Σοβαρά εμπόδια στον ανεφοδιασμό επιχειρήσεων στην οδό Θυμάτων Σπερχειού, δεδομένης της εξέλιξης του έργου του Open Mall

Αγανάκτηση και πρώτα προβλήματα στον πεζόδρομο

Οι θέσεις των υποψήφιων δημάρχων για την “καυτή” υπόθεση

Σημειωτόν… “προχωρούν” τα φορτηγά και τα οχήματα που πρέπει να προβούν στον ανεφοδιασμό των επιχειρήσεων και των καταστημάτων στον πεζόδρομο της Ερμούπολης, τις τελευταίες ημέρες, καθώς η έναρξη του έργου του Open Mall φανέρωσε στην πράξη(!) ότι η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων είναι άστοχη ως παρέμβαση και μόνο σοβαρά προβλήματα θα προκαλέσει.

Ειδικότερα, τα μικρά φορτηγά για τη φορτοεκφόρτωση εμπορευμάτων “στοιβάζονται” στην οδό Θυμάτων Σπερχειού, αφού το εργοτάξιο έχει περιορίσει αρκετά το πλάτος του δρόμου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις καθυστερήσεις και τη μη εξυπηρέτηση επιχειρηματιών και μεταφορέων – οδηγών. Η ανωτέρω κατάσταση έρχεται να “προδώσει” μάλιστα πως η διαπλάτυνση πεζοδρομίων και από τις δύο πλευρές του δρόμου και παρά τη δημιουργία εσοχών, θα θέσει τεράστια εμπόδια στις μεταφορές, κατά το ωράριο που επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση και θα δημιουργεί ουρές οχημάτων και φορτηγών. Επί της ουσίας πρόκειται για ένα έργο που μάλλον θα “καταργήσει” τον πεζόδρομο, ο οποίος αντί να αποκτήσει ενιαία επιφάνεια, θα περιλαμβάνει πεζοδρόμια και επίσης, θα εξακολουθήσει να πλημμυρίζει, αφού δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα της απορροής των όμβριων υδάτων, αντιθέτως, περιορίζεται το πλάτος που το νερό της βροχής θα… ρέει.

Εκ δια μέτρου αντίθετες με τον τρόπο που υλοποιείται σήμερα το έργο, είναι και οι θέσεις των τεσσάρων υποψήφιων δημάρχων, που φιλοξενεί η “Κοινή Γνώμη”.

Αλέξης Αθανασίου: Προβληματισμός για τα όμβρια

“Ήμασταν στη Δημοτική Αρχή που είχαμε κάνει το προσχέδιο με το οποίο συμφωνούσαν όλοι (ενιαίο τμήμα). Θα θέλαμε να είναι το έργο όπως ήταν τότε, διότι πράγματι η τότε ηγεσία του Δήμου είχε πάρει τη συναίνεση όλων και όχι μόνο μελών του Εμπορικού Συλλόγου. Έγιναν όσα έγιναν, άλλαξαν τα σχέδια και ουσιαστικά υπάρχει τώρα αυτή η αντίδραση από μερίδα των καταστηματαρχών και κατοίκων. Αυτό που θέλω να επισημάνω είναι πως υπάρχει δήμαρχος, αντιδήμαρχος και Τεχνική Υπηρεσία, όπου ο κάθε πολίτης μπορεί να πάει να εκφράσει τις ενστάσεις του” αναφέρει αρχικά ο υποψήφιος δήμαρχος με την “Αναγέννησί μας”, Αλέξης Αθανασίου, επισημαίνοντας μάλιστα πως η προσφυγή στο ΣτΕ των επιχειρηματιών και τα όποια ασφαλιστικά μέτρα για να μην υλοποιηθεί το έργο “πέφτουν στα δικαστήρια”. Κι αυτό καθώς, σημειώνει πως, “στα δημόσια έργα που είναι εγκεκριμένα από όλες τις συναρμόδιες Υπηρεσίες δεν είναι εύκολο να κάνεις ασφαλιστικά μέτρα”.

