Ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης εκπονεί Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) στο πλαίσιο παγκόσμιας κινητοποίησης για το περιβάλλον

Τρία σενάρια αναβάθμισης του ιστορικού κέντρου

Σε εξέλιξη η διαβούλευση στην οποίαν καλούνται να συμμετέχουν όλοι οι δημότες της Σύρου

Το βέλτιστο σενάριο κινητικότητας για το ιστορικό κέντρο της Ερμούπολης καλούνται να επιλέξουν οι δημότες της Σύρου, στο πλαίσιο της διαβούλευσης που είναι σε εξέλιξη από τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης αναφορικά με το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που εκπονεί η Δημοτική Αρχή, στην κατεύθυνση παγκόσμιας κινητοποίησης για το περιβάλλον.

Μέσω αυτής της προσπάθειας ο Δήμος αναμένεται να αποκτήσει ένα σχέδιο - “εργαλείο” που θα περιλαμβάνει τις βασικές αλλαγές που χρήσιμο θα είναι να προωθηθούν για το ιστορικό κέντρο, το οποίο σήμερα “αιμορραγεί” από τον εφιάλτη του κυκλοφοριακού.

Στην ιστοσελίδα του Δήμου οι ενδιαφερόμενοι δημότες θα βρουν το σχετικό ερωτηματολόγιο και θα πρέπει να προκρίνουν ένα εκ των τριών σεναρίων που έχουν ολοκληρωθεί σχετικά με τους τρόπους βελτίωσης της εικόνας του ιστορικού κέντρου, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών.

Σύμφωνα με τις απαντήσεις του Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνά Αληφραγκή, μέχρι στιγμής δυστυχώς οι δημότες δεν έχουν ανταποκριθεί, ωστόσο, τόνισε πως είναι απαραίτητο αυτό να γίνει, ώστε να επιλεγεί ένα σενάριο που θα αποτελέσει την “πυξίδα” για βελτιώσεις και αλλαγές στην Ερμούπολη.

Πρέπει εξ αρχής να διευκρινισθεί πως, ως βιώσιμη κινητικότητα “νοείται ένα σύστημα μεταφορών και πρότυπο μετακινήσεων που παρέχει τα μέσα και τις δυνατότητες ικανοποίησης των αναγκών των τριών βασικών πυλώνων της βιώσιμης ανάπτυξης (οικονομία, περιβάλλον, κοινωνία) αποτελεσματικά και δίκαια”. Ως εκ τούτου, “Ένα σενάριο κινητικότητας προδιαγράφει την προτεραιότητα (ή και τις προτεραιότητες) που θα δοθεί (ούν) στο σχεδιασμό των μέτρων αστικής κινητικότητας. Θα αποτελέσει με άλλα λόγια τον οδηγό στον οποίο θα βασιστεί ο Δήμος προκειμένου να εφαρμόσει και να υλοποιήσει νέα έργα και ρυθμιστικές διατάξεις στο σύνολο των υποδομών του κοινόχρηστου χώρου της πόλης”.

Η “Κοινή Γνώμη” παρουσιάζει τα τρία σενάρια, εκ των οποίων τα δύο εστιάζουν πολύ θετικά στον περιορισμό χρήσης οχημάτων και μηχανών εντός του ιστορικού κέντρου.

Σενάριο Α: Βελτίωση της προσβασιμότητας με τα μηχανοκίνητα μέσα

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται από τον Δήμο: “Το πρώτο σενάριο έχει ως στόχο τη διασφάλιση και βελτίωση της προσβασιμότητας των πολιτών στο χώρο εργασίας, εκπαίδευσης, ψυχαγωγίας, αγοράς, άθλησης με τη χρήση των μηχανοκίνητων μέσων μεταφοράς. Το Ι.Χ. και το δίκυκλο παραμένουν τα κυρίαρχα μέσα μετακίνησης και πραγματοποιούνται παρεμβάσεις που μειώνουν τις αρνητικές επιπτώσεις της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας όπως η μείωση των αέριων ρύπων, ατμοσφαιρικής ρύπανσης, οπτικής όχλησης, θορύβου. Παράλληλα προτείνονται μια σειρά μέτρων που θα βελτιώσουν την κυκλοφοριακή ροή και  την ασφάλεια των υπόλοιπων χρηστών της οδού”.

