Συνέντευξη Τύπου καταστηματαρχών και ιδιοκτητών επιχειρήσεων για το έργο του Open Mall στις εμπορικές οδούς Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη

“Θέλουμε έναν σωστό πεζόδρομο και όχι προχειρότητα”

Ζητούν ουσιαστική αναβάθμιση για την ανάπτυξη της πόλης και υλοποίηση του πρώτου σχεδίου που προέβλεπε ενιαίο τμήμα περιπάτου και όχι επέκταση πεζοδρομίων

Την υλοποίηση “ορθά μελετημένων παρεμβάσεων” που θα διαμορφώνουν έναν “σωστό πεζόδρομο” σύμφωνα με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα, ζητά η συντριπτική πλειοψηφία καταστηματαρχών και ιδιοκτητών μαγαζιών των οδών Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη, με φόντο το προωθούμενο - από το Δήμο Σύρου – Ερμούπολης -, έργο του Open Mall.

Πρακτικά αυτό μεταφράζεται στην επαναφορά του πρώτου σχεδίου της ανάπλασης του πολυσυζητημένου πεζοδρόμου της Ερμούπολης, που προέβλεπε τη διαμόρφωση ενός ενιαίου τμήματος περιπάτου μεταξύ των καταστημάτων και άρα, την κατάργηση των πεζοδρομίων με παράλληλες βελτιωτικές κινήσεις για την αισθητική αναβάθμιση των εμπορικών οδών και όχι την επέκταση πεζοδρομίων που προγραμματίζει να υλοποιήσει άμεσα η Δημοτική Αρχή.

Σύμφωνα με το πρώτο σχέδιο, οι εκπρόσωποι των καταστηματαρχών και ιδιοκτητών ακινήτων της πόλης και του πεζοδρόμου, που παραχώρησαν χθες το μεσημέρι συνέντευξη Τύπου, τόνισαν πως η Ερμούπολη και συγκεκριμένα οι οδοί Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη, με αυτό το έργο, θα εξασφαλίζουν απρόσκοπτα τη μετακίνηση των ΑΜΕΑ σε όλο το τμήμα τους, θα διασφαλίζουν τη διέλευση οχημάτων έκτακτης ανάγκης ανά πάσα ώρα και στιγμή, δεν θα εντείνουν το ήδη σοβαρό πρόβλημα των πλημμυρικών φαινομένων γιατί θα απαιτηθεί η ΔΕΥΑ Σύρου να μεταφέρει βάσει μελέτης τα φρεάτια απορροής όμβριων υδάτων στο μέσον των οδών και θα επιτρέπουν την ομαλή ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων. Ουσιαστικότερο όλων, αποτελεί πως με αυτό το έργο οι κεντρικοί εμπορικοί δρόμοι της Ερμούπολης θα αναβαθμιστούν “χωρίς προχειρότητα, αλλά βάσει σχεδίου” και θα έχουν την εικόνα που αρμόζει σε ένα νησί και μία πόλη που έχει γράψει ιστορία και που διαθέτει όλες τις δυνατότητες να αναπτυχθεί σωστά για ένα καλύτερο παρόν και μέλλον.

Ειδικότερα, χθες το μεσημέρι στη συνέντευξη Τύπου, όσοι τοποθετήθηκαν, επεσήμαναν πως η οπτική των διοικούντων για την πόλη, χρήσιμο είναι να υπάρχει και να εκφράζεται από αναπτυξιακή σκοπιά και ως εκ τούτου, να μην γίνονται έργα αποσπασματικά, που θα καταστήσουν μη λειτουργικές και μη φιλικές για τον πεζό, τις κεντρικότερες εμπορικές οδούς της πόλης.

Το αίτημα να τεθεί σε έκτακτη συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου

Ειδικότερα, ανυποχώρητος από το αίτημά του για έναν “σωστό πεζόδρομο” παραμένει ο εμπορικός κόσμος της πόλης, όπως αναφέρθηκε κατηγορηματικά χθες, στη συνέντευξη Τύπου, στο καφέ “Μέγαρο”. Αρχικά γνωστοποιήθηκε πως το ανωτέρω αίτημα για επαναφορά του αρχικού σχεδίου έχει τη σύμφωνη γνώμη όλων, αφού στο τεχνικό κομμάτι η βασική παρέμβαση είναι η ανύψωση του κεντρικού πλακόστρωτου τμήματος και η ενοποίησή του με τα υφιστάμενα πεζοδρόμια, ώστε να δημιουργηθεί – όπως και σε κάθε οργανωμένη ευρωπαϊκή πόλη – μία ενιαία επιφάνεια πεζοδρόμου.

