Βαφή του Φάρου του Αρμενιστή και καθαρισμός της γύρω περιοχής από την ΚΔΕΠΠΑΜ

«Φάρος» της ναυτικής ιστορίας της Μυκόνου

  • Τρίτη, 26 Μαΐου, 2020 - 06:10

Στο πλαίσιο της διαρκούς συντήρησης και ανάδειξης πολιτιστικών χώρων και μνημείων που αποτελούν αναπόσπαστο κεφάλαιο της τοπικής ιστορίας, η Κοινωφελής Δημοτική Επιχείρηση Μυκόνου, προχώρησε στη βαφή του Φάρου Αρμενιστή, στο βορειοανατολικό ακρωτήριο του νησιού.

Ο θρυλικός Φάρος, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά κτίσματα της Μυκόνου, βρίσκεται στην ομώνυμη περιοχή Φανάρι. Η στρατηγική θέση του προσφέρει στους επισκέπτες εξαιρετική θέα και αποτελεί ιδανικό κάδρο για αναμνηστικές φωτογραφίες, καθώς και μέρος περισυλλογής .

Αρχικά ο Αρμενιστής χτίστηκε για να αποφευχθούν τα θαλάσσια ατυχήματα. Την αφορμή έδωσε ένα ναυάγιο που έγινε την άνοιξη του 1877.

Το βρετανικό ατμόπλοιο «Βόλτα» άπλωνε τηλεγραφικό καλώδιο στη θάλασσα και έπλεε στο στενό πέρασμα Τήνου και Μυκόνου που ήταν σκοτεινό. Την ημέρα του ναυαγίου στην περιοχή επικρατούσε ομίχλη με αποτέλεσμα οι δύο κορυφές , «Προφήτης Ηλίας ο Βορνιώτης» και «Ανωμερίτης», να μοιάζουν σαν στεριά που χωριζόταν από τη θάλασσα. Ο κυβερνήτης του πλοίου το οδήγησε στην υποτιθέμενη θάλασσα και το «Βόλτα» προσέκρουσε στα βράχια και βυθίστηκε αύτανδρο. Μετά το ναυάγιο ο φωτισμός του περάσματος κρίθηκε επιτακτικός. Ο Φάρος της Μυκόνου συνέβαλε σημαντικά στον ασφαλή διάπλου των πλοίων, δίνοντας ταυτόχρονα ζωή στην περιοχή.

Προστασία ενός σημαντικού μνημείου

Ο Αρμενιστής χτίστηκε το 1890 και εξοπλίστηκε με το πιο σύγχρονο φωτιστικό μηχάνημα της εποχής, που είχε εκτεθεί και βραβευτεί ένα χρόνο πριν, στη διεθνή έκθεση του Παρισιού. Ο μηχανισμός βασιζόταν σε μια εφεύρεση με κρυστάλλους του Αυγούστου Φρενέλ που έγινε αποκλειστικά για χρήση σε φάρους. Ο Φάρος της Μυκόνου ήταν από τους πρώτους που εξοπλίστηκαν με το πρωτοποριακό για την εποχή μηχάνημα.

Πρωτολειτούργησε το 1891 με πηγή ενέργειας το πετρέλαιο με χαρακτηριστικό σταθερό πράσινο και φωτοβολία 33 ν.μ. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου παρέμεινε σβηστός και στο πλαίσιο ανασυγκρότησης του Φαρικού Δικτύου, επαναλειτούργησε με πηγή ενέργειας το πετρέλαιο. Το 1985 αντικαταστάθηκαν τα μηχανήματα πετρελαίου, ο φάρος ηλεκτροδοτήθηκε και λειτούργησε ως επιτηρούμενος ηλεκτρικός με χαρακτηριστικό μία λευκή αναλαμπή ανά 10 δλ. Και φωτοβολία 22 ν.μ.

Υπεύθυνος του Φάρου είναι η Υπηρεσία Φάρων του Πολεμικού Ναυτικού.

Από την πλευρά της η ΚΔΕΠΠΑΜ προστατεύει το μνημείο, έτσι ώστε ο Φάρος της Μυκόνου να στέκεται υπερήφανος στο βόρειο άκρο του νησιού, θυμίζοντας σε όλους τον σημαντικό σκοπό του.