Οι βασικές κατευθύνσεις και μέτρα αυτού του σεναρίου είναι: 1. Επέκταση του οδικού δικτύου και διάνοιξη νέων οδών (όπου κρίνεται εφικτό και αναγκαίο) για τη βέλτιστη κατανομή της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες. 2. Κατασκευή κυκλικών κόμβων όπου είναι δυνατόν. 3. Συγκρότηση κυκλοφοριακής οργάνωσης (μονοδρομήσεις, αντιδρομήσεις οδών). 4. Εγκιβωτισμός και απαγορεύσεις στάθμευσης σε κρίσιμες οδούς λόγω λειτουργικού ρόλου ή γεωμετρικών χαρακτηριστικών ή συνδυασμό και των δύο. 5. Δημιουργία θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης παρά την οδό. 6. Αστυνόμευση για αποφυγή παράνομης στάθμευσης. 7. Βελτίωση των χαρακτηριστικών των πεζοδρομίων με έμφαση στα ΑμεΑ. 8. Βελτίωση των χώρων στάθμευσης εκτός οδού. 9. Δημιουργία θεσμοθετημένων θέσεων φορτοεκφόρτωσης και θεσμοθέτηση ωραρίου. 10. Χρήση νέων τεχνολογιών για τη διαχείριση της κυκλοφορίας και της στάθμευσης.

Σενάριο Β: Βελτίωση και ενίσχυση ήπιων μορφών μετακίνησης

Αναφορικά με το δεύτερο σενάριο, διευκρινίζονται τα εξής: “Το σενάριο αυτό έχει ως σκοπό τη μεταστροφή της συμπεριφοράς των μετακινουμένων σχετικά με τη χρήση των μηχανοκίνητων μέσων μεταφοράς (ΙΧ αυτοκίνητο και δίκυκλο) και την προώθηση χρήσης μη μηχανοκίνητων μορφών μετακίνησης (πεζή, ποδήλατο)”.

Για την επίτευξη των πολιτικών αυτών θα πρέπει να πραγματοποιηθούν μια σειρά από δράσεις: 1 Εισαγωγή ζωνών 30 km/h κατά μήκος του βασικού οδικού δικτύου όπου αυτό είναι εφικτό. 2. Δημιουργία εκτεταμένου δικτύου πεζοδρόμων με μερική ή και καθολική απαγόρευση στάθμευσης του αυτοκινήτου σε κομμάτι του κέντρου της πόλης, όπου είναι εφικτό. 3. Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για τον περιορισμό εισόδου της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας στο Ιστορικό Κέντρο της Ερμούπολης. 4. Δημιουργία ζωνών ήπιας κυκλοφορίας και περιφερειακά του αστικού κέντρου. 5. Σύνδεση των ΜΜΜ με περιφερειακούς χώρους στάθμευσης. 6. Εκτεταμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων εντός του αστικού ιστού και εξέταση σκοπιμότητας για σύνδεση με όμορους οικισμούς. 7. Δημιουργία συστήματος κοινοχρήστων/δημόσιων ποδηλάτων (bike sharing) για βραχυχρόνια ενοικίαση ποδηλάτων. 8. Δημιουργία υποδομών bike & ride. 9. Εκσυγχρονισμός του δικτύου ΜΜΜ με χρήση της τηλεματικής για βελτίωση του επιπέδου προσβασιμότητας του επιβατικού κοινού.

