Ένα βήμα πριν την αποδοχή της μελέτης για το παραλιακό τμήμα του Αγίου Νικολάου στην Ερμούπολη βρίσκεται το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, την οποία κάνει δωρεά το Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός

Διαβούλευση για την ανάπλαση του όρμου των Αστεριών

Η κύρια αλλαγή αφορά στον διπλασιασμό του χερσαίου τμήματος των πλατφορμών

Στην προβλεπόμενη φάση διαβούλευσης έχει τεθεί η μελέτη για την ανάπλαση του όρμου του Αγίου Νικολάου (Αστέρια) στην Ερμούπολη της Σύρου, προκειμένου να ακολουθήσει η αποδοχή της από το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, καθώς ολοκληρώθηκε η εκπόνησή της και αυτή προσφέρεται μέσω δωρεάς από το Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός.

Πρόκειται για μία πολύ σημαντική μελέτη που αποδέχθηκε να εξασφαλίσει το Ίδρυμα του Αντώνη Κομνηνού μετά από σχετικό αίτημα της Διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου προ πολλών μηνών, με σκοπό την προστασία της περιοχής από τη διάβρωση, αλλά και την αισθητική βελτίωση του παραλιακού τμήματος, προς καλύτερη εξυπηρέτηση των λουόμενων.

Η εν λόγω μελέτη βρίσκεται στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου, το οποίο με ανακοίνωσή του στις 19 Αυγούστου στην ιστοσελίδα του (portofsyros) γνωστοποίησε πως θα βρίσκεται σε διαβούλευση για διάστημα ενός μήνα, σύμφωνα με όσα προβλέπονται για την αποδοχή της, προσεχώς, από το Διοικητικό Συμβούλιό του.

Στο πλαίσιο του σημερινού ρεπορτάζ παρουσιάζονται οι βασικές βελτιώσεις που θα προκύψουν μελλοντικά στην περιοχή από την υλοποίηση του σχετικού έργου, με την κυριότερη εξ αυτών να αφορά στον διπλασιασμό των πλατφορμών της χερσαίας ζώνης. Σχετική φωτογραφία με το ανάλογο σχέδιο συνοδεύει την παρούσα αναφορά επί του θέματος.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε λακωνικά η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώ Μαραγκού στην “Κοινή Γνώμη” στο πλαίσιο τηλεφωνικής επικοινωνίας, πρόκειται για ένα λιμενικό έργο που “θα εναρμονίζεται αρχιτεκτονικά με την περιοχή” και από το οποίο δεν θα προκύψει κάποια αλλοίωση του χαρακτήρα των Αστεριών.

Η πρόταση ανάπλασης μάλιστα δεν γίνεται μόνον για αισθητικούς λόγους, αλλά και για λόγους ουσίας, αφού η περιοχή θίγεται έντονα από τους μεγάλους κυματισμούς καθημερινά και λόγω της ταχύτητας με την οποίαν καταπλέουν τα πλοία προς το λιμάνι της Ερμούπολης.

Αναφορικά με το κομμάτι της διαβούλευσης, ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να απευθυνθεί στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου ώστε να του γνωστοποιηθούν τα σχέδια και να προβεί σε προτάσεις ή παρατηρήσεις.

Αμέσως μετά από τη συμπλήρωση του χρόνου της διαβούλευσης, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου θα πρέπει να “τρέξει” τις ενέργειες για τη λήψη όλων των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων και εγκρίσεων από τα αρμόδια Υπουργεία, καθώς επίσης να φροντίσει για την περιβαλλοντική μελέτη αλλά και να ωριμάσει το έργο ώστε αυτό να μπορέσει να υλοποιηθεί.

Πρέπει να σημειωθεί ότι εκτιμάται πως θα είναι ένα έργο ύψους 500 χιλ. ευρώ περίπου, το οποίο θα πρέπει να ενταχθεί είτε στο πρόγραμμα ΝΕΑΡΧΟΣ, είτε σε ΠΔΕ (2022) του Υπουργείου Ναυτιλίας ώστε να υλοποιηθεί.

