Συνέντευξη με τον προϊστάμενο της Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού στις Κυκλάδες, Μιχάλη Παράβαλο

“Η Σύρος να μη χάσει την ευκαιρία της τουριστικής ανάπτυξης”

Υψηλά αντανακλαστικά οφείλει να επιδείξει η Σύρος σήμερα, για την τουριστική ανάπτυξή της, αφού υπάρχει η “χρυσή ευκαιρία” των σημαντικών επενδύσεων στο νησί, την οποία και δεν πρέπει να χάσει, σύμφωνα με όσα επισημαίνει ο προϊστάμενος της Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού στις Κυκλάδες, Μιχάλης Παράβαλος.

Σε συνέντευξή του στην “Κοινή Γνώμη”, ο κ. Παράβαλος μιλάει για την πορεία της σεζόν στο νησιωτικό νομό, σε συνάρτηση και με αρνητικές συγκυρίες όπως το υψηλό κόστος μετακινήσεων προς αυτά, ενώ υπογραμμίζει πως κάθε νησί οφείλει να εστιάσει στις ξεχωριστές ανάγκες του, από τουριστικής άποψης. Επιπλέον, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι απαντήσεις του για τη λειτουργία των επιχειρήσεων του κλάδου σε συνδυασμό με την ποιότητα των υπηρεσιών τους, όπως επίσης και η τοποθέτησή του για την πολιτική βούληση που χρειάζεται να υπάρξει από την επόμενη Δημοτική Αρχή της Σύρου, για βελτιώσεις και αλλαγές στον τόπο, που θα ενισχύσουν την προσπάθεια της τουριστικής ανάπτυξης.

  • Τι έχετε καταγράψει μέχρι σήμερα για τα νησιά που διανύουν το μέσον της τουριστικής σεζόν, όσον αφορά την επισκεψιμότητα στις Κυκλάδες; Υπάρχει μείωση ή όχι;

“Η κίνηση είναι σε υψηλά επίπεδα. Είναι λίγο πεσμένη σε σχέση με την περυσινή χρονιά, αλλά ευελπιστούμε ότι και λόγω του καιρού, θα κινηθεί τελικά στα ίδια σχεδόν επίπεδα με το 2022. Από εκεί και πέρα, ως οντότητες, τα νησιά έχουν διαφορετικά ποσοστά πληρότητας και διαφορετικό κόσμο που προσελκύουν. Αυτό είναι απόλυτα κατανοητό και απαραίτητο. Ούτως ή άλλως, το περιμέναμε ότι το κάθε νησί έχει τον κόσμο του. Δεν είναι ο ίδιος επισκέπτης εκείνος που πηγαίνει στην Ανάφη, με εκείνον που επιλέγει τη Μύκονο, τη Σαντορίνη ή τη Νάξο.

Και τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια παραμένουν υψηλά σε σχέση με τις περυσινές τιμές, αλλά και τα αεροπορικά εισιτήρια κι αυτά είναι σε αρκετά υψηλό κόστος.

Σε γενικές γραμμές, θεωρώ ότι είναι μία καλή χρονιά, απλά δεν είναι όπως την είχαμε εκτιμήσει.”.

  • Για το κόστος των μετακινήσεων έχει γίνει πολύς λόγος και δικαιολογημένα, καθώς τα εισιτήρια είναι “τσουχτερά”. Θεωρείτε πως αυτό ως δεδομένο έχει επηρεάσει έναν κόσμο που ενδεχομένως να ήθελε να ταξιδέψει και προς τη Σύρο και προς άλλα νησιά των Κυκλάδων;

“Υπάρχει μία πολύπλευρη ανάπτυξη γενικότερα σε όλη την Ελλάδα και στο τουριστικό κομμάτι. Σίγουρα θα μπορούσε να υπάρχει μία μεγαλύτερη αύξηση στις αφίξεις. Αλλά ο ανταγωνισμός που συμβαίνει γιατί ζούμε σε έναν υπέροχο τόπο και ακριβώς επειδή δημιουργούνται ξενοδοχειακές μονάδες παντού και καλής ποιότητας – σίγουρα όχι όσο στο επίπεδο των Κυκλάδων – και φυσικά κάποιες οικογένειες υφίστανται και κρίση είναι κατανοητό πως αν υπήρχαν χαμηλότερες τιμές, σίγουρα τα ποσοστά των πληροτήτων θα ήταν μεγαλύτερα.”.

