προϋπόθεση πως δεν θα προκύψουν προβλήματα με δίκτυα και με ιδιοκτησίες”.

Τέλος, ο Δημήτρης Κρούσκος ερωτηθείς αν το χρονοδιάγραμμα του έργου που αφορά σε δώδεκα μήνες, επαρκεί για την ολοκλήρωσή του, υπήρξε ξεκάθαρος: “Ναι. Αν δεν υπάρξουν προβλήματα, βέβαια”.

 

Τεχνικά χαρακτηριστικά έργου

Ακολουθούν τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου στην περιοχή του Βούρλη βάσει της τεχνικής περιγραφής του. “Με την παρούσα εργολαβία προβλέπεται η ανακατασκευή οδικού τμήματος και ενίσχυση του τοίχου αντιστήριξης στην περιοχή Βούρλη στην Ερμούπολη Σύρου, με βάση την αντίστοιχη εγκεκριμένη οριστική μελέτη της οποίας σχέδια και τεύχη αποτελούν αναπόσπαστο μέρος των συμβατικών τευχών της εργολαβίας.

Περιγραφή: Στη βορειοανατολική πλευρά της Ερμούποολης, παρατηρούνται αρκετές φθορές στα κτίσματα και οδοστρώματα, οφειλόμενες σε γεωλογικά φαινόμενα. Ο τοίχος αντιστήριξης στην περιοχή Βούρλη, παρουσίαζε από αρκετά έτη προβλήματα καταπτώσεων λίθων και αποκόλλησης / υποχώρησης σε σχέση με το αντιστηριζόμενο οδόστρωμα ενώ πρόσφατα (2017) παρατηρήθηκε σημαντική επιδείνωση της κατάστασης με ορατές φθορές και στο οδόστρωμα.

Λαμβάνοντας υπόψιν τα συμπεράσματα της γεωτεχνικής μελέτης, τα φαινόμενα μετακίνησης που παρατηρούνται στο πρανές στον δρόμο στην περιοχή Βούρλη στην Ερμούπολη, οφείλονται στην ολίσθηση των επιφανειακών στρώσεων επί του βραχώδους υποβάθρου. Ο εξαλλοιωμένος σερπεντίτίτης, παρουσία του νερού, δίνει μια τάση ερπυσμού οδηγώντας το σύνολο των επιφανειακών στρώσεων υπερκείμενα αυτού (τεχνικές επιχωματώσεις και πλευρικά κορήματα) σε ολίσθηση επί του σταθερού μαρμαρικού και σχιστολθικού υποβάθρου.

Σκοπός των προτεινόμενων μέτρων αποκατάστασης είναι η ανάσχεση και η σταθεροποίηση αυτής της μετακίνησης. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της κατασκευής δύο πασσαλοστοιχιών κάτω από το επίπεδο του δρόμου, με την μια πασσαλοστοιχία στα κατάντη και μια στα ανάντη της οδού. Οι πάσσαλοι πρέπει να σχεδιαστούν με κατάλληλο βάθος ώστε να επιτυγχάνεται η έδρασή τους στο βραχώδες – υγιές υπόβαθρο. Αυτή η διάταξη των δύο πασσαλοστοιχιών θα προσφέρει σταθεροποίηση της ολίσθησης στα κρίσιμα σημεία, όπως είναι το άκρο του πρανούς και το γειτνιάζον κτίριο (ξενώνας Βούρλη), ενώ μέσω της ακαμψίας του θα βελτιώσει τη συνολική ευστάθεια.

Παράλληλα ο υφιστάμενος τοίχος προτείνεται να επενδυθεί – ενισχυθεί εξωτερικά με μανδύα εκτοξευόμενου σκυροδέματος πάχους 10 cm, στην εξωτερική ορατή παρεία. Σημειώνεται ότι ο τοίχος μετά την κατασκευή των πασσάλων φέρει μόνο το ίδιον βάρος. Η ενίσχυση με εκτοξευόμενο σκυρόδεμα θα ενισχύσει τις διατηματικές αντοχές του τοίχου, ο οποίος πλέον θα δύναται να λειτουργεί σε μεγαλύτερο βαθμό ως ενιαίος φορέας.

