Παρέμβαση του υπουργού Ναυτιλίας για την προστασία των ναυτικών του «Πηνελόπη Α»

Η ομηρία συνεχίζεται

Παροχή προστασίας παρέχει το υπουργείο Ναυτιλίας στους ναυτικούς που παραμένουν στο οχηματαγωγό επιβατηγό πλοίο «Πηνελόπη Α», το οποίο συνεχίζει να βρίσκεται αγκυροβολημένο στο λιμάνι της Ραφήνας, με τον πλοικτήτη να αδιαφορεί πλήρως για την κάλυψη των υποχρεώσεων του έναντι των εργαζομένων.

Το πλοίο του Αγούδημου, που εξυπηρετούσε καθημερινά την γραμμή Ραφήνα - Άνδρος - Τήνος – Μύκονος, βρίσκεται από την 1η Σεπτεμβρίου «δεμένο» στη Ραφήνα, με τους απλήρωτους ναυτικούς, που προχώρησαν σε επίσχεση εργασίας, να παραμένουν στο πλοίο διεκδικώντας τα δεδουλευμένα τους.

Διαβίωση υπό επικίνδυνες και τραγικές συνθήκες

Όταν η καθοδική πορεία της πλοιοκτήτριας εταιρείας έφτασε στο μη περεταίρω, μη ανταποκρινόμενη ούτε στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις της έναντι των εργαζομένων, τους οδήγησε να λάβουν την απόφαση να διεκδικήσουν τα δεδουλευμένα τους, προχωρώντας στο έσχατο μέτρο της επίσχεσης εργασίας και διεκδικώντας τις πολύμηνες αποδοχές τους.

Για αυτούς τους 56 ναυτικούς, που εγκαταλείφθηκαν από την πλοιοκτήτρια εταιρεία, εδώ και τουλάχιστον ένα μήνα είχε ζητηθεί η παρέμβαση υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, από τα ναυτεργατικά σωματεία Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), Πανελλήνια Ένωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής Εμπορικού Ναυτικού «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και Πανελλήνια Επαγγελματική Ένωση Μαγείρων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΑΓΕΝ).

Καθώς τα μέλη του πληρώματος που βρίσκονται εντός του ακινητοποιημένου πλοίου ζουν, από τις 27 Σεπτεμβρίου, χωρίς ρεύμα και νερό, τα συνδικαλιστικά όργανα των ναυτικών απαιτούσαν την υπουργική παρέμβαση προκειμένου να υπάρξει άμεση επαναλειτουργία του πλοίου με παροχή πετρελαίου και νερού για την ασφαλή ενδιαίτηση και διαμονή τους, με ταυτόχρονη καταβολή των δεδουλευμένων αποδοχών τους.

Οι κίνδυνοι που επισημάνθηκαν για την ασφάλεια της ζωής των ναυτικών που διαμένουν στο πλοίο αφορούν στην παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς ο μερικός φωτισμός που τους παρασχέθηκε από την λιμενική εγκατάσταση ικανοποιούσε την κάλυψη μόνο του φωτισμού των καμπινών.

Όπως σημειωνόταν στις αρχικές καταγγελίες «σ’ αυτές τις συνθήκες δεν μπορεί να εξασφαλιστεί η στοιχειώδης ασφάλεια στο χώρο του μηχανοστασίου και σε άλλους χώρους του πλοίου, αποτέλεσμα του μη ελέγχου λόγω έλλειψης φωτισμού, εγκυμονώντας σοβαρούς κινδύνους όπως συγκέντρωση σεντινόνερων, βοθρολημμάτων κ.ά. από την μη δυνατότητα άντλησης τους».

 

Η αδιαφορία της εταιρείας

Παρά το χρέος της πλοιοκτήτριας εταιρείας προς τους εργαζόμενους που υπερβαίνει τις 800.000 ευρώ, όχι μόνο δεν υπήρξε εκ μέρους της η στοιχειώδης μέριμνα προς αυτούς, αλλά προσπάθησε να προβεί σε συμφωνία με άλλη εταιρεία για τη ναύλωση του πλοίου.

Όπως κατήγγειλε ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ, Αντώνης Νταλακογιώργος, μεταξύ των προτάσεων της συμφωνίας αναφερόταν «να κλείσει το ναυτολόγιο και να απολυθούν οι ναυτεργάτες χωρίς να τους καταβληθούν οι δεδουλευμένοι μισθοί».

