Συνέντευξη με τον νέο πρόεδρο της “Τερψιχόρης”, Δημήτρη Αρβανίτη για την πορεία των επιχειρήσεων εστίασης στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων

Φθινοπωρινά “λουκέτα” και ανάγκη επέκτασης της σεζόν

Ριζικά αλλάζει το “τοπίο” αναφορικά με τις επιχειρήσεις εστίασης που μένουν σε λειτουργία τη φθινοπωρινή και χειμερινή περίοδο στη Σύρο, καθώς ήδη τα πρώτα “λουκέτα” έπεσαν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πορεία του κλάδου στο νησί, για μία ακόμη χρονιά.

Στη συνέντευξη που παραχώρησε ο νέος πρόεδρος της “Τερψιχόρης”, Δημήτρης Αρβανίτης στην “Κοινή Γνώμη”, μίλησε για τους λόγους που αρκετοί επιχειρηματίες επιλέγουν να κλείσουν τα εστιατόρια, τις ταβέρνες και τα μπαρ για ένα διάστημα κάποιων μηνών, σε ένα νησί με πληθυσμό περίπου 25.000 κατοίκων. Η ανάγκη να περιορίσουν τις οικονομικές “απώλειες” έρχεται σε προτεραιότητα και προκειμένου να αλλάξει η συγκεκριμένη κατάσταση, τονίζει πως απαιτείται σχεδιασμός για επέκταση της σεζόν αλλά και για ενδυνάμωση “νεκρών” περιόδων.

  • Πώς κλείνει η σεζόν για την εστίαση στη Σύρο; Τι πρόσημο θα βάζατε γι αυτό το καλοκαίρι αναφορικά με την πορεία του κλάδου;

“Η σεζόν έκλεισε με αρνητικό πρόσημο. Επίσημος απολογισμός δεν έχει γίνει αλλά ο τζίρος κινήθηκε αρνητικά, δηλαδή είχαμε πτώση σε ποσοστό 20-25%, συγκριτικά με πέρυσι. Αυτό οφείλεται και στις αφίξεις γιατί αν και υπάρχουν διάφορες ανακοινώσεις περί ανόδου της επισκεψιμότητας, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως αυτά είναι στοιχεία Λιμεναρχείου. Αυτό σημαίνει πως δεν είναι αποκλειστικά επισκέπτες, αλλά συμπεριλαμβάνουν και μετακινήσεις μόνιμων κατοίκων που ταξιδεύουν για δουλειές και ιατρικούς λόγους. Η σεζόν, συγκριτικά με πέρυσι και σύμφωνα με τη δική μας αποτίμηση, ήταν πιο μικρή. Δηλαδή ήταν 35 – 40 ημέρες μάξιμουμ. Ευελπιστούμε στο μέλλον να έχουμε μία διαφορετική κατάσταση.”.

  • Αυτό το διάστημα αποτελεί τη μεταβατική περίοδο μέχρι τον χειμώνα. Ήδη διαπιστώνεται ότι κάποιες επιχειρήσεις κλείνουν για τη χειμερινή περίοδο. Αυτό παρατηρείται έντονα όσο περνούν τα χρόνια. Για τη συγκεκριμένη στάση επιχειρηματιών του κλάδου τι έχετε να σχολιάσετε, αναφορικά και με τις οικονομικές αντοχές;

“Σίγουρα, οι συγκεκριμένοι επιχειρηματίες είναι κυρίως εκείνοι που έχουν εστιατόρια. Για τη λειτουργία τους τη χειμερινή περίοδο, υπάρχει ένα δυσβάστακτο κόστος. Ας μην ξεχνάμε και τα νέα μέτρα που ενδεικτικά επιβάλλουν δύο μάγειρες. Επίσης, έξοδα για ασφάλειες, μισθοδοσία και τόσα άλλα είναι δυσβάστακτα το χειμώνα.

Η κατάσταση είναι δύσκολη γιατί δεν σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις “βγήκαν” οικονομικά το καλοκαίρι και έκαναν απόθεμα και άρα, θα κάνουν διακοπές. Το σκεπτικό είναι συγκεκριμένο. Να περιορίσουν τις απώλειες στα χρήματα που έβγαλαν το καλοκαίρι γιατί το χειμώνα μπαίνουν μέσα. Αν μείνουμε ανοιχτά, θα χάσουμε το 70 – 80% αυτών των χρημάτων. Αν κλείσουμε θα πληρώσουμε μόνο τα πάγιά μας. Άρα, θα γλιτώσουμε ένα 50% των χρημάτων. Κάθε επιχειρηματίας προσπαθεί να ελαχιστοποιήσει τις απώλειες.”.

  • Άρα, λέτε ότι η εικόνα που διαμορφώνεται σήμερα είναι ζήτημα επιβίωσης για τις επιχειρήσεις;

“Ακριβώς. Κατά 90% ισχύει αυτό. Και υπάρχει και ένα 10% των επιχειρήσεων που κλείνουν γιατί δυστυχώς δεν μπορούν να βρουν προσωπικό. Δηλαδή υπάρχουν επιχειρήσεις που θέλουν να μείνουν σε λειτουργία τον χειμώνα, αλλά ειλικρινά δεν βρίσκουν προσωπικό.”.

  • Δεν υπάρχει ντόπιο προσωπικό…

“Ναι. Γιατί αν φέρουμε εκτός Σύρου προσωπικό, πέρα από τα μεροκάματα, θα χρειαστούν στέγη και σίτιση, άρα, το κόστος ανεβαίνει σημαντικά.”.

  • Υπάρχει εύλογα το “παράπονο” από πολίτες, πως η Σύρος είναι ένα νησί με σχεδόν 25.000 πληθυσμό και πώς γίνεται οι επιχειρήσεις να μη “βγαίνουν” τον χειμώνα; Τι απαντάται σε αυτό; Οι μόνιμοι κάτοικοι τον χειμώνα βγαίνουν στα εστιατόρια ή όχι;

“Δυστυχώς, αυτή την απορία την έχει όλη η αγορά. Όχι μόνον οι κάτοικοι. Κι εμείς έχουμε την απορία αυτή. Αν υπάρχουν 25.000 κάτοικοι, υπάρχουν τουλάχιστον 400 άνθρωποι που μπορούν να βγαίνουν; Η αλήθεια είναι πως δυστυχώς, με αυτά τα νούμερα, δεν μπορούν να συντηρηθούν τα μαγαζιά. Αυτοί οι 500 – 600 αν βγουν, θα το κάνουν ένα ή δύο Σάββατα τον μήνα. Οπότε καταλαβαίνετε πως οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να κρατηθούν με δύο Σάββατα τον μήνα.

Κατανοώ όμως και τους κατοίκους για αρκετούς από τους οποίους είναι μηδαμινά τα εισοδήματα και με όλα αυτά τα ασφαλιστικά και φορολογικά μέτρα που παίρνει το κεντρικό κράτος, δεν είναι εύκολη η κατάσταση. Στα παραπάνω, αν συνυπολογίσουμε και την τρομοκρατία που υπάρχει για το τι μέλλει γενέσθαι και με λογαριασμούς και τρόφιμα, εκτιμούν πως πρέπει να κρατήσουν χρήματα και να συντηρήσουν τις οικογένειές τους όπως μπορούν. Υπάρχει ανασφάλεια. Δεν έχουμε καθαρή εικόνα για το τι μας επιφυλάσσει το μέλλον. Άρα, κατανοούμε τους κατοίκους, αλλά πρέπει να καταλάβουν κι εκείνοι πως μία επιχείρηση δεν μπορεί να μένει σε λειτουργία τρεις ή τέσσερις μέρες ενώ δεν έχει τζίρο.

Προσπαθούμε βέβαια όταν υπάρχει κάποια επισκεψιμότητα να μην κλείσουμε νωρίς. Όπως τώρα με την 34η συνάντηση των θιάσων του Αιγαίου. Είχαμε στο νησί 600 άτομα. Κάποιες επιχειρήσεις δεν έκλεισαν. Θέλαμε να εξυπηρετήσουμε και να υπάρχει μία καλή εικόνα για το νησί.”.

  • Προς την κατεύθυνση της επέκτασης της σεζόν ή της ενδυνάμωσης “νεκρών” διαστημάτων της Σύρου, είστε λογικά θετικοί;

“Είναι στη στόχευσή μας. Και(!) θα μεγαλώσει η σεζόν και(!) οι επιχειρήσεις θα λειτουργούν και(!) μεγαλύτερος αριθμός εργαζομένων θα απασχοληθεί. Οι επιχειρηματίες του κλάδου θα πουν ότι δεν ζημιώνονται, άρα, θα λειτουργούν. Σήμερα, δυστυχώς, το κάθε μαγαζί, το κάθε εστιατόριο, ζημιώνεται τον χειμώνα.

Εμείς λοιπόν και με το παράδειγμα για την εξυπηρέτηση των θιάσων μεριμνήσαμε. Πρέπει όμως να σχεδιάζονται και να αναπτύσσονται τέτοιες πρωτοβουλίες. Αυτό θα είναι καλό για το νησί.”.

  • Σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα αναλαμβάνει τα “ηνία” του τόπου η νέα Δημοτική Αρχή. Ποια είναι η επιδίωξη και η επιθυμία σας για την ενίσχυση του κλάδου σε συνεργασία με τη νέα διοίκηση;

“Ο δικός μας στόχος είναι αρχικά να επιτύχουμε να γίνεται διάλογος. Κάτι που δυστυχώς τα τελευταία τέσσερα χρόνια δεν είχαμε. Υπήρχε μία μονόπλευρη επικοινωνία και από τον αντιδήμαρχο και από τη Δημοτική Αρχή. Δεν ερωτηθήκαμε ποτέ και για τίποτα. Ούτε ακούστηκε ποτέ η γνώμη μας. Οπότε, το κύριο για εμάς είναι να κάτσουμε όλοι σε ένα τραπέζι και να κάνουμε έναν διάλογο. Να δούμε τι φταίει, τι δεν φταίει και να ακουστούν όλες οι απόψεις που μπορεί κάποιος αρμόδιος να μη γνωρίζει, αλλά δυστυχώς η “πιάτσα” ξέρει.

Οι άμεσα εμπλεκόμενοι γνωρίζουν ίσως περισσότερο. Ένα πρόσωπο σε θέση ευθύνης μπορεί να μην είναι επιχειρηματίας και άρα, να μην καταλαβαίνει. Εμείς όμως που είμαστε, ξέρουμε καλύτερα τον “παλμό” για το τι να γίνει. Αυτό δεν το είχαμε. Άρα, θέλουμε διάλογο για να προχωρήσουμε και να δούμε που θα στραφούμε.”.

  • Υπάρχει και ο στρατηγικός σχεδιασμός της Toposophy. Θέλετε να προχωρήσετε σε αρμονία και με αυτό το πλάνο;

"Σαφώς. Από τη στιγμή που θα έχουμε την Toposophy μέχρι και το 2025, σίγουρα έχει παραδώσει κάποια πράγματα και ένα έργο. Σαφώς θα προχωρήσουμε πάνω σε αυτό. Αν χρειαστεί να γίνουν κάποιες αλλαγές, εννοείται πως θα πρέπει να τα συζητήσουμε.”.