Σενάριο Γ: Διασφάλιση της ισότιμης προσβασιμότητας με στόχο τη βιώσιμη ισορροπία μεταξύ των μέσων μετακίνησης

Το τρίτο σενάριο “εξετάζει τη διασφάλιση της προσβασιμότητας για όλους, αυξάνοντας την προσφορά βιώσιμων τρόπων μετακίνησης (δημόσιες συγκοινωνίες, ποδήλατο, πεζή μετακίνηση). Το σενάριο είναι ήπια παρεμβατικό δίνοντας τη δυνατότητα επιλογής σε κατοίκους, εργαζόμενους και επισκέπτες/τουρίστες για τον τρόπο μετακίνησης με σκοπό την επίτευξη μιας πιο βιώσιμης κατανομής των μετακινήσεων με σταδιακή μείωση του μεριδίου των μηχανοκίνητων μέσων μεταφοράς (ΙΧ αυτοκίνητο, δίκυκλο)”. Τα κύρια μέτρα και οι κατευθύνσεις αυτού του μέτρου είναι τα παρακάτω: 1. Βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών των πεζοδρομίων στο σύνολο του οδικού δικτύου σύμφωνα με τις προδιαγραφές με ιδιαίτερη μνεία για τις υποδομές προς χρήση ΑμεΑ. 2. Δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων που θα συνδέει στρατηγικά σημεία της πόλης που γεννούν και έλκουν μεγάλο αριθμό μετακινήσεων (σχολεία, υπηρεσίες, αθλητικές εγκαταστάσεις κ.ά.) και σημεία που αποτελούν πόλο έλξης τουριστών. 3. Δημιουργία συστήματος κοινοχρήστων/δημόσιων ποδηλάτων (bike sharing) για βραχυχρόνια ενοικίαση ποδηλάτων. 4. Δημιουργία υποδομών bike and ride προκειμένου να δημιουργηθούν οι απαραίτητες συνθήκες για τη μετεπιβίβαση από άλλα μέσα μεταφοράς στο ποδήλατο. 5. Δημιουργία οδών ήπιας κυκλοφορίας

 Χωροθέτηση ζωνών μειωμένης ταχύτητας (30km/h). 6. Βελτίωση δημόσιας αστικής συγκοινωνίας. 7. Δημιουργία δικτύου «καθαρών» λεωφορείων και με μέγεθος προσαρμοσμένο στις ανάγκες της πόλης. 8. Ο χώρος της οδού θα διαμορφωθεί για την αποδοτικότερη ένταξη των Δημοσίων και αστικών Συγκοινωνιών (π.χ. στάσεις με κατάλληλο εξοπλισμό και κατάλληλη γεωμετρική διαμόρφωση για την πρόσβαση των οχημάτων). 9. Η σύνδεση των μέσων μεταφοράς υπό την έννοια της διατροπικότητας θα βελτιστοποιηθεί και η χρήση τους θα γίνει πιο ελκυστική (π.χ.  σταθμοί Park n Ride, σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων). 10. Οι πυρήνες επιχειρηματικότητας θα συνδέονται γρήγορα και εύκολα με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Απαντήσεις Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνά Αληφραγκή

  • Που στοχεύει το ΣΒΑΚ για τη Σύρο και τι περιλαμβάνει;

“Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που συμμετέχει και ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης είναι στο πλαίσιο μίας παγκόσμιας κινητοποίησης για το περιβάλλον που έχει στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών και αυτούς που ζουν στην πόλη αλλά και εκείνους στις γύρω περιοχές. Και βέβαια περιλαμβάνει και την αναβάθμιση του οδικού δικτύου και του δημόσιου χώρου γενικά. Είναι ένα σύστημα μεταφορών και μετακινήσεων που ο σκοπός του είναι να ικανοποιήσει τις τρεις βασικές ανάγκες της βιώσιμης ανάπτυξης, που είναι η οικονομία, το περιβάλλον και η κοινωνία.

Και βέβαια, πέραν του πώς θα γίνουν βελτιώσεις, να διαπιστώσουμε και τις αρνητικές συνέπειες που υπάρχουν. Αυτό περιλαμβάνει για τη Σύρο τρία σενάρια και αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο και ειδικά την πόλη μας είναι η βελτίωση της προσβασιμότητας όσον αφορά τα μηχανοκίνητα μέσα. Είτε αυτά είναι Ι.Χ., είτε αυτά είναι δίκυκλα. Μέσα από τη διαβούλευση που είναι σε εξέλιξη και η οποία θα συνεχιστεί, θα προσπαθήσουμε να καταγράψουμε όλες αυτές τις ανάγκες και τις κατευθύνσεις. Δεν γνωρίζω κατά πόσον όλα θα μπορούν να εφαρμοστούν στο νησί μας, όμως σε κάθε περίπτωση θα έχουμε ένα σχέδιο, μία μελέτη στα χέρια μας που αφορά την επέκταση του οδικού δικτύου, τη διάνοιξη νέων δρόμων, την κατασκευή κυκλικών κόμβων και γενικά μία συγκρότηση κυκλοφοριακής οργάνωσης.”.

