Του Γιώργου Ξανθάκη

Σινεπιλογές

  • Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου, 2019 - 06:10

Κόντρα σε Όλα (Le Mans '66 / Ford v Ferrari) του Τζέιμς Μάνγκολντ

Η ταινία βασίζεται σε πραγματική ιστορία: Το 1963, ο Χένρι Φορντ ο Β’ ήθελε η εταιρεία του να συμμετέχει σε αγώνες αυτοκινήτων. Το πρόβλημα όμως ήταν ότι δεν είχε αγωνιστικά αυτοκίνητα. Έτσι αποφάσισε να αγοράσει την Φεράρι. Κι ενώ αρχικά ο Έντσο Φεράρι έμοιαζε πρόθυμος να αποδεχτεί τη συμφωνία, όταν οι απεσταλμένοι του Φορντ έφτασαν στην Ιταλία, αρνήθηκε. Τότε ο Φορντ αποφασισμένος να εκδικηθεί, ανέθεσε στον Αμερικανό σχεδιαστή αυτοκινήτων Κάρολ Σέλμπι και στον Βρετανό οδηγό Κεν Μάιλς να κατασκευάσουν ένα αυτοκίνητο που θα μπορούσε να νικήσει τον στόλο του Φεράρι στον 24ωρο αγώνα Λε Μανς στη Γαλλία το 1966. Για να συμβεί όμως αυτό, οι Σέλμπι και Μάιλς έπρεπε να εναντιωθούν στις εταιρικές παρεμβάσεις, στους νόμους της φυσικής και τους προσωπικούς τους δαίμονες προκειμένου να κατασκευάσουν ένα επαναστατικό αγωνιστικό αυτοκίνητο για την εταιρεία Ford Motor και να αναμετρηθούν με τα πανίσχυρα αγωνιστικά αυτοκίνητα του Έντσο Φεράρι.

Ο καλός τεχνίτης Τζέιμς Μάνγκολντ («Walk the Line», «Copland», «Το Τελευταίο Τρένο για τη Γιούμα», «Wolverine», «Λόγκαν») εμπνέεται από την ιδιότυπη σχέση δύο ανδρών που ζούσαν στα άκρα και δεν φοβούνταν να ρισκάρουν και τη ζωή τους, για να φωτίσει ουσιαστικά τη σύγκρουση δυο μεγάλων «εγώ», αλλά και τα συμφέροντα που κρύβονται πίσω από μια ιστορική υπέρβαση. Η ταινία του είναι ανθρωποκεντρική και ψυχαγωγική, με αύξουσα ένταση και αγωνία. 

Ο διευθυντής φωτογραφίας Phedon Papamichael (υποψήφιος για Όσκαρ στη «Νεμπράσκα») φέρνει μια ηλεκτρική σαφήνεια στις σκηνές οδήγησης, ειδικά όταν το Le Mans σφυροκοπείται από μια καταιγίδα και όλη η ιδέα της ασταμάτητης κούρσας φαντάζει σαν επιθυμία θανάτου. Οι Mat Damon και Christian Bale είναι ένα  απολύτως ευχάριστο πρωταγωνιστικό ντουέτο, που η ψυχολογία τους δεν καθοδηγείται μόνο από την ανδροκρατική κυριαρχία αλλά και από κάτι πιο περίπλοκο και περιστασιακά μυστικιστικό. Συμπερασματικά, 2,5 ώρες καλοφτιαγμένου και ευχάριστου σινεμά.

*Η ταινία προβάλλεται στον κινηματογράφο «ΠΑΛΛΑΣ»

Δίχως στέγη, δίχως νόμο (1985) της Ανιές Βαρντά (Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Αιγαίου / Δευτέρα 19:30)

Mία νεαρή περιπλανώμενη πεθαίνει από το κρύο: είναι ένα γεγονός του χειμώνα. Πρόκειται για ένα θάνατο φυσιολογικό; Aυτό θα ρωτήσει ο αστυνομικός ή ο κοινωνιολόγος. Tι θα μπορούσαμε να μάθουμε γι' αυτήν και για το πώς αντέδρασαν όσοι βρέθηκαν στο δρόμο της; Aυτό είναι το θέμα της ταινίας. H κάμερα προσκολλάται στη Mόνα και παρατηρεί την περιπλάνησή της: μια περιπλάνηση υποχρεωτική, αφού τα σπίτια είναι κλειστά για κείνην...

