Ενέργειες της Οικονομικής Υπηρεσίας για είσπραξη ποσών από απλήρωτα τέλη, ΤΑΠ, κλήσεις δημοτικής αστυνομίας, με φόντο τη σκιά της παραγραφής

Σύρος: Στα 3 εκατ. ευρώ τα ανείσπρακτα στον Δήμο

Τι απαντά ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Γιάννης Πιταούλης

Το ποσό των 3 εκατ. ευρώ στερείται ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης από το ταμείο του, που αφορά σε οφειλές από απλήρωτα τέλη, κλήσεις δημοτικής αστυνομίας, ΤΑΠ και άλλα πρόστιμα, με την Οικονομική Υπηρεσία να ειδοποιεί σχετικά τους οφειλέτες, με φόντο την παραγραφή αρκετών εξ αυτών, στο τέλος του έτους.

“Το θέμα της παραγραφής οφειλών και στους Δήμους είναι κάπως ομιχλώδες καθώς αλλάζει συνέχεια η νομοθεσία. Ψηφίστηκε τον Μάρτιο μία νομοθεσία που θα οδηγήσει σε παραγραφή κάποιες παλιές οφειλές. Ωστόσο, με τη βοήθεια του λογισμικού που άλλαξε στον Δήμο μας, δόθηκαν δυνατότητες και το Ταμείο έχει κάνει ενέργειες για ενημέρωση παλαιών οφειλετών”, δηλώνει στην “Κοινή Γνώμη” ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιάννης Πιταούλης, απαντώντας αναλυτικά για τις ενέργειες του Δήμου σχετικά με τα διάφορα ανείσπρακτα ποσά.

Ειδικότερα, οι Δήμοι καλούνται να αναπτύξουν ταχύτητα για να φέρουν στο ταμείο τους τις σχετικές οφειλές, αφού στα τέλη του 2023, θα παραγραφούν ποσά που δεν έχουν πληρωθεί από τους δημότες για το διάστημα από το 2007 έως το 2018.

Ανείσπρακτο ένα μεγάλο ποσό

Ειδικότερα, ο κ. Πιταούλης εξηγεί πως το ύψος των ανείσπρακτων οφειλών προς τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης “αγγίζει” τα 3 εκατ. ευρώ και όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, “αυτά τα ποσά είναι βεβαιωμένα σε παλαιότερα οικονομικά έτη. Δηλαδή μπορεί να αφορούν οφειλές προ δύο ετών ή και οφειλές προ 20ετιας”. Σύμφωνα με όσα προσθέτει, “και με το παλαιότερο καθεστώς ενδεχομένως είχαν πέσει σε καθεστώς παραγραφής”, επισημαίνοντας όμως πως, “αυτό είναι κάτι που πρέπει να εξετάζεται για κάθε οφειλή ξεχωριστά. Κι αυτό επειδή κάθε περίπτωση είναι ιδιαίτερη”.

Συγκεκριμένα, ο αντιδήμαρχος τόνισε πως η Υπηρεσία “μπορεί να έχει πάρει μέτρα για την είσπραξη της οφειλής, οπότε, αυτόματα διακόπτεται η παραγραφή”. Σε κάθε περίπτωση, επεσήμανε πως, “και με αφορμή τη νέα νομοθεσία είναι ένα θέμα που εξετάζει η Οικονομική Υπηρεσία και ανάλογη εισήγηση μπορεί να υπάρξει στο δημοτικό συμβούλιο”.

Ενέργειες του Δήμου για έσοδα

Στο πλαίσιο της αλλαγής της νομοθεσίας και σε σχέση με την παραγραφή μέχρι το τέλος του έτους, ο κ. Πιταούλης ανέφερε πως, “η Οικονομική Υπηρεσία έχει κάνει, τουλάχιστον προς μεγάλους οφειλέτες, ενέργειες, που έρχονται να διακόψουν την παραγραφή ή να βάλουν “φρένο””. Πρόσθεσε δε πως αυτές οι κινήσεις έγιναν “και επειδή υπάρχει ευθύνη, αλλά και για να εξασφαλιστεί η είσπραξη των εσόδων του Δήμου”.

Ερωτηθείς για τη διαδικασία, γνωστοποίησε πως, “γίνεται η ειδοποίηση και υπάρχουν κάποια μέτρα είσπραξης που μπορεί να εφαρμόσει ένας Δήμος προκειμένου να εξασφαλίσει την είσπραξη κάποιων χρημάτων. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που γίνεται είναι το μπλοκάρισμα της φορολογικής ενημερότητας σε κάποιον που έχει οφειλές προς τον Δήμο. Έτσι, δεν μπορεί να κάνει κάποια μεταβίβαση ή να εισπράξει χρήματα από το δημόσιο χωρίς να λύσει το κομμάτι αυτό”. Υπογράμμισε μάλιστα πως η στέρηση της φορολογικής ενημερότητας “είναι το πιο αποτελεσματικό μέτρο γιατί για παράδειγμα, αν θέλει να κάνει μεταβίβαση, δεν μπορεί αν δεν τακτοποιήσει οφειλές”.