  • Άρα, οι Κυκλάδες ως προορισμός έχει επηρεαστεί ως έναν βαθμό;

“Σε ελάχιστο βαθμό όμως, όχι σε τεράστιο. Κι αυτό επειδή διαπιστώνω πως οι πληρότητες παραμένουν σε μεγάλο βαθμό, υψηλές. Αυτά που θεωρώ ότι έχουν επηρεαστεί είναι τα καταλύματα χαμηλότερης ποιότητας. Έχουν επηρεαστεί από υψηλές τιμές άλλων καταλυμάτων και έχουν ανεβάσει τιμές, χωρίς να αξίζουν οι παροχές τους. Αυτό προφανώς επηρεάζει και τον επιπλέον κόσμο που θα μπορούσαν να έχουν τα νησιά. Δηλαδή, δεν κοστολογούν σύμφωνα με την ποιότητα και τις υπηρεσίες που παρέχουν. Και εκμεταλλεύονται το γεγονός ότι βρίσκονται σε νησιά και χρεώνουν παραπάνω τη διαμονή”.

  • Αυτό μπορεί να λειτουργήσει δυσφημιστικά για τα νησιά; Το να χρεώνουν τη διαμονή υψηλά, καταλύματα που δεν έχουν την αντίστοιχη ποιότητα;

“Θεωρώ ότι λειτουργεί δυσφημιστικά για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, οι οποίες και μέσω των αναφορών και των κριτικών που υπάρχουν σε διάφορες πλατφόρμες, φαίνεται ότι αναδεικνύει τη λάθος εικόνα τους προς τους επόμενους πελάτες που μπορεί να έχουν. Δεν θεωρώ ότι μία επιχείρηση μπορεί να δυσφημίσει έναν προορισμό. Σίγουρα υπάρχουν παραδείγματα και άνθρωποι που “πιάνονται” από αυτό, αλλά θεωρώ πως εν γένει, δεν λειτουργεί αποτρεπτικά σε κάποιον. Απλά δεν θα επιλέξει αυτή την επιχείρηση.”.

  • Παρατηρείται πως στη Σύρο γίνονται πολλές επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο. Κατασκευάζονται ξενοδοχεία και boutique hotels. Αυτό ως εξέλιξη πόσο βοηθά πλέον στο να υπάρξει μεγαλύτερη τουριστική ανάπτυξη;

“Βέβαια. Όταν υπάρχουν σημεία πώλησης, αν δηλαδή χτίσουμε ένα ξενοδοχείο, ή κάνουμε μία επένδυση και ένα νέο σημείο πώλησης, αυτό το σημείο θα προσελκύσει περισσότερους τουρίστες, παραπάνω πελάτες. Άρα, στην ουσία, τα οφέλη είναι πολλά. Ας μην ξεχνάμε πως σε μία ξενοδοχειακή μονάδα, το κόστος ενός δωματίου συγκριτικά με το κόστος για ένα κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος είναι δυσανάλογο, προκειμένου να προετοιμαστείς και να έχεις την επένδυση έτοιμη για να σου αποφέρει κάποια κέρδη. Το ξενοδοχείο είναι πολύ πιο ακριβό “άθλημα” παρά ένα κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος, που μπορείς να το δημιουργήσεις με 50.000 και 60.000 ευρώ.”.

  • Ειδικότερα στη Σύρο, υπάρχουν στοιχεία που να αποτυπώνουν την καλή πορεία των επενδύσεων και την αύξηση κλινών; Υπάρχει ένας εντυπωσιακός ρυθμός επενδύσεων όλο το τελευταίο διάστημα.

    “Είχα πει πριν από πολλά χρόνια πως στη Σύρο χρειαζόμαστε μία με δύο μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες. Στο νησί σήμερα, έχουμε δημιουργία σίγουρα τεσσάρων νέων ξενοδοχειακών μονάδων. Στη Σύρο έχουμε πάρα πολλά χρόνια να το δούμε αυτό. Μιλάμε συνολικά για 350 κλίνες σε αυτά τα τέσσερα ξενοδοχεία. Είναι θετικό ως γεγονός. Είχαμε να το δούμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Έχουμε πάρα πολλά μικρά ξενοδοχεία που αγοράζονται στην Ερμούπολη και μετατρέπονται. Έχουμε είσοδο εταιρειών που ασχολούνται με το marketing πανελληνίως, μεγάλες αλυσίδες management αλλά και ενοικίασης μονάδων, οι οποίες έχουν έρθει στη Σύρο. Άρα, μπαίνουμε σε ένα δίκτυο πωλήσεων και πολύ πιο επαγγελματικό από αυτό που έκαναν μόνον κάποιοι ιδιώτες παλαιότερα. Θεωρώ ότι είναι αρκετά ευοίωνα τα νέα δεδομένα.