Συγκεκριμένα, ο επιχειρηματίας, Σταύρος Κοής εξήγησε εξ αρχής πως η συνέντευξη Τύπου παραχωρήθηκε ώστε να εκπροσωπηθούν περίπου 220 καταστηματάρχες, επιχειρηματίες και ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι ζητούν μία ορθή ανάπλαση στις εμπορικές οδούς και όχι μία επέκταση πεζοδρομίων, για την οποία “ποτέ δεν ενημερώθηκαν από το Δήμο και τον Εμπορικό Σύλλογο”.

Σύμφωνα με όσα ξεκαθάρισε εξ αρχής, επιθυμούν να υπάρξει παρέμβαση, η οποία θα βελτιώνει τη σημερινή εικόνα της πόλης. Μάλιστα σημείωσε πως το έργο του Open Mall “δεν μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς τη συναίνεση των άμεσα ενδιαφερομένων” και με “μία πρόχειρη αντιμετώπιση”, όταν ο σκοπός της εν λόγω παρέμβασης και γενικά των Open Mall είναι να βοηθηθούν εμπορικά τα καταστήματα και οι επιχειρήσεις.

Πιο αναλυτικά, επεσήμανε πως η πλευρά του πεζοδρόμου πρωτίστως συμφωνεί και στηρίζει τις παρεμβάσεις της οδού Σταματίου Πρωίου (από την έναρξή της μέχρι την οδό Κέας), ώστε να υπάρξει αναβάθμιση και να επέλθει τάξη στη σημερινή άναρχη κατάσταση στάθμευσης οχημάτων στις “πόρτες” των καταστημάτων, μιλώντας αμέσως μετά για την κατάσταση στις οδούς Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη.

Μετά από αυτή τη διευκρίνιση, ο ίδιος, όπως επίσης, η κα Μαίρη Ταλασλή, ο Λούης Γαδ και ο Κωνσταντίνος Κοτσιφάκης (ιδιοκτήτες καταστημάτων και επιχειρήσεων στον πεζόδρομο), επεσήμαναν πως το εν λόγω αίτημα έχει γνωστοποιηθεί στο Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, καθώς ζητούν να τεθεί προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Επανέλαβαν αρκετές φορές, μάλιστα, πως δυστυχώς μέχρι σήμερα, το αίτημά τους δεν έχει λάβει απάντηση, αν και αφορά ουσιαστικά στο τόσο κρίσιμο θέμα, την ανάπτυξη της πόλης.

Σημείωσαν, επίσης, πως το σχετικό έγγραφο έχει κοινοποιηθεί και προς τα Υπουργεία Πολιτισμού, Ανάπτυξης, Οικονομικών και Ναυτιλίας αλλά και στην Περιφέρεια Ν. Αιγαίου και τον Σύλλογο Μελετητών Μηχανικών ν. Κυκλάδων, όπως και στον Εμπορικό Σύλλογο.

Σε απόλυτο τόνο επανέλαβαν δε, πως, δεν δέχονται την υλοποίηση του έργου του Open Mall μόνον ως προς το τεχνικό κομμάτι που αφορά στις οδούς Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη. Ως εκ τούτου, ζητούν ο Δήμος να υλοποιήσει την παρέμβασή του στη Σταματίου Πρωίου και στο αμέσως προσεχές διάστημα, να υπάρξει αλλαγή για τον πεζόδρομο και να διεκδικηθεί η σύμφωνη γνώμη του Υπ. Πολιτισμού για το πρώτο σχέδιο. “Επέκταση πεζοδρομίων μέσα σε πεζόδρομο; Γιατί;”, αναρωτήθηκαν αρκετές φορές, επισημαίνοντας πως δεν έχει λογική να δαπανηθούν σχεδόν 600 χιλ. ευρώ για την παρέμβαση που προωθεί ο Δήμος.

Να αποδοθούν ευθύνες για την απώλεια χρηματοδότησης

Σαφείς υπήρξαν στις αναφορές τους και ως προς το γεγονός πως η πολύμηνη προσπάθεια για ένταξη στο έργο του Open Mall των στεγάστρων της οδού Χίου, στέρησε πολύτιμο χρόνο από το έργο και το κρισιμότερο, στέρησε χρηματοδότηση.