  • Σε επίπεδο συμμετοχής των πολιτών τι διαπιστώνετε; Έχουν ανταποκριθεί οι δημότες στη σχετική διαβούλευση και τα ερωτηματολόγια;

“Σε μικρό βαθμό θα έλεγα. Δυστυχώς κάνουμε κριτική και γκρινιάζουμε αλλά όταν μας δίνεται μία ευκαιρία να εκφράσουμε την άποψή μας, εκεί κάπου αδιαφορούμε. Ελπίζω να αυξηθεί η συμμετοχή στη διαβούλευση.”.

  • Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα προκριθεί σαφώς ένα από τα τρία σενάρια. Αυτό που θα επικρατήσει ως θέση, πώς είστε διατεθειμένοι στον Δήμο να το αξιοποιήσετε;

“Αυτά τα σχέδια έχουν βάθος πενταετίας για εφαρμογή. Από τη στιγμή που θα προταχθεί ένα σενάριο θα είμαστε σε συνεννόηση με του αρμόδιους κρατικούς φορείς ώστε να δούμε ποιες είναι οι εφικτές λύσεις και τι μπορούμε να κάνουμε. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ζούμε σε μία δύσκολη πόλη, δεν είναι μία επίπεδη πόλη και αυτό μας περιορίζει σε θέματα χώρων parking κ.α.. Είναι μία πόλη με βιομηχανική και βαριά δραστηριότητα που περιορίζει τη δυνατότητα εξεύρεσης λύσεων. Οπωσδήποτε όμως θα έχουμε στη διάθεσή μας έναν μπούσουλα πολύ σημαντικό ώστε δούμε ποιες ενέργειες μπορούμε να κάνουμε ώστε να βελτιωθεί η κατάσταση και άρα, η ποιότητα ζωής των πολιτών.”.

  • Με αφορμή το ΣΒΑΚ, πόσο σημαντικό και απαραίτητο κρίνετε ότι είναι να υπάρξει και να αναπτυχθεί μία νέα νοοτροπία από πλευράς δημοτών όσον αφορά τη θεώρηση των πραγμάτων που αφορούν το ιστορικό κέντρο και την Ερμούπολη για να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα; Στα δύο από τα τρία σενάρια είναι ξεκάθαρη η κατεύθυνση του περιορισμού της χρήσης οχημάτων και δικύκλων και προκρίνεται η πεζή πορεία και η ανάπτυξη συστήματος ποδηλάτων...

    “Έχω πει επανειλημμένως και δημόσια ότι ως Έλληνες η νοοτροπία μας στο κυκλοφοριακό είναι η χειρότερη και συμπεριλαμβάνω και τον εαυτό μου. Για παράδειγμα δεν μπορεί ένας κάτοικος που μένει στα Πευκάκια για να κατέβει για καφέ, να πρέπει να πάρει το αυτοκίνητό του αντί να περπατήσει. Σαφώς και υπάρχει κακή νοοτροπία. Απεδείχθη και από το γεγονός πως το σύστημα δημοτικών ποδηλάτων στέφθηκε... από αποτυχία και γι αυτόν τον λόγο και τα εγκαταλείψαμε.

    Πρέπει να γίνει συνείδηση των πολιτών ότι πρέπει να εντάξουν στη ζωή τους και την πεζοπορία και να απομακρυνθούν από τα μηχανοκίνητα μέσα.”.