Το πρόβλημα αλλά και η ουσία είναι πώς εμείς δεν θα χάσουμε πάλι - όπως τότε με την Κορομηλά -, την ευκαιρία. Δηλαδή να μην εστιάσουμε σε εφήμερο κέρδος αλλά στην ανάπτυξη και την εξέλιξη.”.

  • Άρα, για τη Σύρο αυτό το διάστημα είναι μία “χρυσή ευκαιρία” να κερδίσει το “στοίχημα” της τουριστικής ανάπτυξης;

“Χρειάζονται νέες πολιτικές. Για παράδειγμα το Νησάκι με το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης. Λειτουργεί θετικά γιατί μπορεί επιτέλους κάποιος να βρει να παρκάρει και να πληρώνει ένα πολύ μικρό ποσό. Πρέπει να λέμε και τα θετικά. Να μην κρίνουμε μόνο. Και ο πεζόδρομος με τις βελτιώσεις που γίνονται στο πλαίσιο του Open Mall είναι στα θετικά. Θα πρέπει να “τρέξουμε” λίγο πιο γρήγορα σε κάποια έργα στη Σύρο και να φύγουμε οι πολίτες από το βόλεμα που έχουμε. Αν θέλουμε την ανάπτυξη”.

  • Θεωρείτε πως χρειάζεται και πολιτική βούληση που να τραβήξει το “άρμα”; Μία ισχυρή Δημοτική Αρχή, όποια και αν είναι αυτή;

“Θεωρώ ότι πρέπει να είναι ειλικρινής στο τι θέλει να κάνει. Από εκεί και πέρα, εφόσον ψηφιστεί, να το κάνει και όχι να μείνει πίσω, επειδή θα αντιδρούν δυο, τρεις, πέντε. Πάντα κάποιοι θα αντιδρούν. Δεν γίνεται να μη γίνονται έργα που θα έχεις ανακοινώσει. Αν είσαι ειλικρινής στη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, νομίζω δεν έχεις τίποτα να φοβηθείς και να υλοποιήσεις αυτά που είπες.”.

  • Τέλος, εστιάζοντας στα νησιά που αποτελούν κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς, όπως η Μύκονος, θεωρείτε πως επηρεάστηκαν αρνητικά από τα γεγονότα των αυθαιρεσιών κλπ, όπως είδαν το φως της δημοσιότητας;

“Ο Μάιος δεν ήταν καλός για τα νησιά. Σίγουρα έχουμε πάρα πολλές μονάδες που είναι νέες αλλά και οι τουρίστες ίσως έχουν αλλάξει τον τρόπο άφιξής τους στα νησιά. Δεν πάνε απευθείας. Και γι αυτό στα αεροδρόμια Μυκόνου και Σαντορίνης βλέπουμε μία πτώση, γιατί κάποιοι πάνε μέσω Αθήνας. Σίγουρα γίνεται μία στάση στην Αθήνα και άρα, έχει μειωθεί και ο μέσος όρος διανυκτερεύσεων στις Κυκλάδες, ειδικά στα νησιά της Σαντορίνης και της Μυκόνου. Όλα αυτά που έχουν συμβεί στη Μύκονο, σίγουρα επηρεάζουν. Αυτή τη στιγμή θεωρώ πως η κατάσταση είναι καλή και υπάρχουν θέματα νομοθεσίας, αλλά αυτά θα λυθούν. Τα νησιά των Κυκλάδων θεωρώ πως θα έχουν θετικό πρόσημο. Το ζητούμενο είναι να επεκταθεί η τουριστική περίοδος”.

  • Αυτό χρειάζεται συντονισμό και σε τοπικό επίπεδο…

    “Χρειάζεται ειδική αντιμετώπιση στο κάθε νησί. Άλλες ανάγκες έχει ένα κορεσμένο νησί τουριστικά και σε δόμηση και άλλες ένα διαφορετικό νησί.”.