Σήμερα, η παρούσα Διοίκηση έχοντας εξασφαλίσει τη μελέτη θέτει επιτέλους τα “θεμέλια” για την ανάπλαση της πιο πολυσυζητημένης περιοχής της Σύρου και της Ερμούπολης, η οποία μαγεύει κατοίκους και επισκέπτες με το ιδιαίτερο κάλλος της.

Όπως διευκρινίζεται εξ αρχής από το περιεχόμενο της μελέτης, “το υπό μελέτη έργο χωροθετείται στις ανατολικές ακτές της Σύρου, στο βόρειο τμήμα του παραλιακού μετώπου του όρμου Αγίου Νικολάου Ερμούπολης. Ο όρμος του Αγίου Νικολάου βρίσκεται στην περιοχή Βαπόρια του οικισμού της Ερμούπολης, στα βορειοανατολικά του λιμένα της. Λόγω της έντονης κλίσης και της ιδιαίτερης μορφολογίας της ακτογραμμής του όρμου, η υφιστάμενη βραχώδης ακτή έχει πολύ μικρό πλάτος”.

Γνωστοποιείται πως τη μελέτη εκπόνησε η εταιρεία ΤΡΙΤΩΝ Σύμβουλοι Μηχανικοί.

Διττός χαρακτήρας έργου: Αισθητική βελτίωση και προστασία

Επί της ουσίας, για τη μελέτη της ανάπλασης των Αστεριών ρωτήθηκαν η πρόεδρος και ο υπεύθυνος της Τεχνικής Υπηρεσίας του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Ρένος Ζερβός. “Μιλάμε για το τμήμα από την πρώτη προβλήτα μέχρι και τα “Αστέρια” που λειτουργεί η επιχείρηση CIEL σήμερα. Η πρόταση του μελετητή “κρατάει” σχεδόν τη μορφή την υφιστάμενη, παρόλα αυτά επεκτείνει σημαντικά τις προβλήτες, δημιουργεί και μία απόσταση ασφαλείας στο συγκεκριμένο σημείο από την οικοδομική γραμμή. Η συνολική έκταση των κοινοχρήστων χώρων μετά την ανάπλαση θα είναι περίπου 2.500 τετραγωνικά στρέμματα συμπεριλαμβανομένου και του χώρου του καταστήματος. Θα είναι μία σημαντική βελτίωση στην περιοχή” ανέφεραν αρχικά, μιλώντας και για τη βασική αλλαγή που αφορά στον διπλασιασμό των πλατφορμών.

“Η υφιστάμενη έκταση είναι 1.070 τετραγωνικά στρέμματα και μετά την ανάπλαση θα φθάσει στα 2.500 περίπου. Οι διαθέσιμοι χώροι για τους πολίτες θα είναι 2.434 τετραγωνικά στρέμματα (με το τμήμα της επιχείρησης)” διευκρίνισαν, απαντώντας παρακάτω και για το αν από αυτό το έργο θα προκύψει αλλοίωση ή μη, της περιοχής.

Ο μελετητής σημειώνει ουσιαστικά ότι υπάρχει προσπάθεια που είναι αναγκαία για να προστατευθεί στην ουσία η οικοδομική γραμμή και οι προσβάσεις από την θάλασσα, διότι υπάρχουν εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες στην περιοχή και δυσμενέστερες γίνονται από τις κινήσεις των πλοίων που καταπλέουν με μεγάλη ταχύτητα και δημιουργούνται κυματισμοί που επιβαρύνουν πολύ τις λιμενικές εγκαταστάσεις μας, κρατώντας αρχιτεκτονικά τους ίδιους άξονες που υπάρχουν σήμερα, έτσι ώστε να μην υπάρχει σημαντική διαφοροποίηση ως προς το αρχιτεκτονικό τους κομμάτι” παρατήρησαν, ενώ πρόσθεσαν πως, “Θα υπάρξει βέβαια η επέκταση για την προστασία που είναι αναγκαία για την περιοχή. Δεν γίνεται η ανάπλαση μόνον για να απολαμβάνει ο κόσμος, αλλά και για να προστατευθεί η περιοχή από τον έντονο κυματισμό και την καταπόνηση και αργότερα από τις αλλαγές που φέρνει η κλιματική αλλαγή”.