Ειδικότερα, ο Σταύρος Κοής εξήγησε πως ο Δήμος μετά από αίτημα του Εμπορικού Συλλόγου ενέταξε στο σχέδιο για το Open Mall τις τρεις προτάσεις για βελτίωση των στεγάστρων της παραδοσιακής αγοράς, τις οποίες “το Υπουργείο Πολιτισμού είχε απορρίψει κατά το παρελθόν”. Με αυτά τα λόγια, ανέδειξε το γεγονός πως “χάθηκαν δύο χρόνια” για το έργο του Open Mall για μία απάντηση, ουσιαστικά ήδη γνωστή, από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Αυτό οδήγησε σε περικοπή του οικονομικού και άρα του φυσικού αντικειμένου του έργου, θέμα για το οποίο ο ίδιος ξεκαθάρισε πως η πρόθεση των καταστηματαρχών του εμπορικού κέντρου είναι “να αναζητηθούν και αν αποδοθούν ευθύνες”.

Συμπλήρωσε δε, πως οι συνυπογράφοντες το αίτημα προς το Δήμο, δεν θα επιτρέψουν να μείνει αναπάντητο αυτό το θέμα, όταν μάλιστα η Δημοτική Αρχή τους θέτει το δίλημμα ή υλοποίηση του έργου ως έχει τροποποιηθεί σήμερα, δηλαδή υλοποίηση της επέκτασης των πεζοδρομίων ή απώλεια χρηματοδότησης. “Δεν δεχόμαστε τα εκβιαστικά διλήμματα”, πρόσθεσε η κα Ταλασλή, πολύ περισσότερο “όταν μας έχουν εξαπατήσει”, ανέφερε ο κ. Γαδ, με τον κ. Κοή να διευκρινίζει παρακάτω πως τελικά το μέρος του έργου που αφορά στις τεχνικές παρεμβάσεις στις Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη, “κατέβηκε” στα σχεδόν 600 χιλ. ευρώ, όταν αρχικά η συνολική παρέμβαση (σ.σ. βάσει ανακοίνωσης Δήμου) άγγιζε το ποσό ύψους 1.340.940,19 ευρώ.

“Κάποιοι έχουν ευθύνη γι αυτό”, συμπλήρωσε ο Σταύρος Κοής, επισημαίνοντας πως αυτή η εξέλιξη έφερε και τη μετατόπιση του Δήμου από το αρχικό σχέδιο στη σημερινή μελέτη της επέκτασης των πεζοδρομίων και όχι στη διαμόρφωση μίας ενιαίας επιφάνειας.

Μάλιστα όσοι μίλησαν στη συνέντευξη Τύπου επεσήμαναν πως αυτή η επιλογή της Δημοτικής Αρχής παραπέμπει σε “προχειρότητα”, την ίδια στιγμή που το κέντρο της Ερμούπολης ψάχνει συνολικά “ανάσα” και όχι αποσπασματικά έργα, προκειμένου να έχει μέλλον ο τόπος.

Λύση για τα φρεάτια και τα πλημμυρικά φαινόμενα

Ιδιαίτερα σοβαρή υπήρξε η αναφορά τους στο γνωστό πρόβλημα των πλημμυρικών φαινομένων που αντιμετωπίζει ο πεζόδρομος, κάθε φορά που υπάρχει έντονη βροχόπτωση στο νησί. Σύμφωνα με όσα τόνισαν, το έργο της ανάπλασης του πεζοδρόμου βάσει του αρχικού σχεδίου, προϋπέθετε και προϋποθέτει την εκπόνηση μελέτης από τη ΔΕΥΑ Σύρου για μεταφορά των φρεατίων στο μέσον των οδών. Αυτό το βήμα είναι κρίσιμο για τον πεζόδρομο, ώστε να υπάρξει διαχείριση της σημερινής ιδιαίτερα προβληματικής κατάστασης.

Τόσο ο κ. Κοής, όσο και όλοι οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες και καταστηματάρχες που εκπροσώπησαν όσους διαφωνούν με τα βήματα της Δημοτικής Αρχής, επεσήμαναν πως ο Δήμος και η ΔΕΥΑ Σύρου “οφείλουν να βρουν λύση” για το συγκεκριμένο θέμα, ώστε το έργο του Open Mall να υλοποιηθεί σωστά και να φέρει ως αποτέλεσμα έναν “σωστό πεζόδρομο”.