Σε κάθε περίπτωση το εκτοξευόμενο σκυρόδεμα θα διαθέτει αγκυρώσεις επί της λιθοδομής. Δεδομένου ότι η χρήση εκτοξευόμενου σκυροδέματος αποκλείει όλες τις πιθανές θέσεις εκτόνωσης των υπογείων υδάτων, απαιτείται η διάνοιξη οπών εκτόνωσης με κάναβο μια οπή αποστάγγισης ανά τρία μέτρα ανά μέτρο ύψους διαστάσεων Φ100, για την απομάκρυνση των υδάτων και τη μείωση της υδροστατικής πίεσης στον τοίχο”.

 

Δίδυμος υποθαλάσσιος αγωγός Βάρης: Άντληση καθαρού νερού και αποφυγή εμφράξεων

Το έργο της κατασκευής του δίδυμου υποθαλάσσιου αγωγού της Βάρης ουσιαστικά θα έρθει να προσφέρει στην αφαλάτωση περισσότερο καθαρό θαλασσινό νερό, το οποίο δεν θα συνοδεύεται από φερτά υλικά όπως άμμο, με σκοπό την ενίσχυση της λειτουργίας της.

Ο πρόεδρος της ΔΕΥΑ Σύρου, Ανδρέας Γιαλόγλου κληθείς να γνωστοποιήσει τον χρόνο έναρξης του έργου και να απαντήσει για τους λόγους που αυτό δεν ξεκίνησε αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης, υπήρξε σαφής: “Αυτό το έργο επειδή έχει παρεμβάσεις μέσα στην παραλία της Βάρης, περιμέναμε να τελειώσει η σεζόν. Μέχρι τέλος του χρόνου θα έχει τελειώσει. Το χρονοδιάγραμμα που είχαμε ήταν έξι μήνες ώστε μέχρι τον Δεκέμβριο να έχει ολοκληρωθεί. Μεταθέσαμε την έναρξή του για ευνόητους λόγους καθώς θα σκαφτεί η άκρη της παραλίας και θα πάει 200 μέτρα στην αμμουδιά”.

Όπως συμπλήρωσε δε, “Αν ξεκινούσε το έργο Ιούλιο, ο κόσμος και οι επισκέπτες δεν θα μπορούσαν να είναι στην παραλία της Βάρης”. Ως εκ τούτου, εξήγησε πως, αν δεν προκύψει τίποτα απρόοπτο, “λογικά μέσα στον Σεπτέμβρη θα ξεκινήσει το έργο. Τέλη Σεπτέμβρη με αρχές Οκτώβρη”. Σημείωσε δε, πως, “δεν είναι ένα έργο ιδιαίτερα δύσκολο”, μιλώντας παρακάτω για το βασικό πρόβλημα που θα λυθεί, μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του δίδυμου υποθαλάσσιου αγωγού.

Αυτό που συμβαίνει τώρα στην αφαλάτωση της Βάρης είναι πως αντλεί νερό από τα ρηχά, με αποτέλεσμα να παθαίνει συχνές εμφράξεις από την άμμο κ.α.. Αυτός θα είναι ένας αγωγός που θα φτάσει βαθιά και θα αντλεί καθαρό νερό, χωρίς άμμο, με αποτέλεσμα και τις εμφράξεις να γλιτώνουμε αλλά και να έχουμε πιο σταθερή και υψηλή παροχή στις μονάδες αφαλάτωσης. Είναι ένα έργο που θα αυξήσει την αποδοτικότητα και τον χρόνο ζωής των υφιστάμενων μονάδων” ανέφερε ο Ανδρέας Γιαλόγλου, λέγοντας τέλος πως, “Επίσης είναι μία από τις ενέργειές μας που θα συμβάλλει στην αύξηση της δυναμικότητάς μας για του χρόνου το καλοκαίρι. Μαζί με την μονάδα αφαλάτωσης που θα πάρουμε μέσω του προγράμματος “Αντώνης Τρίτσης” και άλλων μέτρων που θα πάρουμε και θα ανακοινώσουμε προσεχώς”.

 

Τέλος στα προβλήματα

Αξίζει να υπενθυμιστεί πως η υφιστάμενη μονάδα αφαλάτωσης εξυπηρετεί τους οικισμούς της Βάρης και του Μέγα Γιαλού.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το τμήμα της τεχνικής έκθεσης που αναδεικνύει τους λόγους για τους οποίους το έργο είναι απαραίτητο.