  • Στο κομμάτι που σας αναλογεί, δηλαδή σε αυτό των πρωτοβουλιών για να εμπνεύσετε και τους δημότες σε κάτι νέο, πώς αξιολογείτε τη στάση σας σε αυτή τη θητεία;

“Πιστεύω ότι η νυν Δημοτική Αρχή έχει κάνει κάποιες ενέργειες προς αυτήν την κατεύθυνση. Αναφέρομαι στην αγορά του parking στη Λαλακιά. Μιλάμε για περίπου 6 στρέμματα και αυτός ο χώρος εκτιμώ ότι θα βοηθήσει πάρα πολύ στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην Ερμούπολη και στο θέμα της στάθμευσης. Επίσης έχουμε το parking κάτω από τον Ι.Ν. Αγίου Κωνσταντίνου που έχει παραχωρηθεί και θα βοηθήσει, όπως επίσης το parking που επεκτείναμε στη Δόξα και θα χωράει περίπου άλλα 60 οχήματα.

Εκτός από την Ερμούπολη αναφερόμαστε και στα χωριά. Προχωρήσαμε σε αγορά parking στο Κίνι και ήδη οι διαπραγματεύσεις για την αγορά parking και στον Φοίνικα προοδεύουν καλά. Γίνονται προσπάθειες προς μία θετική κατεύθυνση.

Ακόμη να αναφερθώ στο μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης στο Νησάκι που θα εφαρμοστεί από αυτό το καλοκαίρι.

Βέβαια όλα αυτά, κατά την προσωπική θέση μου, για να επιτύχουν ως “μέτρα”, πρέπει να υπάρξει αλλαγή νοοτροπίας των πολιτών όσον αφορά τις μετακινήσεις, αλλά και κυρίως το θέμα της δημοτικής αστυνομίας.

Αν προσωπικά καταλογίζω κάτι στην προηγούμενη Δημοτική Αρχή πέρα από την πολιτική κριτική, θεωρώ εγκληματική στάση τη μη επανίδρυση της δημοτικής αστυνομίας, από τη στιγμή που της είχε δοθεί η ευκαιρία. Δεν θα έλυνε τα προβλήματα στο 100%, αλλά θα βοηθούσε σε έναν μεγάλο βαθμό.

Να υπενθυμίσω βέβαια πως είμαστε σε συνεννόηση με τον Εμπορικό Σύλλογο ώστε να μπει ένας security στο ιστορικό κέντρο για να αποτρέπει τους δημότες να μη σταθμεύουν παράνομα και να τους προτρέπει να σταθμεύουν σε χώρους που επιτρέπεται.

Εκτιμώ πως από την παρούσα Δημοτική Αρχή έχουν γίνει κάποιες ενέργειες. Μπορεί να είναι σταγόνα στον ωκεανό; Αυτό θα το κρίνει ο καθένας όπως το βιώνει. Όμως νομίζω ότι έχουμε κάνει κάποιες ενέργειες σημαντικές.”.

  • Το κομμάτι του επανασχεδιασμού των δρομολογίων των mini bus με κατεύθυνση την πύκνωση αυτών για τη σύνδεση της πόλης με τα περιφερειακά parking το επεξεργάζεστε; Σας έχει απασχολήσει;

“Το θέμα του επανασχεδιασμού των δρομολογίων θα το δούμε εφόσον λειτουργήσει το parking στη Λαλακιά. Από την άλλη πλευρά μην ξεχνάμε το κόστος της δημοτικής συγκοινωνίας. Με την ενεργειακή κρίση και όσα θα πρέπει να πληρώνουμε στον περιφερειακό ΦΟΔΣΑ Σύρου, θα πρέπει να κάνουμε προσεκτικό επανασχεδιασμό. Εφόσον λειτουργήσει αυτό το parking που θα είναι ο πιο σημαντικός χώρος για την πόλη, τότε, θα δούμε τα δρομολόγια των mini bus. Πάντοτε όμως προτεραιότητά μας είναι να έχουμε έναν Δήμο με οικονομική ευμάρεια και σε καμία περίπτωση είτε στις επόμενες εκλογές είμαστε εμείς, ή άλλοι, δεν θέλουμε να βρει κάποιος έναν Δήμο χρεωμένο.”.