Ανοίγει και πάλι ο δρόμος για τη διοργάνωση παραστάσεων και εκδηλώσεων στο Θέατρο Απόλλων με πληρότητα 65% και έντονο το αίσθημα της ανασφάλειας για το μέλλον

«Βρισκόμαστε σε μια κινούμενη άμμο»

Δηλώσεις της Αντιδημάρχου Πολιτισμού του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, Αλίκης Λεονταρίτη

Το «πράσινο φως» για την επαναλειτουργία των κλειστών θεατρικών σκηνών δόθηκε μέσα από τα τροποποιημένα μέτρα ασφάλειας από την πανδημία του κορωνοϊού, τα οποία θα διαμορφώνονται συνεχώς ανά περιοχή σύμφωνα με τη θέση της στον γενικό χάρτη υγειονομικής προστασίας της χώρας.

74 περιφερειακές ενότητες εντάσσονται πλέον σε τέσσερα επίπεδα ετοιμότητας με αντίστοιχες δέσμες μέτρων που ισχύουν για όλους. Ο καθορισμός του επιπέδου κινδύνου σε κάθε περιοχή εξαρτάται από την αυξανόμενη ή μειούμενη τάση επιδημιολογικών μεγεθών, όπως ο αριθμός κρουσμάτων ανά 100 χιλιάδες κατοίκους, των δεικτών πληρότητας του συστήματος υγείας (πχ. χρησιμοποιούμενες απλές κλίνες και κλίνες Μονάδων Εντατικής Θεραπείας) και των ποιοτικών χαρακτηριστικών της επιδημιολογικής κατάστασης, της κάθε περιοχής, όπως αυτά αποτυπώνονται από τα δεδομένα της ιχνηλάτησης αλλά και της συσχέτισης των κρουσμάτων και των επαφών τους.

Αξίζει να σημειωθεί πως, ο χάρτης θα επικαιροποιείται ανά 14 ημέρες με βάση τις εισηγήσεις ειδικής επιτροπής λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας, ή και συχνότερα, όταν αυτό επιβάλλεται από τους υγειονομικούς και επιδημιολογικούς δείκτες.

Τα προβλεπόμενα μέτρα

Η Σύρος, όπως και τρία ακόμη Κυκλαδονήσια (Άνδρος, Μήλος, Τήνος) ανήκει -προς το παρόν- στο Επίπεδο 1, όπου προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η λειτουργία των κλειστών θεάτρων με 65% πληρότητα, υποχρεωτική χρήση μάσκας και υποχρεωτική έκδοση ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Ως εκ τούτου, τα νέα δεδομένα επιτρέπουν και πάλι τη φιλοξενία παραστάσεων και εκδηλώσεων στη σκηνή του εμβληματικού Θεάτρου Απόλλων, το οποίο από τις 15 Ιουνίου μέχρι και σήμερα λειτουργούσε αποκλειστικά ως επισκέψιμος χώρος.  

Βάσει των παραπάνω, το μέλλον του πολιτισμού στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων φαντάζει πιο ευοίωνο συγκριτικά με άλλες περιοχές οι οποίες, λόγω του επιβαρυμένου επιδημιολογικού φορτίου τους, βρίσκονται αντιμέτωπες με μια σειρά αυστηρότερων περιοριστικών μέτρων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Αθήνα- «Μέκκα» της θεατρικής δημιουργίας στη χώρα μας με τριψήφιο αριθμό παραστάσεων ετησίως, η οποία ανήκει στο Επίπεδο 3. Εκεί τα θέατρα ανοίγουν με 30% πληρότητα, ποσοστό το οποίο θα προσαρμόζεται ανάλογα με το επίπεδο επικινδυνότητας που θα καταδεικνύει η ανανέωση του υγειονομικού χάρτη κάθε δεκαπενθήμερο για τον αριθμό του κρουσμάτων κατά περιοχή. Παρόλο που η κατάσταση για τα κρατικά θέατρα και τις μεγάλες θεατρικές σκηνές, όπως το Θέατρο «Παλλάς», χωρητικότητας 1.500 θέσεων, όπου θα φιλοξενηθεί φέτος το «Τρίτο Στεφάνι» του Κώστα Ταχτσή σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη,  κρίνεται πιο διαχειρίσιμη, στην περίπτωση του ελεύθερου θεάτρου επικρατεί έντονη ανησυχία σχετικά με την κάλυψη των εξόδων τους και συνεπώς την επιβίωσή τους. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ως παράδειγμα ότι, μία θεατρική σκηνή χωρητικότητας 50 θέσεων, θα κληθεί να λειτουργήσει μόνο με 15 θεατές ανά παράσταση. Σανίδα σωτηρίας για τα θέατρα που πλήγονται από τα μέτρα θα αποτελέσει η καθολική επιδότηση των δεσμευμένων θέσεων, που υποσχέθηκε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, δηλώνοντας ότι έχει εξασφαλιστεί σχετικό κονδύλι από το υπουργείο Οικονομικών για την ενίσχυση του συνόλου των παραγωγών.

Ενδιαφέρον από παραγωγούς, αλλά και δισταγμός

Σε τοπικό επίπεδο, η Επιτροπή Πολιτισμού του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης δέχεται ήδη αιτήματα παραχώρησης του Θεάτρου Απόλλων για τη διοργάνωση εκδηλώσεων και παραστάσεων, κάποια εκ των οποίων προέρχονται και από την Αθήνα. Σύμφωνα με δηλώσεις της αρμόδιας Αντιδημάρχου, Αλίκης Λεονταρίτη, ο Δήμος προτίθεται να αντιμετωπίσει την κατάσταση με ψυχραιμία και τη δέουσα προσοχή, που επέδειξε και κατά τη διάρκεια του καλοκαιρινού πολιτιστικού προγράμματος. «Στις αρχές της επόμενης εβδομάδας θα συγκαλέσουμε συνεδρίαση της Επιτροπής Πολιτισμού όπου θα συζητήσουμε αυτά τα θέματα με στόχο να κινηθούμε στο πλαίσιο της απόλυτης εφαρμογής των μέτρων», αναφέρει χαρακτηριστικά. Μία από τις άμεσες προτεραιότητες του τμήματος αποτελεί η αντικατάσταση των κλιματιστικών μονάδων του Θεάτρου για την οποία αναμένεται η προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού. «Το εν λόγω έργο ήταν ήδη στον προγραμματισμό μας και τα χρήματα υπάρχουν στον κωδικό, ωστόσο τώρα έχουμε έναν επιπλέον λόγο να το επισπεύσουμε για να είμαστε απόλυτα προσαρμοσμένοι στις οδηγίες», σημειώνει η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού.

Αναφορικά με τα αιτήματα προς την Επιτροπή, η κ. Λεονταρίτη εξηγεί πως παρά το ενδιαφέρον από πλευράς παραγωγών και διοργανωτών για παρουσιάσεις εκτός έδρας, η πλειοψηφία εξ’ αυτών εμφανίζονται διστακτικοί γιατί τόσο ο φόβος της μετακίνησης όσο και έκτακτες περιπτώσεις σχετιζόμενες με την πανδημία, μπορούν ανά πάσα στιγμή να οδηγήσουν στην ακύρωση μιας προγραμματισμένης εκδήλωσης. «Παλαιότερα, το μόνο που μας απασχολούσε ήταν οι καιρικές συνθήκες. Πλέον, οι έγνοιες είναι περισσότερες και όλο αυτό… μια κινούμενη άμμος. Δεν γνωρίζουμε αν θα βυθιστούμε ή αν θα συνεχίσουμε να ισορροπούμε», προσθέτει η Αντιδήμαρχος.

Η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια για το μέλλον δυσκολεύουν σε μεγάλο βαθμό και τον προγραμματισμό καθιερωμένων δράσεων. Σύμφωνα με την κ. Λεονταρίτη, η περσινή έναρξη των χριστουγεννιάτικων εκδηλώσεων στην πλατεία Μιαούλη ετοιμαζόταν από τον Οκτώβριο, ενώ μέχρι τώρα δεν υπάρχουν οδηγίες σχετικά με την πραγματοποίηση εκδηλώσεων σε πλατείες.

Αξίζει να σημειωθεί πως τα μέτρα για τη λειτουργία των κλειστών θεάτρων ισχύουν το ίδιο τόσο για την Πινακοθήκη Κυκλάδων όσο και για το θεατράκι Ευανθία Καΐρη, χωρητικότητας 100 περίπου θέσεων και τα δύο, που θα δέχονται στο εξής 60-65 θεατές.   

«Με συνεργασία, συζήτηση και υπομονή θα το αντιμετωπίσουμε και αυτό, όπως κάναμε το καλοκαίρι, επιτυγχάνοντας ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα, ποιοτικό και με ασφάλεια», καταλήγει η κ. Λεονταρίτη.