Σχολίασαν δε, πως, στο πλαίσιο της παρέμβασης που θέλει να υλοποιήσει η Δημοτική Αρχή, ούτως ή άλλως, θα απαιτηθεί μεταφορά των φρεατίων και βάσει σχεδίου, προβλέπεται αυτά να έρθουν “σύριζα” με το όριο των νέων πεζοδρομίων.

Εμπόδια στην άμεση διέλευση ασθενοφόρων και πυροσβεστικών οχημάτων

Τον “πρόχειρο χαρακτήρα” της παρέμβασης που προωθεί ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης - που εντός των ημερών προγραμματίζει να συμβασιοποιήσει με τον ανάδοχο του έργου -, υπογράμμισαν οι καταστηματάρχες και οι ιδιοκτήτες μαγαζιών και μέσω της αναφοράς τους για τη διέλευση των οχημάτων έκτακτης ανάγκης.

Παρατηρώντας το αυτονόητο, πως δηλαδή στον πεζόδρομο ανά πάσα ώρα και στιγμή πρέπει να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη διέλευση ασθενοφόρων όπως και πυροσβεστικών οχημάτων, καυτηρίασαν το γεγονός πως μετά την επέκταση των πεζοδρομίων και κατά τις ώρες τροφοδοσίας των επιχειρήσεων, θα είναι αδύνατη η παράλληλη διέλευση δύο οχημάτων. Αυτομάτως, αυτή η κατάσταση έρχεται να αυξήσει την ανησυχία αναφορικά με το τι μέλλει γενέσθαι στο απευκταίο σενάριο πυρκαγιάς ή σοβαρού τραυματισμού πολίτη εντός πεζοδρόμου.

Πρέπει να σημειωθεί πως με την επέκταση των πεζοδρομίων, η “λεκάνη” του δρόμου θα περιοριστεί στα 3,5 μέτρα και τα πεζοδρόμια θα επεκταθούν ώστε να έχουν πλάτος 2 μέτρων. Προς ενημέρωση του αναγνωστικού κοινού ο Δήμος στη μελέτη που θέλει να υλοποιήσει αναφέρει χαρακτηριστικά τα εξής: “Τα πεζοδρόμια θα διαπλατυνθούν έτσι ώστε να επιτευχθεί επαρκές πλάτος της τάξεως των 2,00 μέτρων σε όλο το μήκος και στις δύο πλευρές της οδού με δημιουργία εσοχών για την εξυπηρέτηση της τροφοδοσίας των καταστημάτων τις ώρες που αυτό επιτρέπεται. Θα κατασκευασθούν ράμπες και οδεύσεις τυφλών με χρήση αντιολισθηρού υλικού σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές. Γενικά, σε όλο το μήκος των οδών Θυμ. Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη θα διατηρηθεί ο υφιστάμενος άξονας του οδοστρώματος αλλά το πλάτος του - τουλάχιστον - θα περιορισθεί στα 3,50 μέτρα”.

Στο περιθώριο της ανωτέρω αναφοράς, οι ίδιοι έθιξαν και τον εκτός κανονισμού τρόπο συλλογής της ανακύκλωσης από τον πεζόδρομο με την ανοχή του Δήμου, αφού αν και η αποκομιδή πρέπει να γίνεται στις 14.30, οπότε και επιτρέπεται η διέλευση αφού κλείνουν τα καταστήματα, το φορτηγό της ανακύκλωσης εισέρχεται στον πεζόδρομο στις 13.30.

Ράμπες ΑΜΕΑ, οδηγοί όδευσης και επιχειρήσεις εστίασης

Τις παρατηρήσεις τους έκαναν και ως προς την πρόβλεψη κατασκευής ραμπών ΑΜΕΑ. Σύμφωνα με το σχέδιο του Δήμου, η επέκταση των πεζοδρομίων θα γίνει ώστε να διαμορφωθούν ράμπες για να μπορούν συνάνθρωποί μας με αναπηρικά αμαξίδια να προσεγγίζουν τα καταστήματα, τα οποία διαθέτουν στις εισόδους τους όμως... σκαλοπάτια. Αυτό, ως έργο, τονίσθηκε πως έρχεται να περιορίσει ξανά τα ΑΜΕΑ, αφού τους επιβάλλει να μετακινούνται επί των πεζοδρομίων και να ανεβοκατεβαίνουν ράμπες, όταν το αρχικό σχέδιο που υποστηρίζουν οι καταστηματάρχες και οι ιδιοκτήτες του πεζοδρόμου, υποδείκνυε τη διαμόρφωση ενιαίας επιφάνειας ώστε οι πολίτες με αναπηρικά αμαξίδια να φθάνουν πιο ομαλά όπου επιθυμούν, χωρίς εμπόδια, αλλά και χωρίς να αναζητούν συνεχώς ράμπες μέσα σε πεζόδρομο.

