Απαντήσεις από τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κώστα Γαβιώτη

Απρόσκοπτα συνεχίζονται οι μελέτες για το master plan του νέου λιμανιού

Την πολιτική βούληση να συνεχιστούν δίχως χρονοτριβή οι μελέτες για το master plan του νέου λιμανιού της Ερμούπολης, εκφράζει σε όλους τους τόνους, η νέα διοίκηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, μέσω του προέδρου της, Κώστα Γαβιώτη.

Άλλωστε, για το λόγο αυτό προ ημερών στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων βρέθηκαν εκπρόσωποι της εταιρείας που έχουν αναλάβει την εκπόνηση των εν λόγω μελετών, προκειμένου να ενημερώσουν για την πορεία τους, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Λιμενικού Ταμείου.

Αξίζει να σημειωθεί πως τις αντιρρήσεις τους για τη μεταφορά του λιμανιού είχαν εκφράσει κατά το παρελθόν τα Σωματεία των πλοιάρχων, ωστόσο, όπως επισημαίνει στην “Κοινή Γνώμη”,  ο κ. Γαβιώτης στόχος της νέας διοίκησης είναι μέσα από τον διάλογο μαζί τους, να αρθούν οι όποιοι προβληματισμού μπορεί να υφίστανται σήμερα.

Άλλωστε, μετά την εκλογή του ΛΤΣ ως μέλος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (Ε.ΛΙΜ.Ε), στόχος της διοίκησης, σύμφωνα με τον πρόεδρό της, είναι η “συνεργασία με στόχο  την οριστική διευθέτηση του θέματος του νέου λιμένα ακτοπλοΐας”.

Τέλος, ο κ. Γαβιώτης έκανε γνωστή την πρόθεση του ΛΤΣ να προχωρήσει σε βελτιωτικές παρεμβάσεις και στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις του λιμανιού της Ερμούπολης, ενόψει και της καλοκαιρινής περιόδου, η οποία βρίσκεται προ των πυλών.

Προ ημερών ήρθαν οι μελετητές για τις μελέτες του master plan στη Σύρο. Πραγματοποιήσατε συνάντηση. Πόσες μελέτες εκπονούνται και σε τι στάδιο βρίσκεστε αυτή τη στιγμή;

“Μέσα στο πλαίσιο των μελετών με τίτλο «Εκπόνηση Μελετών για την βελτίωση και αναβάθμιση των υποδομών στη χερσαία ζώνη Λιμένα Ερμούπολης Νήσου Σύρου», εκπονούνται οι μελέτες των έργων που προβλέπονται στο προγραμματικό σχέδιο του Λιμένα Ερμούπολης.

Ανάδοχος μελετητής είναι η ένωση εταιρειών Marnet Α.Τ.Ε., Rogan & Συνεργάτες Α.Ε., Τρίτων Σύμβουλοι Μηχανικοί Α.Ε. , Θύμιος Παπαγιάννης & Συνεργάτες Α.Ε.Μ. 

Οι μελέτες αυτές χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ II και εκπονούνται σε δυο στάδια. Στο πρώτο στάδιο, περιλαμβάνονται οι μελέτες όπως περιγράφονται ακολούθως,  οι οποίες έχουν ολοκληρωθεί και παραληφθεί από την υπηρεσία μας:

    • Τοπογραφική και βυθομετρική αποτύπωση της ευρύτερης περιοχής

    • Γεωτεχνικές έρευνες και μελέτες

    • Εκπόνηση μελέτης θεμελίωσης

    • Προμελέτη λιμενικών έργων

    • Μελέτη κυματικής διείσδυσης/ διαταραχής.

    • Ακτομηχανική μελέτη

    • Μελέτη διάθεσης βυθοκορημάτων

    • Μελέτη Ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων

    • Προμελέτη υδραυλικών έργων

    • Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων των προτεινόμενων έργων

Στη συζήτηση στην τελευταία συνεδρίαση του ΔΛΤΣ, “πρωταγωνίστησε” το νέο ακτοπλοϊκό λιμάνι και η μεταφορά του. Αρχικά πείτε μας τι ακριβώς προβλέπει η μελέτη και για ποιους λόγους κρίνεται απαραίτητη αυτή η μεταφορά.

Το νέο ακτοπλοϊκό λιμάνι ή πιο σωστά τα νέα κρηπιδώματα του επιβατικού λιμένα- ακτοπλοΐας, χωροθετούνται σύμφωνα με το προγραμματικό σχέδιο στο νότιο τμήμα της λιμενολεκάνης και καταλαμβάνουν μια έκταση 52.100 τ.μ.

Στο σχέδιο προβλέπονται πέντε (5) θέσεις πρόσδεσης Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων, εκ των οποίων οι τέσσερις (4) με δυνατότητα πλαγιοπρυμνοδέτησης, περίπου 400 θέσεις οχημάτων αναμονής προς επιβίβαση, δόμηση περίπου 2.000 τ.μ. που αφορά σε επιβατικό σταθμό, εκδοτήρια εισιτηρίων και διάφορες βοηθητικές εγκαταστάσεις, καθώς και parking προσωρινής στάθμευσης Ι.Χ. τουριστικών και αστικών λεωφορείων. 

Οι βασικοί λόγοι για τους οποίους κρίνεται απαραίτητη η μεταφορά του λιμένα, εστιάζονται κυρίως στην αύξηση του μεγέθους των πλοίων, η οποία συνοδεύεται από την ταυτόχρονη αύξηση επιβατών και οχημάτων. Η συνθήκη αυτή, “απαιτεί” -κατά συνέπεια- μεγαλύτερους χώρους για την ασφαλή εξυπηρέτηση επιβατών και οχημάτων, όπως επίσης και για την εύρυθμη λειτουργία του λιμένα, ενώ ταυτόχρονα συμβάλει σημαντικά στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της πόλης.  

Στο σημείο αυτό να επισημάνουμε πως ως διοίκηση είμαστε αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε κάθε περιθώριο βελτίωσης στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις του λιμένα μας. Στο προσεχές διάστημα, θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε τις παρεμβάσεις προσωρινού χαρακτήρα ενόψει της τρέχουσας θερινής περιόδου και αργότερα θα παρουσιάσουμε τις μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις μας.  

Τονίσατε ότι οι πλοίαρχοι εκφράζουν διαφωνίες. Αυτές είχαν εκφραστεί εξ αρχής και στη διαβούλευση ή όχι; Τι θα κάνετε από πλευράς σας σχετικά με όσα έχουν πει; Θα επιδιώξετε συνάντηση μαζί τους;

Αρχικά, το προγραμματικό σχέδιο κατατέθηκε στην ΕΣΑΛ το 2017, οπότε και σε κάθε περίπτωση οι πλοίαρχοι- Π.Ε.Π.Ε.Ν. έλαβαν άμεσα γνώση. Στη συνέχεια, τόσο στις δυο διαδοχικές συζητήσεις,  όπως και στην εκ νέου κατάθεση -μετά τις διορθώσεις /παρατηρήσεις επί του σχεδίου (2018-2019)- δεν εξέφρασαν προβληματισμούς ως προς τη χωροθέτηση.

Παρά το γεγονός πως η Π.Ε.Π.Ε.Ν. εξέφρασε τις όποιες ενστάσεις και προβληματισμούς της, μόλις πριν από ένα χρόνο -βάσει του εγγράφου που απέστειλε κατά τη διάρκεια της προηγούμενης διοίκησης στις 3/5/2023 στο Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων ΥΝΑΝΠ κ. Ευάγγελο Κυριαζόπουλο - η δική μας βούληση είναι να δημιουργήσουμε και να διατηρήσουμε ενεργό, ένα κανάλι απευθείας επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των πλοιάρχων,  της διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου και των  μελετητών, προκειμένου να αξιολογηθεί το θέμα εν συνόλω και να δοθούν οι απαραίτητες διευκρινήσεις, με στόχο να αρθούν οι όποιοι προβληματισμοί.

Αναφέρω στο σημείο αυτό, πως το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, στις πρόσφατες εκλογές, εξελέγη ως μέλος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (Ε.ΛΙΜ.Ε),  γεγονός που μας καθιστά ακόμη πιο υπεύθυνους και συγκροτημένους σε κάθε τοποθέτηση μας.

Μάλιστα κατά τη διάρκεια της πρόσφατης συνεδρίασης του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Σ.Ε.Ε.Ν. και της  Ένωσης Λιμένων Ελλάδος με αφορμή το Σχέδιο Μνημονίου Συνεργασίας (M.o.U), στην οποία συμμετείχαμε διαδικτυακά, ο αντιπρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Φραγκίσκος Βακόνδιος, δημοσίως εξέφρασε την πρόθεση για συνεργασία με στόχο  την οριστική διευθέτηση του θέματος του νέου λιμένα ακτοπλοΐας.

Προσδοκούμε λοιπόν στην ουσιαστική ανταπόκριση, στην καλοπροαίρετη διάθεση και στην επωφελή συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Τέλος, θα πρέπει να επισημανθεί πως ως καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης των μελετών του νέου λιμανιού είναι εντός του Ιουνίου 2024.