Αποφασισμένη η Δημοτική Αρχή Σύρου – Ερμούπολης και ο Εμπορικός Σύλλογος Σύρου να προχωρήσουν στο έργο ανάπλασης και βελτίωσης των εμπορικών οδών

Open Mall: Με αντιδράσεις αρχίζει η υλοποίηση

Συνάντηση χθες στο Επιμελητήριο Κυκλάδων, όπου και εκφράστηκαν οι διαφωνίες για την παρέμβαση στον κοινόχρηστο χώρο

Στη συμβασιοποίηση του έργου “Open Mall”, με τον ανάδοχο που προέκυψε μετά από διαγωνισμό, προχωρά ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης εντός 15ημερου, ώστε να αρχίσουν άμεσα οι παρεμβάσεις στον κοινόχρηστο χώρο των εμπορικών οδών, παρά τις διαφωνίες καταστηματαρχών του κέντρου, που ζητούν ένα σωστό έργο και όχι μία απλή επέκταση των πεζοδρομίων εντός… πεζοδρόμου.

Κατηγορηματικός πως δεν θα πάρει το πολιτικό βάρος να χαθεί η χρηματοδότηση του έργου (700 χιλ. ευρώ), με φόντο τις ενστάσεις καταστηματαρχών, οι οποίοι – όπως σχολίασε - έχουν ευθύνη για το ότι δεν ήταν ενημερωμένοι εξ αρχής σχετικά με τον χαρακτήρα της παρέμβασης, εμφανίστηκε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνάς Αληφραγκής, στη χθεσινή συνάντηση που προκάλεσε ο Εμπορικός Σύλλογος Σύρου, στο Επιμελητήριο Κυκλάδων, αποκλειστικά για την υπόθεση του Open Mall.

Ειδικότερα, μετά από συζητήσεις ορισμένων καταστηματαρχών προ ημερών, αναδείχθηκε η ανάγκη για υλοποίηση ενός έργου που θα διαμορφώνει έναν σωστό πεζόδρομο στις οδούς Θυμάτων Σπερχειού, Πρωτοπαπαδάκη και Σταματίου Πρωίου, στα πρότυπα οργανωμένων πεζοδρόμων άλλων Ευρωπαϊκών πόλεων, προκειμένου η Ερμούπολη και οι εμπορικές οδοί της, να αναβαθμιστούν αποτελεσματικά και να προσελκύουν τους καταναλωτές.

Επί του θέματος και για την πορεία εξέλιξης του έργου, από την αρχική συζήτηση για ένταξη της Σύρου στα Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου, μέχρι και σήμερα, δηλαδή στη δημοπράτηση του έργου, έκανε αναδρομή ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, Βαγγέλης Αλεξανδρίδης. Ο ίδιος αναφέρθηκε στις δυσκολίες και τις καθυστερήσεις που συνόδευσαν την ωρίμανση όλων των διαδικασιών, αναφέροντας μεταξύ άλλων και την προσπάθεια για ένταξη των στεγάστρων της οδού Χίου στο έργο του Open Mall, κάτι που το Υπ. Πολιτισμού δεν ενέκρινε.

Δυστυχώς, ο κ. Αλεξανδρίδης, που πράγματι έχει επιμείνει πολύ στην αξιοποίηση της χρηματοδότησης για την βελτίωση των εμπορικών οδών, δεν αναγνώρισε καμία προσωπική του ευθύνη σχετικά με τη μη ορθή και απόλυτη ενημέρωση του συνόλου των καταστηματαρχών και των ιδιοκτητών, οι οποίοι και αντιδρούν καθυστερημένα, διαφωνώντας στη βασική παρέμβαση στον κοινόχρηστο χώρο, δηλαδή στην περαιτέρω επέκταση των πεζοδρομίων.