Μια από της εμβληματικές ταινίες δρόμου της δεκαετίας του 80, δημιουργία της Ανιές Βαρντά, που πάντα ήταν ένα πνεύμα αναρχικής γιορτής και δικαίως θεωρείται η γιαγιά της Νουβέλ Βαγκ (με την Κλεό από τις 5 ως τις 7 κυρίως),

Χρυσό Λιοντάρι και βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών (Fipresci) στο Φεστιβάλ της Βενετίας το 1985, Cesar 1986 βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας και Βραβείο της Ένωσης Κριτικών του Λος Άντζελες στην κατηγορία καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας το 1986.

Τηλεοπτικές Σινεπιλογές

Ο κονφορμίστας (1970) του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι (ΕΡΤ2/ Τετάρτη  20/11/2019/23.00)

Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Αλμπέρτο Μοράβια, το αριστούργημα του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι είναι το πορτρέτο ενός άντρα που «συμμορφώνεται» με τις ιδεολογικές τάσεις της εποχής του.

Βρισκόμαστε στην Ιταλία της δεκαετίας του ’30 και ο ήρωας, ο Μαρτσέλο, περνά τη ζωή του προσπαθώντας να ευχαριστήσει τους άλλους στην αγωνία του να «ανήκει» κάπου. Όταν γράφεται στο φασιστικό κόμμα, συμφωνεί να δολοφονήσει έναν πολιτικό πρόσφυγα, που είναι πρώην καθηγητής του στο Πανεπιστήμιο.

Το πάρτυ (1968) του Μπλέικ Έντουαρντς (ΕΡΤ 2 / Σάββατο 23/11/2019-17:00)

O Χρούντι Μπάκσι είναι ένας άσημος Ινδός ηθοποιός. Η συμμετοχή του σε μια ταινία χολιγουντιανής παραγωγής δημιουργεί πολλά προβλήματα στους συντελεστές της και κυρίως στο σκηνοθέτη, ο οποίος εξαγριωμένος τον διώχνει από τα γυρίσματα, ενώ η επιθυμία του δεν περιορίζεται απλά εκεί, αλλά θέλει να τον απομακρύνει από τα κινηματογραφικά στούντιο όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, θεωρώντας την παρουσία του επικίνδυνη.

Και ενώ οι απαραίτητες κινήσεις για την απομάκρυνση του Μπάκσι από τα κινηματογραφικά πλατό είναι πλέον γεγονός, αυτός καταλήγει, από λάθος, καλεσμένος στο -υψηλών προσκεκλημένων- πολυτελές πάρτι του πάμπλουτου μεγαλοπαράγοντα των στούντιο. Εκεί, οι γκάφες και οι καταστροφές που προκαλεί ο Μπάκσι, είναι υπεράνω πάσης φαντασίας!

Μία από τις καλύτερες κωμωδίες του παγκόσμιου κινηματογράφου, με τον αξεπέραστο Πίτερ Σέλερς.

Μέχρι το θαύμα (2012) του Τέρενς Μάλικ ( ΕΡΤ2 / Σάββατο 23/11/2019-23:00)

Στο απόγειο του έρωτα τους ο Νίλ (Μπεν Αφλεκ) και η Μαρία (Όλγκα Κιριλένκο), επισκέπτονται το παραμυθένιο νησάκι Μον Σεν Μισέλ, που στη Γαλλία είναι γνωστό και ως το «Το Θαύμα».

Κατά την επιστροφή τους στην Οκλαχόμα όμως, τα προβλήματα αρχίζουν: Η Μαρίνα γνωρίζει έναν ιερέα, εξόριστο συμπατριώτη, που παλεύει με την πίστη του (Χαβιέ Μπαρδέμ), ενώ ο Νίλ επανασυνδέεται με μια παιδική του φίλη, την Τζέιν (Ρέιτσελ Μακ Άνταμς). Μια εξερεύνηση του έρωτα στις πολλές μορφές του.

Η μητέρα μου (2015) του Νάνι Μορέτι (ΕΡΤ3 / Σάββατο 23/11/2019-23:00)

Η Μαργκερίτα, είναι μια σκηνοθέτης, σε μια κρίσιμη καμπή της ζωής της. Με τη μητέρα της να βρίσκεται στο νοσοκομείο και στη μέση των γυρισμάτων της ταινίας της, καλείται να βάλει τάξη στο χάος που την οδηγούν, καθημερινά, τα γεγονότα και οι καταστάσεις. Στο πλευρό της έχει τον αδελφό της, αλλά τα πράγματα δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο, όταν καταφτάνει για να πρωταγωνιστήσει στην ταινία της, ένας αμερικανός σταρ, γεμάτος ιδιοτροπίες.

 

Ετικέτες: 

Διαβάστε ακόμα