Αντικείμενο και αρχές σχεδιασμού

Σύμφωνα με την παρούσα τεχνική έκθεση, αυτή αφορά στην παροχή υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου, αναφορικά με τη μελέτη για τη διαμόρφωση των χερσαίων χώρων έργων ανάπλασης της βραχώδους κολυμβητικής ακτής στο βόρειο τμήμα του όρμου Αγίου Νικολάου Ερμούπολης Σύρου, στο πλαίσιο του έργου “Μελέτη για την υλοποίηση έργων προστασίας έναντι διάβρωσης και ανάπλασης στο παραλιακό μέτωπο του όρμου του Αγίου Νικολάου Ερμούπολης Σύρου”.

Αντικείμενο της παρούσας μελέτης είναι “ο σχεδιασμός των απαραίτητων τεχνικών παρεμβάσεων, ήτοι των διαμορφώσεων χερσαίων χώρων των έργων ανάπλασης της βραχώδους κολυμβητικής ακτής στο βόρειο τμήμα του όρμου Αγίου Νικολάου Ερμούπολης Σύρου”.

Η σκοπιμότητα της ανάπλασης προκύπτει “τόσο από την αυξημένη ζήτηση για χώρους στην παραλία Αστέρια κατά το χρονικό διάστημα της τουριστικής περιόδου του οικισμού, όσο και από την αναγνωρισμένη αναγκαιότητα για την αισθητική αναβάθμισή της. Η αύξηση της επιφάνειας των χερσαίων χώρων είναι αναγκαία και η επέκταση προς τη θάλασσα αναπόφευκτη”.

Αρχές σχεδιασμού: “1. Η αποφυγή δημιουργίας ενιαίου χερσαίου χώρου αλλά η δημιουργία επιμέρους πλατωμάτων μεγέθους πλησιέστερου στο “μέτρο” του οικισμού όπως υπαγορεύεται από την υφιστάμενη κατάσταση στον όρμο του Αγίου Νικολάου και ιδιαίτερα στη συνοικία Βαπόρια. 2. Η ενοποίησή τους επί κοινού άξονα κίνησης περίπου στη θέση του σημερινού διαδρόμου όδευσης πεζών. 3. Οι εγκάρσιοι άξονες ως προέκταση των αντιστοίχων οικιστικών. 4. Η εξυπηρέτηση των λειτουργιών κολυμβητικής ακτής. 5. Η επιλογή τρόπου κατασκευής και υλικών ανθεκτικών στο θαλάσσιο περιβάλλον και φιλικών στον χρήστη. 6. Η αισθητική αναβάθμιση του συνόλου των χερσαίων χώρων της παραλίας”.

Τεχνική περιγραφή προτεινόμενων έργων

Σύμφωνα με τη μελέτη: “Ο προτεινόμενος σχεδιασμός λαμβάνει υπόψη τις διαθέσιμες τεχνικές κατασκευής, τις περιβαλλοντικές συνθήκες και τα ενδεχόμενα επίπεδα παρεχόμενης συντήρησης και αποσκοπεί στη δημιουργία μίας λειτουργικά ικανοποιητικής, τεχνικά εφικτής, ποιοτικά και αισθητικά άρτιας και περιβαλλοντικά φιλικής εγκατάστασης, χωρίς να συνεπάγονται υπερβολικές δαπάνες.

Ιδιαίτερα με την επιλογή των κατάλληλων υλικών δαπεδοστρώσεων στοχεύει στην μικρότερη απορρόφηση της ηλιακής ακτινοβολίας (ανοικτά χρώματα) και τη μικρότερη δυνατή ανάπτυξη θερμοκρασίας στη μάζα τους, ώστε να αποφεύγεται η υπερθέρμανση του γύρω χώρου τους. Ιδιότητες πολύ σημαντικές για τη δημιουργία συνθηκών θερμικής άνεσης. Αποφεύγονται όμως τα πολύ ανοικτά χρώματα ώστε να μην δημιουργούνται προβλήματα θάμβωσης από έντονη ηλιοφάνεια κατά τους θερινούς μήνες, εξασφαλίζονται και συνθήκες οπτικής άνεσης.