Αντιθέτως μάλιστα, επιδίωξε να διοχετεύσει την προφανέστατη ενόχλησή του, εναντίον ΜΜΕ και συγκεκριμένα της “Κοινής Γνώμης”, κάνοντας λόγο για δημοσιεύματα “τρικλοποδιές” όλα τα τελευταία χρόνια σχετικά με τις καθυστερήσεις του έργου, αλλά και μιλώντας προκλητικά για “υπόγειες διαδρομές” που βλάπτουν την εξέλιξή του. Παρέβλεψε βέβαια, το γεγονός πως σε κάθε σχετικό δημοσίευμα της “Κοινής Γνώμης”, η εφημερίδα φιλοξενούσε πάντα τις θέσεις του, προς ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας.

Χρήσιμο θα ήταν για εκείνον, να αναγνωρίσει πως πρώτον φέρει ευθύνη για τη μη σωστή ενημέρωση των καταστηματαρχών – ασχέτως του όποιου δικού τους καθυστερημένου ενδιαφέροντος για το θέμα -, καθώς επίσης και για την απαξίωση του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, στον οποίον προεδρεύει. Η πραγματικότητα άλλωστε τον εκθέτει, αν υπολογίσει κάποιος πως αρκετές επιχειρήσεις του κέντρου, δεν αποτελούν μέλη του Εμπορικού Συλλόγου και άρα, δεν λαμβάνουν mail για τα τεκταινόμενα, ενώ ο ίδιος, καλεί σε γενικές συνελεύσεις, στις οποίες συμμετέχουν – βάσει των λεγομένων του – όχι περισσότερα από 10 άτομα.

Θα πρέπει να γνωρίζει φυσικά, πως, η “Κοινή Γνώμη” θα συνεχίσει να αποτυπώνει με εγκυρότητα το σύνολο των απόψεων για σημαντικές υποθέσεις του τόπου και για την “ατζέντα” των καταστηματαρχών, ασχέτως αν ο ίδιος ενοχλείται με την ύπαρξη διαφορετικών θέσεων από τη δική του.

Τέλος, καλό θα ήταν να χαμηλώσει τους τόνους και να εστιάσει στην ουσία του προβλήματος, δηλαδή να μην διχαστεί ο εμπορικός κόσμος, σχετικά με τις αναπλάσεις που θα γίνουν στο εμπορικό κέντρο, ενώ παράλληλα, οφείλει εκ της θέσεώς του, να μεριμνήσει ώστε ο Εμπορικός Σύλλογος να ισχυροποιηθεί ξανά και να εμπνεύσει τους επιχειρηματίες να συμμετέχουν στις εργασίες του.

Πρέπει να διευκρινιστεί πως ανοικτή παραμένει η “απειλή” να υπάρξουν προσφυγές για το έργο, αν αυτό αρχίσει να υλοποιείται, καθώς οι διαφωνίες αρκετών είναι σοβαρές. Ένα τέτοιο σενάριο όμως κρίνεται απευκταίο, αφού θα “μπλόκαρε” παρεμβάσεις στην Ερμούπολη για τα επόμενα χρόνια.

Το έργο

Αξίζει εξ αρχής να υπενθυμιστεί πως το έργο του Open Mall αφορά στην ανάπλαση και αισθητική βελτίωση των εμπορικών οδών με στόχο τη στήριξη της τοπικής αγοράς, που τα τελευταία χρόνια έχει βρεθεί σε δύσκολη κατάσταση για πολλούς λόγους. Η δημιουργία ενός ανοικτού κέντρου εμπορίου, που θα λειτουργεί οργανωμένα και θα “κερδίζει” τους ντόπιους καταναλωτές αλλά και τους επισκέπτες, ουσιαστικά, θα ενισχύσει τα ταμεία και άρα, την επιβίωσή τους.

