ιαφωνία ως προς την κοστολόγηση παρεμβάσεων επί του οδοστρώματος, οδηγεί σε νέες καθυστερήσεις την εξέλιξη του πολυσυζητημένου έργου

“Παγώνει” ξανά το έργο στην περιοχή του Βούρλη

Δεν αποκλείεται να επιτραπεί άμεσα η διέλευση των mini bus, αφού η παρέμβαση στο τοιχίο αντιστήριξης έχει ολοκληρωθεί

Διαφορετικές απόψεις αναφορικά με την κοστολόγηση παρεμβάσεων επί του οδοστρώματος στην περιοχή του Βούρλη για την εκτέλεση της β΄φάσης του πολυσυζητημένου έργου, μεταξύ του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης και του εργολάβου, έρχονται να “παγώσουν” εκ νέου την εξέλιξή του.

Στην προχθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου συμμετείχε ο αναπληρωτής προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας, Δαυίδ Διακοδημητρίου, ο οποίος ενημέρωσε εκτενώς για τις ενέργειες σχετικά με την προώθηση του έργου, αλλά και για τις συνεννοήσεις με τον εργολάβο, οι δεύτερες εκ των οποίων δεν “ανοίγουν” διάπλατα τον “δρόμο”, για τις απαιτούμενες παρεμβάσεις επί του οδοστρώματος.

Αν και ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης έλαβε τις σχετικές εγκρίσεις για τα προσωρινά κυκλοφοριακά μέτρα που θα πρέπει να ισχύσουν και θα σημάνουν τον αποκλεισμό του δρόμου για ένα χρονικό διάστημα, μέχρις ότου υλοποιηθεί το εν λόγω έργο στο τμήμα του δρόμου, ωστόσο, η πλευρά της εργολήπτριας εταιρείας, έχει καταθέσει διαφορετικές απόψεις για την κοστολόγηση συγκεκριμένων εργασιών, γεγονός που θα προκαλέσει νέες καθυστερήσεις.

Σύμφωνα με τον κ. Διακοδημητρίου η εν λόγω διαφωνία ανάμεσα στην Τεχνική Υπηρεσία και τον εργολάβο θα οδηγήσει σε ενστάσεις από πλευράς του όσον αφορά τις τιμές που θα προτείνει ο Δήμος για τις εργασίες που αφορούν στο κομμάτι του παλαιού οπλισμένου σκυροδέματος και της απομάκρυνσής του με ήπιου χαρακτήρα μέσα, με αποτέλεσμα, το έργο στην καλύτερη των περιπτώσεων να εκκινήσει ξανά μετά από ένα τετράμηνο.

Το θέμα της κοστολόγησης των παρεμβάσεων κρίνεται ιδιαιτέρως σοβαρό, αφού θα προσδιορίσει προφανώς την όποια εξέλιξη του “σωτήριου” έργου, για την περιοχή του Βούρλη, που διαχρονικά υποφέρει από “κατολισθητικά” φαινόμενα.

Υπενθυμίζεται πως η πρώτη φάση του έργου αφορούσε στην ενίσχυση του τοιχίου αντιστήριξης του δρόμου και έχει ολοκληρωθεί από τον ίδιο εργολάβο, γεγονός που θα δώσει τη δυνατότητα να εξετασθεί άμεσα η χαλάρωση των απαγορεύσεων στη διέλευση των mini bus από τον συγκεκριμένο δρόμο.

Για όλα τα παραπάνω προέβη σε αναλυτική τοποθέτηση εντός της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου ο κ. Διακοδημητρίου, προσδιορίζοντας με σαφήνεια σε ποιο σημείο βρίσκεται σήμερα η “πρόοδος” του έργου.

Πρέπει να αναφερθεί πως το έργο είχε σταματήσει προ της θερινής περιόδου ώστε να μην αποκλειστεί ο δρόμος της περιοχής, εν μέσω τουριστικής σεζόν.

