Τα επόμενα βήματα του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, ώστε να υλοποιηθεί το απαραίτητο έργο αναβάθμισης της περιοχής

Αδειοδοτήσεις και χρηματοδότηση για την ανάπλαση των “Αστεριών”

Από το 2025 και μετά, θα έχουν “κλείσει” οι προϋποθέσεις για την έναρξη της παρέμβασης

Στη διαδικασία ωρίμανσης του έργου της ανάπλασης των “Αστεριών”, που περιλαμβάνει τη λήψη όλων των απαραίτητων αδειοδοτήσεων, αλλά και την εξεύρεση χρηματοδότησης, προχωρά το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, προκειμένου από το 2025 και μετά, να είναι σε θέση να υλοποιήσει την παρέμβαση που θα αναβαθμίσει σημαντικά την πιο όμορφη περιοχή της Ερμούπολης.

Επί του θέματος, έκανε αναλυτική ενημέρωση ο προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Ρένος Ζερβός, στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, στο πλαίσιο απαντήσεων επί του προϋπολογισμού για το 2024.

Σε συνέχεια της αρχικής τοποθέτησης του νυν προέδρου, Κώστα Γαβιώτη πως η περιοχή αποτελεί “στολίδι” για το νησί και χρειάζεται να γίνουν σημαντικές βελτιώσεις, γιατί με τους κυματισμούς, δεδομένης της καθημερινής διέλευσης πλοίων, προκαλούνται σοβαρές φθορές, ο κ. Ζερβός μίλησε για το τεχνικό κομμάτι. Σχετική πληροφόρηση ζήτησε ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Μάνθος Μανθόπουλος, υπενθυμίζοντας πως το Λιμενικό Ταμείο Σύρου είχε μελέτη, μετά από δωρεά.

Αξίζει να αναφερθεί εξ αρχής, πως το έργο της ανάπλασης της “πλαζ” των “Αστεριών”, θα προκύψει σε συνέχεια της μελέτης που εκπόνησε το γραφείο “Τρίτων Σύμβουλοι Μηχανικοί Τεχνική Ανώνυμος Εταιρεία”, μετά από απόφαση του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός να καλύψει το κόστος της και να την παραδώσει στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου, αφού προηγουμένως είχε δοθεί η σύμφωνη γνώμη της τότε διοίκησης, με πρόεδρο την Κανδιώ Μαραγκού.

Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα έργο που προϋπολογίζεται στο ποσό των 550 χιλ. ευρώ και θα απαιτηθεί η αναζήτηση χρηματοδοτικού προγράμματος ώστε να υλοποιηθεί.

Σύμφωνα με όσα είχε παρουσιάσει η “Κοινή Γνώμη” με ρεπορτάζ της, τον Ιανουάριο του 2023, “η σκοπιμότητα αυτής της ανάπλασης προκύπτει και από την αυξημένη ζήτηση για χώρους στη συγκεκριμένη περιοχή – είναι η μοναδική παραλία που εξυπηρετεί την Ερμούπολη και κυρίως υπάρχει αυξημένη ζήτηση κατά την τουριστική περίοδο -, αλλά και γενικότερα είναι κοινός τόπος ότι απαιτείται μία αισθητική αναβάθμιση της περιοχή”. Η μελέτη ήρθε να προσδιορίσει το έργο σε απόλυτη συνάφεια με τη μορφολογία της περιοχής και ως εκ τούτου, στην ύπαρξη χερσαίων χώρων έκτασης 1.500 τ.μ., θα προστεθούν άλλα 1.000 τ.μ.. “Το σημαντικό στη συγκεκριμένη μελέτη είναι ότι αποφεύγεται η ανάπτυξη ευθύγραμμων κρηπιδωμάτων που ως εικόνα παραπέμπει σε αποβάθρες και λιμάνια και υπάρχουν πολλές εσοχές και εξοχές, προκειμένου να διατηρηθούν οι οικιστικοί άξονες”, είχε αναφερθεί στο παρελθόν από την τότε πρόεδρο.

Στο Λιμενικό Ταμείο οριστική και περιβαλλοντική μελέτη

Αναφορικά με το στάδιο που βρίσκεται σήμερα το Λιμενικό Ταμείο Σύρου για την ανάπλαση των “Αστεριών”, ο κ. Ζερβός γνωστοποίησε τα εξής: “Στο παρελθόν έχουμε παρουσιάσει το σχέδιο. Υπάρχει ένα σχέδιο ανάπτυξης, αναβάθμισης των εγκαταστάσεών μας στην περιοχή “Αστέρια” με σκοπό – κυρίως – να εξυπηρετηθεί η επισκεψιμότητα και να καθιερωθεί μία μεγάλη “πλαζ” στο κέντρο της πόλης. Έχουμε τη σχετική μελέτη, την οριστική λιμενική μελέτη, έχουμε πλέον και την περιβαλλοντική μελέτη και πρέπει να το ωριμάσουμε το έργο και να βρούμε κατάλληλη χρηματοδότηση”.