Διευκρίνισε ακόμη πως το όριο για την οφειλή και τη στέρηση της φορολογικής ενημερότητας είναι τα 300 ευρώ και όπως εξήγησε “αυτό είναι αρκετά χαμηλό”. Στην ερώτηση σε τι ύψος κυμαίνονται τα μεγάλα ποσά για τα οποία η Οικονομική Υπηρεσία έχει κάνει ενέργειες για είσπραξη, ανέφερε τα εξής. “Η Υπηρεσία έχει θέσει ένα όριο. Όταν κάποιος οφειλέτης ξεπεράσει τις 10-15 χιλ. ευρώ να ενημερώνει αντίστοιχα και να κάνει κάποιες ενέργειες”.

Η ευθύνη στους υπηρεσιακούς παράγοντες

Ερωτηθείς αν ο Δήμος διαχρονικά δεν κυνηγούσε στενά τους οφειλέτες για ψηφοθηρικούς ή άλλους λόγους, με αποτέλεσμα να γιγαντωθεί το ποσό των ανείσπρακτων, υπήρξε σαφής. “Καταρχήν η ευθύνη βαρύνει κυρίως όχι τους αιρετούς, αλλά τους υπηρεσιακούς παράγοντες. Δηλαδή αν κάποιος πει ότι δεν έγινε η κατάλληλη ενέργεια για την εξασφάλιση της είσπραξης των εσόδων του Δήμου, η ευθύνη δεν θα πάει στον αρμόδιο αντιδήμαρχο ή τον δήμαρχο, αλλά σε διοικητικούς παράγοντες. Και γι αυτόν τον λόγο, ένα κύριο μέτρο είσπραξης είναι η στέρηση της φορολογικής ενημερότητας και γίνεται άμεσα και από πολύ χαμηλό ύψος οφειλών”, υπογράμμισε, επαναλαμβάνοντας πως, “με βάση το ύψος των οφειλών και τις τελευταίες τροποποιήσεις της νομοθεσίας η Υπηρεσία έχει κάνει κατάλληλες ενέργειες για να εξασφαλιστούν οι μεγάλες οφειλές που υπάρχουν”. Συμπλήρωσε βέβαια πως, “προφανώς υπάρχουν και ορισμένες οφειλές που έχουν μπει σε παραγραφή και οι οποίες ξεπερνούν τα 20 και πλέον έτη. Ενδεχομένως, αυτές πρέπει να εξεταστούν και να γίνει η παραγραφή τους”.

Δύσκολη η είσπραξη

Παρακάτω, ρωτήθηκε για το αν εκτιμά ότι είναι εφικτή η είσπραξη αυτών των ποσών, αφού παραμένουν σε εκκρεμότητα εδώ και πολλά χρόνια. “Νομίζω πως είναι δύσκολο. Όσο απομακρύνεται ο χρόνος που δημιουργήθηκε η οφειλή από τον χρόνο είσπραξης, πράγματι γίνεται πιο δύσκολο. Να υπενθυμίσω βέβαια πως στον προϋπολογισμό, κάθε χρόνο, μπαίνει μία σημαντική πρόβλεψη μη είσπραξης. Άρα, σημαίνει ότι δεν θα επηρεαστεί ο προϋπολογισμός και η εκτέλεσή του”. Πρόσθεσε βέβαια, πως αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν αν εισπράττονταν να αξιοποιηθούν προς όφελος των δημοτών. “Από την άλλη είναι σημαντικά έσοδα του Δήμου που αν τα εισπράξει, θα μπορεί να κάνει παραπάνω δράσεις”, ανέφερε σχετικά, επισημαίνοντας παράλληλα πως, “πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πως πρόκειται για έναν δημόσιο οργανισμό που πρέπει και να εξασφαλίσει τα έσοδά του, αλλά από την άλλη πλευρά, το μέγεθος αυτών και ο χρόνος που έχει παρέλθει, οδηγεί στο να υπάρχει αυτή τη στιγμή ένα μεγάλο ποσό που δεν μπορεί να εισπραχθεί”.

Ο κ. Πιταούλης κλείνοντας τις απαντήσεις του, σχολίασε πως, “ενδεχομένως κάποιο κομμάτι του να έπρεπε να το είχαμε διαγράψει. Δηλαδή όταν μιλάμε για οφειλές από το 2000. Όμως, είναι μία διαδικασία επίπονη και πρέπει κάθε περίπτωση να τη δούμε ξεχωριστά γιατί ίσως κάποιες έχουν διακοπή παραγραφής και αυτός που χρωστά, πρέπει να πληρώσει”.