Παιδικό εργαστήρι ρου Συλλόγου Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου

Γνωριμία των παιδιών με το λαϊκό θέαμα

Το παιδικό εργαστήρι του συλλόγου Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου , το οποίο λειτούργησε στο πλαίσιο του 2ου σεμιναρίου λαογραφίας από τις 29/7 έως τις 1/8 , είχε ως στόχο τη γνωριμία των παιδιών με το ονομαζόμενο ''λαϊκό θέαμα'' και λειτούργησε σε θεωρητικό και βιωματικό επίπεδο.

Για το σκοπό αυτό υπεύθυνη του εργαστηρίου Ελένη Βουτσίνου επέλεξε τρεις θεματικές ενότητες:

α) το θέατρο σκιών και τον Καραγκιόζη

β)το ελληνικό κουκλοθέατρο και

γ) το παραμύθι ως μέρος της λαικής αφήγησης ενός τόπου.

Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις ιστορίες καταγωγής του Καραγκιόζη, να παίξουν παιχνίδια με τη σκιά, να μάθουν βασικές φιγούρες του ελληνικού θεάτρου σκιών, να φτιάξουν τα δικά τους σχέδια, ενώ δοκίμασαν να παίξουν Καραγκιόζη με το δικό τους τρόπο.

Στη δεύτερη συνάντηση το εργαστήρι επικεντρώθηκε στην καταγωγή του ελληνικού κουκλοθέατρου και στους πρώτους ήρωες αυτού τον Φασουλή-Πασχάλη και Περικλέτο. Τα παιδιά γνώρισαν τα χαρακτηριστικά τους αλλά και τη θεματολογία των πρώτων παραστάσεων κουκλοθέατρου. Κατασκεύασαν τις δικές τους κούκλες και έπαιξαν στη συνέχεια το δικό τους κουκλοθέατρο.

H τρίτη συνάντηση ασχολήθηκε με τη λαϊκή αφήγηση και το παραμύθι όπου εκεί τα παιδιά, μετά από μια περιεκτική θεωρητική προσέγγιση της ιστορίας της αφήγησης, αφέθηκαν να πλάσουν, να αφηγηθούν, και να ζωντανέψουν τα δικά τους παραμύθια. 

Τέλος η τέταρτη ενότητα , με υπεύθυνη την κ. Γιολάντα Ζιάκα , περιελάμβανε εργαστήρι ζωγραφικής. Τα παιδιά από την προηγούμενη ημέρα είχαν μυηθεί στο παραμύθι του λαικού μας ζωγράφου Θεόφιλου. Το εργαστήρι ζωγραφικής ξεκίνησε μ΄ ένα δεκάλεπτο βίντεο με ποντιακούς χορούς. Κατόπιν έγινε συζήτηση για την εμφάνιση των χορευτών και τα παιδιά ζωγράφισαν χορευτές με τις παραδοσιακές ποντιακές φορεσιές. Στη συνέχεια , έχοντας ως πρότυπο ένα από τα έργα του Θεόφιλου, όπου η τέχνη του έχει όλα τα χαρακτηριστικά της γνήσιας λαικής ζωγραφικής ζωηρά χρώματα, αυθορμητισμό και ειλικρίνεια, τα παιδιά συνέθεσαν το δικό τους πίνακα.