Ολοκληρώθηκαν οι παρεμβάσεις στον τοίχο αντιστήριξης

Αρχικά ο αναπληρωτής προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας προχώρησε σε μία σύντομη αναδρομή του ιστορικού της έναρξης του συγκεκριμένου έργου, υπενθυμίζοντας μάλιστα ότι η α΄φάση του, δηλαδή η ενίσχυση του τοίχου αντιστήριξης έχει ολοκληρωθεί.

“Η υπογραφή της εν λόγω σύμβασης έγινε πέρυσι τον Αύγουστο και τώρα έχουμε κλείσει ήδη έναν χρόνο περίπου, από την υπογραφή με τον ανάδοχο. Δεν ξεκινήσαμε πάρα πολύ καλά, αλλά με κάποια καθυστέρηση όπου κατόπιν ο ανάδοχος εμφανίστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο τον Ιανουάριο του 2022 και εγγυήθηκε και υποσχέθηκε διάφορα. Το τέλος Μαρτίου του 2022 που είχε βάλει σαν χρονικό όριο για την ολοκλήρωση του έργου, δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί παρότι το ανακοίνωσε. Παρόλα αυτά, μέχρι τέλος Μαρτίου έγινε το εκτοξευόμενο σκυρόδεμα στον τοίχο αντιστήριξης. Ολοκληρώθηκε αυτό το πολύ σημαντικό κομμάτι της βαριάς εργασίας και ολοκληρώθηκε και η εγκατάσταση των αγωγών αποστράγγισης στον τοίχο αντιστήριξης, κάτι το οποίο ευελπιστούμε και σύμφωνα με τους υπολογισμούς δείχνει ότι θα μειώσει τις ωθήσεις που δέχεται ο τοίχος” ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Διακοδημητρίου, λέγοντας μάλιστα πως, συμπληρωματικά με τα παραπάνω, “παλαιότερα το 2018 είχε γίνει και το έργο του Δήμου για την ενίσχυση της βάσης των αντιρρήδων”. Ως εκ τούτου, εξήγησε ξεκάθαρα πως, “με τον τοίχο αντιστήριξης έχουμε τελειώσει ουσιαστικά”.

Δυνατότητα αποκλεισμού του δρόμου για το έργο στον δρόμο

Αμέσως μετά μίλησε για τις εργασίες που έγιναν προκειμένου ο εργολάβος να γνωρίζει με σαφήνεια τι βρίσκεται κάτω από το οδόστρωμα στον δρόμο του Βούρλη, προκειμένου να προσδιορίσει τον τρόπο με τον οποίον θα παρέμβει στο σημείο.

Μάλιστα ο κ. Διακοδημητρίου εξήγησε πως αυτές οι διερευνητικές τομές έγιναν μετά από πίεση του εργολάβου προς την Τεχνική Υπηρεσία.

“Αρχές Απριλίου του 2022 έγιναν διερευνητικές τομές μετά από πολλές και επίμονες απαιτήσεις του αναδόχου. Τελικά το δεχτήκαμε προκειμένου να διερευνήσει τι έχει ο δρόμος από κάτω.

Εμφανίστηκε μία αρκετά μεγάλη και βαριά κατασκευή από ισχυρά οπλισμένο σκυρόδεμα παρότι οι πληροφορίες που είχαμε και η μελέτη που είχαμε ανέφερε ότι είναι “άοπλο” ή ελαφρά οπλισμένο σκυρόδεμα” σημείωσε ο ίδιος, διευκρινίζοντας πως ακολούθησε διακοπή εργασιών για τη θερινή περίοδο, αφού οι εργασίες θα προκαλούσαν τεράστια όχληση. “Βέβαια για να γίνει η πασσαλοστοιχία και να στηριχθεί ο δρόμος, πρέπει να καθαιρεθεί αυτό, αλλά επειδή η ποσότητα εμφανίστηκε ότι ήταν κάπως σημαντικά αυξημένη σε σχέση με την προεκτιμώμενη και ήταν και βαριά οπλισμένη αυτή η κατασκευή, επιλέξαμε τότε να κάνουμε διακοπή εργασιών για να μην συμπέσουμε με τη θερινή περίοδο και για να μην κλείσουμε την πόλη ακόμη χειρότερα απ΄ ό,τι είναι σε εκείνο το σημείο” ανέφερε χαρακτηριστικά, λέγοντας ακόμη πως, “Τέλος Αυγούστου έληξε αυτό το χρονικό διάστημα της διακοπής εργασιών, ζητήθηκε να γίνει επανέναρξη και όπως θυμάστε ο ίδιος ο ανάδοχος ζήτησε να ληφθούν μέτρα για να κλείσει ο δρόμος προκειμένου να εγκαταστήσει το εργοτάξιο του και να αρχίσει τις εργασίες”.