Για όλα τα παραπάνω, επεσήμανε πως, “χρειαζόμαστε λίγο χρόνο”, εξηγώντας ακόμη πως, “για φέτος, δεν νομίζω πως θα είμαστε ώριμοι αρκετά για να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε χρηματοδότηση, οπότε, θα γίνει μία επισκευή των εγκαταστάσεων, για να εξυπηρετήσουμε τουλάχιστον τους επισκέπτες”. Σχετικά με τον χρόνο που θα είναι εφικτή η δημοπράτηση του έργου, πρόσθεσε: “Και να μπορέσουμε του χρόνου ίσως, να ενταχθεί το έργο σε κάποιο πρόγραμμα”. Αναφορικά με τα όρια της περιοχής, επεσήμανε δε, πως, “τα όρια του Λιμενικού Ταμείου στην περιοχή είναι καθορισμένα. Υπάρχει ακριβώς γραμμή αιγιαλού και δεν περιλαμβάνονται οι προσβάσεις”.

Ήπιες παρεμβάσεις για άμεση περιβαλλοντική έγκριση

Το μέλος της μείζονος αντιπολίτευσης, Κανδιώ Μαραγκού ρώτησε τον κ. Ζερβό για τους λόγους που προκύπτει αυτή η καθυστέρηση για το έργο, υπενθυμίζοντας πως η μελέτη προβλέπει ήπιες παρεμβάσεις, για να αποφύγει και τη μεγάλη γραφειοκρατία. “Η μελέτη ανάπλασης της “πλαζ” προέβλεπε πολύ ήπιες παρεμβάσεις κι επεκτάσεις, με πολύ μεγάλη προσπάθεια σεβασμού προς όλη τη μορφολογία της περιοχής. Κι αυτό άλλωστε, αποδεικνύεται. Περιβαλλοντικά κατατάσσεται στις αδειοδοτήσεις ΠΠΔ, στη χαμηλότερη κατηγορία. Άρα, οι παρεμβάσεις ήταν πολύ ήπιες”, σημείωσε από την πλευρά της, λέγοντας παρακάτω: “Επειδή ο κ. Ζερβός ανέφερε πως θα υπάρξει καθυστέρηση με την ωρίμανση, πρόκειται η Υπηρεσία να προτείνει τροποποιήσεις επί αυτής της μελέτης; Γιατί ως έχει η μελέτη είναι μία ωρίμανση της τάξεως ΠΠΔ, άρα, η όποια καθυστέρηση σε τί έγκειται;”.

Σε απαντήσεις προέβη ο κ. Ζερβός, επισημαίνοντας πως, “η περιβαλλοντική μελέτη του είναι στην χαμηλότερη κατηγορία. Παρόλα αυτά δεν έχει εγκριθεί περιβαλλοντικά. Επίσης, δεν έχει λάβει τις αδειοδοτήσεις του 2971, που σημαίνει ότι πρέπει να τις λάβει κι αυτές. Και μετά, να βρεθεί και μία χρηματοδότηση. Οπότε από αυτό μόνο και χωρίς καμία τροποποίηση της μελέτης λέμε ότι θα μας πάρει τουλάχιστον μέχρι το επόμενο καλοκαίρι για να μπορέσουμε να ξεκινήσουμε κάποιο έργο. Αυτό και τίποτα παραπάνω”.

Επαναχάραξη χερσαίων ζωνών

Επιπλέον, υπήρξαν διευκρινίσεις και ως προς το θέμα των ορίων της χερσαίας ζώνης, με φόντο ιδιοκτησίες αγνώστων στις οποίες δεν μπορεί να παρέμβει το Λιμενικό Ταμείο, αλλά επηρεάζουν αρνητικά την εικόνα της περιοχής. “Το Λιμενικό Ταμείο έχει αναθέσει τις μελέτες για επαναχάραξη χερσαίων ζωνών. Μία από αυτές τις μελέτες αφορά και την περιοχή, οπότε είναι στη διακριτική ευχέρεια της νέας διοίκησης, στην επαναχάραξη της χερσαίας ζώνης στην περιοχή “Αστέρια” να πάρει μεγαλύτερη έκταση στο δημόσιο και άρα, στη χερσαία ζώνη, προκειμένου να συμπεριλάβει αυτές τις ιδιοκτησίες που σήμερα μας δημιουργούν πρόβλημα”, υπενθύμισε η κ. Μαραγκού, με τον κ. Ζερβό να διευκρινίζει τα παρακάτω.

“Εκεί έχουμε μία χάραξη αιγιαλού χωρίς ζώνη παραλίας. Θεωρώ πως είναι εξαιρετικά δύσκολο να μπούμε σε ιδιοκτησίες, ακόμη και αγνώστων. Από εκεί και πέρα είναι σίγουρα πιο χρονοβόρα διαδικασία από το να κάνουμε εκεί ένα έργο, το οποίο σωστά ανέφερε η πρώην πρόεδρος ότι είναι πολύ ήπιου χαρακτήρα”.

Το σενάριο του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού

Τη δική του οπτική για το πώς θα προέκυπτε ένα καλό αποτέλεσμα για ανάπλαση της περιοχής, κατέθεσε ο νυν αντιδήμαρχος Οικονομικών, Δημήτρης Κοσμάς, ο οποίος πριν από δύο θητείες είχε διατελέσει πρόεδρος ΔΛΤΣ. “Είναι ένα θέμα που με είχε απασχολήσει και εμένα, κατά τη διάρκεια της θητείας μου στο Λιμενικό Ταμείο όταν ήμουν πρόεδρος. Χωρίς να θέλω ούτε να προσβάλω τη συγκεκριμένη μελέτη που έχει κατατεθεί και για την οποία ευχαριστούμε πάρα πολύ για το ενδιαφέρον του συγκεκριμένου δωρητή και για την ευαισθησία που δείχνει σε πολλά ζητήματα του τόπου μας, του νησιού μας, θέλω να πω το εξής: Θεωρώ πως γι αυτόν τον χώρο, - ιδιαίτερου κάλλους και ιδιαίτερης ιστορικής αναφοράς -, θα έπρεπε να προσφύγουμε σε έναν αρχιτεκτονικό διαγωνισμό όπου εκεί θα βλέπαμε πάρα πολλές προτάσεις, για να καταλήγαμε σε αυτήν που θα αξιοποιούσε όσο το δυνατόν περισσότερο την περιοχή”.

Έκλεισε την τοποθέτησή του, λέγοντας ακόμη πως, “είναι ένα συγκεκριμένο σημείο πολυφωτογραφημένο, επισκέψιμο και θεωρώ ότι ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, θα ήταν ό,τι καλύτερο για την ανάπτυξη της συγκεκριμένης περιοχής. Είναι προσωπική άποψη και την είχα καταθέσει”.

Περί κατάληψης… της πλατφόρμας

Παρέμβαση έκανε και ο επικεφαλής της παράταξης “Σύρος εξ αρχής”, Νίκος Αλμπανόπουλος, σχετικά με τον χρόνο που καταλαμβάνεται η πλατφόρμα των “Αστεριών” από τραπεζοκαθίσματα της επιχείρησης που δραστηριοποιείται στην περιοχή. “Θέλω να θέσω το πολύ σημαντικό θέμα του γεγονότος ότι η εξέδρα στα “Αστέρια” δεν είναι προσβάσιμη από τους κολυμβητές”, σχολίασε μεταξύ άλλων, λέγοντας πως, “το κατάστημα πιάνει χώρο πολύ νωρίτερα από την ώρα που προβλέπεται. Αυτό δημιουργεί μία πολύ αρνητική εικόνα. Δυσκολεύει τον κόσμο να χρησιμοποιήσει τα “Αστέρια” για να κάνει μπάνιο. Έναν δημόσιο χώρο”. Κάνοντας λόγο για μεταφορά πολλών παραπόνων από πολίτες, ο κ. Αλμπανόπουλος τόνισε πως θα πρέπει να ελεγχθεί η κατάσταση.

“Εκεί υπάρχει ένα μεικτό καθεστώς. Υπάρχει η περιοχή ιδιοκτησίας Δήμου, υπάρχει και περιοχή ιδιοκτησίας του Λιμενικού Ταμείου Σύρου. Το πολύ μικρό κομμάτι της προβλήτας είναι του Λιμενικού Ταμείου (κάτω πλατφόρμα). Και είναι σαφές ότι η παραχώρηση λέει ότι θα αναπτύσσονται τραπεζοκαθίσματα, μετά τις 8 το βράδυ. Είναι ευθύνη της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής να ελέγξει αν τηρούνται οι όροι παραχώρησης. Και εμείς το παρακολουθούμε όσο μπορούμε”, απάντησε σχετικά ο κ. Ζερβός.

 

 

Σχετικά αρχεία: