Η ζωή και το έργο μίας αγαπημένης ερμηνεύτριας με μεγάλη σταδιοδρομία και αποδοχή μέσα από τη σκηνοθετική ματιά ενός νέου και ανερχόμενου animator

«Βίκυ - Ενενήντα Δεύτερα για τη Μοσχολιού»

Συνέντευξη του προέδρου του Animasyros, Βασίλη Καραμητσάνου και του δημιουργού Δημήτρη Κούσανδα

Τη ζωή της υπέροχης Βίκυς Μοσχολιού αγγίζει με τρυφερότητα, δύναμη, αλλά και φρέσκια σκηνοθετική ματιά, σεβόμενη την ιστορία της μεγάλης ερμηνεύτριας του λαϊκού τραγουδιού, η ταινία μικρού μήκους με τίτλο "Βίκυ - Ενενήντα Δεύτερα για τη Μοσχολιού", μία από τις πιο ενδιαφέρουσες εκπλήξεις του Animasyros 13.

Ο Μελωδία 99.2 και το Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων της Σύρου ενώνουν τις δημιουργικές τους δυνάμεις και εγκαινιάζουν τα η φετινή χρονιά μια νέα συνεργασία με τίτλο "Ενενήντα Δεύτερα".

Πρόκειται για μία σειρά ταινιών animation με θέμα τη ζωή πολυαγαπημένων Ελλήνων καλλιτεχνών που έχουν αφήσει εποχή στην ιστορία του Ελληνικού Τραγουδιού, πλαισιωμένων από ένα εμβληματικό τραγούδι τους και σκηνοθετημένων από ανερχόμενους και καταξιωμένους Έλληνες σκηνοθέτες. Ένας ξεχωριστός φόρος τιμής του Μελωδία και του Animasyros σε μεγάλους Έλληνες καλλιτέχνες, και μια απόδειξη για το πώς το ελληνικό τραγούδι, ως διαχρονικός βασικός πυλώνας του πολιτισμού μας, μπορεί να επικοινωνεί με σύγχρονες μορφές τέχνης.

Πρώτος «καρπός» της συνεργασίας τους το animation biopic "Βίκυ - Ενενήντα Δεύτερα για τη Μοσχολιού" σε σκηνοθεσία του νέου δημιουργού Δημήτρη Κούσανδα, που είναι «ντυμένο» μουσικά με το τραγούδι "Άνθρωποι Μονάχοι" σε σύνθεση Γιάννη Σπανού και στίχους Γιάννη Καλαμίτση από τον δίσκο «Η Βίκυ Μοσχολιού Τραγουδά Σπανό» (Lyra 1977). Η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά στην επίσημη παρουσίαση του Animasyros 13 στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, τη Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου 2020, παρουσία και μελών της οικογένειας της Βίκυς Μοσχολιού, που εξέφρασαν τη βαθιά τους συγκίνηση.

Ενδιαφέρουσα αντίθεση

Η δημιουργία της ταινίας βασίστηκε πάνω σε μια ιδέα του Μελωδία 99.2 και του Διευθυντή προγράμματος, Δημήτρη Βραχνού. Ο μεγάλος μουσικός ραδιοσταθμός της Αθήνας και το Animasyros συνδέονται με μια παλιά συνεργασία, επικοινωνία και φιλία που πλέον διανθίζεται και εξελίσσεται. Όπως δηλώνει στην «Κοινή Γνώμη» ο πρόεδρος του Animasyros, Βασίλης Καραμητσάνης «είχαμε εδώ και καιρό αναζητήσει τρόπος για μια πιο εις βάθος συνεργασία πέρα από την απλή χορηγία επικοινωνίας». Στο πλαίσιο αυτό, η ομάδα του Μελωδία ζήτησε από το Φεστιβάλ ένα feedback στο σενάριο που θα μπορούσε να έχει ένα animation, αφιερωμένο στη Βίκυ Μοσχολιού.

«Ένα σενάριο για μια τόσο μικρή κινηματογραφική ταινία δεν είναι εύκολο, καθώς πρέπει να συμπυκνώσεις σε λίγες κουβέντες και λίγα οπτικά ερεθίσματα της ζωής ενός ανθρώπου με τόσο μεγάλη σταδιοδρομία και αποδοχή όπως η Μοσχολιού», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Καραμητσάνης. Το Animasyros αποφάσισε να αναθέσει τα «Ενενήντα δεύτερα για τη Βίκυ» σε έναν ανερχόμενο δημιουργό, που διαθέτει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά για να δημιουργήσει την ενδιαφέρουσα αντίθεση ανάμεσα σε μία καλλιτέχνιδα που δεν είναι πια στη ζωή και σε έναν άνθρωπο, πολύ νέο, που έχει όλη τη ζωή μπροστά του.

Από θεατής… δημιουργός

Ο Δημήτρης Κούσανδας γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κομοτηνή. Σπούδασε ανιμέισον και εικονογράφηση στο Πανεπιστήμιο για τις Δημιουργικές Τέχνες (University for the Creative Arts) στη Μεγάλη Βρετανία, όπου ζει και εργάζεται. Ενώ έχει δημιουργήσει πολλές ταινίες ανιμέισον στο πλαίσιο των σπουδών του, η ταινία για τη Βίκυ Μοσχολιού είναι η πρώτη του κατ’ ανάθεση ταινία.

«Ο Δημήτρης μας έστειλε το portfolio και το βιογραφικό του και μέσα από τα χαρακτηριστικά της τέχνης του αλλά και της σύντομης μέχρι σήμερα πορείας του θεωρήσαμε ότι μπορεί να βγει εκείνη η σπίθα που θα έδινε ένα ενδιαφέρον στο τελικό αποτέλεσμα», εξηγεί ο πρόεδρος του Animasyros. Η μικρού μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων για τη Βίκυ Μοσχολιού έχει ξεκινήσει ήδη το ταξίδι της στο διαδίκτυο, ενώ στο πλαίσιο της σειράς «Ενενήντα δεύτερα», έπεται συνέχεια στη σύμπραξη μεταξύ του ελληνικού τραγουδιού και του animation.

Ο 22χρονος Δημήτρης Κούσανδας, εκδήλωσε από μικρός την αδυναμία του για τις εικαστικές τέχνες και κυρίως τη ζωγραφική, έχοντας φυσικά ανάλογη στήριξη από τους γονείς του, που τον ενθάρρυναν να ακολουθήσει την καρδιά του. Όπως δηλώνει ο ίδιος στην «Κοινή Γνώμη», το ανιμέσον δεν υπήρχε στο μυαλό του ως επιλογή επαγγελματικής σταδιοδρομίας, αν και πάντα το αγαπούσε. «Από παιδί έβλεπα κινούμενα σχέδια, αλλά ποτέ δεν το είχα σκεφτεί ως καριέρα». Αυτό άλλαξε στην πορεία, όταν μία κοπέλα, η Αναστασία Ψάλτη, που σπούδαζε ανιμέισον στο Λονδίνο, επέστρεψε στην Κομοτηνή και του έβαλε αυτή την ιδέα. «Τότε, ήμουν μαθητής Λυκείου. Αρχικά σκεφτόμουν να φοιτήσω στη Σχολή Καλών Τεχνών, αλλά στην πραγματικότητα δεν μου ταίριαζε. Η Αναστασία άρχιζε να μου διδάσκει κάποια προγράμματα και να με μυεί στην τέχνη της εμψύχωσης, η οποία με ενδιέφερε πάρα πολύ. Έτσι, με δέχτηκε ένα από τα πέντε πανεπιστήμια της Αγγλίας που έχουν ως αντικείμενο το animation και σε τρία χρόνια ολοκλήρωσα τις σπουδές μου».

Ένα μεγάλο «σχολείο»

Η ταινία για τη Βίκυ Μοσχολιού αποτελεί την πρώτη animated δουλειά του, για την οποία είναι ιδιαίτερα υπερήφανος. «Βλέποντας και ακούγοντας τις αντιδράσεις των ανθρώπων που την είδαν, χαίρομαι που κατάφερα να δημιουργήσω στο κοινό τα συναισθήματα που ήθελα από την πρώτη στιγμή», αναφέρει ο Δημήτρης Κούσανδας.

Λόγω του νεαρού της ηλικίας του, ο ίδιος δε γνώριζε πολλά για τη ζωή και την καριέρα της Ελληνίδας ερμηνεύτριας. Η συνεργασία του με το Animasyros αποτέλεσε καλή αφορμή για να αναζητήσει και να ακούσει τραγούδια της με στόχο να μελετήσει τη φωνή της και να καταλάβει το μεγαλείο της καλλιτέχνιδος. «Μετά άρχισα να ψάχνω το τραγούδι «Άνθρωποι μονάχοι» που θα έντυνε μουσικά την ταινία και να μελετώ τη στάση και τις κινήσεις της επί σκηνής, προκειμένου να την αποτυπώσω με όσο το δυνατόν περισσότερη ακρίβεια και ρεαλισμό. Πολύτιμη ήταν και η συνδρομή φίλων ηθοποιών, οι οποίοι με βοήθησαν να φιλμάρω κάποια πράγματα για να τα δω και μετά να κάνω βελτιώσεις. Οπότε, με αυτό τον τρόπο γνώρισα και στους Άγγλους τη Βίκυ Μοσχολιού».