Για το έργο συμπορεύονται ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης και ο Εμπορικός Σύλλογος. Ο πρώτος αναλαμβάνει το κομμάτι των παρεμβάσεων στους κοινόχρηστους χώρους, καθώς και το κομμάτι του εξοπλισμού για τη λειτουργία της έξυπνης πόλης και ο Εμπορικός Σύλλογος Σύρου προχωρά το μέρος που αφορά τις προσόψεις των καταστημάτων. Δηλαδή την αισθητική βελτίωσή τους με στόχο την επίτευξη μίας αρμονικής και ομοιόμορφης εικόνας.

Σήμερα, ο Δήμος προηγείται στις ενέργειές του, έχοντας δημοπρατήσει το έργο και εντός των επόμενων 15 ημερών θα υπογράψει σύμβαση με τον ανάδοχο.

Το έργο του Δήμου προβλέπει τα εξής: 1. Αναβάθμιση δημόσιου χώρου: Βελτίωση προσβασιμότητας πεζοδρόμων Θυμ. Σπερχειού, Πρωτοπαπαδάκη, Βικέλα και Πετροκοκκίνου, Διαπλάτυνση πεζοδρομίων και βελτίωση προσβασιμότητας στην οδό Σταματίου Πρωίου και στον πεζόδρομο, καθιστικά σημεία, σήμανση – ασφάλιση, ηλεκτροφωτισμός (νέα φωτιστικά σώματα, τροποποίηση καλωδιώσεων), έξυπνα παγκάκια. 2. Προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων έξυπνης πόλης: Σύστημα παροχής ασύρματης πρόσβασης στο διαδίκτυο.

Η διαφωνία καταστηματαρχών

Σύμφωνα με όσα έχουν αναφερθεί μέχρι σήμερα, αλλά και βάσει των όσων ελέχθησαν στη χθεσινή τρίωρη συνάντηση των καταστηματαρχών με το Δήμο και τον Εμπορικό Σύλλογο, ορισμένοι επιχειρηματίες διαφωνούν αποκλειστικά και μόνον στο κομμάτι των διαπλατύνσεων των πεζοδρομίων. Θεωρούν “αστείο” να υπάρχουν πεζοδρόμια σε έναν πεζόδρομο και ζητούν η παρέμβαση στις οδούς Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη να έχει ως αποτέλεσμα ένα ενιαίο τμήμα επί του οποίου θα εξυπηρετούνται απρόσκοπτα τα ΑΜΕΑ και φυσικά θα υπάρχουν φυτεύσεις και “έξυπνα” παγκάκια.

Αυτή η παρέμβαση θα προϋπέθετε και τη ρύθμιση του δικτύου απορροής όμβριων υδάτων, ένα έργο ιδιαίτερα δύσκολο, αλλά και δαπανηρό.

Η συγκεκριμένη διαφωνία τους, ειπώθηκε με σαφήνεια για μία ακόμη φορά, με ορισμένους εξ αυτών που μίλησαν, να έχουν επισημάνει πως θα ήταν σοφό να εξεταστεί αν χωρούν αλλαγές στο δημοπρατημένο έργο που θα επαναφέρουν το έργο στην αρχική εκδοχή του. Δηλαδή την ανύψωση του μεσαίου τμήματος στο ύψος των πεζοδρομίων.

Από την πλευρά του Δήμου, διευκρινίστηκε εκ νέου πως μία τέτοια παρέμβαση θα έβγαζε εκτός προϋπολογισμού το έργο και θα προκαλούσε μεγάλη όχληση. Ως εκ τούτου, τονίστηκε από τον κ. Αληφραγκή, αλλά και τον Ανδρέα Γιαλόγλου, πως για να μη χαθεί η συνολική χρηματοδότηση περίπου 700 χιλ. ευρώ, ο Δήμος τροποποίησε το αρχικό σχέδιο και προχωρά σε διαπλατύνσεις πεζοδρομίων.

Οι καταστηματάρχες υποστήριξαν πως ο Εμπορικός Σύλλογος με το Δήμο και τους μηχανικούς όφειλαν να έχουν ενημερώσει όλους τους επιχειρηματίες του κέντρου, πηγαίνοντας πόρτα – πόρτα για ένα τόσο σημαντικό έργο.