Ερωτηθείς αν είναι υπέρ της ενιαίας επιφάνειας ή του σημερινού έργου, τονίζει: “Δεν μπορώ να μην είμαι υπέρ της ενιαίας επιφάνειας διότι αυτό ουσιαστικά είχε προσχεδιαστεί. Αλλά θέλω να είμαι ειλικρινής. Δεν ήταν σε επίπεδο μελέτης αυτό. Ήταν σε επίπεδο σχεδίων, προθέσεως, οράματος για τον πεζόδρομο”. Στην παρατήρηση αν εκλεγεί επόμενη Δημοτική Αρχή, ποια στάση θα κρατήσει, ανέφερε: “Το ζήτημα είναι να συζητήσουμε πολύ σοβαρά τι θα γίνει με το θέμα των ομβρίων. Εκεί είναι το μεγάλο κόστος για το έργο και σαφώς δεν είναι το μεγάλο κόστος τα πεζοδρόμια, οι οδεύσεις τυφλών και ΑΜΕΑ. Αν μπορέσουμε να επιλύσουμε αυτό, σαφώς ποιος δεν θα ήθελε έναν ολοκληρωμένο πεζόδρομο”.

Νικόλας Καΐλης: Ενιαίος πεζόδρομος και λύση στα όμβρια

Απόλυτα ξεκάθαρη θέση αναφορικά με το θέμα, παίρνει ο υποψήφιος δήμαρχος της Λαϊκής Συσπείρωσης, Νικόλας Καΐλης, δηλώνοντας ξεκάθαρα πως είναι μία λανθασμένη παρέμβαση. “Οποιαδήποτε παρέμβαση στο δημόσιο χώρο, θα πρέπει να γίνεται πολύ καλά μελετημένα και στη βάση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου που να μπορεί να λύνει προβλήματα και όχι να δημιουργεί προβλήματα. Δεν συμφωνούμε με το πώς υλοποιείται το έργο του Open Mall. Από ανοικτό κέντρο εμπορίου καταλήξαμε να κάνουμε μία διαπλάτυνση πεζοδρομίων”, σχολίασε καυστικά, λέγοντας μάλιστα πως οι υποδομές για τους ανθρώπους με κινητικά προβλήματα και προβλήματα όρασης, δεν υλοποιούνται ορθά. “Δεν εξασφαλίζονται οι προδιαγραφές του Υπουργείου”, προσθέτει χαρακτηριστικά, λέγοντας επίσης πως, “είναι μία παρέμβαση που περιορίζει τις χρήσεις που ήδη υπάρχουν. Καταλαβαίνουμε ότι θα περιοριστούν τα τραπεζάκια στις επιχειρήσεις και θα δημιουργηθούν προβλήματα και στον ανεφοδιασμό των καταστημάτων. Το πρωί, ο περιορισμός του πλάτους του οδοστρώματος για τα φορτηγάκια με τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, δημιουργεί προβλήματα”.

Ως εκ τούτου, ο κ. Καΐλης πρότεινε πως, “η παρέμβαση που θα πρέπει να γίνει στον χώρο είναι το οδόστρωμα και το πεζοδρόμιο να έρθουν στο ίδιο επίπεδο που προβλεπόταν αρχικά. Όπως γίνεται στους πεζοδρόμους σε όλο τον κόσμο. Με ένα σωστό έργο θα ήταν ευκαιρία να λυθεί και το πρόβλημα των ομβρίων”.

Άρης Ρώτας: Νέα προσέγγιση για ευρωπαϊκό πεζόδρομο

Από την αρχή θα πιάσει το νήμα για το έργο ο υποψήφιος δήμαρχος με το συνδυασμό “Με σχέδιο για τη Σύρο”, Άρης Ρώτας, ο οποίος τονίζει πως υπεραμύνεται ενός ευρωπαϊκού προδιαγραφών πεζόδρομο για το ιστορικό κέντρο, που προϋποθέτει νέα μελέτη και χρηματοδότηση.

“Στην προκειμένη περίπτωση, αυτό που βλέπουμε να συμβαίνει είναι το αποτέλεσμα της έλλειψης οράματος υπό την οποία οι Δήμοι προσεγγίζουν τα έργα. Οι περισσότεροι Δήμοι στην Ελλάδα, μόλις δουν ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα, σπεύδουν να υποβάλλουν πρόταση, χωρίς καν να έχουν σκεφτεί τί ακριβώς θέλουν να κάνουν. Έτσι, παράγουν ένα έργο χωρίς όραμα”, υποστηρίζει ο κ. Ρώτας για τις διαδικασίες που έγιναν σχετικά με το Open Mall και στην Ερμούπολη, τονίζοντας πως η σωστή σειρά των πραγμάτων είναι “το όραμα για το έργο, ο σχεδιασμός του με τρόπο που να εκφράζει και να ταιριάζει στη φυσιογνωμία της περιοχής, ανεξαρτήτως δυσκολιών και κόστους, και μετά αναζητάς χρηματοδότηση”.