Τελικά η «παράνομη αυτή μεθόδευση απέτυχε χάρις στην ενότητα και την αποφασιστικότητα του πληρώματος» και των ναυτεργατικών Σωματείων, όμως η εταιρεία προχώρησε ένα βήμα παραπέρα διακόπτοντας την τροφοδοσία και την σίτιση του πληρώματος.

Αναζητήθηκαν ευθύνες και από το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, όχι μόνο για την περίπτωση των ναυτικών του «Πηνελόπη Α», αλλά και «για το γενικευμένο φαινόμενο της απλήρωτης ναυτικής εργασίας σε δεκάδες Ε/Γ πλοία», απέναντι στο οποίο η ηγεσία του ΥΝΑ επιδεικνύει «απύθμενη πρόκληση, θράσος και αλαζονεία, στο τεράστιο κοινωνικό αυτό πρόβλημα» αδιαφορώντας και ταυτιζόμενη «απόλυτα με την τυχοδιωκτική και ασύδοτη δράση των εφοπλιστών».

Έκκληση δε απευθύνθηκε και προς τις Λιμενικές, Εισαγγελικές και Δικαστικές αρχές, προκειμένου «να κινηθούν άμεσα και αποφασιστικά ενάντια στην πλοιοκτήτρια εταιρία επιβάλλοντας ότι προβλέπεται από την ποινική δικονομία για την καταβολή και την εξόφληση των Ναυτεργατών του Ε/Γ-Ο/Γ «ΠΗΝΕΛΟΠΗ Α» αλλά και όλων των άλλων πλοίων».

Η υπουργική προστασία

Οι ανεκπλήρωτες υποχρεώσεις της πλοιοκτήτριας εταιρείας προς τους εργαζόμενους της, οδήγησε τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, έστω και με καθυστέρηση μηνών, να παρέχει προστασία στους ναυτικούς του «Πηνελόπη Α».

Στην απόφαση αυτή προχώρησε ο υπουργός καθώς ο πλοιοκτήτης δεν υπήρξε συνεπής στις υποχρεώσεις του για την καταβολή μισθών και τροφοδοσία των εργαζομένων, εξαντλώντας, παράλληλα, κάθε νομική δυνατότητα από πλευράς Υπουργείου για επίλυση του ζητήματος.

Όπως επισημαίνεται από το υπουργείο «η απόφαση αυτή, βάσει της κείμενης νομοθεσίας, προβλέπει την πλήρη καταβολή των αποδοχών τριών μηνών από το ΝΑΤ, έναντι των καθυστερημένων βασικών μισθών και επιδομάτων. Το ύψος των αποδοχών αυτών εναρμονίζεται με το αντίστοιχο που καθορίζουν οι οικείες συλλογικές συμβάσεις. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, τόσο μέσω της αρμόδιας κεντρικής υπηρεσίας, όσο και του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ραφήνας, έχει προβεί σε συνεχείς διοικητικές παρεμβάσεις για την επίλυση του ζητήματος. Επιπρόσθετα, έχει καλέσει επανειλημμένως την εταιρεία του πλοίου να αναλάβει ενέργειες προς εκπλήρωση του συνόλου των οικονομικών της υποχρεώσεων έναντι των μελών του πληρώματος, λαμβάνοντας υπόψη και τη σκοπιμότητα της ομαλής διεξαγωγής των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών που εξυπηρετεί το πλοίο».

Όσον αφορά τώρα στην καταβολή των μισθών πρέπει να γίνει βάσει των καταστάσεων του πληρώματος και των αποδοχών τους, οι οποίες είναι εγκεκριμένες από την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία ή από την ειδική Επιτροπή που απαρτίζουν ένας εκπρόσωπος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ένας εκπρόσωπος του υπουργείου Ναυτιλίας και ένας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας.

Της έκδοσης επιταγής που αντιστοιχεί σε μισθούς τριών μηνών των ναυτικών, ακολουθεί η σχετική βεβαίωση από το Ν.Α.Τ. και λύεται αυτοδικαίως η σύμβαση ναυτικής εργασίας κλείνοντας και το ναυτολόγιο του πλοίου, ενώ παρέχεται στο Ν.Α.Τ. η δυνατότητα κίνησης δικαστικής διαδικασίας στην περίπτωση που εκ μέρους της εταιρείας δεν εκπληρωθούν οι νόμιμες υποχρεώσεις της εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος.