Σε εξέλιξη οι σχολικές εκδρομές στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, με την τοπική οικονομία να ενισχύεται σημαντικά

Σύρος: “Φωτεινή” η πορεία του μαθητικού τουρισμού

Ικανοποίηση από τις αφίξεις σχολείων στο νησί και αναμονή για εξαγωγή συνολικών στοιχείων ώστε να δημιουργηθεί μία βάση δεδομένων για τη συγκεκριμένη κατηγορία τουρισμού στον τόπο

Ωφελημένη σημαντικά φαίνεται πως είναι η Σύρος από την έκβαση του μαθητικού τουρισμού στο νησί φέτος, καθώς μετά από δύο έτη πανδημίας, η πρωτεύουσα των Κυκλάδων δείχνει να παραμένει στις προτιμήσεις των Διευθύνσεων πολλών σχολείων της χώρας, κερδίζοντας ένα άξιο λόγου μερίδιο της συγκεκριμένης “πίτας” πανελλαδικά.

Μαθητές και εκπαιδευτικοί από πολλές περιοχές της Ελλάδας έχουν επισκεφθεί το νησί τις τελευταίες εβδομάδες, πραγματοποιώντας τριήμερες εκδρομές κατά κύριο λόγο, με αποτέλεσμα τόσο τα καταλύματα και τα ξενοδοχεία της Σύρου, όσο όμως και τα εμπορικά καταστήματα, αλλά και κυρίως οι επιχειρήσεις εστίασης, να έχουν αποκομίσει όφελος.

Αν και μέχρι στιγμής δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί απολογισμός για την πορεία των μαθητικών εκδρομών στη Σύρο και να εξαχθούν οριστικά συμπεράσματα σχετικά με τον αριθμό των σχολείων και τις Διευθύνσεις που επέλεξαν την πρωτεύουσα των Κυκλάδων, καθώς αμέσως μετά το Πάσχα, αναμένονται και άλλα σχολεία, ωστόσο, τόσο ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού, Παναγιώτης Κουταβάς, όσο και η πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας του Δήμου, Ειρήνη Δράκου, εξέφρασαν την αισιοδοξία και ικανοποίησή τους.

Σύμφωνα με όσα τόνισαν μιλώντας στην “Κοινή Γνώμη”, η Σύρος προσφέρεται ώστε να καλύψει τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα των σχολικών εκδρομών, λόγω ιστορίας, πολιτισμού και επισκέψιμων σημείων και χώρων, ενώ βρίσκεται κοντά στην Αθήνα και παραμένει ένας ιδιαιτέρως ασφαλής τόπος.

Τα παραπάνω αποτέλεσαν και το περιεχόμενο της επιστολής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης προς τις Διευθύνσεις όλων των σχολείων πανελλαδικά, σε μία προσπάθεια προσέλκυσης σχολικών εκδρομών για το νησί.

Το αποτέλεσμα μέχρι στιγμής είναι ιδιαιτέρως θετικό ενώ αναμένεται προσεχώς να υπάρξει ένας απολογισμός ώστε ο Δήμος να δημιουργήσει μία βάση δεδομένων – που δεν υπάρχει σήμερα – για τον μαθητικό τουρισμό.

Πρέπει να σημειωθεί πως η συγκεκριμένη κατηγορία τουρισμού ζητήθηκε από την Toposophy να ενσωματωθεί στο στρατηγικό πλάνο τουριστικής ανάπτυξης για τη Σύρο.

  • Τρέχει” το κομμάτι του μαθητικού τουρισμού στη Σύρο και το νησί όλο το τελευταίο διάστημα υποδέχεται καθημερινά μαθητές κι εκπαιδευτικούς από άλλες περιοχές της Ελλάδας. Μετά από δύο χρόνια πανδημίας, πώς δουλέψατε για να κερδίσει η Σύρος μερίδιο από αυτή την κατηγορία τουρισμού;

Παναγιώτης Κουταβάς: “Εμείς θεωρήσαμε ότι οι συνθήκες της πανδημίας θα είναι τέτοιες που θα γίνουν μαθητικές εκδρομές. Οπότε, με γνώμονα αυτό, τον Νοέμβρη του 2021 ξεκινήσαμε μία προσπάθεια με την κα Δράκου, την υπεύθυνη για την Παιδεία στον Δήμο, ούτως ώστε να έρθουμε σε επαφή, με όλες τις Σχολικές Διευθύνσεις και κατ΄ επέκταση με όλα τα σχολεία της χώρας, ούτως ώστε να δημιουργήσουμε ένα ενδιαφέρον για τη Σύρο, στην περίπτωση που η κυβέρνηση αποφάσιζε να επιτρέψει τις μαθητικές εκδρομές.

Ήταν κάτι το οποίο εκείνη τη χρονική περίοδο δεν το γνωρίζαμε αλλά θεωρήσαμε ότι το να ενεργήσουμε σε αυτήν την κατεύθυνση που περιέγραψα, μόνο καλό θα μπορούσε να προσφέρει στον τόπο.”.

Οπότε, συντάξαμε μία επιστολή, την οποία συνοδεύσαμε με έντυπο προωθητικό υλικό του νησιού, το οποίο είναι τέτοιο, ούτως ώστε να μπορεί να προσελκύσει μία σχολική εκδρομή. Δηλαδή οι μαθητές να δουν τα μουσεία μας, τους χώρους ενδιαφέροντος, ιστορικά στοιχεία για το νησί κ.α., μαζί με το κύριο τουριστικό υλικό που έχουμε. Κάναμε μία επιστολής προς όλες τις σχολικές διευθύνσεις και μετά από αυτό, σε όλα τα σχολεία της χώρας, Γυμνάσια και Λύκεια.”.

Ειρήνη Δράκου: “Από την πλευρά μου βοήθησα στην επιστολή που προωθήσαμε στις Διευθύνσεις των σχολείων της χώρας, ώστε να είναι εμπεριστατωμένα όλα όσα θέλαμε να αναφέρουμε, καθώς υπήρχε η εμπειρία μου από τα σχολεία.

Κάναμε μία οργανωμένη προσπάθεια για τη φετινή χρονιά και υπήρξε μία καλή συνεργασία ανάμεσα σε Τουρισμό και Παιδεία. Από το γραφείο Δημάρχου “έφυγε” επιστολή προς όλα τα σχολεία της Ελλάδας. Σε αυτήν αναφέραμε τι είναι η Σύρος και τι μπορεί να προσφέρει στο κομμάτι των μαθητικών εκδρομών. Είπαμε για την ιστορία, για τα αξιοθέατα, για το ότι η Σύρος είναι ένας ασφαλής τόπος και υπάρχει άμεση πρόσβαση από την Αθήνα. Όλα αυτά τα θετικά του τόπου μας υπογραμμίστηκαν. Το πρώτο πράγμα που τονίσαμε βέβαια ήταν ότι μπορούν να καλύψουν τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα που οφείλουν να έχουν οι εκδρομές.”.

  • Η ανταπόκριση που είχατε ήταν σημαντική; Ποια είναι η εικόνα που έχετε για τις μέχρι σήμερα πραγματοποιηθείσες προσεγγίσεις σχολείων στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων;

Π.Κ.: “Υπήρξαν περίπου 20 σχολεία, τα οποία έστειλαν κάποιες ερωτήσεις προς εμάς. Ήταν σχολεία που δεν είχαν κάνει ποτέ στο παρελθόν σχολικές εκδρομές προς τη Σύρο, οπότε εμείς, απαντήσαμε σε όλα αυτά τα ερωτήματα και τους δώσαμε πληροφορίες για το νησί, για το πως θα πρέπει να κινηθούν για να κλείσουν την εκδρομή τους. Για παράδειγμα ενημερώσαμε για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, για το ότι πρέπει να προνοήσουν ανάλογα την περίοδο που θέλουν να έρθουν, ότι εδώ υπάρχει εταιρεία συγκεκριμένη που διαθέτει λεωφορεία αν χρειαστούν και θα μπορούσαν να επικοινωνήσουν μαζί τους. Τους στείλαμε μία λίστα με ξενοδοχεία που μπορούν να φιλοξενήσουν μαθητές και προσπαθήσαμε όσο το δυνατόν να κάνουμε κατά μία έννοια την επαφή τους με το νησί πιο εύκολη, προκειμένου να τους προσελκύσουμε και να τους κερδίσουμε.

Από εκεί και πέρα, δεν έχουμε εικόνα πόσα από τα σχολεία ανταποκρίθηκαν, πέρα από το γεγονός του τι βλέπει ο καθένας στον δρόμο. Δηλαδή βλέπει μεγάλη κινητικότητα από μαθητές, λεωφορεία και σχολεία. Υπάρχουν μέρες κατά τις οποίες έχουμε αφίξεις εννέα και δέκα σχολείων ταυτόχρονα. Αλλά σε γενικές γραμμές σε αυτό που πάσχουμε γενικότερα είναι ότι δεν έχουμε στοιχεία, βάση από τις κινήσεις που κάνουν.”.

  • Αυτό είναι σοβαρό θέμα. Θα φροντίσετε να δημιουργήσετε μία βάση δεδομένων ώστε ο Δήμος να παρακολουθεί στενά τα σχετικά στοιχεία για τις μαθητικές εκδρομές; Το νησί δείχνει ωφελημένο...

Π.Κ.: “Εμείς έχουμε σκοπό όταν περάσει η περίοδος του Πάσχα μέσω ανακοίνωσης να ζητήσουμε κυρίως από τα ξενοδοχεία αλλά και από την εταιρεία του κ. Στεφάνου που δραστηριοποιείται σε εκδρομές με λεωφορεία, να μας προσκομίσουν στοιχεία, ούτως ώστε να δημιουργήσουμε μία βάση δεδομένων. Κυρίως θέλουμε να γνωρίζουμε και πόσα σχολεία ήταν και από ποιες περιοχές και ποια σχολεία ήταν, ούτως ώστε εκ νέου του χρόνου να επικοινωνήσουμε με αυτά τα σχολεία, αλλά και με άλλα σχολεία. Στόχος μας θα είναι αυτό το κομμάτι του μαθητικού τουρισμού που είναι πάρα πολύ σημαντικό διότι πάντα έρχεται στην αρχή της τουριστικής σεζόν, να ενισχυθεί”.

  • Η οργανωμένη ανάπτυξη του μαθητικού τουρισμού και σε μία περίοδο που η Σύρος δεν έχει τουρισμό, δηλαδή δεν έχει ανοίξει ακόμη η τουριστική σεζόν είναι σημαντική καθώς ενισχύεται η τοπική οικονομία...

Π.Κ.: “Σίγουρα ο μαθητικός τουρισμός, έρχεται πάντα στην αρχή της τουριστικής σεζόν, δηλαδή σε μία περίοδο που δεν έχει μεγάλη κίνηση. Και αυτό βοηθά πάρα πολύ οικονομικά τις επιχειρήσεις. Νομίζω ότι το γεγονός πως πάρα πολλές επιχειρήσεις, η πλειοψηφία τους έχουν ανοίξει για την περίοδο του Πάσχα, συνδέεται με τον μαθητικό τουρισμό.

Δηλαδή ο μαθητικός τουρισμός θεωρώ λειτούργησε σαν κίνητρο ώστε να ανοίξουν και να μπουν σε λειτουργία αρκετές επιχειρήσεις.”.

  • Στην διαβούλευση για το στρατηγικό σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης της Σύρου, είχε προκύψει παρατήρηση σχετικά με το γεγονός πως αρχικώς, η Toposophy δεν είχε ενσωματώσει το κομμάτι του μαθητικού τουρισμού. Αυτό έχει “θεραπευθεί”;

Π.Κ.: “Φυσικά. Ο μαθητικός τουρισμός είναι πολύ σημαντικός για το νησί και έχει προσαρτηθεί στο σχέδιο τουρισμού για τη Σύρο.”.