Σύμφωνα με όσα πρόσθεσε, “στην προκειμένη περίπτωση, το 2018, η τότε Δημοτική Αρχή υπέβαλε μία περιγραφική πρόταση χρηματοδότησης, η χρηματοδότηση εγκρίθηκε και η νυν Δημοτική Αρχή, δικαιολογημένα από την πλευρά της, έτρεξε όσο μπορούσε για να εκπονήσει τη σχετική μελέτη, με το φόβο μη χαθούν τα χρήματα. Όταν τα πράγματα γίνονται με αυτή τη σειρά, οι αστοχίες είναι αναμενόμενες”. Αν και όπως επισημαίνει, “το συγκεκριμένο έργο, πράγματι έχει παρεμβάσεις που διευκολύνουν την πρόσβαση των ΑΜΕΑ”, ωστόσο, επισημαίνει πως, “όλοι νομίζω ότι θα θέλαμε έναν ενιαίο υψομετρικά πεζόδρομο”.

Γνωστοποιώντας τι θα κάνει ο ίδιος, αν εκλεγεί δήμαρχος, σημειώνει: “Σκοπεύουμε να εκπονήσουμε αυτή τη μελέτη, ανεξαρτήτως του αυξημένου λόγω του προβλήματος των ομβρίων προϋπολογισμού του έργου και όταν λάβουμε τις σχετικές εγκρίσεις της μελέτης θα ψάξουμε να βρούμε χρηματοδότηση για τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκών προδιαγραφών πεζόδρομου, ώστε να διορθώσουμε τις όποιες σημερινές αστοχίες”. Κλείνει δε, εξηγώντας πως, “στη φάση αυτή που είναι τα πράγματα, πρέπει να δούμε τα όποια θετικά του έργου και να σχεδιάσουμε με τους ειδικούς όποιες διορθωτικές παρεμβάσεις”.

Νίκος Αλμπανόπουλος: Θα χρειαστεί αναθεώρηση

Με σαφήνεια εκφράζει τη θέση του ο υποψήφιος δήμαρχος, Νίκος Αλμπανόπουλος για το Open Mall στον πεζόδρομο, τονίζοντας πως η μόνη λογική λύση θα ήταν η διαμόρφωση ενιαίου πεζόδρομου. “Πριν δεκαπέντε χρόνια, ο δήμος Ερμούπολης μετέτρεψε σε πεζοδρόμους Πρωτοπαπαδάκη και Θυμάτων Σπερχειού, κάνοντας τη μεγαλύτερη θετική αλλαγή στο κέντρο της Ερμούπολης εδώ και δεκαετίες. Υπήρξαν αντιδράσεις, υπήρξε στήριξη από την πλειοψηφία, ο Δήμος επέμεινε και δικαιώθηκε. Σήμερα δεν νομίζω ότι υπάρχει δημότης που ονειρεύεται να επιστρέψουν εκεί τα οχήματα. (...) Ενώ στη Σταματίου Πρωίου η ίδια λύση ήταν εξαιρετικά λειτουργική, στον πεζόδρομο μοιάζει άστοχη. Η διαμόρφωση του πεζοδρόμου σε ενιαίο επίπεδο είναι η μόνη λογική λύση. Με προσθήκη πράσινου, με αναβάθμιση της εμπειρίας των πεζών, με λειτουργικές ράμπες και λύσεις περιορισμού της ταχύτητας των οχημάτων εφοδιασμού, με οριοθέτηση των τραπεζοκαθισμάτων κ.ά.”, αναφέρει αρχικά.

Προσθέτει ακόμη, πως, “δυστυχώς αυτή, η σωστή λύση, πήγε πίσω τα τελευταία χρόνια εξαιτίας πολιτικών -και όχι τεχνικών- επιλογών, από ανθρώπους που συμμετέχουν εκ νέου στις εκλογές. Επειδή προτιμήθηκε η προώθηση άλλου έργου, που τελικώς δεν εγκρίθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού. Έτσι, επιλέγεται τώρα μια λύση ανάγκης, που δεν είναι αντάξια των συνθηκών και θα χρειαστεί να αναθεωρηθεί σύντομα”. Ο κ. Αλμπανόπουλος, καυτηριάζει τη στάση αυτοδιοικητικών, λέγοντας τέλος τα εξής: “Σπατάλη χρημάτων, όταν από το Ανηφοράκι ως την Κοίμηση δεν έχει γίνει καμία παρέμβαση παρότι δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα πεζοδρόμια πεζοί και άνθρωποι με αναπηρία.”.