“Σκοπός κατασκευής του δίδυμου υποθαλάσσιου αγωγού και των συναφών έργων είναι η επίλυση των χρόνιων προβλημάτων τροφοδοσίας της αφαλάτωσης με ικανό ποσοτικά και ποιοτικά θαλασσινό νερό.

Τα υφιστάμενα προβλήματα από τη λειτουργία του υφιστάμενου συστήματος αναρρόφησης και προσαγωγής του θαλάσσιου ύδατος είναι πολλά και δυσεπίλυτα, διότι:

α. Το υφιστάμενο κτίριο (αντλιοστάσιο) έχει κατασκευαστεί πριν τέσσερις δεκαετίες και έκτοτε δεν έχει αναβαθμιστεί. Η στατική του επάρκεια κρίνετα επίφοβη, ο οπλισμός της πλάκας είναι οξειδωμένος και ενανθρακωμένος και εκτός του υλικού του σκυροδέματος και ουσιαστικά η πλάκα αντιστηρίζεται με σκαλωσιές.

β. Αποτελείται από ένα μικρό αντλιοστάσιο με έκταση 26,60 μ2 σε επαφή με τη θάλασσα και ενός μικρού βοηθητικού χώρου, με ένα δίδυμο σύστημα αντλιών.

γ. Οι σωλήνες αναρρόφησης και προσαγωγής του θαλάσσιου ύδατος αποτελούνται από δύο σωλήνες πολυαιθυλενίου διαμέτρου Φ90, οι οποίες στο μεγαλύτερο μήκος τους τρέχουν υπέργεια, διερχόμενες ακόμα και από ιδιωτικές ιδιοκτησίες.

δ. Το υποθαλάσσιο τμήμα των σωλήνων εκτείνεται σε μήκος 3 περίπου μέτρων και το σημείο υδροληψίας βρίσκεται σε βάθος 2μμ σε απόσταση 30 μέτρων από την πολυσύχναστη κατά την καλοκαιρινή περίοδο ακτή.

ε. Το 2007 εκτελέστηκε έργο διάνοιξης τριών γεωτρήσεων πλησίον του αντλιοστασίου για την άντληση προφιλτραρισμένου θαλάσσιου ύδατος με σκοπό όπως το αντλούμενο θαλάσσιο νερό να είναι απαλλαγμένο από επιβαρυντικά για το σύστημα στοιχεία με τελική συνέπεια τη μείωση του κόστους της ακολουθούμενης διαδικασίας. Λόγω όμως της σύστασης του υπεδάφους, το εγχείρημα απέτυχε ως προς τις προσδοκώμενες ποσότητες με συνέπεια τη συνέχιση της άντλησης μέσω του υφιστάμενου πεπαλαιωμένου συστήματος.

ζ. Λόγω της ανωτέρω αποτυχίας και του τρόπου άντλησης οι αναλύσεις του αναρροφώμενου θαλάσσιου ύδατος δεν είναι ικανοποιητικές ιδίως κατά την καλοκαιρινή περίοδο και κυρίως όταν συντρέχουν τρεις συνθήκες, που αφορούν την απουσία ανέμων, την αυξημένη θερμοκρασία και το πλήθος των λουόμενων”.

 

Οφέλη από τον δεύτερο υποθαλάσσιο αγωγό

Σύμφωνα με όσα είχε αναφέρει και παλαιότερα ο κ. Γιαλόγλου, “Το ίδιο έργο αναμένεται να ωφελήσει τους κατοίκους των εξυπηρετούμενων περιοχών ενώ ταυτόχρονα συμβάλει στην προστασία της δημόσιας υγείας και τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής. Ειδικότερα, τα οφέλη από την υλοποίησή του, συνοψίζονται στα παρακάτω: Α. Βελτίωση των συνθηκών υγιεινής και της ποιότητας ζωής των λουομένων στον όρμο Βάρης. Β. Στήριξη της οικιστικής, γεωργικής και τουριστικής ανάπτυξης και Γ. Βελτίωση της αισθητικής του χώρου, λόγω υπογειοποίησης της εγκαταστάσεων”.