Γενικότερα ο σχεδιασμός αποσκοπεί στην πάσης φύσεως ασφάλεια των χρηστών αποφεύγοντας μικρές υψομετρικές διαφορές των δαπέδων, ολισθηρά υλικά επίστρωσης, αιχμές επενδύσεων κ.α.”.

Προτεινόμενες παρεμβάσεις

Βάσει των σχεδίων της μελέτης, “αρχικά προτείνεται η κατασκευή περιμετρικού τοιχίου εκ χύτου ύφαλου σκυροδέματος, επί του βραχώδους υπόβαθρου του πυθμένα. (...) Στη θέση των υφιστάμενων πλατωμάτων το εν λόγω τοιχίο θα κατασκευαστεί αμέσως μπροστά από αυτά προς την πλευρά της θάλασσας. Η άνω επιφάνεια του εν λόγω τοιχίου επεξεργάζεται ως τελική αντιολισθητική με τις κατάλληλες ρύσεις. (...)

Στη συνέχεια για τη δημιουργία των νέων χερσαίων χώρων προβλέπεται η τοποθέτηση θραυστού υλικού κατάλληλης διαβάθμισης σε στρώσεις πάχους 10 εκατοστών (...). Για σκυρόδεμα επίστρωσης προτείνεται ειδικό αρχιτεκτονικό σκυρόδεμα τύπου Artevia της Lafarge ή ισοδύναμο (...). Πρόκειται για σκυρόδεμα ειδικής σύνθεσης που βασίζεται στον ιδιαίτερο σχεδιασμό του σκελετού των αδρανών. Είναι ιδανικό για εξωτερικούς χώρους, η τελική του επιφάνεια, κατόπιν επεξεργασίας είναι καλαίσθητη, δίνει φυσικό αποτέλεσμα είναι αντιολισθητική και με μεγάλη ανθεκτικότητα σε παγετό και σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες, στον χρόνο και στη φθορά. Δεν διατρέχει κίνδυνο καθίζησης ή αποκόλλησης τμήματός του, οι δε ρηγματώσεις αποφεύγονται με την κοπή κατάλληλων αρμών συστολής (...).”.

Εξοπλισμός περιβάλλοντος χώρου

Καθιστικά: Διατηρούνται τα υφιστάμενα τοιχάκια και οι αναβαθμοί τα οποία χρησιμοποιούνται ως καθιστικά από τους λουόμενους και γενικώς τους επισκέπτες της περιοχής, για την ίδια χρήση. Η επάνω επιφάνειά τους διαμορφώνεται εκ νέου έως το τελικό υψόμετρο το οποίο απέχει 45 εκατοστά από το νέο τελικό δάπεδο. Κατασκευάζεται από το ειδικό αρχιτεκτονικό σκυρόδεμα (...) με κατάλληλο καλούπι.

Φωτιστικά: Διατηρούνται τα υφιστάμενα φωτιστικά τύπου υψηλής κολώνας και προστίθενται νέα επιτοίχια ορειχάλκινα στεγανά φωτιστικά τύπου “χελώνας” σε υφιστάμενους τοίχους και σε συγκεκριμένα σημεία.

Κλίμακες: Η πρόσβαση στη θάλασσα από τα πλατώματα γίνεται όπως και σήμερα με ανοξείδωτες μεταλλικές κλίμακες τύπου “πισίνας”. Υπολογίζονται 8 τεμάχια συνολικά, από δύο στα τρία πρώτα πλατώματα, από δυτικά προς ανατολικά και από μία στα δύο τελευταία στην ανατολική πλευρά. Εδώ προβλέπονται και δύο ανοξείδωτες μεταλλικές κουπαστές για την πρόσβαση στη θάλασσα μέσω των νέων πλατύσκαλων. Άλλη μία ίδιου τύπου κουπαστή προβλέπεται και για την κλίμακα πρόσβασης στην υφιστάμενη παραλία στο δυτικό άκρο.

Η ακριβής θέση των μεταλλικών κλιμάκων θα καθοριστεί μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής των περιμετρικών τοιχίων κατόπιν εποπτείας του πυθμένα για την ασφάλεια των λουομένων.