Τα εν λόγω μέτρα θα μπορέσουν να ληφθούν ανά πάσα στιγμή σύμφωνα με τον κ. Διακοδημητρίου, αφού ο Δήμος ενήργησε άμεσα και έλαβε τις απαιτούμενες εγκρίσεις.

“Μετά από κάποιες διαδικασίες και την παρέλευση ενός μήνα, αυτή τη στιγμή μπορούμε να κλείσουμε τον δρόμο, ανά πάσα ώρα και στιγμή για να αρχίσουν οι εργασίες. Έχουν δημοσιευθεί και έχουν ληφθεί οι απαραίτητες εγκρίσεις” δήλωσε ο αναπληρωτής προϊστάμενος.

Το πρόβλημα

Σε συνέχεια των ανωτέρω, ο κ. Διακοδημητρίου προσδιόρισε το πρόβλημα που υπάρχει σήμερα και που για το προσεχές τετράμηνο, προφανώς “παγώνει” ξανά το έργο και την υλοποίησή του.

“Όταν φθάσαμε στο δια ταύτα και είμαστε έτοιμοι και μπορούμε να κλείσουμε τον δρόμο και να έρθει να συνεχίσει το έργο προέβαλε την απαίτηση σύνταξης νέων τιμών. Κάποιες εύλογες, δηλαδή θα πρέπει να καθαιρεθεί η περίφραξη ξενοδοχείου και να χτιστεί ξανά αργότερα κάτι που το δεχόμαστε ως Υπηρεσία και η κοινή λογική αυτό λέει. Κάποιες όμως λίγο τραβηγμένες. Δηλαδή σε σχέση με την κατασκευή αυτή της πλάκας του οπλισμένου σκυροδέματος επειδή θα χρειαστεί να την καθαιρέσει, όχι με μεγάλες σφύρες, αλλά με πιο ελαφρά μέσα, ζήτησε νέα τιμή” γνωστοποίησε ο ίδιος, περιγράφοντας τη διαδικασία που ακολουθείται σε αυτές τις περιπτώσεις βάσει νόμου.

“Συνήθως στο σύνολο των έργων όταν υπάρχει τέτοια απαίτηση ζητάμε από τον ανάδοχο να μας υποδείξει τις τιμές που αυτός θεωρεί ότι αρμόζουν στην εργασία, τις ελέγχει η Υπηρεσία και με κάποιο τρόπο βρίσκουμε συνήθως μία μέση οδό σύμφωνα με τη νομοθεσία.

Συνήθως έτσι προχωρούν οι λεγόμενοι ανακεφαλαιωτικοί πίνακες που πλέον πηγαίνουν στην Οικονομική Επιτροπή για έγκριση.

Εδώ όμως, δυστυχώς βλέπω ότι δεν μπορούμε να φτάσουμε σε μία μέση και κοινά αποδεκτή λύση με τον ανάδοχο, διότι οι τιμές που ζητά γι αυτό το κομμάτι του έργου είναι υπερβολικές” ισχυρίστηκε ο κ. Διακοδημητρίου, επαναλαμβάνοντας μάλιστα “και όχι απλώς υπερβολικές αλλά τιμές που δεν μπορούν να εφαρμοστούν με τη νόμιμη διαδικασία από κανέναν σώφρονα μηχανικό και καμία Υπηρεσία δεν μπορεί να θέσει τέτοιες τιμές σε ένα τέτοιο έργο”.

Με ενστάσεις και καθυστερήσεις η συνέχισή του

Βάσει της συγκεκριμένης “φουρτούνας” στην οποίαν καλείται να ανταπεξέλθει η Τεχνική Υπηρεσία, ο κ. Διακοδημητρίου εξήγησε τίνι τρόπω θα ενεργήσει ο Δήμος στο εξής, προκειμένου να επιτύχει την υλοποίηση του έργου.

“ΗΥπηρεσία θα συντάξει η ίδια τον ΑΠΕ όπως έχει το δικαίωμα, θα το κοινοποιήσει στον ανάδοχο, ο οποίος πολύ φοβάμαι ότι θα κάνει ένσταση και θα πρέπει μετά να περιμένουμε την εκδίκαση της ένστασης για να εγκρίνουμε τον Ανακεφαλαιωτικό και να συνεχίσει τις εργασίες.

Με βάση τη νομοθεσία η έγκριση γίνεται μετά την εκδίκαση της ένστασης η οποία δεν εκδικάζεται πλέον δυστυχώς στο Δημοτικό Συμβούλιο όπως παλαιότερα, αλλά από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Θέλω να πω δυστυχώς ότι το έργο στην καλύτερη περίπτωση θα συνεχίσει μετά από τρεις με τέσσερις μήνες” εκτίμησε ο ίδιος, εξηγώντας πως, για όλα τα παραπάνω, “είμαστε σε μία δύσκολη θέση”.

Όπως διευκρίνισε, “Από τη μία πλευρά υπάρχει η ανάγκη εκτέλεσης του έργου, από την άλλη πλευρά υπάρχει η ανάγκη διαφύλαξης του δημοσίου χρήματος. Δεν μπορούμε να υποχωρήσουμε σε υπερβολικές ή παράλογες απαιτήσεις. Και τρίτον είναι η εξυπηρέτηση των πολιτών, οι οποίοι περιμένουν και ελπίζουν ότι κάποτε αυτός ο δρόμος, θα δοθεί στην κυκλοφορία”.

Ανοίγει(;) ο δρόμος για τα mini bus

Δεδομένης της μεγάλης παρέμβασης που έγινε στον τοίχο αντιστήριξης και της ασφάλειας που γεννάται στο σημείο, εξ αυτού του γεγονότος, ο κ. Διακοδημητρίου εξήγησε πως δεν αποκλείεται η Τεχνική Υπηρεσία να εισηγηθεί μέχρι τη συνέχιση του έργου στη β΄ φάση του, τη χαλάρωση των μέτρων όσον αφορά τα mini bus.

“Παρότι υπερβαίνει λίγο τις αρμοδιότητές μου και τις ευθύνες που μπορώ να επωμιστώ, σκέφτομαι το επόμενο διάστημα, λαμβάνοντας υπόψιν ότι τουλάχιστον έχει ενισχυθεί ο τοίχος (..) μήπως χαλαρώσουμε λίγο τα μέτρα σε ό,τι αφορά τα μέσα μαζικής μεταφοράς” δήλωσε προς το σώμα ο Δαυίδ Διακοδημητρίου, θέση την οποία εμφανίστηκε να συμμερίζεται και ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνάς Αληφραγκής.

Επί αυτού του θέματος θα κληθεί προσεχώς να πάρει απόφαση το Δημοτικό Συμβούλιο. Στην τελευταία συνεδρίαση πάντως, αν και ορισμένοι σύμβουλοι συμφώνησαν με τη συγκεκριμένη πρόταση, ωστόσο, υπήρξαν και φωνές που εύλογα έθιξαν το αυτονόητο, πως δηλαδή, έως ότου “κλείσει” συνολικά το έργο, θα πρέπει να προταχθεί η ασφάλεια των πολιτών στον μέγιστο βαθμό.