  • Η ίδρυση και λειτουργία του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στη Σύρο, θεωρείτε ότι θα βοηθήσει στην ενίσχυση του μαθητικού τουρισμού;

Παναγιώτης Κουταβάς: “Ενισχυτικά θα λειτουργήσει πάρα πολύ και το Κέντρο αλλά και το Γεωπάρκο. Και όσον αφορά το Γεωπάρκο δεν μιλάω μόνο για τη διαδρομή την πεζοπορική στην Απάνω Μεριά που μπορεί την περίοδο αυτή που έρχεται ο μαθητικός τουρισμός να μην είναι κατάλληλη, ούτε για τα παιδιά, αν δεν το επιτρέπουν οι καιρικές συνθήκες.

Όμως, το Γεωμουσείο που θα δημιουργηθεί στο κτίριο Κορνηλάκη και θα είναι μοναδικό στην Ελλάδα, νομίζω ότι θα λειτουργήσει ως ένας έξτρα πόλος έλξης για τη μαθητική κοινότητα στην Ελλάδα και θα βοηθήσει πάρα πολύ στον μαθητικό τουρισμό.

Το περιμένουμε με ανυπομονησία. Και θα το προβάλλουμε καταλλήλως.”.

Ειρήνη Δράκου: “Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που θα ξεκινήσει θα είναι κάτι σημαντικό. Ήδη γίνεται εντατικά η προετοιμασία. Προς το παρόν έχει εγκατασταθεί ο κ. Κόλλιας που είναι υπεύθυνος διευθυντής στην Ποσειδωνία, για να το στήσει. Σιγά σιγά προχωρούμε. Πιστεύω ότι θα λειτουργήσει ενισχυτικά στον μαθητικό τουρισμό και θα βοηθήσει πολύ.”.

  • Από την πλευρά του Τμήματος Τουρισμού υπάρχει η συνεννόηση και η επικοινωνία με το αρμόδιο Τμήμα για τον Πολιτισμό, ώστε τα επισκέψιμα σημεία, πολιτιστικοί χώροι και μουσεία να είναι προσβάσιμα για τους μαθητές;

Π.Κ.: “Ναι φυσικά. Εδώ θέλω να τονίσω ότι με εισήγηση του Τμήματος Πολιτισμού και της Αντιδημάρχου της κ. Λεονταρίτη, πέρασε από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου μας, μία τροποποίηση ουσιαστικά στην εισπρακτική πολιτική που έχουν οι μουσειακοί μας χώροι, ούτως ώστε να μην χρεώνονται οι μαθητές. Αυτό είναι κάτι που το υπερασπιζόμαστε καθώς τα έσοδα από τον μαθητικό τουρισμό συνολικά είναι πολλαπλάσια από τις εισπράξεις που θα είχαν οι μουσειακοί χώροι και είναι ένα επιπλέον κίνητρο στους εκπαιδευτικούς ώστε να επιλέξουν τη Σύρο, από τη στιγμή που παρέχεται δωρεάν είσοδος σε όλα τα μουσεία του νησιού. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο κύριος σκοπός των μαθητικών εκδρομών είναι εκπαιδευτικός. Οπότε, σκεπτόμενοι τη μαθητική κοινότητα, προσπαθούμε πολύ να δημιουργούμε κίνητρα και αυτό είναι μία κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση.”.

  • Μέχρι πότε θα υποδέχεται σχολικές εκδρομές η Σύρος για το 2022; Θα υπάρξουν αφίξεις και μετά το Πάσχα; Ολοκληρώνοντας, κοιτάζετε προς την κατεύθυνση πλέον της καταγραφής συμπερασμάτων, προκειμένου να βγάλετε απολογιστικά στοιχεία;

Π.Κ.: “Ακριβώς. Μέχρι τα μέσα Μαΐου. Οπότε προχωράμε μέχρι τότε και μετά θα κοιτάξουμε να συγκεντρώσουμε όλα τα στοιχεία που πρέπει να έχει το νησί, για να έχει μία βάση δεδομένων που θα βοηθήσει για την εξαγωγή συμπερασμάτων.”