Παράλληλα, υποστήριξαν ότι θα τοποθετούνταν σε καταλληλότερα σημεία και οδηγοί όδευσης για την εξυπηρέτηση των ατόμων με προβλήματα όρασης.

Σε συνέχεια των ανωτέρω, ο κ. Κοής και η κα Ταλασλή επεσήμαναν πως ο Δήμος βάσει του σχεδίου του “κλείνει τις επιχειρήσεις εστίασης”, αφού δεν θα μπορούν να τοποθετήσουν τραπεζοκαθίσματα επί των πεζοδρομίων, σε μικρή απόσταση από ράμπες και οδηγούς όδευσης. Την ίδια στιγμή, πρέπει να αναφερθεί πως άτομα με κινητικά ή άλλα προβλήματα, προσδοκούν την ανάπτυξη πεζοδρόμων με ενιαίο οδόστρωμα, ακριβώς για να μετακινούνται ευκολότερα και να επισκέπτονται και επιχειρήσεις εστίασης που λειτουργούν σε κανονικούς και όχι κατ΄ επίφαση πεζοδρόμους.

Ανησυχία ενόψει εκλογών και προσδοκία συνεννόησης με Δήμο

Στην ερώτηση αν ο Δήμος επιμείνει να προχωρήσει στην εκτέλεση του έργου στις οδούς Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη με τον “μπούσουλα” της επέκτασης των πεζοδρομίων και δεν ικανοποιήσει το αίτημά τους για επαναφορά του αρχικού σχεδίου της διαμόρφωσης ενιαίας επιφάνειας σε συνεννόηση με το Υπουργείο Πολιτισμού, αν θα επιλέξουν να προσφύγουν, η απάντηση υπήρξε ξεκάθαρη. Σύμφωνα με όσα τόνισε ο κ. Κοής, η επιθυμία και η προσπάθεια των ίδιων των καταστηματαρχών είναι “να υπάρξει συνεννόηση με τον Δήμαρχο και τη Δημοτική Αρχή” έστω και στο παρά πέντε. Στόχος άλλωστε για τους ίδιους δεν είναι να παραμείνει σκαμμένη η Ερμούπολη σε καμία περίπτωση, αλλά “να γίνει ένα σωστό έργο για το μέλλον της πόλης και των εμπορικών οδών”.

Ξεκαθάρισε δε, πως, η επικοινωνία με το Δήμο, εκτιμούν πως μπορεί να αναπτυχθεί σε ένα καλό κλίμα, ώστε να υπάρξει ολοκληρωμένη προσέγγιση για τις ανάγκες των εμπορικών οδών, ακόμη και με φόντο τη χρηματοδότηση που θα “τρέξει” στο πλαίσιο του ΣΒΑΚ (7-15 εκατ. ευρώ για τη Σύρο).

Παράλληλα, έθεσε επί τάπητος και την ανησυχία τους ενόψει εκλογών, αφού θα αλλάξει η Δημοτική Αρχή και το έργο θα πρέπει να ελέγχεται συστηματικά κατά την υλοποίησή του.

Απέναντι μάλιστα στη “δικαιολογία” πως το Υπουργείο Πολιτισμού δεν θα δεχτεί να επανέλθει η αρχική τεχνική προσέγγιση, ο κ. Κοής γνωστοποίησε πως οι ίδιοι, “έχουν πραγματοποιήσει επαφές με την πλευρά του Υπουργείου και υπάρχει η βούληση να ανταποκριθεί στο αίτημά τους”.

Αρκεί, όπως ξεκαθάρισε, οι αποφάσεις να ληφθούν από τα επίσημα όργανα του Δήμου κι εν προκειμένω από το Δημοτικό Συμβούλιο και άρα, οι κινήσεις να προέλθουν οργανωμένα από τον Δήμο προς το Υπουργείο.

Σημειώνεται πως τους καταστηματάρχες στη συνέντευξη Τύπου συνόδευσε ο νομικός σύμβουλός τους, Μάνθος Μανθόπουλος.