Ο Πατριάρχης του ρεμπέτικου επέστρεψε στην πατρίδα του

Ο Μάρκος Βαμβακάρης θα ατενίζει για πάντα το λιμάνι της Σύρας

Με το πρωινό δρομολόγιο από Πειραιά έφτασε στη Σύρο το πολυσυζητημένο άγαλμα του Μάρκου Βαμβακάρη και τοποθετήθηκε στην παραλία της Ερμούπολης, στην πλατεία Παπάγου, στην οποία είχε γίνει ανάπλαση πριν λίγο καιρό για αυτόν ακριβώς το λόγο.

Το άγαλμα συνόδευε ο δημιουργός του, ο γλύπτης Πέτρος Γεωργαρίου, ο οποίος επέβλεπε όλη τη διαδικασία με συγκίνηση αλλά και πολλή αγωνία.

Η ύπαρξη ενός αγάλματος του Πατριάρχη του ρεμπέτικου στη γενέτειρά του, ήταν επιθυμία και πρωτοβουλία του γιου του, Βασίλη Βαμβακάρη, ο οποίος ανέλαβε και όλο το κόστος της φιλοτέχνησης αλλά και της μεταφοράς. Υπενθυμίζεται πως ο Βασίλης Βαμβακάρης είναι και ο μεγάλος δωρητής του Βαμβακάρειου Γυμνασίου Σύρου, που έλαβε το όνομά του στη μνήμη του πατέρα του.

Η “ψυχή” του Μάρκου στο κέντρο της Ερμούπολης

Το 2 μέτρων ύψους και 2,5 τόνων βάρους άγαλμα, τοποθετήθηκε στη βάση του, μετά από πολύωρη και προσεκτική εργασία και από τα πρώτα λεπτά συγκέντρωσε τα βλέμματα των περαστικών που έσπευσαν να το φωτογραφήσουν πριν αυτό καλυφθεί. Το άγαλμα αποτυπώνει τον Μάρκο Βαμβακάρη καθιστό να παίζει το μπουζούκι του, όπως ακριβώς είναι γνωστή η εικόνα του, που οι περισσότεροι  έχουν στο μυαλό τους. Η εντυπωσιακή ομοιότητά του με τον σπουδαίο ρεμπέτη εξηγείται μέσα από τα λόγια του γλύπτη: “Όταν φιλοτεχνώ ένα άγαλμα γίνομαι ο ήρωας, το πρόσωπο που φιλοτεχνώ. Αφομοιώνομαι. Γίνομαι Βαμβακάρης. Ψάχνω να μάθω γιατί έγραψε τη Φραγκοσυριανή , γιατί τραγούδαγε ρεμπέτικα, πώς ήταν αυτός ο άνθρωπος στην καθημερινή του ζωή, ποια ήταν  η συμπεριφορά του. Ξέρω μέχρι και που πετούσε το αποτσίγαρό του. Τα πάντα. Το άγαλμα είναι βασικά παιδί μου γιατί βγήκε μέσα από τη ψυχή μου. Ένας ψυχολόγος, όταν τον ρώτησα τη γνώμη του για το άγαλμα,  μου απάντησε: “Είναι και φαίνεται” δεν μοιάζει δηλαδή με τον Μάρκο, είναι ο Μάρκος. Σαν ψυχισμός, σαν ύφος, σαν υπόσταση. Δεν με ενδιέφερε να κάνω απλά τη φυσιογνωμία του αλλά να μεταφέρω όλο αυτό που ήταν ο Μάρκος”.

Ο μεγάλος ρεμπέτης προσιτός στον κόσμο

Πρέπει να σημειωθεί πως το άγαλμα, ήταν επιθυμία του γλύπτη, να τοποθετηθεί κατ΄ αυτόν τον τρόπο, χωρίς βάθρο ή κάποια περίφραξη, παρόλο που αυτό ενέχει τον κίνδυνο βανδαλισμών, ώστε να είναι άμεσα προσιτό στον κόσμο, να μπορούν να βρεθούν οι πολίτες κοντά στον Μάρκο και να τον “αγγίξουν”.

Η φιλοτέχνηση του έργου διήρκησε 6 μήνες. Η αποτύπωση της μορφής έγινε με μια μέθοδο της γλυπτικής που ονομάζεται “ποντάρισμα” και ξεκίνησε από έναν  τεράστιο όγκο μαρμάρου που   αρχικά ήταν 4 τόνοι και “αφαιρώντας τα κομμάτια που έκρυβαν το έργο” δημιουργήθηκε η μορφή του Μάρκου. “ Το έργο υπάρχει, εμείς απλώς βοηθάμε να αποκαλυφθεί” δήλωσε ο κ. Γεωργαρίου και συμπλήρωσε “Η μόρφωση που λένε, δεν είναι η ακαδημαϊκή, είναι ένα σύνολο πραγμάτων που καθορίζουν τη μορφή που έχουμε. Είναι δημιούργημα του ψυχισμού και όλων των βιωμάτων μας. Αν δείτε τους φιλόσοφους όλοι έχουν μια λάμψη, είναι όμορφοι, μορφωμένοι. Έτσι και ο Μάρκος ήταν εύμορφος, μορφωμένος, είχε βιώσει τη ζωή και η μόρφωση αυτή βγαίνει από μέσα του” δήλωσε στην “Κοινή Γνώμη” ο γλύπτης.

O Μάρκος ανήκει σε όλο τον πλανήτη”

Ο Πέτρος Γεωργαρίου, με καταγωγή από τη Μάνη, είναι ένας από τους σημαντικότερους γλύπτες της σημερινής εποχής. Σπούδασε στη σχολή Καλών Τεχνών της Τήνου από όπου αποφοίτησε με υποτροφία. Από τότε είχε αρχίσει και η επαφή του με το νησί της Σύρου, η οποία αναπόφευκτα τον συνέδεσε με τον Μάρκο Βαμβακάρη. Έχει φιλοτεχνήσει άλλες δυο προτομές του Μάρκου που βρίσκονται στη Σύρο, η μια βρίσκεται στο Βαμβακάρειο Γυμνάσιο και η άλλη στο νεκροταφείο όπου φυλάσσονται τα οστά του.

“Τα μνημεία, και γι’ αυτό ονομάζονται έτσι, έχουν σκοπό να μείνει κάτι στη μνήμη μας. Λειτουργούν κατά της λήθης, διότι οι άνθρωποι δυστυχώς ξεχνούν. Ο Μάρκος δεν γίνεται να ξεχαστεί. Τώρα που το ρεμπέτικο συμπεριλήφθηκε στον κατάλογο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco, είναι πλέον παγκόσμιο θέμα και όχι τοπικό. Εσείς εκεί στη Σύρο μπορεί να τον οικειοποιείστε περισσότερο αλλά ο Μάρκος δεν ανήκει πια ούτε σε εμάς, ούτε στη Σύρο, ούτε στην Ελλάδα. Ανήκει σε όλον τον πλανήτη, στην ιστορία. Είναι τεράστια λοιπόν η ευθύνη” ανέφερε ο κ. Γεωργαρίου λίγο πριν αναχωρήσει από το νησί.

Το άγαλμα του Μάρκου Βαμβακάρη, θα παραμείνει καλυμμένο μέχρι το  Σάββατο 18 Ιουνίου όπου θα γίνουν τα επίσημα αποκαλυπτήρια.