Υλοποίηση του δημοπρατημένου έργου ή απένταξη

Σαφείς απαντήσεις δόθηκαν και ως προς το αίτημα ένταξης του έργου βελτίωσης των εμπορικών οδών της Ερμούπολης σε άλλο πρόγραμμα όπως ενδεικτικά στον Σχεδιασμό Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΣΒΑΚ), προκειμένου να γίνει μία σωστή μελέτη. Σε αυτό το πρόγραμμα, μέσω του νέου ΕΣΠΑ, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης μπορεί να διεκδικήσει από 8 έως και 15 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, ένα σενάριο σαν αυτό, θα ερχόταν να μεταθέσει χρονικά το έργο της ανάπλασης των εμπορικών δρόμων, αφού όπως ξεκαθαρίστηκε, θα έπρεπε να απενταχθεί από το ΕΣΠΑ που είχε ενταχθεί. Επιπλέον, θα χανόταν η δυνατότητα βελτίωσης των προσόψεων των καταστημάτων.

Σαφείς ως προς αυτό υπήρξαν τόσο ο Μηνάς Αληφραγκής, όσο και ο Ανδρέας Γιαλόγλου, οι οποίοι επεσήμαναν δε, πως, το έργο δεν μπορεί να αλλάξει από τη στιγμή που δημοπρατήθηκε και έχει ανάδοχο.

Ζητήθηκε βέβαια από καταστηματάρχες να εξεταστεί η δυνατότητα ήπιων βελτιώσεων μέχρι και τη συμβασιοποίησή του, αλλά ξεκαθαρίστηκε από το Δήμο, πως, στην ουσία του δεν μπορεί να αλλάξει, δηλαδή να μην υπάρξει η διαπλάτυνση πεζοδρομίων.

Σημειώνεται πως η διαπλάτυνση πεζοδρομίων στην οδό Σταματίου Πρωίου, αναφέρθηκε πως θα δώσει λύση στην παράνομη στάθμευση και στην ύπαρξη οχημάτων και μηχανών, που σήμερα αφήνονται ανεξέλεγκτα στον δρόμο.

Σε αυτό το σημείο υπήρξαν τοποθετήσεις που ανέδειξαν το γεγονός πως η παράνομη στάθμευση θα αντιμετωπιζόταν αν υπήρχε δημοτική αστυνομία.

Να χαθεί η χρηματοδότηση. Προγράμματα υπάρχουν...”

Στη συνάντηση έδωσε το “παρών” και ο αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτης, ο οποίος επεσήμανε πως αναλυτική συζήτηση για τις αλλαγές και την ανάπλαση στον πεζόδρομο θα έπρεπε να έχει γίνει εγκαίρως και προτού ο Δήμος καταλήξει στη δημοπράτηση ενός έργου που δυστυχώς δεν έχει την μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση που θα μπορούσε.

Ο ίδιος υποστήριξε σε απόλυτο τόνο, πως, αν είναι να γίνει ένα έργο τόσο κύριο για τις εμπορικές οδούς πρέπει να γίνει σωστά, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει να χαθούν 500 χιλ. ευρώ (συν 200 χιλ. ευρώ για προσόψεις). Άλλωστε, επεσήμανε πως υπάρχουν κι άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα. Χαρακτηριστικά ανέφερε, “ας χαθεί η χρηματοδότηση”, αρκεί να γίνει ένα έργο που θα αγκαλιάσουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, οι καταστηματάρχες.

Ο ίδιος μίλησε για ΠΔΕ, για νέο ΕΣΠΑ κ.α., σημειώνοντας πως η Σύρος δυστυχώς έχει διχαστεί για δύο πεζοδρόμια, την ίδια στιγμή που άλλα νησιά μιλούν για ανάπτυξη και ασχολούνται με τη βελτίωση των υποδομών τους.

Τοποθετήσεις υποψήφιων δημάρχων

Επί του θέματος ζητήθηκαν οι τοποθετήσεις των υποψήφιων δημάρχων που ήταν στη συνάντηση. Πρώτος μίλησε ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας και επικεφαλής τους νέου συνδυασμού “Αναγέννησί μας”, Αλέξης Αθανασίου. Ο ίδιος τόνισε πως η παράταξή του έχει ψηφίσει το έργο σε όλα τα συλλογικά όργανα, αφού αναγνωρίζει πως πρέπει η κατάσταση στις εμπορικές οδούς της πόλης να βελτιωθεί. Αναγνώρισε έλλειψη συντονισμού από κάθε πλευρά για το κομμάτι της ενημέρωσης, ενώ δεν απέκλεισε να εξεταστεί το σενάριο ένταξής του στο ΣΒΑΚ, υπό την προϋπόθεση πως αυτό θα έδινε λύσεις και θα είχε την αποδοχή του Δήμου, αλλά και όλων των πλευρών. Ο ίδιος τέλος, τόνισε πως μέχρι να υπογραφεί η σύμβαση με τον ανάδοχο, θα μπορούσε να συζητηθεί ενδεχομένως αν είναι εφικτή κάποια ήπια βελτίωση.

Αμέσως μετά τοποθετήθηκε ο υποψήφιος δήμαρχος και επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Νικόλας Καΐλης. Ο ίδιος σχολίασε το θέμα της προσβασιμότητας και της εξυπηρέτησης των ΑΜΕΑ, ενώ υποστήριξε πως θα έπρεπε να γίνει μία σωστή ανάπλαση που να φέρνει ανύψωση του μεσαίου τμήματος των πεζοδρομίων. Ο κ. Καΐλης δεν παρέλειψε να καυτηριάσει την ασυνεννοησία μεταξύ όλων των ενδιαφερομένων, αφού μόλις μία “ανάσα” πριν τη συμβασιοποίηση του έργου και την έναρξη υλοποίησής του, εγείρεται θέμα για τον χαρακτήρα του έργου.

Τέλος, ο υποψήφιος δήμαρχος Άρης Ρώτας διαπίστωσε ορθά πως το εν λόγω έργο δεν συνοδεύεται από ολοκληρωμένη μελέτη που να αποτυπώνει τα οφέλη για τις εμπορικές οδούς, ενώ τόνισε πως η χθεσινή συζήτηση έπρεπε να είχε γίνει το 2018 προτού γίνει διαγωνισμός για το έργο. Ο ίδιος τόνισε πως για τη μη ενημέρωση καταστηματαρχών ευθύνη φέρουν όλες οι πλευρές ακόμη και όσοι δεν ενδιαφέρθηκαν για το τι σχεδιαζόταν να γίνει στις εμπορικές οδούς ενώ δραστηριοποιούνται εκεί. Ακόμη σχετικά με τη χρηματοδότηση, “πατώντας” στα λεγόμενα του Γιώργου Λεονταρίτη, επεσήμανε πως αν υπάρχει δυνατότητα να δεσμευθεί η Περιφέρεια για εξασφάλιση πόρων προκειμένου αυτό να υλοποιηθεί σε σωστά θεμέλια, να γίνει, ενώ τέλος, σε ρεαλιστική βάση, υπογράμμισε πως ποτέ ένα έργο δεν θα έχει τη σύμφωνη γνώμη όλων.

Σημειώνεται πως από τον συνδυασμό “ΣΥΡΑ, ΣΕΙΡΑ ΣΟΥ” δεν ήταν ο επικεφαλής, Χάρης Βεκρής, αλλά μέλη της κίνησης, τα οποία σχολίασαν μεταξύ άλλων πως ένα έργο οφείλει να “πατά” σε σωστές βάσεις και να λειτουργεί αποτελεσματικά για την τοπική κοινωνία.

Ετικέτες: